Isovanhempien väsymys mökkijuhannuksen jälkeen
Tilaa on, lisämökit lasten perheille, mutta seuraavan kerran saa jokainen tulla omine ruokineen. Aikaa meni, rahaa meni, tiskiä tuli. Yhden miniän mielestä "sentään juhannuksena" pitää olla oikeat astiat, ei mitään pahviastioita ees grillillä
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Ukkien ja mummojen kannattaa pysyä pois juhannuksena mökiltään ja antaa seuraavien sukupolvien juhlia omassa rauhassaan.
Omat vanhempani tekivät näin, ihan omasta aloitteestaan ja tahdostaan. Ovat kuulema vain tyytyväisiä kun heidän lapsensakin haluavat käyttää mökkiä ja eläkeläisinä heillä jää loppu kesä aikaa viettää siellä, ei ole mikään pakko tunkea sinne juuri juhannuksena.
Talon emäntä tekee ruuat, tiskaa ym. ja talon isäntä seurustelee vieraiden kanssa eikä ahteriaan penkistä nosta puolisoaan auttaakseen. Näin meillä ja muualla. Sitten ihmetellään, kun vaimo on väsynyt, vaikka oli niin kivaa, kun oli vieraita.
Varmaan vikaa voi olla vieraissa ja emännissä/isännissä, mutta isoin ongelma näissä on aina kommunikointi. Isovanhemmat eivät usein uskalla sanoa, että tervetuloa, mutta ehdolla a tai b oli se sitten rajoitettu vierailuaika tai osallistuminen joihinkin kotitöihin. Ymmärrän molempia osapuolia. Pienten lasten vanhemmat taas on usein uupuneita, joten kokevat lomana, kun joku muu hetken jakaa työtaakkaa. Jos siellä mökillä joutuu hirveästi puunaamaan ja stressaamaan kotitöistä pitkän ajomatkan lisäksi (mikä on lasten kanssa yleensä h*lvetti*), on "vapaapäivien" jälkeen ihan loppu.
Minä olen se prinsessaminiä, joka ei ikinä auta anoppia keittiössä. Mutta minä en tykkää häärätä vieraissa keittiöissä, koska tykkään tehdä asiat omalla tavallani, ja olen hidas ja kömpelö. Aina, kun menen auttamaan, saan moitteita, kun teen väärin tai liian hitaasti tai muuten vain olen enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Jos en kelpaa tällaisena, en mene ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vikaa voi olla vieraissa ja emännissä/isännissä, mutta isoin ongelma näissä on aina kommunikointi. Isovanhemmat eivät usein uskalla sanoa, että tervetuloa, mutta ehdolla a tai b oli se sitten rajoitettu vierailuaika tai osallistuminen joihinkin kotitöihin. Ymmärrän molempia osapuolia. Pienten lasten vanhemmat taas on usein uupuneita, joten kokevat lomana, kun joku muu hetken jakaa työtaakkaa. Jos siellä mökillä joutuu hirveästi puunaamaan ja stressaamaan kotitöistä pitkän ajomatkan lisäksi (mikä on lasten kanssa yleensä h*lvetti*), on "vapaapäivien" jälkeen ihan loppu.
Näin. Kun on ihan mahdoton lukea ajatuksia, että halutaanko tehdä itse ja "passata" tai tehdä yhdessä, tai jotain siltä väliltä. Toiset kokee loukkauksena jos vieraat tulee omien eväiden kanssa. Joskus voi loppua jääkaapista tila jos kaikki ruoat on suunniteltu ja vieraat tuo kovin paljon mukanaan. Jne. Mutta jos jollekin niin kyllä nyt omille lapsilleen pitää pystyä sanomaan mitä odottaa ja haluaa. Mulla on tyttärellä poikaystävä ja olen hänellekin sanonut, mut on siinä kynnys vähän korkeampi, ja lähinnä sitten heille yhteisesti tarkoitettua jotan pyyntöä.
Meillä on mökki jossa nukkumaparvi, kolme makkaria, iso tupa, krittiö, sauna plus kylppäri ja vessa. Iso terassi.
Tuossa majoittuu yleensä lapset ja lastenlapset.
Meillä on oma mökki jossa iso huone plus keittiö plus kylppäri.
Lisäksi on yksi nukkuma-aitta ja rantasauna jossa pieni keittiö ja kylppäri. Pihalla vielä puusee.
Rsntaviivaa sata metriä ja oma niemi.
Yhteinen ateria on iltaisin. Muuten jokainen huolehtii omistaan. Toki lastenlapsia viedään jätskille ja kalaan jne mutta aikuisis ei tarvitse passata ja jokaisella on oma rytmi.
On lisämökit lasten perheille, mutta ei muka ole tiskikonetta!? Kuka ihme nyt muutenkaan käyttäisi vakituiseen kertakäyttöastioita mökillä!? Selvä provo, mutta oli tässä sentään jotain yritystä.
Meillä miniä ei laittanut tikkua ristiin. Pojalla jatkuu vielä työt kaupungissa, mutta miniä oli sitä mieltä, että voisi jäädä vielä lasten kanssa viikoksi maalle. Ilman autoa, eli minä hoitaisin heille ruoat yms pöytään tietenkin.
Suurin osa isovanhemmista loukkaantuisi, jos lapset yrittäisivät maksaa ylläpidosta isovanhempien luona. Köyhiäkin isovanhempia toki on, mutta jos he omistavat mökin, eivät he taatusti kuulu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa isovanhemmista loukkaantuisi, jos lapset yrittäisivät maksaa ylläpidosta isovanhempien luona. Köyhiäkin isovanhempia toki on, mutta jos he omistavat mökin, eivät he taatusti kuulu niihin.
En ymmärrä miksi ei voi tulla kylään ruokakaupan kautta. Kotona voisi tehdä etukäteen ruokia mitä vain lämmittää. Tuskin kukaan loukkaantuisi. Missään tapauksessa ei ole fiksua tulla täysin tyhjin käsin.
Ethän vain ole sellainen äiti kuin minun, joka valittaa aina ettei joulua nyt jaksaisi enää laittaa,mutta kun sanotaan että älä laita, niin sitten tekee kaiken alusta asti ja vaatii jouluksi luokseen syömään ja kestittäväksi. Valmislaatikoit eivät kelpaa vaikka kukaan ei huomaisi eroa. Jos kysyy mitä voin tehdä, niin kukaan ei oikein saa tehdä mitään. Eikä tuoda, tietenkään. Jos yrittää auttaa pöydän kattamisessa tai siivoamisssa niin väärin tekee koko ajan, jokaiseen koristeeseen hänen pitää ainakin koskea jos sen on joku toinen laittanut. Jos tuon rukaa jonka olen itse tehnyt kotona niin hän ei siihen koske, loukkaantuu vain. Jättää myös laittamatta tarjolle, ja jemmaa jonnekin jääkaapin perälle sen tuomisen. Tästä syystä ei voi viedä mitään kun loukkaantuu kun epäillään ettei hänellä ole tarpeeksi ruokaa.
koko joulu on oikeastaan vain 70v äidilleni, muut vain ovat yleisönä teatterille.
Vierailija kirjoitti:
On lisämökit lasten perheille, mutta ei muka ole tiskikonetta!? Kuka ihme nyt muutenkaan käyttäisi vakituiseen kertakäyttöastioita mökillä!? Selvä provo, mutta oli tässä sentään jotain yritystä.
Johan nyt. mun mielestä on vielä paljon vanhempia mökkejä joissa ei ole juoksevaa vettä. Vanhoilla mökeillä voi olla myös pieniä vierasmajoja, halpoja lautamajoja, En usko aloittajan mökin olevan mikään luksushuvila.
Vastapäätä omaa perittyä, jopa sähkötön, järven toisella puolella on yhden suvun niemi. Sähkötön, kaasujääkaappi, valot, sen verran aurinkopaneleita että elektroniikkaa saa ladattua. Porakaivo niinkuin meilläkin.
Niemellä on alkuperäinen purkuhirsistä tehty isompi päärakennus, 2 lautamökkiä, ja toinen purkuhirsistä tehty pienempi mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ei voi tulla kylään ruokakaupan kautta. Kotona voisi tehdä etukäteen ruokia mitä vain lämmittää. Tuskin kukaan loukkaantuisi. Missään tapauksessa ei ole fiksua tulla täysin tyhjin käsin.
Ainakin meillä isovanhemmat olisivat välittömästi lompakot auki maksamassa tuomisista, koska se nyt vain on niin että he tarjoavat. Ymmärrän toki muidenkin tavat toimia, mutta silloin asiat on sovittava yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Olisko muita voinut pyytää tiskamaan ja auttamaan, jos eivät itse tajua? Ja myös niitä omia poikia eikä vaan miniöitä.
No nimenomaan ne omat pojat hommiin! Mitäs olet, ap, kasvattanut pojistas passattavia. Miniät siellä anopin mökillä enemmän vieraan asemassa on ja voivat myös käyttäytyä kuin vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se kun aina on tehty näin, lapset valmiille, kuten tuleva anoppi näytti suunnittelevan. Kyllä hän ainakaan ei valita.
Nyt näyttää aloittaja huomanneen heidän tulleen ikään kun ei enää jaksakaan. Ovat itse jo vähentäneet työtä osin kertakäyttöastioihin, tiskaamisesta puhuminen kertoo ettei mökillä konetta, itse väsyy, ukki ei jaksa kauan lasten menoa ja nuoremman polven juhlimista.
Ehkä talven aikana kypsyy ajatus, seuraava juhannus tehdään toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko muita voinut pyytää tiskamaan ja auttamaan, jos eivät itse tajua? Ja myös niitä omia poikia eikä vaan miniöitä.
No nimenomaan ne omat pojat hommiin! Mitäs olet, ap, kasvattanut pojistas passattavia. Miniät siellä anopin mökillä enemmän vieraan asemassa on ja voivat myös käyttäytyä kuin vieraat.
Viitaten tuohon pitkään keskusteluun isovanhemmat passattavina eivät miniät hyväksy isovanhempien olevan vieraina vaan heidän tulee tehdä hommia käydessään lapsillaan.
Tuossa varmaan on juuri se, ollut tapana että lapset perheineen saavat olla vieraita , ehkä lämmittää saunaa, tehdä vastat, olla lastensa kanssa vesillä, valvoa heidän vesileikkejään.
Mummo olis pinnannut kertisastioilla mutta muilta olisi mennyt juhlatunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se prinsessaminiä, joka ei ikinä auta anoppia keittiössä. Mutta minä en tykkää häärätä vieraissa keittiöissä, koska tykkään tehdä asiat omalla tavallani, ja olen hidas ja kömpelö. Aina, kun menen auttamaan, saan moitteita, kun teen väärin tai liian hitaasti tai muuten vain olen enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Jos en kelpaa tällaisena, en mene ollenkaan.
Sama! Eikä minua tarvitse auttaa omassa keittiössäni. Pesen liian vähän perunoita, tai sitten liikaa, otan väärän salaattikulhon, en löydä valkosipulipuristinta, arkilaseja ei laitetakaan tänään vaikak kaikkina muina päivinä paitsi jouluna on laitettu, puut otan väärästä pinosta. Jos kysyn mistä löydän oikean välineen tai montako perunaa pesen niin olen uusavuton tollo jolle pyöritellään silmiä.
Autan sitten jos joku erikseen kysyy, ja täsmälliseen hommaan, esim hae tällä ämpärillä järvestä vettä, tai pesetkö 20 keskikokoista perunaa.
En minä tiedä mitä toisella on mielessä jos hän ei siitä informoi selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Kai se sinun miehesi sentään auttaa? Eikö se riitä?
Tuttuni jolla on kesämökki, ei tee isoja määriä ruokaa vieraille kun aika isoja sakkeja käy. On sanonut kaikille suoraan jotta tulee kaupan kautta. Mekin pakkaamme aina omat eväät. Siellä kun ei edes ole isoja kylmäsäilytystiloja jätti määrälle ruokaa. Ei ole mitään pitopalvelun keittiötilojakaan.
No pääasia että päästävät poikansa.