Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien väsymys mökkijuhannuksen jälkeen

Vierailija
25.06.2023 |

Tilaa on, lisämökit lasten perheille, mutta seuraavan kerran saa jokainen tulla omine ruokineen. Aikaa meni, rahaa meni, tiskiä tuli. Yhden miniän mielestä "sentään juhannuksena" pitää olla oikeat astiat, ei mitään pahviastioita ees grillillä

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediassakin on kyllä kirjoitettu, miten monella pieneläkeläisellä on tiukkaa rahasta ja on todella iso reika eläkkeeseen, jos joutuu isolle porukalle ruuat ostamaan vaikka vain viikonlopuksi.

Nämä mökinomistajat eivät ole niitä eläkeläisiä, joilla tekee rahasta tiukkaa. He ovat niitä, jotka miettivät, miten saisivat siirrettyä mahdollisimman paljon rahaa verottajan ohi jälkipolvien taskuun.

Vierailija
102/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käydään joka vuosi anopin ja appiukon mökillä, aina olen auttanut tiskeissä ja ruoanlaitossa. En kyllä kehtaisi istua ja välillä anoppi kyllä haluaa tehdä itse, mutta yhdessä usein laitetaan ruokaa. Me ostetaan myös syömistä sinne vaikka heillä jo pursuaa kaapit täynnä ruokaa. Me kuljetetaan aina omat petivaatteet mukana ja samoin pyyhkeet vaikka on heilläkin toki antaa, jos puuttuu. Tätä ollaan tehty yli 15 vuotta ja ei mitään ongelmaa.  Tänä vuonnakin pyysivät juhannukseksi, mutta koska loma alkaa viikon päästä niin ollaan sitten menossa viikoksi.  

Mitä ne appiukko ja miehesi tekee sinä aikana, kun tiskaatte ja laitatte ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyneiden mummojen ongelma poistuu nykymummojen kuollessa. Nuoret rouvat eivät tee kotitöitä, miehet ne talouksissa tekevät. Ehkä sitten on ne väsyneet apet jotka yrittävät passata rannalla lapsiaan katsovia ja samalla saunaa lämmittävää tyttäriään ja miniöitään?

Vierailija
104/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediassakin on kyllä kirjoitettu, miten monella pieneläkeläisellä on tiukkaa rahasta ja on todella iso reika eläkkeeseen, jos joutuu isolle porukalle ruuat ostamaan vaikka vain viikonlopuksi.

Nämä mökinomistajat eivät ole niitä eläkeläisiä, joilla tekee rahasta tiukkaa. He ovat niitä, jotka miettivät, miten saisivat siirrettyä mahdollisimman paljon rahaa verottajan ohi jälkipolvien taskuun.

Sehän riippuu mökistä, onko luksusmökki vai vanhan ajan pieni ja vaatimaton joka jo ränstyykin jaksamattomuuden ja niukkojen eläkkeiden takia?

Vierailija
105/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsyneiden mummojen ongelma poistuu nykymummojen kuollessa. Nuoret rouvat eivät tee kotitöitä, miehet ne talouksissa tekevät. Ehkä sitten on ne väsyneet apet jotka yrittävät passata rannalla lapsiaan katsovia ja samalla saunaa lämmittävää tyttäriään ja miniöitään?

Vai miehet tekee. Kyllä se on aikalailla 50/50, kuten kuuluukin! Ja tosiaan minun poikani tulee myös tekemään kotitöitä yhtälailla kuin tyttärenikin.

Vierailija
106/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukkien ja mummojen kannattaa pysyä pois juhannuksena mökiltään ja antaa seuraavien  sukupolvien juhlia omassa rauhassaan.

Meillä on päinvastoin eli mökin avaimet on otettu lapsilta pois (ennen parisuhteita saivat kaveriporukalla käydä) ja ilmoitettu, että elävää ei voi periä, hankkikaa omat mökit, me olemme nyt täällä ihan omassa rauhassa. Riitaa ja kitinäähän siitä tulee, koska "lasten olisi niin kiva viettää sukujuhannus", mutta olen todennut, että niillä on kaksi vanhempaa, menkää sinne äidin suvun mökille tai vuokratkaa oma.

Kerran erehdyin sukujuhannukseen, se oli juuri tuollaista ap:n kertomaan, joten koskaan ei enää!

Tuota, tuota. Kukahan ne teidän lapset on kasvattanut.

Vierailija
107/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu mökistä, onko luksusmökki vai vanhan ajan pieni ja vaatimaton joka jo ränstyykin jaksamattomuuden ja niukkojen eläkkeiden takia?

Sellainen "pieni ja vaatimatonkin" mökki on rahanarvoinen. Tyypillisesti noin 30 000-50 000 euron luokkaa. Sellaisenkin hankkineet ovat tulleet elämässään toimeen "ihan hyvin", kuten tunnettua, toimeentulotuella työelämässä olleella ei tuollaista omaisuutta voi olla.

Vierailija
108/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukkien ja mummojen kannattaa pysyä pois juhannuksena mökiltään ja antaa seuraavien  sukupolvien juhlia omassa rauhassaan.

Meillä on päinvastoin eli mökin avaimet on otettu lapsilta pois (ennen parisuhteita saivat kaveriporukalla käydä) ja ilmoitettu, että elävää ei voi periä, hankkikaa omat mökit, me olemme nyt täällä ihan omassa rauhassa. Riitaa ja kitinäähän siitä tulee, koska "lasten olisi niin kiva viettää sukujuhannus", mutta olen todennut, että niillä on kaksi vanhempaa, menkää sinne äidin suvun mökille tai vuokratkaa oma.

Kerran erehdyin sukujuhannukseen, se oli juuri tuollaista ap:n kertomaan, joten koskaan ei enää!

Tuota, tuota. Kukahan ne teidän lapset on kasvattanut.

Mun aikuinen lapseni sanoi naimisiin mennessään että meillä tehdään kaikki just päinvastoin kuin mitä lapsuuskodissa oli, kaikki väärin. Matkustellaan, lasten ei tarvitse tehdä kesätöitä, he saavat tehdä virheensä, ei neuvota koko ajan.

Nyt on teinit, elämä on näyttänyt ettei rahaa olekaan kovin matkusteluun kun on asuntokin maksettava ja nykylasten kalliit menot ja harrastukset. Ihan on sama meno kuitenkin kuin lapsuuskodeissaan lastenkin kodeissa.

Perheissä kuitenkin aina se toinen aikuinen tulee toisesta kodista. Törmäysten välttämiseksi usein ne oman lapsensa vanhemmat joustavat.

Vierailija
109/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuo omat lakanansa ja pyyhkeensä. Jos ei onnistu, niin sitten lakanat juhannuksen jälkeen pesulaan. Ja vaikka pyyhkeetkin. Suotta niitä on ruveta mökin pikku pyykkikoneessa pesemään. Tulevat kauniisti mankeloituina takaisin.

Minä vien heinäkuun lopussa ison jätesäkillisen lakanoita pesulaan. En ole vuosikausiin käyttänyt lomaani pyykin pesuun...

Ensi vuonna jaatte vastuuta. Yksi perhe huolehtii kaikille aamupalat, toinen lounaan ja kolmas iltaruuan.

Suu auki!

Vierailija
110/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päätynyt miniänä työskentelemään kuin orja yhteisissä miehen vanhempien luona vietetyissä jouluissa. Mieheni ja veljensä tai apen ei tarvinnut ikinä tehdä mitään ja anoppi valitti väsymystään samalla kun kertoi työlistaa.

Viime vierailuistani on nyt kuusi vuotta, mieheni käy lapsien kansaa kyläilemässä. Itselläni aina sopivasti tulee työkiireitä tai muuta pakollista menoa.

Anoppi itki vasta puhelimessa miehelleni miksen ole tulossa, kun kasvimaa pitäisi laiittaa. Mieheni otto kopin tuosta ja lupasi hoitaa pihan.

Toivottavasti siirtyvät pian palvelutaloon kun orja ei käy enää paikalla.

Me sovittiin ihan jo seurustelun alussa että molemmat hoitaa siteensä omiin sukuihin ja perheisiin. Jos miehen sukulainen tarvii jotain, niin hän soittaa miehelle, ja jos vaikka miehen äiti mietiskelee minulle ääneen että pitäisi nyt jonkun käydä siivoamassa kun on tämä jalka niin kipeä, niin sanon miehelleni että äitisi tarvii siivousapua sinulta. En lähettele kortteja enkä muista kenenkään syntymäpäiviä, ne on miehen hommia muistaa omalta kohdaltaan. Ja kun kaikki ovat jo alusta asti tottuneet siihen että homma on näin, niin ei ole tullut mitään pahaa vertakaan.

En ole miniäni kanssa huonoissa väleissä, lähinnä neutraalit. Kuitenkin kummeksuin kun täytin 70 hän ei edes onnea sanonut. Lahjoja en saanut, lapset kävivät kahvilla.

Itse olen kyllä häntä onnitellut synttäreinä ja muista aiheista joita on hänellä ollut.

Anoppi ja appi ovat jotain syystä monille ihmisille kuin kirosanoja. Miksi ihmeessä? Itselle rakkaan ihmisen vanhemmat, omien lasten isovanhemmat. Oman perheen jäsenet.

Appi ja anoppi eivät ole oman perheen jäseniä, eivät todellakaan.

Vierailija
111/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on aika raskas ihminen... Hänellä on mökki yhteisomistuksessa veljensä kanssa. Joka h***etin juhannus äitini ja veljensä riitelevät tämän veljen poikien perheiden touhuista... Ei tietenkään asianomaisille kerrota "säännöistä", mutta huudetaan ja melskataan juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, kun vieraat on lähteneet. Oikein keksimällä keksii mitä virheitä nämä veljen pojat perheineen on tehnyt ja jättänyt tekemättä. Vaikka minun perheeni tekisi samoin, niin on eri asia. Tosin äidin veli ei koskaan ole meille ilkeä ja toimii kuin normaali aikuinen.

Vaikka ollaan jätetty useampana vuotena menemättä, niin äidillä on tapana soitella minulle näistä eikä mene millään jakeluun miksi en jaksa kuunnella...

Vierailija
112/126 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se prinsessaminiä, joka ei ikinä auta anoppia keittiössä. Mutta minä en tykkää häärätä vieraissa keittiöissä, koska tykkään tehdä asiat omalla tavallani, ja olen hidas ja kömpelö. Aina, kun menen auttamaan, saan moitteita, kun teen väärin tai liian hitaasti tai muuten vain olen enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Jos en kelpaa tällaisena, en mene ollenkaan.

Sama! Eikä minua tarvitse auttaa omassa keittiössäni. Pesen liian vähän perunoita, tai sitten liikaa, otan väärän salaattikulhon, en löydä valkosipulipuristinta, arkilaseja ei laitetakaan tänään vaikak kaikkina muina päivinä paitsi jouluna on laitettu, puut otan väärästä pinosta. Jos kysyn mistä löydän oikean välineen tai montako perunaa pesen niin olen uusavuton tollo jolle pyöritellään silmiä. 

Autan sitten jos joku erikseen kysyy, ja täsmälliseen hommaan, esim hae tällä ämpärillä järvestä vettä, tai pesetkö 20 keskikokoista perunaa. 

En minä tiedä mitä toisella on mielessä jos hän ei siitä informoi selkeästi. 

Taidat olla assi.

Kyllä hänen on varmasti pakko olla, koska muuthan osaavat lukea ajatuksia. Jep.

Vierailija
113/126 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiinkö tästä jo lehtijuttu? Tänään oli HS uutinen kun lapset ei tuo omia ruokiaan mökille mukana

Vierailija
114/126 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viekää mennessänne tyhjät viinipullot ja oluttölkit . Älkää jättäkö vanhempien riesaksi mökeille!!

Vierailija
115/126 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin tilanne että terveet ja nuoret ukki ja mummo väsyy vähän kaikesta.

Lapsenlasta ei haluta katsoa edes yhden työpäivän ajan viikossa kun ukki ja mummo haluaa olla koko kesän keskenään mökillä.

Nytkin olen ollut kuukausia vakavasti sairas ja mies joutuu olemaan sekä minun että pienen lapsemme omaishoitaja, mutta mummo ei pysty katsomaan lasta kun pitää mökille joutua.

Rankkaa.

Jos mummo ja ukki haluaa olla kesän keskenään mökillä, niin se on heidän unelmansa toteuttamista. Teidän mielestä he ei saisi elää omaa elämäänsä, vaan heidän pitäisi hoitaa teidän lastanne, edes yksi päivä viikossa, niinkö?

Oletko varma siitä, että jos saisitte sovituksi niin, että mummo ja ukki ( kai kuitenkin tarkoitit kumpaakin, vaikka arvostelut vain mummoa?) lähtisivät joka viikko yhtenä päivänä pois mökiltään ja tulisivat lasta hoitamaan, niin se pysyisi myös siinä yhdessä päivässä?

Koska kuitenkin esittäisit heille, että hoitaisitteko nyt kumminkin vielä toisenkin päivän ja sitten koko viikon ja sitten jo koko kesän.

Tai lapsi kesäksi sinne mökille, jaa mutta sehän olisi vaarallista, eihän ne siellä sinun sääntöjäsi noudattaisi kuitenkaan.

Antakaa mummojen ja ukkien jo viettää eläkepäiviään niin, niin kuin tahtovat.

Sanot että he ovat nuoria ja terveitä, mutta et voi heidän vointiaan ja jaksamistaan määritellä. Olen minäkin perusterve seitsemänkymppinen, mutta en missään nimessä haluaisi enää juosta pikkulapsen perässä ja huolehtia sen tarpeista yhtäkään päivää. Olen sen elämän jo elänyt, nyt on viimeisten vuosien lepoaika. Koskaan ei tiedä milloin nämä terveet päivät loppuu ja voimat on vähentyneet jo ihan muutenkin pitkän työuran jälkeen. Olen saanut ihan riittämiin huolehtia niin työstä, kodista kuin lapsistakin.

Ikävää, että olet sairas, mutta lapsesi hoito kuuluu nuoremmalle ihmiselle ja se on teidän sitten järjestettävä. Ette voi ikäihmisiä siihen työllistää.

Vierailija
116/126 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanemalla ei ole mökkiä,ei meilläkään. Joten ongelmaa ei ole.

Vierailija
117/126 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On normaalia olla väsynyt tuollaisen jälkeen, eikös sitä nyt saa levätä?

Tietysti se on normaalia väsyä. Etenkin sen tietää ,s sitten kun on seiten-kasikymppinen , mutta mukava se on nauttiakkin, kun kaikki puuhastelee.

Kyllä ne lasten perheet voi hyvin tulla prisman tai cittarin kautta. Minä sanon vaan ,että ostakaa ,mitä tykkäätte syödä, meille kelpaa kaikki ruoka.

On meillä uusia lakanoita ja pyyhkeitä. Itse ne petaavat kymmenvuotiaasta alkaen.

Konehan se pyykit pesee, hyrsyttää muutamia satseja ihan ittestään ja kuivaa ne ulkona tai tussa oven päällä. Ei ole iso vaiva lykätä koneeseen satsi ja nostaa pois.

Jos tuohon ei ikääntyneet pysty , niin puheenlahjat ovat saanet ,eiku kertomaan porukoille,

Ihan turhaa valitusta vanhemmilta.

Vierailija
118/126 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen "pieni ja vaatimatonkin" mökki on rahanarvoinen. Tyypillisesti noin 30 000-50 000 euron luokkaa. Sellaisenkin hankkineet ovat tulleet elämässään toimeen "ihan hyvin", kuten tunnettua, toimeentulotuella työelämässä olleella ei tuollaista omaisuutta voi olla.

Pieni ja vaatimaton mökki täällä maalla ei todellakaan ole rahanarvoinen. Jos ei ole kaunista järvimaisemaa, rantasaunaa ja laituria, et saa edes ilmaiseksi mökkiä kenenkään vastuksiksi. Usein nuo mökit on perinnöksi saatuja, ja niistä ei ole kuin kuluja. Moni eläkeläinen koittaa pitää tunnesyistä vanhaa kotimökkiä pystyssä vaikka eläke ja voimat eivät riitäkkään kunnossapitoon, kiinteistöveroon, nuohoukseen, jätemaksuun, lämmitykseen, tiemaksuun ja ties mihin. Lapsilta tuskin tulee apua.

Vierailija
119/126 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tiskikone joka pesee ne ylimääräiset lautaset, lasit ja mukit yms.

Tarjoiluastioita ei juuri juhannuksena käytetä. Jouluna kyllä.

Suurin homma on lakanoissa ja pyyhkeissä kun mökillä on vain pieni pesukone eikä linkoa.

Meillä on kauniit astiat ja lasistot, tilaa majoittua, tilavat tiski- ja pyykkikoneet. Yhdessä tehdään, lapset tuovat yleensä aina omat liinavaatteet ja pyyhkeet mukana ja myös ruokaa. Nytkin oli toistakymmentä ihmistä koolla ja hauskaa.

Eihän tuossa ole enää mitään mökkitunnelmaa, kun on tilavat tiski- ja pyykkikoneet. Kas kun ei siivoojakin käy mökissänne tekemässä siivoustyöt.

Vierailija
120/126 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko isovanhempien kannattanut jättää se alkkomahooli vähemmälle niin ei väsyttäisi niin paljon?