Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua. Toisaalta, elämä ei ole reilua. Eniten tienaa, kun satsaa itseensä ja tekee työtä oman elämänsä ja hyvinvointinsa eteen.
Miksi kukaan tätä epäreiluna pitävä ei pysty perustelemaan mitä epäreilua siinä on, että mummo käyttää omia rahojaan miten haluaa?
Se on epäreilua jos sitä katsoo mummon omien lasten osalta. Toiset saavat enemmän, vaikka se sitten meneekin heidän lapsilleen. Perhe on kuitenkin aina yksikkö, jonka rahat esim. kriisitilanteessa varmasti olisivat kaikkien yhteiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua. Toisaalta, elämä ei ole reilua. Eniten tienaa, kun satsaa itseensä ja tekee työtä oman elämänsä ja hyvinvointinsa eteen.
Miksi kukaan tätä epäreiluna pitävä ei pysty perustelemaan mitä epäreilua siinä on, että mummo käyttää omia rahojaan miten haluaa?
Onko esim sulla itselläsi omia lapsia? Kohteletko heitä epätasapuolisesti ja se on ihan ok? Rakastat jotain lapsistasi enemmän?
Kyse on sen mummon saamasta perinnöstä, jonka hän saa käyttää juuri niin kuin haluaa, ei mummon lasten ennakkoperinnöstä tai tulevasta perinnöstä. Se ei kuulu sinulle yhtään miten mummo käyttää OMIA rahojaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on epäreilua jos sitä katsoo mummon omien lasten osalta. Toiset saavat enemmän, vaikka se sitten meneekin heidän lapsilleen. Perhe on kuitenkin aina yksikkö, jonka rahat esim. kriisitilanteessa varmasti olisivat kaikkien yhteiset.
Eli jos nyt tulisi vaikka sota ja tarvitsisi paeta pois Suomesta. Palkkaa ei saisi kukaan eikä yhteiskunnan tukia. Kyllä siinä nostettaisiin äkkiä lasten säästötilit (eli ne mummolta saadut rahat) tyhjiksi, että päästäisiin koko perhe turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esim sulla itselläsi omia lapsia? Kohteletko heitä epätasapuolisesti ja se on ihan ok? Rakastat jotain lapsistasi enemmän?
Miten se, että lapsenlapset saa rahaa mummoltaan tarkoittaisi, että mummo rakastaisi jotain lapsistaan enemmän??? Ei ihan tämä logiikka mene minun järkeen
onko apllä muuta elämän sisältöä kuin piehtaroida kateudessa ja katkeruudessa tunnustithan että olet osasi jo kupannut.
Aika pikkurahoista kuitenkin kyse, jos satasia antaa lapsenlapsille. Antaa mummon rauhassa ilahduttaa lapsenlapsia.
Eikö sinusta ole mukavaa, että sisarusten lapsesi saavat vähän rennomman lapsuuden, kun vanhempien ei tarvitse venyttää penniä ja kieltää jokaista pientä iloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Toisaalta joo, mutta toisaalta taas ap voi käyttää kaikki rahansa itseensä, kun taas sisaruksensa käyttävät rahaa itsensä lisäksi lapsiinsa. Vanhemmat voivat myös ostaa harrastusvälineitä lapsille huolimatta siitä, että lapset saa rahaa, nehän voi vaikka laittaa säästöön.
Ostetaanko lahjarahoilla jotain "ylimääräistä" vai välttämätöntä on mun mielestä myös aika oleellinen kysymys.
Totta olen samaa mieltä. Me kaikki lapset ollaan duunariammateissa, joten ei kukaan meistä kauhean varakas ole. Olettaisin lasten rahojen kuitenkin menevän osittain "ylimääräisiin" ja osittain välttämättömiin menoihin. Joku osa varmasti säästötilillekin.
ap
Neljän lapsen äitinä ja hoitajana on pakko sanoa, että jos lapseni olisi saaneet 5 kertaa vuodessa satasen mummilta, ei todellakaan olisi mennyt säästötilille, vaan toppapukuihinnja talvikenkiin ja polkupyöriin ja lukioaikana lukionirjoihin ja bussikortteihin
Kannattaa tehdä lapsia, niin tajuat, kuinka paljon rahaa niihin menee
Kuinka paljon se on mummin kuukausi eläkkeestä? Eli yksi lapsi saa 500€ ja neljän lapsen kanssa se on jo 2000€.
Joka tekee suurimmalla osalla eläkkeensaajista jo kahden kuukauden nettoeläke.
Onko sinusta reilua?
Olet siis kateellinen lapsille? Mummo saa käyttää omat rahansa miten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sen mummon saamasta perinnöstä, jonka hän saa käyttää juuri niin kuin haluaa, ei mummon lasten ennakkoperinnöstä tai tulevasta perinnöstä. Se ei kuulu sinulle yhtään miten mummo käyttää OMIA rahojaan
Kun tulee vanhaksi, on tämä juuri kamalaa, että aikuiset lapset alkaa määräilemään, mihin saa omia rahojaan käyttää.
Pitäisin tässä tapauksessa jokaisen euron menemään, että ahneet jälkeläiset jäisi nuolemaan näppejään
mä haluun kirjoitti:
onko apllä muuta elämän sisältöä kuin piehtaroida kateudessa ja katkeruudessa tunnustithan että olet osasi jo kupannut.
Iloksesi voin ilmoittaa, että on muutakin sisältöä elämässä. Eihän se että täällä palstalla pohtii jotain asiaa tarkoita sitä että ei mitään muuta miettisi.
Millä tavalla olen osani kupannut?
ap
Monesti nuo mummot oikeasti "ostaa" noilla kirjekuorilla läsnäoloa yksinäisyyteen. Mutta kukin saa laittaa rahansa miten haluaa. Ja sitten jakavat rahaa pois sillä hoitolaitoksessa kaikki raha menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mummo antaa satunnaisesti pieniä summia rahaa tasapuolisesti kaikille lastenlapsille.
En näe tuossa mitään väärää. Se olisi vääein jos kohteöisi niitä lastenlapsia epätasa-arvoisesti.
Vierailija kirjoitti:
mä haluun kirjoitti:
Iloksesi voin ilmoittaa, että on muutakin sisältöä elämässä. Eihän se että täällä palstalla pohtii jotain asiaa tarkoita sitä että ei mitään muuta miettisi.
ap
Eipä se pohtimienn tänne ole rajoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä haluun kirjoitti:
apEipä se pohtimienn tänne ole rajoittunut.
??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ymmärrä reiluuden käsitettä, ei sille kukaan oikein voi mitään.
Njääh, summat voi vaihdella. Vaikka joskus oliskin saanut satasen se ei tarkoita sitä, että aina saa satasen.
Minusta tuo on reilua.
Annanhan minäkin syntymäpäivälahjan kaikille kavereilleni, enkä tiedä onko heidän sisaruksillaan yhtä paljon kavereita, että saavatko he yhtä paljon lahjoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen mummo kohtelee omia lapsiaan tasapuolisesti, kun ei anna yhdellekään lapselle mitään. Aloittajalla on kaksi vaihtoehtoa, joko hän tekee lapsen tai sitten sanoo äidilleen, että hänkin tarvitsee rahaa.
Onko AP lapsenlapsi. Jos on, niin todella väärin