Wokettajat vauhdissa - Jokamiehenoikeudet jäävät historiaan: Tilalle sukupuolineutraali termi
Ketä tuo jokamiehenoikeus muka loukkaa? Mielestäni ihan neutraali sana.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on aivan jonnin joutava, mutta näiden moraalipoliisien puuttuminen tällaisiin pikkuseikkoihn luo yhteiskuntaan erittäin vastenmieleistä ilmapiiriä. Sillä opetetaan, että kaikkien pitää kumartaa ja varoa näitä valon nähneitä, jotka paistattelevat omassa erinomaisuudessaan ja vallantäyteydessään. Jos päästät suustasi väärän sanat, saat kimppuusit koko wokekansan yhtenä hyeenalaumana.
Jokainen järkeävä ihminen välttää näiden erinomaisten henkilöiden seuraa niin pitkälle kuin kykenee. Joidenkin on valitettavasti vain pakko sietää heitä esimerkiksi työhönsä liittyen.
Tähän asti on kumarrettu miehiä. Se on ollut kuitenkin ilmeisen ok?
Miesten kumartelu loppuu määrittelemällä penikset naiseuden käsitteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Jopoa ei saa kutsua jopoksi, kantasana jokapojan pyörä.
Se on JOOL , jokaoletetun pyörä.
Oppiiko lumihiutalehipsteriwokeilija tätä? Ja miten tämä tiedostava väestönosa voi suosia jopo-pyötiä alunperinkään? Pöyristyttävää kaksinaamaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ TOI LOUKKAA MUA EI SAA OLLA SUKUPUOLINEUTRAALEJA TERMEJÄ WÖÖ NOI LOUKKAA MUA WÖÖÖ VIHERVASSARIT AINA LOUKKAANTU KAIKESTA MINÄ EN LOUKKAANU MISTÄÄN PAITSI TASA-ARVOSTA JA IHMISOIKEUKSISTA WÖÖÖÖ KATSOKAA MINUA OLEN PERSU WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Miten jokamiehenoikeus -sana liittyy ihmisoikeuksiin?😂
Niin. Mietippä sitä. Entä jos tulkitaan, että tämä oikeus kuuluu vain miehille? Onko se sinusta oikein?
Mene persun helvettiin oikeasti. Toivon sulle kaikkea pahaa!
Tulkitaan, että nimen perusteella kuuluu vain miehille? Nyt niitä valoja päälle. Suomessa on iät ja ajat ollu kyseinen sana käytössä, eikä millään tavalla ole syrjivä. Meinaatko, että Minna Canth ajatteli, että tasa-arvo on tuollaista, tai että tyttöä ei voi kutsua kuin lapseksi, kun on tuo vääristynyt tasa-arvo feminismi vouhotus? Tai Canthin ensimmäinen julkaisu "Tyttäriemme kasvatus" pitäisi jatkossa puhua henkilöiden kasvatus.
Jos et tietäisi mistä noissa oikeuksissa on kyse ja kuulisit sanan jokamiehenoikeus, niin ajattelisitko oikeutta joka kuuluu miehille vai jokaiselle?
Suomen kielessä mies-sanalla ei ole koskaan tarkoitettu ihmistä. Vaan miestä. Tämä on oikein hyvä muutos.
Tässä kuitenkin se sana on jokamies eikä mies. Se tarkoittaa ihan vain tavallista kansalaista.
Ehdotan kuitenkin sanan korvaamista pirkkopetterillä.
Peruspirkkopetterinoikeudet.
Sulle sopisi, että se muutetaan jokanaisenoikeudeksi? Ei tuntuisi oudolta?
Tuntuisi tässä vaiheessa oudolta, koska jokamiehenoikeus on vakiintunut termi.
Jos termi keksittäisiin vasta nyt 2023, se olisi varmasti jo lähtökohtaisesti jokaisenoikeus tai kansalaisoikeus.
Minua on aina haukuttu kiihkofeministiksi, mutta ehkäpä feminismini on sitten sen verran vakaalla pohjalla, etten loukkaannu vanhoista, vakiintuneista termeistä jotka on otettu käyttöön aika päivää sitten ja jotka eivät käytännössä syrji yhtään ketään.
Meillä ei taida olla yhtään termiä, jossa nais-sanalla viitattaisiin ihmisiin yleensä. Pistää miettimään miksi, ja miksi se on ok mies-sanan kohdalla. Uusi termi on oikeampi, eikä sen käyttöönotosta ole mitään haittaa - päinvastoin.
Mitä on naiserityisyys sukupuolineutraaliuden aikakaudella? Mikä nykyään edes on nainen, osaisitko määritellä?
Löydät kurantin määritelmän kahdessa sekunnissa esim. Cambridgen tai Oxfordin dictionarysta.
Mua ei haittaa yhtään, olkoon.
Ihmisillä on liikaa aikaa pöyristyä tuollaisista sanojen muuttamisista.
Sukupuolineutraalius on käytännössä aina naisilta ja tytöiltä pois:
"Transsukupuolinen saa siis halutessaan olla yleisissä naisten ja miesten pesu- ja pukuhuoneessa alasti?"
”Niin on. Meillä laki ei enää salli kysyä esimerkiksi Kela-korttia, jossa näkyy sukupuoli. Silloin asiakas itse valitsee puolen, jota käyttää."
---
"Voivatko transnaiset käydä uimassa erillisellä naisten vuorolla?"
”Meillä on Hervannan uimahallissa naisten vuoro. Periaatteessa sinne voi mennä henkilö, joka kokee olevansa nainen, mutta tämä ei ole ihan yksinkertainen asia. Eri kulttuureissa asioita käsitellään eri tavalla.”
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009673668.html?utm_medium=also…
Vierailija kirjoitti:
"Transsukupuolinen saa siis halutessaan olla yleisissä naisten ja miesten pesu- ja pukuhuoneessa alasti?"
”Niin on. Meillä laki ei enää salli kysyä esimerkiksi Kela-korttia, jossa näkyy sukupuoli. Silloin asiakas itse valitsee puolen, jota käyttää."
---
”Meillä on Hervannan uimahallissa naisten vuoro. Periaatteessa sinne voi mennä henkilö, joka kokee olevansa nainen, mutta tämä ei ole ihan yksinkertainen asia. Eri kulttuureissa asioita käsitellään eri tavalla.”
Tee tästä oma ketju. Ei liity asiaan mitenkään.
Yleiskäyttöoikeuksiksi noita on oikeustieteessä kutsuttu aina.
Minusta on hyvä että Sannan hallitus sai jotain muutakin aikaiseksi kuin trans-lain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ TOI LOUKKAA MUA EI SAA OLLA SUKUPUOLINEUTRAALEJA TERMEJÄ WÖÖ NOI LOUKKAA MUA WÖÖÖ VIHERVASSARIT AINA LOUKKAANTU KAIKESTA MINÄ EN LOUKKAANU MISTÄÄN PAITSI TASA-ARVOSTA JA IHMISOIKEUKSISTA WÖÖÖÖ KATSOKAA MINUA OLEN PERSU WÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Niin. Mietippä sitä. Entä jos tulkitaan, että tämä oikeus kuuluu vain miehille? Onko se sinusta oikein?
Tulkitaan, että nimen perusteella kuuluu vain miehille? Nyt niitä valoja päälle. Suomessa on iät ja ajat ollu kyseinen sana käytössä, eikä millään tavalla ole syrjivä. Meinaatko, että Minna Canth ajatteli, että tasa-arvo on tuollaista, tai että tyttöä ei voi kutsua kuin lapseksi, kun on tuo vääristynyt tasa-arvo feminismi vouhotus? Tai Canthin ensimmäinen julkaisu "Tyttäriemme kasvatus" pitäisi jatkossa puhua henkilöiden kasvatus.
Jos et tietäisi mistä noissa oikeuksissa on kyse ja kuulisit sanan jokamiehenoikeus, niin ajattelisitko oikeutta joka kuuluu miehille vai jokaiselle?
Suomen kielessä mies-sanalla ei ole koskaan tarkoitettu ihmistä. Vaan miestä. Tämä on oikein hyvä muutos.
Tässä kuitenkin se sana on jokamies eikä mies. Se tarkoittaa ihan vain tavallista kansalaista.
Ehdotan kuitenkin sanan korvaamista pirkkopetterillä.
Peruspirkkopetterinoikeudet.
Sulle sopisi, että se muutetaan jokanaisenoikeudeksi? Ei tuntuisi oudolta?
Tuntuisi tässä vaiheessa oudolta, koska jokamiehenoikeus on vakiintunut termi.
Jos termi keksittäisiin vasta nyt 2023, se olisi varmasti jo lähtökohtaisesti jokaisenoikeus tai kansalaisoikeus.
Minua on aina haukuttu kiihkofeministiksi, mutta ehkäpä feminismini on sitten sen verran vakaalla pohjalla, etten loukkaannu vanhoista, vakiintuneista termeistä jotka on otettu käyttöön aika päivää sitten ja jotka eivät käytännössä syrji yhtään ketään.
Meillä ei taida olla yhtään termiä, jossa nais-sanalla viitattaisiin ihmisiin yleensä. Pistää miettimään miksi, ja miksi se on ok mies-sanan kohdalla. Uusi termi on oikeampi, eikä sen käyttöönotosta ole mitään haittaa - päinvastoin.
Niin, missään ei taida olla tuollaisia termejä, koska sukupuolten historia on mitä on. Se on sitten eri asia, näkeekö kukaan enää nykypäivänä sanoja kuten "lakimies" sukupuolittuneina. Minä en. Tunnen enemmän naisia kuin miehiä jotka ovat lakimiehiä.
Uusien termien käyttöönotosta on aina sellainen haitta kuitenkin, että uusi termi täytyy muistaa, muuttaa teksteistä, vakiinnuttaa uudelleen, jne., mikä vie aikansa. Itse termi "jokaisenoikeus" ei tietysti haittaa ketään, mutta sellainen jonka mielestä "jokamiehenoikeus" ei myöskään haitannut ketään, näkee tämän prosessin ihan turhana vaivana.
Itseäni lähinnä ihmetyttää, miksi ihmiset nykyään ymmärtävät kielen ja merkitysten elävän ja muuttuvan koko ajan, mutta ei kuitenkaan myönnetä että kieli ja merkitys voisi muuttua tuohon suuntaan, eli että sana "mies" ei noissa termeissä ole enää pitkään aikaan ollut miehuuteen sidottu.
Vierailija kirjoitti:
---
Translain uudistuksen jälkeen kuka tahansa voi olla nainen omalla ilmoituksellaan. Ei tarvita transdiagnoosia eikä transhoitoja, että mies voi käyttää laillisesti naisten ja tyttöjen intiimitiloja. Vihervasemmiston naiset antoivat naisten ja tyttöjen oikeudet vapaaehtoisesti pois. Vasemmistonaiset ovat jopa nimenneet naisten oikeudet pillufeminismiksi ja kohdistaneet toimintansa ei-miehille. Milloin naisesta ja naiseudesta tuli kirosanoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset, jotka sen ensimmäisiä kertoja kuulevat, tulkitsevat sen niin tai ovat aidosti hämmentyneitä. Termissä kun kuitenkin selvästi ilmaistaan, että se koskee nimenomaan miehiä, ilmeisesti ei naisia. Miksi se on hyvä ja tavoiteltava asia? Kyllä mä meinaan että tämä voisi esim. Minna Canthistakin olla ihan hyvä idea. On tämäntyylisistäkin asioista keskusteltu ihan feminismin alkuajoista asti. Eihän tällä ole tytärten tyttäriksi kutsumisen kanssa yhtään mitään tekemistä. Itse asiassa - se on tarkkaa ja kuvaavaa kieltä, "jokamiehenoikeus" taas ei ole.
Vai aidosti hämmentyneitä, voi lumihiutale sentään, sula pois.
Siis kyllä. Se ei ole mun silmissä se pääsyy siihen, miksi muutos on hyvä asia, mutta kun kerran väitetään, ettei kukaan koskaan ymmärrä vain miehistä puhuvaa termiä vain miehiä koskevana, se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu määkynä
Näihän woke toimii, na tsityyliin ja kyttäämällä ja ilmiantamalla. Siksi teistä ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Translain uudistuksen jälkeen kuka tahansa voi olla nainen omalla ilmoituksellaan. Ei tarvita transdiagnoosia eikä transhoitoja, että mies voi käyttää laillisesti naisten ja tyttöjen intiimitiloja. Vihervasemmiston naiset antoivat naisten ja tyttöjen oikeudet vapaaehtoisesti pois. Vasemmistonaiset ovat jopa nimenneet naisten oikeudet pillufeminismiksi ja kohdistaneet toimintansa ei-miehille. Milloin naisesta ja naiseudesta tuli kirosanoja?
Samaa mieltä, mutta ei liity tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa yhtään, olkoon.
Ihmisillä on liikaa aikaa pöyristyä tuollaisista sanojen muuttamisista.
Minä en pöyristy sanan muuttamisesta. Ihmettelen vain, kuka jaksaa pöyristyä vanhoista ihan neutraaleista termeistä niin paljon, että ne täytyy fanfaarin kanssa muuttaa.
Eri asia olisi, jos käytössä olisi joku oikeasti loukkaava termi, mutta kun jokamiehenoikeus ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Tee tästä oma ketju. Ei liity asiaan mitenkään.
Samaa wokepaskaa ja kommarien sanojen uudelleenmäärittelyä. Miksi jokamiehenoikeus pöyristyttää, jos naiseuskin on no-no?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä hulluja oikein vaivaa 😂
Ihan maalaisjärkeä, että sanavalinnat vaikuttavat siihen miten asioihin suhtaudutaan. Onko mielestänne siis väärin, että myös muutkin kuin miehet saavat kulkea luonnossa ja kerätä sen antimia? Jos ei, miksi on väärin viestittää siitä myös sanoin?
Ei voi olla noin hankalaa ja epämieluisaa oppia uutta sanaa aikuisena, ei vaikka olisi kuinka heikkolahjainen. Kasvakaa vähän, ehkä ette silloin nolaisi itseänne näin pahasti ja paljastaisi tyhmyyttänne.
Älä lapsi herjaa kanssaihmisiä. Näytit juuri wokettajien todellisen luonteen. Jos teidän on niiiiin vaikea ymmärtää ikivanha käsite, niin ei voi mitään. Sitten ilmeisesti teidän naiset ja lapset eivät mene metsään. Jääpä meille muille enemmän herkkuja.
Älä ole naurettava. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö vanha käsite olisi ymmärretty kaikkia koskevaksi. Ihan samalla tavalla varmaankin kaikki ovat tajunneet, että lakimies voi olla myös nainen. Kieli voi silti muuttua maailman mukana ja sen pitääkin muuttua.
Puhutko vielä naapurin "äpärälapsista"? Tai sanot, että koulussa on "apuluokkia"? Kysyt tytöltä, että "aiotko mennä emäntäkouluun?" Etkö?
Huomenta. Emäntäkouluun olisi hyvä mennä kaikkien nuorten naisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tuollaiset vanhat, vakiintuneet termit ovat jo kauan sitten menettäneet sukupuolileimansa. Vai kenelle muka tulee jokamiehenoikeuksista mieleen nimenomaan MIES poimimassa marjoja? Ei minulle ainakaan ole koskaan tullut. "Jokamies" on sukupuolineutraali termi siitä mies-osasta huolimatta.
Mulle tulee mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, mihin varmasti termillä viitataankin.
No sinulle tulee varmaan mieleen mies kalastamassa tai metsästämässä, koska valtaosa kalastajista ja metsästäjistä on miehiä. Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen nainen poimimassa marjoja tai nainen lenkkeilemässä metsässä, koska nuo ovat minulle läheisempiä esimerkkejä.
Niin, ja hassua kyllä, marjastajasta käytetään myös sanaa "marjamies". Itse naisena olen usein ollut marjamiehenä ihan kivuttomasti ja ilman leikkauksia tai henkisiä loukatuksitulemisen tuntoja.
Pitäisi muuttaa suomalaisen oikeudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Samaa mieltä, mutta ei liity tähän.
Samalta sylttytehtaalta kumpikin, eli samaa ilmiötä. Naiseudestakin on tehty sukupuolineutraali, ilmoitusasia ja päänsisäinen tuntemus.
Moni nainen rakastaa häkkiään.