Nainen tuomittiin rasismista. Hieno päätös koko Suomelle!
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairas tuomio. Sana ei ole suomen kielessä millään tavalla halventava, ellei tummaihoiset itse tekisi siitä sellaista. Hävettääkö heitä ihonvärinsä? Jos köyhää saa sanoa köyhäksi ja lihavaa lihavaksi, mikä tekee ihonväristä niin erityisen, että sitä ei saa sanoa ääneen? Ja jos ei saa, niin miksi tietynväriset ihmiset silti saavat sanoa tämän pyhän sanan ääneen? Rasssissmiahan tämä on.
Miksi kommentoija ei todennut "voi teitä tummaihoisia"?
Mietipä sitä. Olisiko kommentti ollut lainkaan vähemmän halventava jos n-sanan sijasta olisi käytetty sanaa 'tummaihoinen'? Jos lihavaa kutsuu ylipainoiseksi, muuttuuko hänen painonsa siitä jotenkin, tai onko sillä ylipäätään mitään merkitystä sanooko häntä ylipainoiseksi vai lihavaksi? Kumpikin on periaatteessa täysin hyväksyttäviä olotiloja eikä niitä tee halventavaksi sana itse, vaan jonkun tulkinta.
Olisi ehdottomasti vähemmän halventava käyttää sanaa tummaihoinen. Varmaan tämän jokainen järkevä ihminen tajuaa. Jos joku ylipainoinen valittaisi vaikka bussien penkkien pienuudesta, en sanoisi "voi teitä läskejä". Ihan perus kanssaihmisten kunnioittaminen kyseessä.
Tummaihoinen on laaja käsite. Itse käytän sanaa musta näistä puhuttaessa. Kai sekin kohta kielletään.
On sulla vaikeaa. Mitenköhän me muut pärjätään?
Ihan oikea päätös. MIksi tollaisia nettiherjaajia pitäisi silittää päähän? Tuomittu on tietenkin heti uhriutumassa miten omaa sananvapautta on loukattu. Sitähän tuo porukka osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä suominaiset halusi. Olkaa nyt iloisia. M28
No kaikki tuntemani miehetkin mielellään ottavat tänne erimaalaisia. Yksi niistä on jopa homofoobikko ja aika seksistinen mutta tummat ihmiset on sensijaan hyviä tyyppejä hänen mielestään. Tosin pitää Suomea aika tylsänä maana muutenkin.
Itselläni ei ole niin vahvaa kantaa, en ole varsinaisesti tänne tulemista vastaan mutta pitää kunnioittaa maan tapoja jos täällä haluaa elää eikä kokoajan valittaa turhasta.
Mammat istuu järkyttyneinä omissa bunkkereissa, kun laitetaan trollausharrastukset kohta pannaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes ymmärrä puhetta kulttuurillisesta omimisesta. Halveksinko jotain, jos laitan tunikan päälleni? Eikö siis tummaihoinen saa blondata hiuksiaan?
Yksinkertaisimmillaan toisen pyhät asiat, evät ole naamiasasuja. Esim Amerikan alkuperäisten asukkaiden päähineet.
Mutta, mutta, kyllä mies on nainen jos se laittaa mekon ja meikin!
Aah, huomenna voisin olla vaikka intiaaninainen!
Minuakin huvittaa että kuka tahansa voi päättää olevansa eri sukupuolta muttei eri rotua. Millä perusteella? Jos minä joku päivä tunnenkin oloni meksikolaiseksi?
"Tunnen olevani nainen koska tykkään käyttää meikkiä ja hameita" ja minä tykkään syödä tacoja ja tortilloja. Pitäisikö käydä ostamassa sombrero?
Ei lainkaan sama asia.
Selitä miksi ei ole sama asia.
Entä v-sana? Sehän ei ole sukupuolineutraali mutta sitä ei nyt huomioitu ollenkaan.
Itse tapasin Saksassa serbialaisen ja kun esittäydyin ja kerroin olevani Suomesta, hän sanoi "Arvasin sen, kun olet niin valkoinen". Saanko nyt loukkaantua tästä? Mitä jos tummaihoinen kertoisi olevansa Somaliasta ja sanoisin "Arvasin sen, kun olet niin musta"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, millä tavalla tuon 'loukatun' naisen mielestä suomalaiset omivat jotain kulttuuria? Itse kuitenkin pyörii länsimaisissa vaatteissa ja kampauksissa täällä.
Muakin kiinnostaa että mistä kulttuurillisesta omimisesta oli tässä kyse? Artikkeli ei valottanut asiaa. Jos joku on nähnyt kyseisen keskustelun niin olisi kiva jos kertoisi tännekin.
Jutussa mainittiin artistin instagram. Veikkaisin, että kyseessä on Chisun parin vuoden takaiset Vain elämää letit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno epäsuhta. Yhdestä sanasta rangaistus kun kommentoi vaatimusta, että kaikkien pitäisi olla varuillaan jonkin pienen pienen vähemmistön takia ja varoa "kulttuurista omimista" yli kaiken. Lainaaminen on aina ollut kunnianosoitus, miksi sitä nyt kuvitellaan loukkaukseksi?
Ihan kun käyttäytyy kunnioittavasti ihmisiä kohtaan, niin ei tarvitse olla huolissaan. Peräpersut ja muut arveluttavat itse valitut viiteryhmät ovatkin sitten asia erikseen. Heitä kuuluukin tölviä jos joku apina tulisi järkiinsä.
Sama kuin persu tölvii vassaria, jos apina tulisi järkiinsä. Tuleeko se?
Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Ja Ujuni on tuomittu... mistä?
On hiljan saanut syytteen petoksesta koskien Kelan maksamia tukia. Voit nimellään hakea lisää tietoa tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tummaihoinen itse, saa sanoa n-sanan mutta valkoinen ei. Niin se vaan Suomessa ja monessa maassa menee. Entä sitten? En ole vihervassari ja näen paljon ongelmia m muuton suhteen (rikolliset jne) mutta en myöskään ras i s ti. Miksi siis ei olisi tuomittavaa haukkua i ho nväri n perusteella? Ihan oikea tuomio.
Jos itse muuttaisin Afrikkaan tai Usaan tiettyihin paikkoihin, ei se kivaa olisi kun syrjittä isiin siksi mille näyttää ja mistä on, ei se ole oikein.
Ja kun sinua Afrikassa syrjittäisiin ihon värisi perusteella, ei kukaan korvaansa lotkauta.
Rasismia on kaikkialla.
Näinpä juuri, mutta tämä on Suomi ja sivistynyt maa. Siksi ei ole oikein että toisia haukutaan ihonvärin perusteella (eikä muutoinkaan tulisi herjata). Aika monessa paikassa maailmalla ei poliiseihin voi luottaa, voit saada luodista tai joutua ryöstetyksi, olla lapsityöläinen jne. Ei se silti tarkoita että meidän sivistyneiden tulisi samoin elää. Esim. itse kannatan tiukempaa m muu ttoa, lähinnä että tänne voisi ottaa työllistyvät ja nuhteettomat ihmiset, en silti koe oikeana että jotain haukuttaisiin iho nvärin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tummaihoinen itse, saa sanoa n-sanan mutta valkoinen ei. Niin se vaan Suomessa ja monessa maassa menee. Entä sitten? En ole vihervassari ja näen paljon ongelmia m muuton suhteen (rikolliset jne) mutta en myöskään ras i s ti. Miksi siis ei olisi tuomittavaa haukkua i ho nväri n perusteella? Ihan oikea tuomio.
Jos itse muuttaisin Afrikkaan tai Usaan tiettyihin paikkoihin, ei se kivaa olisi kun syrjittä isiin siksi mille näyttää ja mistä on, ei se ole oikein.
Ja kun sinua Afrikassa syrjittäisiin ihon värisi perusteella, ei kukaan korvaansa lotkauta.
Rasismia on kaikkialla.Näinpä juuri, mutta tämä on Suomi ja sivistynyt maa. Siksi ei ole oikein että toisia haukutaan ihonvärin perusteella (eikä muutoinkaan tulisi herjata). Aika monessa paikassa maailmalla ei poliiseihin voi luottaa, voit saada luodista tai joutua ryöstetyksi, olla lapsityöläinen jne. Ei se silti tarkoita että meidän sivistyneiden tulisi samoin elää. Esim. itse kannatan tiukempaa m muu ttoa, lähinnä että tänne voisi ottaa työllistyvät ja nuhteettomat ihmiset, en silti koe oikeana että jotain haukuttaisiin iho nvärin vuoksi.
Onko se siis haukkumista, jos toteaa, että ihmisellä on ihonväri? Mielestäni ei ole. Myöskään köyhyydessä ei ole mielestäni lähtökohtaisesti mitään hävettävää, vaikka miten valtiovaltakin yrittää niin väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Ujuni on tuomittu... mistä?
On hiljan saanut syytteen petoksesta koskien Kelan maksamia tukia. Voit nimellään hakea lisää tietoa tapauksesta.
Kumpi on pahempi rikos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai n-sanasta? Siinä tapauksessa joka toiselle tutulleni pitäisi langettaa tuomio. :D Vai onko sen käyttö sallittua suljettujen ovien takana?
Liikut hienoissa piireissä selvästi
60-luvulla syntyneille vanhemmilleni opetettiin ihan aapisessa, että musta ihminen on n. Luontaisesti se sukupolvi käyttää kyseistä sanaa, vaikka heille kuinka siitä huomauttaisi. Omassa ikäpolvessani sanaa käyttävät lähinnä miehet, koska he eivät vaan välitä. Kuvaavat kyseisellä sanalla myös muita ulkomaalaisia. Ihan tavallisia koulutettuja työssäkäyviä stadilaisia. Minkäs minä sille mahdan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tapasin Saksassa serbialaisen ja kun esittäydyin ja kerroin olevani Suomesta, hän sanoi "Arvasin sen, kun olet niin valkoinen". Saanko nyt loukkaantua tästä? Mitä jos tummaihoinen kertoisi olevansa Somaliasta ja sanoisin "Arvasin sen, kun olet niin musta"?
No ihan ekaksi.
Musta ei ole rasistinen ilmaus. N-sana on. Se viittaa orjiin.
Itse opin tämän jo kasarilla koulussa.
Ei ole ollenkaan vaikeaa olla käyttämättä.
En ota kantaa onko sakot oikein vai ei. Mutta sanan käyttämättä jättäminen ei ole vaikeaa. Ja keskustelukin on uskottavampi,kun käyttää vähän sivistyneempää kieltä.
Asioista voi keskustella ilman nimittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasismia on kaikkialla.Näinpä juuri, mutta tämä on Suomi ja sivistynyt maa. Siksi ei ole oikein että toisia haukutaan ihonvärin perusteella (eikä muutoinkaan tulisi herjata). Aika monessa paikassa maailmalla ei poliiseihin voi luottaa, voit saada luodista tai joutua ryöstetyksi, olla lapsityöläinen jne. Ei se silti tarkoita että meidän sivistyneiden tulisi samoin elää. Esim. itse kannatan tiukempaa m muu ttoa, lähinnä että tänne voisi ottaa työllistyvät ja nuhteettomat ihmiset, en silti koe oikeana että jotain haukuttaisiin iho nvärin vuoksi.
Totta, mutta tässä päästään taas siihen, ettet pitäisi afrikkalaisia sivistyneinä, sekin on rasismia tänä päivänä.
Sanot tai teet niin tai näin, rasismi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on pahempi rikos?
Kyllähän rikoksesta syytetylläkin on oikeus inhimilliseen kohteluun. Ainakin toistaiseksi Suomikin on oikeusvaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai n-sanasta? Siinä tapauksessa joka toiselle tutulleni pitäisi langettaa tuomio. :D Vai onko sen käyttö sallittua suljettujen ovien takana?
Liikut hienoissa piireissä selvästi
60-luvulla syntyneille vanhemmilleni opetettiin ihan aapisessa, että musta ihminen on n. Luontaisesti se sukupolvi käyttää kyseistä sanaa, vaikka heille kuinka siitä huomauttaisi. Omassa ikäpolvessani sanaa käyttävät lähinnä miehet, koska he eivät vaan välitä. Kuvaavat kyseisellä sanalla myös muita ulkomaalaisia. Ihan tavallisia koulutettuja työssäkäyviä stadilaisia. Minkäs minä sille mahdan.
Mun 50-luvulla syntyneille vanhemmille ei ole ollenkaan vaikeaa olla käyttämättä sanaa.
Tosin mun rasse PS sedälle on. Mutta syynä on toki se,että se on rasse ja vähän t yhmä näissä asioissa.
Ei ikinä käytä tuota sanaa missään hyvässä asiayhteydessä.
Ei lainkaan sama asia.