Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Lapset kuluttavat yllättävän paljon vaatteisiin, parturiin, ruokaan yms. Harrastukset maksaa, myös ystävien kanssa vaikka kahvilassa, pizzeriassa käyminen maksaa. Myös Särkänniemen yms. täytyy yöpyä, eli hotellit ja niissä syömiset. Lapsilta kysytään kouluissa, mitä he ovat tehneet kesälomalla.
Voisitteko sisarukset keskustella avoimesti äitinne kanssa ko. asiasta.
Paljonko todellisuudessa on niissä rahakirjeissä.
Jos sinulla on rahapula, olet esim työtön, mielestäni olisi paikallaan myös auttaa sinua.
Tähän ei ole oikeata vastausta, mutta lapsiperheille on yllättävän isot menot.
Ota jonkun vauva lainaan ja käy näyttämässä sitä äidillesi omanasi.
Sulla kun ei ole niitä lapsia kelle antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo saa käyttää rahansa miten haluaa.
Totta kai saa, ei tässä siitä olekaan kysymys.
apMistä sitten?
Pohdiskelen vaan, että onko hänen toimintansa reilua ja tasapuolista meitä kaikkia lapsia kohtaan. Ei minun pohdintani kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että todellakin hän saa itse päättää miten ja kenelle sitä rahaa jakaa.
ap
Minusta ei ole reilua.
Olet kateellinen sisarustensa lapsille, ymmärrätkö että he ovat sisaruksistasi erillisiä yksilöitä?
Ja miksi olet niin harmissani siitä että sisaruksiltasi säästyy omaan käyttöön rahaa joka muuten menisi lapsien tarpeisiin? Eihän sinullakaan lapsettomana mene yhtään rahaa lasten tarpeisiin.
Olet aikuinen, ryhdistäydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"oletat", että kirjeissä on 100 tai 200, ja oletat samoin, että käyntien motiivi on raha? Kertoo vain sinusta itsestäsi.
Kummipoika kerran lipsautti paljonko saavat mummolta.
Ennen perintöä toinen perhe ei käynyt juuri koskaan ja toinen perhe max. 2 kertaa vuodessa. Ehkä siitä pystyy jotain päättelemään.
ap
Miten sinulla on aikaa seurata heitä noin tarkkaan??!
Mistä sw kummipoika tietää mitä ne muut saa ja saako aina saman summan?
Kiukuttaako se kuinka tuleva perintö sulaa hiljalleen muiden taskuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMistä sitten?
Pohdiskelen vaan, että onko hänen toimintansa reilua ja tasapuolista meitä kaikkia lapsia kohtaan. Ei minun pohdintani kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että todellakin hän saa itse päättää miten ja kenelle sitä rahaa jakaa.
ap
Tunnetko sinä oikeasti olevasi vielä lapsi?
Vierailija kirjoitti:
5-6 kertaa käyminen ei ole kyllä paljon.
Se on paljon meidän perheessä. En aikonut avata tilannetta sen enempää, mutta näköjään pakko kun tulee niin paljon kommentteja ihan väärinymmärryksen takia.
Meidän kaikkien lasten lapsuus oli traumaattinen syistä, joita en avaa sen tarkemmin kuin sanomalla, että äitini on hyvin toksinen ja ikävä ihminen, eikä kukaan meistä käy siellä mielellään.
ap
Ukki ja poikani kävi lounaalla (12e annos). Kun ukin satasen seteli ei käynyt ravintolaan, maksoi poikani kortilla ja ukki antoi setelin ja oli sanonut että pidä hauskaa Ilosaarirockissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
Meillä lapset ostavat saamillaan rahoilla (lähinnä synttäri- ja joululahjat) jotain extraa, mitä ei saisi vanhemmilta. Joskus niillä on maksettu osa jostakin kalliimmasta lahjasta, johon toinen osa rahoista on tullut vanhemmilta. Ilman sukulaisilta saatua rahaa olisi jäänyt hankkimatta.
Ymmärtäisin jos se muori syytäisi massiivisia rahasummia ap:n sisaruksille ja jättäisi ap:n ilman.
Niin minun appivanhempani toimivat. Puhutaan kymmenistä tuhansista plus jatkuvasta avusta.
Sekään ei minulta ole muuten pois muuta kuin että näen miten se loukkaa miestäni.
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttaako se kuinka tuleva perintö sulaa hiljalleen muiden taskuun?
Miksi se ei saisi kiukuttaa? Sisarukset lapsineen saa jatkuvasti ennakkoperintöä. Aplle ehkä sitten aikanaan jotain pientä ja mahdollisesti verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMistä sitten?
ap
Tunnetko sinä oikeasti olevasi vielä lapsi?
Tarkoitan minua ja sisaruksiani, siis äitini lapsia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paljon meidän perheessä. En aikonut avata tilannetta sen enempää, mutta näköjään pakko kun tulee niin paljon kommentteja ihan väärinymmärryksen takia.
Meidän kaikkien lasten lapsuus oli traumaattinen syistä, joita en avaa sen tarkemmin kuin sanomalla, että äitini on hyvin toksinen ja ikävä ihminen, eikä kukaan meistä käy siellä mielellään.
ap
Hei, rahakuoret ei auta tuohon. Yritä,päästä terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sisarukset rahaa vaan lastenlapset
Mutta eikö nuo rahat tavallaan lisää vanhempien käytettävissä olevia rahoja sitä kautta, kun aiemmin he joutuivat käyttämään ns. omiaan esim. lasten harrastusvälineisiin?
No lisääntyyhän sinunkin varasi joka kuukausi, kun ei tarvitse käyttää omiasi esim. lasten harrastusvälineisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sitä suuremmalla syyllä äitisi tekee oikein yrittämällä plla edes jonkinlainen isoäiti.
Tää on sama, kun mun siskon lapset pääsevät aina mummon ja vaarin kanssa reissuille.
Mua ei oteta, vaikka olen niiden tytär. Olen vasta 25 v. ja haluaisin minäkin joskus Espanjaan tai muualle.
Mun sisko on sitten niin omahyvänen, kun kertoilee mihin lapset taas menevät tai ovat juuri olleet.
Olipa asiallinen ja rakentava kommentti!