Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...

Vierailija
27.06.2023 |

Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:

Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.

Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.

Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).

Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.

Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).

Asiallisia kommentteja kiitos!

Kommentit (536)

Vierailija
41/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo saa käyttää rahansa miten haluaa.

Totta kai saa, ei tässä siitä olekaan kysymys.

ap

Mistä sitten?

Pohdiskelen vaan, että onko hänen toimintansa reilua ja tasapuolista meitä kaikkia lapsia kohtaan. Ei minun pohdintani kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että todellakin hän saa itse päättää miten ja kenelle sitä rahaa jakaa.

ap

Tunnetko sinä oikeasti olevasi vielä lapsi?

Tarkoitan minua ja sisaruksiani, siis äitini lapsia.

ap

Vaikutat lapsuuteesi jumittuneelta.

Vierailija
42/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-6 kertaa käyminen ei ole kyllä paljon.

Se on paljon meidän perheessä. En aikonut avata tilannetta sen enempää, mutta näköjään pakko kun tulee niin paljon kommentteja ihan väärinymmärryksen takia.

Meidän kaikkien lasten lapsuus oli traumaattinen syistä, joita en avaa sen tarkemmin kuin sanomalla, että äitini on hyvin toksinen ja ikävä ihminen, eikä kukaan meistä käy siellä mielellään.

ap

Sitten katkaise välit äitiisi kokonaa, jos siitä ei sinulle mitään iloa ole. Sulla ei ole velvollisuutta pitää välejä kehenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokisin tuon epäreiluna. Omat vanhempani antavat meille kaikille lapsille saman verran. Lapsenlapsille on sitten osakesäästötilit joissa säästöt ovat tulevia opintoja ja asuntoa varten. Eli ei siis erikseen mitään irtorahaa muksuille, paitsi tietysti synttäreillä ja jouluisin ja vieraillessa sen verran että voi käydä jätskikioskilla.

Vanhemmalla veljelläni ei ole vielä lapsia ja pidän kyllä tärkeänä että hänkin saa yhtä paljon kuin me lapselliset sisarukset. Meillä on kaikilla hyvät välit enkä toivo mitään skismaa välillemme rahan vuoksi. Perintöasiatkin on keskusteltu valmiiksi läpi.

Vierailija
44/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mistä sitten?

Pohdiskelen vaan, että onko hänen toimintansa reilua ja tasapuolista meitä kaikkia lapsia kohtaan. Ei minun pohdintani kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että todellakin hän saa itse päättää miten ja kenelle sitä rahaa jakaa.

ap

Et taida olla kovin älykäs?

eri

Vierailija
45/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100-200 euroa ei ole hirveästi.

Sillä voi saada lapselle esimerkiksi helpotusta kun hän lähtee opiskelemaan tai mahdllistaa jonkin kalliimman harrastuksen johon ei muuten olisi varaa.

Tai maksaa hammasraudat tai sairauskuluvakuutuksen.

Vierailija
46/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukki ja poikani kävi lounaalla (12e annos). Kun ukin satasen seteli ei käynyt ravintolaan, maksoi poikani kortilla ja ukki antoi setelin ja oli sanonut että pidä hauskaa Ilosaarirockissa.

Siellä se onkin ihan pikkuraha.

Vierailija
47/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton, enkä todellakaan kehtaisi vinkua moisesta asiasta. Mummo saa antaa lapsenlapsilleen rahaa just sen verran kuin haluaa.

Vierailija
48/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mistä sitten?

ap

Tarkoitan minua ja sisaruksiani, siis äitini lapsia.

ap

Vaikutat lapsuuteesi jumittuneelta.

Voi olla että jossain määrin olenkin traumojen takia.

ap

Vierailija
49/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kokisin tuon epäreiluna. Omat vanhempani antavat meille kaikille lapsille saman verran. Lapsenlapsille on sitten osakesäästötilit joissa säästöt ovat tulevia opintoja ja asuntoa varten. Eli ei siis erikseen mitään irtorahaa muksuille, paitsi tietysti synttäreillä ja jouluisin ja vieraillessa sen verran että voi käydä jätskikioskilla.

Vanhemmalla veljelläni ei ole vielä lapsia ja pidän kyllä tärkeänä että hänkin saa yhtä paljon kuin me lapselliset sisarukset. Meillä on kaikilla hyvät välit enkä toivo mitään skismaa välillemme rahan vuoksi. Perintöasiatkin on keskusteltu valmiiksi läpi.

Ne käteiset voi ihan hyvin myös viedä pankkiin tai ostaa esimerliksi vaatteita ja sittwn vanhemmat laittaa säästöön opiskeluja varten.

Vierailija
50/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheitä kuuluu auttaa. MUTTA ei niin, että lapseton sisarus jää täysin osattomaksi.

Ensin lapsille tasasumma. Sitten mitä jää, niin lastenlapsille.

Vierailija
51/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukki ja poikani kävi lounaalla (12e annos). Kun ukin satasen seteli ei käynyt ravintolaan, maksoi poikani kortilla ja ukki antoi setelin ja oli sanonut että pidä hauskaa Ilosaarirockissa.

Siellä se onkin ihan pikkuraha.

No, kolmen päivän ruoat saa justjust tolla.

Jos annos vaikka 15e kpl. 3 x 2 x 15e

Vierailija
52/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon kannalta aivan kauhea tilanne.

Lapset perheineen käyvät aivan liian harvoin ja kävisivät vieläkin harvemmin.min (ap:n mukaan), jos mummo ei joutuisi maksamaan jokaisesta käynnistä.

5-6 kertaa vuodessa on erittäin harvoin. Mummo on yksinäinen leski.

5-6 kertaa kuussa olisi aika usein. Tuo ei.

Vierailija
53/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttaako se kuinka tuleva perintö sulaa hiljalleen muiden taskuun?

Miksi se ei saisi kiukuttaa? Sisarukset lapsineen saa jatkuvasti ennakkoperintöä. Aplle ehkä sitten aikanaan jotain pientä ja mahdollisesti verot.

Jos perintö on pieni, ei siitä mitään veroja mene.

Vierailija
54/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6 kertaa vuodessa ei oo kyllä mitenkään usein.

Vierailija
55/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen omasta synnyinperheestäni se lapseton, sisaruksillani on lapsia.

Olen tosi iloinen, että vanhemmillani on kyky ja mahdollisuus lahjoittaa rahaa lapsenlapsilleen.

Sisarusteni lapset ovat tosi rakkaita myös itselleni, ja tätinä minäkin annan heille paitsi aikaani myös rahalahjoja niin paljon kuin pystyn.

Lapsissa on Suomen tulevaisuus. Jos ei kannata heihin satsata, niin mihin sitten.

Vierailija
56/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttaako se kuinka tuleva perintö sulaa hiljalleen muiden taskuun?

Miksi se ei saisi kiukuttaa? Sisarukset lapsineen saa jatkuvasti ennakkoperintöä. Aplle ehkä sitten aikanaan jotain pientä ja mahdollisesti verot.

Jos perintö on pieni, ei siitä mitään veroja mene.

Suhteellista, mikä kenenkin mielestä on pieni perintö. Ja missä muodossa se tulee. Perintöveroasiat on kyllä tuttuja.

Vierailija
57/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ap jos sataset on sulle hirveitä summia.

Vierailija
58/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-6 kertaa käyminen ei ole kyllä paljon.

Se on paljon meidän perheessä. En aikonut avata tilannetta sen enempää, mutta näköjään pakko kun tulee niin paljon kommentteja ihan väärinymmärryksen takia.

Meidän kaikkien lasten lapsuus oli traumaattinen syistä, joita en avaa sen tarkemmin kuin sanomalla, että äitini on hyvin toksinen ja ikävä ihminen, eikä kukaan meistä käy siellä mielellään.

ap

Voin hyvin kuvitella että oli toksinen ilmapiiri. Nämä jotka jakelee rahaa, käyttää valtaa. Samalla he myös hajottavat sitä perheen sisäistä ilmapiiriä.

Mielestäni olisi empaattista ja kaikin puolin hyvien tapojen mukaista edes jollain tavoin huomioida sinuakin vaikka sinulla ei niitä lapsia olekaan. Taitaa vain olla niin että myrkyllinen katkera ihminen tekee tuota voimaanunuttaakseen itseään. Kannattaa unohtaa koko eukko.

-eri

Vierailija
59/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omasta synnyinperheestäni se lapseton, sisaruksillani on lapsia.

Olen tosi iloinen, että vanhemmillani on kyky ja mahdollisuus lahjoittaa rahaa lapsenlapsilleen.

Sisarusteni lapset ovat tosi rakkaita myös itselleni, ja tätinä minäkin annan heille paitsi aikaani myös rahalahjoja niin paljon kuin pystyn.

Lapsissa on Suomen tulevaisuus. Jos ei kannata heihin satsata, niin mihin sitten.

Olet onnekas, kun sulla ei itsellä ole rahasta tiukkaa. Mulla on.

ap

Vierailija
60/536 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ap jos sataset on sulle hirveitä summia.

Olen töissä hoitoalalla ja sataset on todellakin isoja rahoja mulle.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi