Wokettajat vauhdissa - Jokamiehenoikeudet jäävät historiaan: Tilalle sukupuolineutraali termi
Ketä tuo jokamiehenoikeus muka loukkaa? Mielestäni ihan neutraali sana.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tuollaiset vanhat, vakiintuneet termit ovat jo kauan sitten menettäneet sukupuolileimansa. Vai kenelle muka tulee jokamiehenoikeuksista mieleen nimenomaan MIES poimimassa marjoja? Ei minulle ainakaan ole koskaan tullut. "Jokamies" on sukupuolineutraali termi siitä mies-osasta huolimatta.
Mulle tulee mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, mihin varmasti termillä viitataankin.
No sinulle tulee varmaan mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, koska valtaosa kalastajista ja metsästäjistä on miehiä. Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen nainen poimimassa marjoja tai nainen lenkkeilemässä metsässä, koska nuo ovat minulle läheisempiä esimerkkejä.
Niin, ja hassua kyllä, marjastajasta käytetään myös sanaa "marjamies". Itse naisena olen usein ollut marjamiehenä ihan kivuttomasti ja ilman leikkauksia tai henkisiä loukatuksitulemisen tuntoja.
En ole kyllä ikinä kuullut sanaa marjamies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raippaa ja häpeäpaalua jokaiselle joka sanoo isänmaa tai äidinkieli.
Kielitieteessä on jo pitkään käytetty sanaa ensikieli, koska äidinkieli on tieteelliseen käyttöön turhan epätarkka sana. (Itsekin tunnen useamman sellaisen ihmisen, jonka äidinkieli ei ole hänen äitinsä kieli.)
Pitäisikö kouluissakin alkaa äidinkielen sijaan opettaa "ensikieltä" ? Paljonkohan tähän sekoiluun palaa rahaa valtakunnan tasolla vuosittain?
Onneksi ainoastaan kaikenlaisilla tasa-arvolta haiskahtavilla muutoksilla on hintalappu, mutta kaikenlaisiin sukupuolittuneisiin mieshankkeisiin, niinku vaikka johonkin Euroopan isoimpaan autokauppaan tai jonkin kiekkohallin ylimitoitettuun parkkipaikkaan ei mee ikinä koskaan milloinkaan yhtään julkista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius on käytännössä aina naisilta ja tytöiltä pois:
"Transsukupuolinen saa siis halutessaan olla yleisissä naisten ja miesten pesu- ja pukuhuoneessa alasti?"
”Niin on. Meillä laki ei enää salli kysyä esimerkiksi Kela-korttia, jossa näkyy sukupuoli. Silloin asiakas itse valitsee puolen, jota käyttää."
---
"Voivatko transnaiset käydä uimassa erillisellä naisten vuorolla?"
”Meillä on Hervannan uimahallissa naisten vuoro. Periaatteessa sinne voi mennä henkilö, joka kokee olevansa nainen, mutta tämä ei ole ihan yksinkertainen asia. Eri kulttuureissa asioita käsitellään eri tavalla.”
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009673668.html?utm_medium=also…
Translain uudistuksen jälkeen kuka tahansa voi olla nainen omalla ilmoituksellaan. Ei tarvita transdiagnoosia eikä transhoitoja, että mies voi käyttää laillisesti naisten ja tyttöjen intiimitiloja. Vihervasemmiston naiset antoivat naisten ja tyttöjen oikeudet vapaaehtoisesti pois. Vasemmistonaiset ovat jopa nimenneet naisten oikeudet pillufeminismiksi ja kohdistaneet toimintansa ei-miehille. Milloin naisesta ja naiseudesta tuli kirosanoja?
Tee tästä oma ketju. Miksi spämmäät tätä samaa litaniaa joka ikiseen aiheeseen liittymättömäänkin ketjuun? Se on väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tuollaiset vanhat, vakiintuneet termit ovat jo kauan sitten menettäneet sukupuolileimansa. Vai kenelle muka tulee jokamiehenoikeuksista mieleen nimenomaan MIES poimimassa marjoja? Ei minulle ainakaan ole koskaan tullut. "Jokamies" on sukupuolineutraali termi siitä mies-osasta huolimatta.
Mulle tulee mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, mihin varmasti termillä viitataankin.
No sinulle tulee varmaan mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, koska valtaosa kalastajista ja metsästäjistä on miehiä. Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen nainen poimimassa marjoja tai nainen lenkkeilemässä metsässä, koska nuo ovat minulle läheisempiä esimerkkejä.
Niin, ja hassua kyllä, marjastajasta käytetään myös sanaa "marjamies". Itse naisena olen usein ollut marjamiehenä ihan kivuttomasti ja ilman leikkauksia tai henkisiä loukatuksitulemisen tuntoja.
Mulle taas on sanottu, että miehet ja marjanpoimijat ovat erikseen. :D
Kai tässä voi samaan tapaan kysyä kuin jotain miesten loukkaantumisia käsittelevissä avauksissa tavataan miehiltä kysyä, että koska naisista on tullut näin heikkoja ja epävarmoja?
Nykyäänhän moni nainen on niin epävarma siitä naiseudestaan, että niiden täytyy vallan heittää pöksyt pois ja jalat kohti kattoa varmistaakseen ettei joku luule siellä olevan miehen kilkkeet. Kaikenlaiset ikivanhat tittelit ja termit murentaa koko naiseuden ja kai siinä epävarmuudessaan osa sitten ajaa päänsäkin kaljuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästys ei kuulu jokaisenoikeuksiin, vaan vaatii metsästysluvat ja maanomistajan luvat. Onkiminen/pilkkiminen on sallittua, ellei sitä erikseen ole kielletty. Muu kalastus tarvitseekin vähintään maanomistajan luvan tai kalastusluvan. Tämän takia minulle tulee mieleen marjojen/sienien poimiminen kuin kalastaminen. Historiallisesti metsästystä/kalastusta on tietenkin pidetty arvossa ja niille määritelty lait varhain (henkilöiden eränkäyntioikeudet alueisiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitieteessä on jo pitkään käytetty sanaa ensikieli, koska äidinkieli on tieteelliseen käyttöön turhan epätarkka sana. (Itsekin tunnen useamman sellaisen ihmisen, jonka äidinkieli ei ole hänen äitinsä kieli.)
Pitäisikö kouluissakin alkaa äidinkielen sijaan opettaa "ensikieltä" ? Paljonkohan tähän sekoiluun palaa rahaa valtakunnan tasolla vuosittain?
Onneksi ainoastaan kaikenlaisilla tasa-arvolta haiskahtavilla muutoksilla on hintalappu, mutta kaikenlaisiin sukupuolittuneisiin mieshankkeisiin, niinku vaikka johonkin Euroopan isoimpaan autokauppaan tai jonkin kiekkohallin ylimitoitettuun parkkipaikkaan ei mee ikinä koskaan milloinkaan yhtään julkista rahaa.
Ei kai autokauppojen ja kiekkohallien pitäisi nykypäivänä enää olla sukupuolittuneita paikkoja?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan ok, ettei se sua haittaa. Sitten sä voit miettiä, miksi kukaan mies ei kutsuisi itseään marjanaiseksi ja mistä se kertoo ja haluatko ylläpitää järjestelmää, joka tuosta ajatusmaailmasta puolestaan kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä pahaa on sanassa äidinkieli? mielestäni positiivissävyinen sana
Se on syrjivää. Pitäisi olla esim vanhemmankieli.
Kumman vanhemman? Synnyttäneen vanhemman kieli? Äitioletetunkieli? Ristus mitä skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalius on käytännössä aina naisilta ja tytöiltä pois:
"Transsukupuolinen saa siis halutessaan olla yleisissä naisten ja miesten pesu- ja pukuhuoneessa alasti?"
”Niin on. Meillä laki ei enää salli kysyä esimerkiksi Kela-korttia, jossa näkyy sukupuoli. Silloin asiakas itse valitsee puolen, jota käyttää."
---
"Voivatko transnaiset käydä uimassa erillisellä naisten vuorolla?"
”Meillä on Hervannan uimahallissa naisten vuoro. Periaatteessa sinne voi mennä henkilö, joka kokee olevansa nainen, mutta tämä ei ole ihan yksinkertainen asia. Eri kulttuureissa asioita käsitellään eri tavalla.”
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009673668.html?utm_medium=also…
Translain uudistuksen jälkeen kuka tahansa voi olla nainen omalla ilmoituksellaan. Ei tarvita transdiagnoosia eikä transhoitoja, että mies voi käyttää laillisesti naisten ja tyttöjen intiimitiloja. Vihervasemmiston naiset antoivat naisten ja tyttöjen oikeudet vapaaehtoisesti pois. Vasemmistonaiset ovat jopa nimenneet naisten oikeudet pillufeminismiksi ja kohdistaneet toimintansa ei-miehille. Milloin naisesta ja naiseudesta tuli kirosanoja?
Tee tästä oma ketju. Miksi spämmäät tätä samaa litaniaa joka ikiseen aiheeseen liittymättömäänkin ketjuun? Se on väsyttävää.
Ketjussa on käsitelty myös muitakin kommarien uusiksi rukkaamia sanoja. Penis muuttuu naisen sukupuolielimeksi, jos sen jatke ilmoittaa olevansa nainen. Ja sama porukka riehaantuu jostain mies-päätteestä. Mutta ei anneta faktojen pilata kaksilla rattailla ajelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökieli voisi olla sukupuolineutraali. Ja isänmaan tilalle asuinmaa (synnyinmaakin on ongelma koska kaikki eivät ole syntyneet samassa maassa).
Miten olis kotikieli ja kotimaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on syrjivää. Pitäisi olla esim vanhemmankieli.
Kumman vanhemman? Synnyttäneen vanhemman kieli? Äitioletetunkieli? Ristus mitä skeidaa.
Kelan uusien käytäntöjen mukaan siittäjä voidaan rekisteröidä siittämänsä lapsen äidiksi ja synnyttäjä synnyttämänsä lapsen isäksi. Merkinnän voi toki vaihtaa lapsikohtaisesti, eli yhdelle lapselle voit olla äiti ja toiselle isä, ihan fiiliksen mukaan. Niin se kieli muuttuu, kun muutetaan! "Se joka hallitsee kieltä, hallitsee maailmaa."
Miksi Jumala on aina "Isä" ? Mielestäni tässä on wokettamisen paikka. Isä, Poika ja Pyhä henki. Mitä ihmeen rasismia tämä oikein on?
Minusta ihan ok muutos. Tottunee pian samoin kuin "esihenkilöön"
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala on aina "Isä" ? Mielestäni tässä on wokettamisen paikka. Isä, Poika ja Pyhä henki. Mitä ihmeen rasismia tämä oikein on?
Raamatussa Jumala pitäisi kuvata lihavaksi, tummaihoikseksi naiseksi.
Kannatan sukupuolineutraalia termiä, mutta uudistus on huono. Jokaisenoikeudet yhdyssanana on kehno sana ja aiheuttaa sekaannusta yleisiin jokaisen oikeuksiin. Samalla olisi voinut muuttaa esim. yleiset luonto-oikeudet, luonnossa liikkuminen säännöt tms.
Jokamiehenoikeudet tuli ruotsin sanasta allemansrätten - miten se nyt käännetään? Entäs saameksi?
Vierailija kirjoitti:
Pyhä kolmiNAISUUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on aivan jonnin joutava, mutta näiden moraalipoliisien puuttuminen tällaisiin pikkuseikkoihn luo yhteiskuntaan erittäin vastenmieleistä ilmapiiriä. Sillä opetetaan, että kaikkien pitää kumartaa ja varoa näitä valon nähneitä, jotka paistattelevat omassa erinomaisuudessaan ja vallantäyteydessään. Jos päästät suustasi väärän sanat, saat kimppuusit koko wokekansan yhtenä hyeenalaumana.
Jokainen järkeävä ihminen välttää näiden erinomaisten henkilöiden seuraa niin pitkälle kuin kykenee. Joidenkin on valitettavasti vain pakko sietää heitä esimerkiksi työhönsä liittyen.
Tähän asti on kumarrettu miehiä. Se on ollut kuitenkin ilmeisen ok?
En ole tuo kenelle vastaat, mutta tämä on minulle kyllä ihan vieras ajattelutapa. Olen feministi ja olen opiskellut kirjallisuutta ja historiaa, joten olen vahvasti tietoinen siitä, miten historia epätasa-arvoineen on läsnä myös kielissä ja yksittäisissä sanoissa ja niiden etymologiassa. Mutta kieli elää koko ajan, merkitykset muuttuvat, ja vaikka tiedostaa joidenkin sanojen mieskeskeisen historian, ei se tarkoita sitä, että sen sanan käyttäminen nykypäivänä olisi "miehille kumartelua". Pelkästään jo se tietoisuus - ja maailman muuttuminen sellaiseen suuntaan että nainen vaikkapa lakia opiskelemassa on yleisempi näky kuin mies - tekee sen, ettei tuollaista kumartelua enää ole.
Täysin neutraaliksi vakiintuneiden, ei-loukkaavien termien muuttaminen keinotekoisesti ihan vain niiden etymologisen historian takia on minusta naurettavaa touhua.
Jotenkin tuntuu, että nyt on aivan väärä aika tällaisille projekteille. Kun tulee tällainen tiedote sen perään, kun hallitus on julkistanut jäätävän leikkausohjelman, niin väkisinkin sitä miettii, että tällaiseenko on sitten varaa laittaa rahaa. Ehkä sieltä julkiselta sektorilta todellakin löytyisi leikattavaa vähän rankemmallakin kädellä!