Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Jos jotain olen elämästä oppinut, niin toisia ihmisiä on vähän turha lähteä yrittämään ohjailemaan. Asioista voi sanoa, mutta et voi estää äitiäsi antamasta rahaa lapsenlapsille. Itse myönnän tekeväni samoin, annan huomattavasti enemmän rahaa lapsenlapsilleni kuin lapsilleni. Ei en rakasta lapsiani vähemmän kuin lapsenlapsiani, mutta lapseni ovat aikuisia ja käyvät töissä, heillä on varallisuutta ja säännölliset tulot. Lapsenlapsillani ei ole, vanhimmatkin heistä vasta opiskelevat. He tarvitsevat enemmän tukea, kuin jo keski-ikää lähestyvät vanhempansa. Tässä ei varmasti ole kyse siitä, että äitisi välittäisi sinusta vähemmän. Syy voi olla vain looginen, että tietyssä iässä ihmisen oletetaan pärjäävän omillaan, kun taas lapsille avun vaikkapa rahallisen antaminen tuntuu luonnolliselta.
Mummu 67 v kirjoitti:
Lapset kuluttavat yllättävän paljon vaatteisiin, parturiin, ruokaan yms. Harrastukset maksaa, myös ystävien kanssa vaikka kahvilassa, pizzeriassa käyminen maksaa. Myös Särkänniemen yms. täytyy yöpyä, eli hotellit ja niissä syömiset. Lapsilta kysytään kouluissa, mitä he ovat tehneet kesälomalla.
Voisitteko sisarukset keskustella avoimesti äitinne kanssa ko. asiasta.
Paljonko todellisuudessa on niissä rahakirjeissä.
Jos sinulla on rahapula, olet esim työtön, mielestäni olisi paikallaan myös auttaa sinua.
Tähän ei ole oikeata vastausta, mutta lapsiperheille on yllättävän isot menot.
Hyviä pointteja, kiitos kommentista :-)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Toisaalta joo, mutta toisaalta taas ap voi käyttää kaikki rahansa itseensä, kun taas sisaruksensa käyttävät rahaa itsensä lisäksi lapsiinsa. Vanhemmat voivat myös ostaa harrastusvälineitä lapsille huolimatta siitä, että lapset saa rahaa, nehän voi vaikka laittaa säästöön.
Ostetaanko lahjarahoilla jotain "ylimääräistä" vai välttämätöntä on mun mielestä myös aika oleellinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
5-6 kertaa käyminen ei ole kyllä paljon.
Samaa mieltä!
Tuttu mummo antoi lapsenlapsilleen aina 50e kun kävivät kylässä. Mopopojat kävivät joka torstai kertomassa kuulumiset, mopon korjailut, suvun juorut ja omat tietokonepelikahinansa. Söivät piparit ja ryyppäsivät mehua päälle. Mummon torstaivierailu oli prioriteetti nro 1, sitä ei peruttu ikinä.
Mummo sanoi sukulaisille olevansa vanha - ei tyhmä 😀
Ap, rakastatko sisarustesi lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia ja veljelläni on kaksi jo täysi-ikäistä lasta. Iäkäs isäni antaa joka kuukausi rahaa lapsenlapsille suoraan pankkitilille. Pidän sitä hyvänä, itse en rahalahjoituksia saa enkä tarvitse, pärjään hyvin omillani. Voi olla, että ajattelisin toisin jos itse eläisin puutteessa.
Hieno tilanne teillä, onnea siitä. Joo en minäkään edes pohtisi tätä asiaa, jos en tarvitsisi rahaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia ja veljelläni on kaksi jo täysi-ikäistä lasta. Iäkäs isäni antaa joka kuukausi rahaa lapsenlapsille suoraan pankkitilille. Pidän sitä hyvänä, itse en rahalahjoituksia saa enkä tarvitse, pärjään hyvin omillani. Voi olla, että ajattelisin toisin jos itse eläisin puutteessa.
Ja jos eläisit puutteessa, voisi hyvinkin olla, että vanhemmat jeesaa. Mulla oli tuossa parin vuoden jakso, jossa oli mielenterveys ja rahat tiukilla, niin kyllä mun vanhemmat ainakin jeesasi maksamalla laskuja tai ruokaostoksia silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, rakastatko sisarustesi lapsia?
Kyllä, aivan hirveästi.
ap
Nythän on asiantuntijatkin neuvoneet, että ihmisten pitää eläissään kuluttaa varansa, eikä jättää mitään perinnöksi.
Mummo tekee aivan oikein.
Antaisin olla noin. Äitisi haluaa antaa noille pienille rahaa niin antakoon. Sinä pärjäät kyllä ja sinustakin on kiva, että sisarusten lapsilla on asiat hyvin.
Olisihan se pitänyt arvata, että ap on hoitsu. He jaksavat olla aina kateellisia kaikille joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapseton, enkä todellakaan kehtaisi vinkua moisesta asiasta. Mummo saa antaa lapsenlapsilleen rahaa just sen verran kuin haluaa.
Sama homma. Ja tässähän aloittaja on kateellinen siitä, että sisarukset saava helpotusta niihin kuluihin mitä hänellä itsellään ei edes ole.
Kateus on rumaa.
Ei aikuinen ihminen ota vanhemmiltaan rahaa
Ei ole reilua sinua kohtaan. Mikäli olet lapseton, sinulle pitäisi antaa myös sama summa mitä lapsenlapsille menee. Tai ei pitäisi, eihän se pakollista ole.
Mutta näin toimii fiksu vanhempi joka haluaa olla tasapuolinen omille lapsilleen. Ja kyllä se on juuri noin mitä sanoit. Meillä lapsenlapset saavat rahaa isovanhemmilta ja maksavat näillä rahoilla omia juttujaan. Ja slloin meille vanhemmille jää rahaa muuhun käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttaako se kuinka tuleva perintö sulaa hiljalleen muiden taskuun?
Ei kiukuta, mutta asia mietityttää ja toki joskus harmittaa, kun itselläkin olisi rahalle tarvetta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheitä kuuluu auttaa. MUTTA ei niin, että lapseton sisarus jää täysin osattomaksi.
Ensin lapsille tasasumma. Sitten mitä jää, niin lastenlapsille.
Miksi? Miksi ne aikuiset olis tärkeämpiä, kuin lapset?
Vanhemmat saa tehdä rahoilleen mitä haluaa. Vanhin veljeni oli melkoinen hulttio ja vanhempani maksoivat hänet monesta pulasta eroon.
Enpä ole kateellinen tästä ollut, koska omia rahojaanhan he käyttivät. Ei minulla ole siihen mitään sanomista.
Perintöjä ei ole tulossa, koska ovat pienituloisia eläkeläisiä ja tiukille joutuivat itse, kun veljeni velkoja maksoivat
Voi luoja mitä kateellisuutta. Hankkiudu raskaaksi, jos asia kaivertaa mieltä. Sitä paitsi ne on mummon rahoja, ei sinun. Vai itketkö jo valmiiksi perintörahojen menoa muualle?
Lapset ovat luksusta. Kyllä vanhemman tulisi tukea lapsiaan tasapuolisesti. Lapsenlapsia tuetaan sitten kun muuttavat omilleen, ja heitäkin tasapuolisesti sitten. Tietysti jos nyt on jotain suurempaa kulua kuten vaikka ne jonkun mainitsemat hammasraudat niin sellaiseen on ihan ok antaa erikseen rahaa, mutta muuten kyllä kannattaisi pitää tarkasti huolta että kaikkia omia lapsiaan tukee tasapuolisesti.