Ihmiset taivastelee ja ihmettelee ihan tavallisia taitoja, kuten vieraan kielen osaaminen tai yksinkertainen nikkarointi. Kädettömyys?
Eikö nykyihmiseltä odoteta enää mitään tavallisia taitoja? Suomessa jotenkin absurdia kun meillä on kohtuu nuoria ihmisiä joilla vähintään isovanhempia jotka tehneet kaiken itse. Siis vaikkapa talon tai mökin korjaustyöt, rakentelut, vaatteiden korjaaminen tai ompelu jne.
Koko elämän listaa en raaski kirjoittaa, mutta mulle on ihmetelty ääneen seuraavia asioita tämän vuoden puolella:
-pudonneen napin ompelu
-puhun asiakkaalle englantia töissä
-retkipumpun ostaminen pyöräilykelejä varten ("Meillä mies hoitaa tuollaiset, en itse uskalla!")
-kalastus ihan ruokailumielessä, ei "harrastuksena"
-kirjahyllyn nikkarointi (eli siis pari hyllyä kiinni pystypuihin)
-aikomus maalata vanha aidanrämä
Jos nämä on jotenkin ihmeellisiä juttuja, niin mitä odotetaan kenenkään osaavan? Tietty useinkin törmää ihmisiin joilla on joku tosi spesiifi mielenkiinnon kohde josta osaa ja hallitsee kaiken. Mutta puhun tavallisista taidoista jokapäiväisessä elämässä.
Kommentit (36)
Eihän nyky sukupolvet osaa ja älyä edes käyttää Googlea tiedonhakuun (vertaa vaikka kirjastoon) , eikä samaan aiheeseen liittyen tiedonhakua koskien älyä edes lukea vaikka Ohjekirjaa tms Omistajankäsikirjaa,jos puhutaan vaikka tiedonhausta koskien jonkun laitteen käyttöohjeita tekstien ja mallikuvien kera.
^^ tuo korreloi ihan pisa tutkimusten kanssa, jne.
Oikeasti?
Olen itse jo kuusikymppinen, puhun kuutta kieltä, joista viimeisen opettelin vasta viisikymppisenä. Saatan yhtäkkiä päättää, että takka vaatii maalausta ja maalaan sen muutama tunti ennen vieraiden tuloa. Kokoan huonekaluja itse ja ommella osaan jopa iltapukuja!
Haiseeko täällä itsekehu?
Miten voi osata esim. nikkaroida, jos ei ole koskaan tarvinnut? Ei kaikkien edes kannata opetella kaikkea.
Kyllä muakin hätkäyttää toisaalta yleissivistyksen puute, todella huono suomen kielen kirjoitustaito ja sellainen päivänselvien asioiden äimistely.
Itse puhun englantia mennen tullen, koska olen joutunut sitä työssäni käyttämään. Mutta en ihmettele, jos joku joka sitä ei ole joutunut opiskelujen jälkeen käyttämään, ei osaa tai uskalla puhua.
Itse olen ruoan suhteen tosi juntti, koska en kotona oppinut, mikä on hyvää ruokaa eikä oikein ole kiinnostanut aikuisenakaan opetella. Ei kaikilla ole aikaa eikä energiaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Haiseeko täällä itsekehu?
Miten voi osata esim. nikkaroida, jos ei ole koskaan tarvinnut? Ei kaikkien edes kannata opetella kaikkea.
Kyllä muakin hätkäyttää toisaalta yleissivistyksen puute, todella huono suomen kielen kirjoitustaito ja sellainen päivänselvien asioiden äimistely.
Itse puhun englantia mennen tullen, koska olen joutunut sitä työssäni käyttämään. Mutta en ihmettele, jos joku joka sitä ei ole joutunut opiskelujen jälkeen käyttämään, ei osaa tai uskalla puhua.
Itse olen ruoan suhteen tosi juntti, koska en kotona oppinut, mikä on hyvää ruokaa eikä oikein ole kiinnostanut aikuisenakaan opetella. Ei kaikilla ole aikaa eikä energiaa kaikkeen.
Itsekehu?? Kun puhuu siitä että osaa tavallisia arkipäiväisiä asioita?
Mä osaan maalata ja koota ikean huonekalut. Puhun viittä kieltä. Ja tämän takia jotkut pitää mua jotenkin ihmeellisenä. Ihan tavallisia juttuja. 😆
No en edelleenkään tiedä, kannattaako kaikkien edes yrittää opetella korjaamaan taloa tai mökkiä.
Jotenkin tuli vaan olo, että haluat brassailla osaamisillasi.
Ja kuten yritin selittää, ihmisillä on ihan erilaiset taustat opetella asioita. Kannattaako käyttää aikaansa kaiken mahdollisen opetteluun, jos voi palkata apua?
Luin taas lehdestä että maailman vanhin ammatti olisi nyt voimaannuttavaa ja jotenkin hienoa. Kohta alan uskoa siihen kun sitä toistetaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Luin taas lehdestä että maailman vanhin ammatti olisi nyt voimaannuttavaa ja jotenkin hienoa. Kohta alan uskoa siihen kun sitä toistetaan jatkuvasti.
No mene kokeilemaan. Vanhaakin hinuria voi joku kaivata. Iän päättelen siitä että "luit taas lehdestä".
Outoa alkaa maalaamaan aidanrämää. Itse korjaisin ensin aidan ja vasta sitten maalaisin.
Kaikilla ei ole hyviä vanhempia ja sukulaisia jotka olisivat opettaneet nikkaroinnin, pihatyöt, ompelun, kalastamisen...
Mutta jos yksinkertainen ompelutyö tai englannin käyttäminen ihmetyttää saa jo syyttää itseään.
Monestihan tässä "taivastelussa" on mielestäni enemmän kyse kohteliaisuudesta. Eli halutaan kehua ja kiinnittää huomiota keskustelukumppanin positiivisiin seikkoihin. Positiivisesta palautteesta tulee hyvää energiaa.
Eli itse olen tulkinnut lähinnä small talkiksi. Kohteliaaksi sellaiseksi.
Köyhyys tekee tuon. Lapsuuden kodissa ei ole ollut poraa tai mitään. Ei aikuisenakaan osata tehdä mitään.
Tämän takia vanhemmilla pitäisi olla hyvä palkkataso ja ainakin perustulo täytyisi olla kaikilla, että olisi varaa.
Muuten laitostuu ja ei ole varaa mihinkään. Minä tunnen köyhiä jotka ei osaa käyttää älypuhelimiakaan ja välttelevät niitä ja ihan perus läppäreitäkin. Ei heistä tule enää ikinä mitään.
Näille on ihan mahdottomuus mitata vaikka joku huoneen nurkka mitalla. Eivät osaa mitata ja nähneet mittaa.
Hyvä mittakin maksaa rautakaupassa 10e, ei sellaiseen ole monellakaan varaa ja harva on nähnyt oikeaa mittaa.
Miten mittaat esimerkiksi verhot ja asennat tangot ikkunaan?
Ei osaa, kun ei ole rahaa ollut lapsuuden kodissa. Nyt leikataan lisää ja syntyy ihan kädettömiä ihmisiä.
Tän takia te maksatte niitä veroja että ihmiset altistuisi erilaisille työkaluille elämässään. Ei ne altistu, jos esimerkiksi pora maksaa kaupassa 50e niin ei sitä saatanaa kukaan koskaan osta riesakseen.
Sitten ihmetellään että olempa minä niin __T__ älykäs kun osaan painaa nappia ja tehdä seinään reijän ja köyhät ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No en edelleenkään tiedä, kannattaako kaikkien edes yrittää opetella korjaamaan taloa tai mökkiä.
Jotenkin tuli vaan olo, että haluat brassailla osaamisillasi.
Ja kuten yritin selittää, ihmisillä on ihan erilaiset taustat opetella asioita. Kannattaako käyttää aikaansa kaiken mahdollisen opetteluun, jos voi palkata apua?
Mä en kokenut aloitusta brassailuna, koska nuo asiat olivat aika arkisia ja tavallisia. Siinä olet kyllä ihan oikeassa, että miksi pitäisi opetella jokin asia, jos ei sitä asiaa tarvitse. Opettelee sitten, jos joskus tarvitsee, tai palkkaa jonkun osaajan tekemään sen. Mä olen opetellut elämäni aikana monenlaisia arkisia kädentaitoja ihan vain siksi, että aikoinaan hoitoalalla palkka ei nyt vaan riittänyt erilaisten palveluiden ostamiseen. Säästin siis rahaa, kun tein itse. Mulla oli koulussa viimeisin käsityönumero 6, mutta niin vaan aikanaan opettelin ompelemaan ja neulomaan vaatteita sekä lapsilleni että itselleni. Säästin rahaa, kun tein itse. Nyt mulla olisi varaa palkata ammattilaiset tekemään vaikka mitä, mutta tykkään tehdä itse. Vapun aikaan olisi tarkoitus maalata tuulikaapin seinät ja katto sekä uusia sinne lattianpäällyste. Nopeammin ja helpommalla pääsisin, jos palkkaisin ammattilaisen, mutta kun mä tykkään tehdä itse. Jos en tykkäisi ja/tai en osaisi tai haluaisi opetella, palkkaisin jonkun muun tekemään. Mulle tulee kylppäreihin uudet valaisimet ja vaikka ne voisi itsekin asentaa, en ala edes opettelemaan vaan sähköasentaja tulee laittamaan mulle ne.
Kyllä sitä pienistä "saavutuksista" voi näemmä ihminen ylpistyä.
Mun mielestä osittain päinvastoin: kun ei ole ollut koskaan paljoa rahaa, on pitänyt osata tehdä kaikki itse. Ompelen, maalaan, nikkaroin, teen hilloja ja mehuja, leikkaan lasteni ja omat hiukset, trimmaan turkkikoirani jne jne. Näin teki myös vanhempani. Toki jos on aivan rutiköyhä eikä ole vasaraan/saksiin varaa niin sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä osittain päinvastoin: kun ei ole ollut koskaan paljoa rahaa, on pitänyt osata tehdä kaikki itse. Ompelen, maalaan, nikkaroin, teen hilloja ja mehuja, leikkaan lasteni ja omat hiukset, trimmaan turkkikoirani jne jne. Näin teki myös vanhempani. Toki jos on aivan rutiköyhä eikä ole vasaraan/saksiin varaa niin sitten ei.
Äh lainaus jäi pois; vastasin sille, jonka mielestä köyhyys aiheuttaa osaamattomuutta
Sinä vaikutat kyllä tosi toimeliaalta ja osaavalta henkilöltä, kyllä se niin on monet on tosi kädettömiä nykyään perusjutuissa. Veljeni on täysin kädetön ja on yliopistolla tutkijana, siis yleistietoa hänellä on ja kielitaitoa mutta mitään ei osaa tehdä käsillä eikä kiinnosta. Asuvat kerrostalossa ja kun tulivat meille omakotitaloon joskus rippijuhliin niin taivasteli kun sanottiin että oltiin meidän talon terassin kaiteita maalattu että kylläpä omakotitalossa on hommaa ja että hän ei ikinä pystyisi asumaan omakotitalossa että jotain pitäisi käsin tehdä ja miten se maalaus tapahtuu.
Sitten taas aikuisen tyttäreni poikakaveri joka on maalta kotoisin osaa tehdä vaikka mitä käsin ja on kätevä ja kaiken osaava.
Vierailija kirjoitti:
Monestihan tässä "taivastelussa" on mielestäni enemmän kyse kohteliaisuudesta. Eli halutaan kehua ja kiinnittää huomiota keskustelukumppanin positiivisiin seikkoihin. Positiivisesta palautteesta tulee hyvää energiaa.
Eli itse olen tulkinnut lähinnä small talkiksi. Kohteliaaksi sellaiseksi.
Heh, tämä. Olisipa hauska nähdä ne tilanteet kun aloittajan taitoja muka "ihmetellään" (niinkin hurjasti että teki ihan vauvalle aloituksen siitä miten uusavuttomia ihmiset nykyään ovatkaan.) 😁
Yllättävän monet ei uskalla käyttää kouluenglantia saati kouluruotsia. Olen myös saanut ällistelyä siitä, että uskallan puhua englantia ja ruotsia tarpeen mukaan, vaikka ruotsintaito ei ole kovin hyvä. Kyllä niistä näyttää selvää saavan, joten tottakai kaikkia osattuja kieliä pitää käyttää. Muuten olisin istunut ihan turhaan niiden oppitunnit.