Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Lievästi kehitysvammainen nainen vaikeavammaisten suljetulla, koska vanhemmat eivät pitäneet uudesta miesystävästä

Vierailija
25.06.2023 |

Aivan järkyttävä juttu, onkohan tästä jo keskusteltu? Mitä ihmettä tässä on päässyt tapahtumaan?

Vastoin tahtoaan
Maria ihastui mieheen, josta hänen vanhempansa eivät pitäneet. Sen vuoksi hänet suljettiin kehitysvammaisten yksikköön. MOT-toimitus selvitti poikkeuksellista tapahtumaketjua.

https://yle.fi/a/74-20036700

Kommentit (1064)

Vierailija
321/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marian tililtä oli otettu bensalaskut, kihlasormukset, alkoholilaskut. Lainattu korttia poikaystävän veljelle ja tehty valtakirjoja. Normaalia? Ei minun mielestäni.

Öö... jos nuo samat otot olisi tehty poikaystävän tililtä, olisiko se ollut yhtä epänormaalia? Miksi?

Jos suuren salaisuuden kerron, minä tankkasin tänään autoni, pidin päällä itse ostamiani koruja, ja kaapissa on myös alkoholia. Pitääkö mielestäsi minut hakea nyt holhoukseen kun tämmöisiä menin tekemään. Pankkikorttiani en tosin lainaa kenellekään, mutta valtakirjojakin olen kirjoittanut elämäni aikana monta.

Marian lakimiehen mukaan noissa ostoissa ja nostoissa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta sinulla täytyy olla aiheesta parempaa tietoa.

Ostiko puolisosi sisarus sinun pankkikortilla virvokkeita Alkosta?

Ja oletko antanut valtakirjan raha-asioihisi yleisemmin etkä vain johonkin yksittäisiin ostoksiin/pakettinoutoihin?

No sitähän minäkin.

Vierailija
322/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marian tililtä oli otettu bensalaskut, kihlasormukset, alkoholilaskut. Lainattu korttia poikaystävän veljelle ja tehty valtakirjoja. Normaalia? Ei minun mielestäni.

Öö... jos nuo samat otot olisi tehty poikaystävän tililtä, olisiko se ollut yhtä epänormaalia? Miksi?

Jos suuren salaisuuden kerron, minä tankkasin tänään autoni, pidin päällä itse ostamiani koruja, ja kaapissa on myös alkoholia. Pitääkö mielestäsi minut hakea nyt holhoukseen kun tämmöisiä menin tekemään. Pankkikorttiani en tosin lainaa kenellekään, mutta valtakirjojakin olen kirjoittanut elämäni aikana monta.

Marian lakimiehen mukaan noissa ostoissa ja nostoissa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta sinulla täytyy olla aiheesta parempaa tietoa.

Marian pankki on asiasta täysin eri mieltä kun kortti ja pin-koodi on luovutettu poikkiksen veljelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset rikkaudet tällä Marialla on mitä voisi väärinkäyttää? Todennäköisesti hän saa eläkettä. Entä kun hän eläkkeestään maksaa osan elinkustannuksista poikaystävänsä luona: Onko tämä väärinkäyttöä vai normaalia kustannusten jakamista/ osallistumista omasta puolestaan. Pitäisikö hänen asua poikaystävän äidin luona maksamatta mitään elämisestään tai ruuistaan?

Tod.näk. poikaystävän äiti saa poikaystävän tavoin jotain pientä eläkettä, jos on kerran liikuntarajoitteinen. Ja onko lisäksi vielä yh?

Jos Maria on vanhempiensa ainut lapsi, niin jää perintöä kun vanhemmat kuolevat. Artikkelissa ei puhuta samllakaan Marian sisaruksista.

Vierailija
324/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta. Maria on liian kiltti ja helposti hyväksi käytettävä. Kuka tahansa pystyisi pyytämään häneltä rahaa ja tyhjentämään hänen tilinsä. Samalla Maria väittäisi että kaikki on hyvin ja vapaaehtoista.

Mutta miksi ihmeessä Maria joutui tuon takia tahtomattaan suljetuksi "vankilaan"? Tuo mahdollisen hyväksikäytön olisi voinut estää heti sillä edunvalvojalla. Toisaalta vammaisellakin on tietysti oikeus käyttää omia rahojaan elämiseensä.

Vierailija
325/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni ymmärtää Marian olevan henkisesti ja älyllisesti ekaluokkalaisen tasolla?

Vierailija
326/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän vanhempien huolen. Hehän ne jäljet joutuvat korjaamaan, kun se aika tulee. Maksamaan velat, ottamaan taas kotiinsa asumaan jne. Jos antaisivat vaan mennä niin kuin Mari haluaa, sitten jo hetken päästä huudetaan, että ei pidetty huolta jne

Vierailija
327/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oletko antanut valtakirjan raha-asioihisi yleisemmin etkä vain johonkin yksittäisiin ostoksiin/pakettinoutoihin?

No sitähän minäkin.

Kuten kerroin jo edellä, en ole antanut pankkikorttiani kenellekään. Et siis osaa lukea. Mutta minun rahoillani lankoni on ostanut tuotteita alkosta. Veljelläni oli valtakirja liki neljäkymmentä vuotta hoitaa puolestani yhteisen perikuntamme raha-asioita. 

Vierailija
328/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävän äidillä on taustallaan vain yksi maksuvälinepetos. Ilmeisesti melko mitättömästä asiasta, mutta.

Joo-o. Ei herätä yhtään luottamusta tällaiset poikaystävän äidin maksuvälinepetokset.

Sehän oli siis, että oli käyttänyt vammaisen matkoja enemmän kuin kunta oli antanut luvan. Ei siis ollut pöllinyt mitään pankkikorttia tai varastanut keneltäkään rahaa.

Mielenkiintoinen tuo poikaystävän äiti, jolla on liikuntarajoite. Lisäksi lapsi on yllätys, yllätys kehitysvammainen. Aikamoinen geenipooli vai onko tässä kyse samasta, mikä tyypillistä Kreikassa kun yhdellä saarella oli kovasti sokeita. Korvaukset tuli aina siihen asti kunnes selvisi, että olivat ihan norminäkeviä.

Vammaisoletettuja. Nykyään voi identifioida itsensä alaikäiseksi tai naiseksi.

Vierailija
329/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta. Maria on liian kiltti ja helposti hyväksi käytettävä. Kuka tahansa pystyisi pyytämään häneltä rahaa ja tyhjentämään hänen tilinsä. Samalla Maria väittäisi että kaikki on hyvin ja vapaaehtoista.

Mutta miksi ihmeessä Maria joutui tuon takia tahtomattaan suljetuksi "vankilaan"? Tuo mahdollisen hyväksikäytön olisi voinut estää heti sillä edunvalvojalla. Toisaalta vammaisellakin on tietysti oikeus käyttää omia rahojaan elämiseensä.

Edunvalvoja ei ole vahtimassa että Maria syö lääkkeensä ja ei anna pankkitunnuksiaan muille. Tai ota uutta tatuointia.

Vierailija
330/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä särähti korvaan tuo että miesystävän veljelle on lainannut pankkikorttia että tämä pääsee käymään alkossa??

Mutta asia on silti hoidettu oudosti. Ellei tässä ole sitten jotain mitä emme tiedä.

Eikö kehitysvammaisen saa juoda alkoholia??

Eikö se veli saa omalla pankkikortillaan ostettua alkoholia?

Minä ymmärsin jutun niin, että alkoholit tuli tälle Marialle ja poikaystävälle. Tietääkseni ei ole lakia mikä kieltäisi kehitysvammaisia käyttämästä alkoholia.

Minusta se ei käy jutusta ilmi ja nyt käsi sydämelle, uskotko että mitään väärinkäytösten vaaraa ei ole tässä että otetaan tytön pankkikortti ja lähdetään sen kanssa Alkoon. Ja miksi Maria ei itse mennyt ostamaan alkoholia kun kerran sen osto on kehitysvammaiselle sallittua? Kyllä mä pystyn ymmärtämään vanhempien huolen jos aiemmin päihteetöntä elämää viettönyt nuori alkaa käyttää alkoholia varsinkin kun ei ole normaalit kyvyt. Harmittaisihan se että on toisella puolella Suomea ties missä porukoissa ryyppäämässä.

Siihen voi tietysti olla syynä vaikka se, ettei Marialla ole henkilöllisyystodistusta.

Vanhempien huoli on sinällään ihan ymmärrettävää, mutta ei sillä verukkeella voi vain lievästi kehitysvammaista ihmistä laittaa pakkohoitoon vaikeasti vammaisten hoitolaitokseen.

Lievästi kehitysvammaiselta on siis kiellettyjä alkoholi, seurustelu, seksi, rakastuminen, lapsen saaminen, mitä muuta vielä? 

Minä olen sitä mieltä että, kyllä, lasten saaminen pitäisi kieltää kun äo laskee riittävän alas paitsi jos lapsella on käytännössä 24/7/365 oikeasti vanhemman roolin ottava normaaliälyinen joka ei koskaan vaihdu. Lapsen etu edellä AINA.

Vierailija
331/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän minäkin.

Kuten kerroin jo edellä, en ole antanut pankkikorttiani kenellekään. Et siis osaa lukea. Mutta minun rahoillani lankoni on ostanut tuotteita alkosta. Veljelläni oli valtakirja liki neljäkymmentä vuotta hoitaa puolestani yhteisen perikuntamme raha-asioita. 

Et anna pankkikorttiasi kenellekään, mutta on ihan normaalia, että kehitysvammaisen henkilön poikaystävän veli saa käyttää alko-ostoksiin tämän pankkikorttia?

Vierailija
332/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvoja ei ole vahtimassa että Maria syö lääkkeensä ja ei anna pankkitunnuksiaan muille. Tai ota uutta tatuointia.

Ei taida Marialla olla enää pankkikorttia tai pankkitunnuksia sen jälkeen kun rahat ovat edunvalvojan takana. Jutun mukaan Maria on ottanut lääkkeensä asiallisesti. Jos lääkkeissä on ongelmaa, niiden ottamisesta voi huolehtia kerran päivässä vaikka kotihoito, ei sen takia ketään pakkohoitoon laiteta.

Taas tuli uusi vammaisilta kielletty asia, tatuointi.

Vierailija
333/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä toimittajalle ei näytetty tiliotetta johon vanhempien huoli perustuu.

Vierailija
334/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole alan ammattilainen, mutta tein opiskeluaikoina monta usean kuukauden mittaista pätkää erilaisissa kehitysvammaisille palveluja tarjoavissa organisaatioissa. Tuona aikana pistin merkille sen, miten monet kehitysvammaisten vanhemmat ja heidän kanssaan työskentelevät pitävät kehitysvammaisia ikuisina lapsina, joilla ei ole mitään halua saati tarvetta ikätasonsa mukaisiin asioihin. Lisäksi monet tuntuivat ajattelevan kehitysvammaisten olevan homogeenistä massaa joilla on kaikilla samat tarpeet - vaikka tosiasiassa kehitysvammaisuus voi tarkoittaa yhden kohdalla täydellistä kyvyttömyyttä huolehtia itsestään, kun taas toisen kohdalla se voi ilmetä lähinnä lievinä hahmotusvaikeuksina.

Tapasin työssäni esimerkiksi monen monta lievästi kehitysvammaista nuorta ihmistä, jotka olivat kiinnostuneita samoista asioista kuin ikäisensä; he halusivat käydä tapahtumissa, harrastaa, tavata kavereita, asua omillaan, ja löytää seurustelukumppanin jne jne. Yksinkertaisin apukeinoin tuo kaikki olisi ollut heille saavutettavissa. Suurinta osaa kuitenkin vanhemmat ja heidän kanssaan työskentelevät ammattilaiset kohtelivat kuin jotain pikkulasta jota kiinnostavat samat asiat kuin pikkulapsia ja jolla ei saisi olla minkäänlaisia itsenäistymispyrkimyksiä romantiikasta ja seksuaalisuudesta puhumattakaan.  Heidän olisi pitänyt tyytyä heitä huomattavasti matalatasoisemmille suunnattuihin palveluihin. Oli sydäntäsärkevää sanoa 18-vuotiaalle nuorelle naiselle, että haluaisin lähteä kanssasi rannalle tai shoppailemaan, mutta nyt tarjolla on vain tätä pallon heittämistä renkaan läpi. 

En tietenkään tiedä jutun Mariasta yhtään mitään tuon YLE:n jutun lisäksi, mutta samanlaiset fiilikset nousivat pintaan välittömästi sitä lukiessa. Ehkä vanhemmat eivät yksinkertaisesti halua, että heidän aikuinen kehitysvammainen tyttärensä on aikuinen jonka elämässä tapahtuu aikuisuuteen kuuluvia asioita? 

Tämä on mielestäni hyvin surullista; eivät kehitysvammaiset ole mitään ikuisia lapsia.

Vierailija
335/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään harvinaista niissä piireissä mitä artikkeli hienovaraisesti vihjaa poikaystävän perheen edustavan. Tämä myös selittää tytön vanhempien nuivaa suhtautumista kuvioon. Silti, mielestäni laitokseen sulkeminen on tässä tapauksessa väärä toimi. Edunvalvonta päälle, Norplant nahkaan ja menoksi.

Vierailija
336/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävän äidillä on taustallaan vain yksi maksuvälinepetos. Ilmeisesti melko mitättömästä asiasta, mutta.

Joo-o. Ei herätä yhtään luottamusta tällaiset poikaystävän äidin maksuvälinepetokset.

Sehän oli siis, että oli käyttänyt vammaisen matkoja enemmän kuin kunta oli antanut luvan. Ei siis ollut pöllinyt mitään pankkikorttia tai varastanut keneltäkään rahaa.

Mielenkiintoinen tuo poikaystävän äiti, jolla on liikuntarajoite. Lisäksi lapsi on yllätys, yllätys kehitysvammainen. Aikamoinen geenipooli vai onko tässä kyse samasta, mikä tyypillistä Kreikassa kun yhdellä saarella oli kovasti sokeita. Korvaukset tuli aina siihen asti kunnes selvisi, että olivat ihan norminäkeviä.

Vammaisoletettuja. Nykyään voi identifioida itsensä alaikäiseksi tai naiseksi.

Mikään ei ole niin ääliömäistä kuin tämä Amerikasta matkittu omassa päässä käyty kulttuurisota jota ei käy kukaan muu kuin täysin syrjäytyneet idarit joilla ei ole mitään muuta tekemistä eikä mitään yhteyttä todellisuuteen hikikomerossaan.

Vierailija
337/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä toimittajalle ei näytetty tiliotetta johon vanhempien huoli perustuu.

Vanhemmilla on varmaan tiliotteet tallessa, tilillä on varmasti kertynyt rahaa koska Maria asui kotona ja kulut olivat pienet.

Kehitysvammaiset on helposti ohjailtavissa vaihtamaan puhelinnumero tai luovuttamaan pankkitunnuksensa.

Vierailija
338/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän minäkin.

Et anna pankkikorttiasi kenellekään, mutta on ihan normaalia, että kehitysvammaisen henkilön poikaystävän veli saa käyttää alko-ostoksiin tämän pankkikorttia?

Olen nyt ainakin jo neljästi kirjoittanut, että raha-asioissa edunvalvoja oli varmasti ihan asiallinen toimi. Voisitko nyt lopettaa tuon jankkaamisesi. Mutta sen takia ei tarvitse eikä saa  lukita ketään pakkohoitoon. Lisäksi Marian lakimies, jolla on niihin pankkitietoihin ollut pääsy, on pitänyt nostoja ja ostoksia ihan normaalina elämisenä. Mitään muuta tietoa sinullakaan ei aiheesta ole, pelkästään ennakkoluuloja.

Miten muuten se, että vanhemmat ovat ilmeisesti myös pidemmän aikaan käyttäneet sitä Marian pankkikorttia, ei ole ollenkaan tuomittavaa? Heidänhän kerrotaan hoitaneen aiemmin Marian raha-asiat.

Vierailija
339/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä särähti korvaan tuo että miesystävän veljelle on lainannut pankkikorttia että tämä pääsee käymään alkossa??

Mutta asia on silti hoidettu oudosti. Ellei tässä ole sitten jotain mitä emme tiedä.

Minä ymmärsin jutun niin, että alkoholit tuli tälle Marialle ja poikaystävälle. Tietääkseni ei ole lakia mikä kieltäisi kehitysvammaisia käyttämästä alkoholia.

Minusta se ei käy jutusta ilmi ja nyt käsi sydämelle, uskotko että mitään väärinkäytösten vaaraa ei ole tässä että otetaan tytön pankkikortti ja lähdetään sen kanssa Alkoon. Ja miksi Maria ei itse mennyt ostamaan alkoholia kun kerran sen osto on kehitysvammaiselle sallittua? Kyllä mä pystyn ymmärtämään vanhempien huolen jos aiemmin päihteetöntä elämää viettönyt nuori alkaa käyttää alkoholia varsinkin kun ei ole normaalit kyvyt. Harmittaisihan se että on toisella puolella Suomea ties missä porukoissa ryyppäämässä.

Siihen voi tietysti olla syynä vaikka se, ettei Marialla ole henkilöllisyystodistusta.

Vanhempien huoli on sinällään ihan ymmärrettävää, mutta ei sillä verukkeella voi vain lievästi kehitysvammaista ihmistä laittaa pakkohoitoon vaikeasti vammaisten hoitolaitokseen.

Lievästi kehitysvammaiselta on siis kiellettyjä alkoholi, seurustelu, seksi, rakastuminen, lapsen saaminen, mitä muuta vielä? 

Minä olen sitä mieltä että, kyllä, lasten saaminen pitäisi kieltää kun äo laskee riittävän alas paitsi jos lapsella on käytännössä 24/7/365 oikeasti vanhemman roolin ottava normaaliälyinen joka ei koskaan vaihdu. Lapsen etu edellä AINA.

Tämä. Yleensä matala äo on syynä perinnöllinen sairaus ja vakavia liitännäissairauksia.

Vierailija
340/1064 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella kehitysvammaisella on joko ehkäisykapseli tai sitten pillerit joita käytetään sekä ehkäisytarkoituksessa, että siksi ettei kuukautisvuotoa tulisi - monet kehitysvammaiset kun eivät osaa itse huolehtia hygieniastaan kuukautisten aikana.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan