Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...

Vierailija
27.06.2023 |

Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:

Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.

Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.

Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).

Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.

Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).

Asiallisia kommentteja kiitos!

Kommentit (536)

Vierailija
141/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos lapsenlapset käy vain 5-6 kertaa vuodessa niin se on todella vähän!

Vierailija
142/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia. Ei ole millään tavoin näkertänyt että äitini on auttamut veljeni perhettä mm siivoamalla ja ottamalla veljenpoikaa yökylään tai viemällä tätä leffaan ja Lintsille.

Olen itsekin antanut pieniä rahalahjoja samaiselle lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua. Toisaalta, elämä ei ole reilua. Eniten tienaa, kun satsaa itseensä ja tekee työtä oman elämänsä ja hyvinvointinsa eteen. 

Miksi kukaan tätä epäreiluna pitävä ei pysty perustelemaan mitä epäreilua siinä on, että mummo käyttää omia rahojaan miten haluaa?

Se on epäreilua jos sitä katsoo mummon omien lasten osalta. Toiset saavat enemmän, vaikka se sitten meneekin heidän lapsilleen. Perhe on kuitenkin aina yksikkö, jonka rahat esim. kriisitilanteessa varmasti olisivat kaikkien yhteiset.

Näin. Jos mummo ostaa lapsenlapsille esimerkiksi kaiken, niin vanhemmiltaan säästyy rahat itseensä, vaikka he ovat lapsistaan elatusvelvollisia. Jos mummon lapselta menisi lastensa elättämiseen 1000€ kuussa, ja mummo maksaa tämän tonnin, samalla vähentäen hänen säästöjään, niin lopulta kun mummo kuolee, perintö jaetaan kuienkin lapsettomien ja lapsellisten lasten kesken, on ne lapselliset saaneet enemmän perintöä kuin lapsettomat.

Vierailija
144/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua. Toisaalta, elämä ei ole reilua. Eniten tienaa, kun satsaa itseensä ja tekee työtä oman elämänsä ja hyvinvointinsa eteen. 

Miksi kukaan tätä epäreiluna pitävä ei pysty perustelemaan mitä epäreilua siinä on, että mummo käyttää omia rahojaan miten haluaa?

Se on epäreilua jos sitä katsoo mummon omien lasten osalta. Toiset saavat enemmän, vaikka se sitten meneekin heidän lapsilleen. Perhe on kuitenkin aina yksikkö, jonka rahat esim. kriisitilanteessa varmasti olisivat kaikkien yhteiset.

Edelleen, ne ovat mummon rahoja, ei lasten rahoja. Jos tulee kriisitilanne tai jotain muuta yhtä kaukaa haettua, tulee se kriisistä selviytyminen joka tapauksessa lapsiperheelle huomattavasti kalliimmaksi kuin sille yksineläjälle. Ei siinä mummolta saadut taskurahat ketään pelasta.

Vierailija
145/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pikkurahoista kuitenkin kyse, jos satasia antaa lapsenlapsille. Antaa mummon rauhassa ilahduttaa lapsenlapsia. 

Eikö sinusta ole mukavaa, että sisarusten lapsesi saavat vähän rennomman lapsuuden, kun vanhempien ei tarvitse venyttää penniä ja kieltää jokaista pientä iloa?

Minun vanhempani ostavat lapsilleni tavarat jotka lasten lähivanhemman pitäisi ostaa. Tähän päälle maksan vielä isoa elaria joka jää eksän taskuun kun ei tarvi rahaa laittaa lapsiin. Miten tämä on mielestäsi reilua minua kohtaan?

Vierailija
146/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia. Ei ole millään tavoin näkertänyt että äitini on auttamut veljeni perhettä mm siivoamalla ja ottamalla veljenpoikaa yökylään tai viemällä tätä leffaan ja Lintsille.

Olen itsekin antanut pieniä rahalahjoja samaiselle lapselle.

Ei nyt ehkä ihan verrannollinen tilanne ap:n kanssa :-D

Vierailija
147/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mummo antaakin kuorissa omia päihdyttäviä lääkkeitään

Vierailija
148/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko esim sulla itselläsi omia lapsia? Kohteletko heitä epätasapuolisesti ja se on ihan ok? Rakastat jotain lapsistasi enemmän?

Miten se tähän liittyy? Nythän mummon kaikki lapset ova tasapuolisesti olleet saamatta rahaa.

Vierailija
149/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, ne ovat mummon rahoja, ei lasten rahoja. Jos tulee kriisitilanne tai jotain muuta yhtä kaukaa haettua, tulee se kriisistä selviytyminen joka tapauksessa lapsiperheelle huomattavasti kalliimmaksi kuin sille yksineläjälle. Ei siinä mummolta saadut taskurahat ketään pelasta.

Kyllä ne voi pelastaa, jos perheellä on säästöjä mummon rahojen ansiosta ja lapsettomalla ei ole. Ja en sanoisi että nykytilanteessa tuo sotaesimerkki on kovinkaan kaukaa haettu...

Vierailija
150/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis jos lapsenlapset käy vain 5-6 kertaa vuodessa niin se on todella vähän!

Mä taisin nähdä äidinäitiäni 5-6 kertaa vuosikymmenessä. Eli mun mielestä tossa ei ole mitään outoa...

Vierailija
151/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100-200 euroa ei ole hirveästi.

Sillä voi saada lapselle esimerkiksi helpotusta kun hän lähtee opiskelemaan tai mahdllistaa jonkin kalliimman harrastuksen johon ei muuten olisi varaa.

Tai maksaa hammasraudat tai sairauskuluvakuutuksen.

Ei riitä hammasrautoihin eikä vakuutukseen.

Vierailija
152/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun vanhempani maksavat aika paljon kuluja/vaatteita ja muuta veljeni lapsille. 

Välillä kai se vähän kismittää, mutta meillä on mieheni kanssa paremmat tulot kuin veljelläni. 

Ymmärrän kyllä, että vanhempani haluavat auttaa. Mutta ei mene nallekarkit tasan. 

Vierailija
153/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ymmärtäväni hyvin ap:n ajatuksenjuoksua. Ei se nyt ehkä ihan oikeinkaan mene.....

Itsekin olen lapseton ja nyt keväällä sain päätökseen oman äitini asioiden hoitamisen. Viisi viimeistä vuotta hoidin kaikki hänen raha-asiansa, hänen ohjeidensa/käskyjensä mukaan. Mummolla oli 5 lasta ja heillä yhteensä 15 lastenlasta eli kaikilla neljällä sisaruksellani oli 1 - 4 lasta. Jokainen lapsenlapsista sai joka vuosi pankkitililleen 1500 euroa eli eivät joutuneet maksamaan lahjaveroa. Saattaa olla, että alkuun summa oli vain 1000 euroa/vuosi, kun verottoman lahjan määrä oli pienempi.

Mummon pankkitili kutistui joka vuosi siis 22 500 euroa eli viiden vuoden aikana 112 500 euroa. Perunkirjoituksessa pesän varojen arvo on huikea 8000 euroa, josta jokainen rintaperillinen sai osansa, minäkin sain 1600 euroa. Ei tarvinnut maksaa perintöveroa.

Vierailija
154/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole lapsia rahoitettavana joten ei kai ihmeellistä.

Vierailija
155/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet kateellinen lapsille? Mulla ei ole lapsia, mutta en helkutista tuollaista mieti, jos mummo sisareni lapsille antaisi vaikka mitä summia. Se on hänen asiansa. 

Vierailija
156/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ymmärrä reiluuden käsitettä, ei sille kukaan oikein voi mitään.

Kaasuvalotus otetaan silloin käyttöön, kun ei ole oikeita vasta-argumentteja tai ne eivät kestä päivänvaloa.

Vierailija
157/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pikkurahoista kuitenkin kyse, jos satasia antaa lapsenlapsille. Antaa mummon rauhassa ilahduttaa lapsenlapsia. 

Eikö sinusta ole mukavaa, että sisarusten lapsesi saavat vähän rennomman lapsuuden, kun vanhempien ei tarvitse venyttää penniä ja kieltää jokaista pientä iloa?

Minun vanhempani ostavat lapsilleni tavarat jotka lasten lähivanhemman pitäisi ostaa. Tähän päälle maksan vielä isoa elaria joka jää eksän taskuun kun ei tarvi rahaa laittaa lapsiin. Miten tämä on mielestäsi reilua minua kohtaan?

Kai olet puhunut asiasta vanhempiesi kanssa? Kiellä heitä olemasta yhteydessä lapsenlapseensa, hanki vaikka lähestymiskielto.

Vierailija
158/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset

Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?

Sillä vasta nousee tappiolta tasoihin lapsettomien kanssa.

Vierailija
159/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minun vanhempani maksavat aika paljon kuluja/vaatteita ja muuta veljeni lapsille. 

Välillä kai se vähän kismittää, mutta meillä on mieheni kanssa paremmat tulot kuin veljelläni. 

Ymmärrän kyllä, että vanhempani haluavat auttaa. Mutta ei mene nallekarkit tasan. 

Miksi tuo kismittää, jos teillä on asiat hyvin? Olen iloinen veljesi puolesta, jos hän nyt saa apua. 

Vierailija
160/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata miettiä tuommoista, turhaan katkeroidut vanhaa äitiäsi kohtaan ja sisaruksiasi kohtaan. Lämpimät välit sukulaisiin on kuitenkin miljoona kertaa tärkeämmät kuin raha!