Isovanhempien väsymys mökkijuhannuksen jälkeen
Tilaa on, lisämökit lasten perheille, mutta seuraavan kerran saa jokainen tulla omine ruokineen. Aikaa meni, rahaa meni, tiskiä tuli. Yhden miniän mielestä "sentään juhannuksena" pitää olla oikeat astiat, ei mitään pahviastioita ees grillillä
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tiskikone joka pesee ne ylimääräiset lautaset, lasit ja mukit yms.
Tarjoiluastioita ei juuri juhannuksena käytetä. Jouluna kyllä.
Suurin homma on lakanoissa ja pyyhkeissä kun mökillä on vain pieni pesukone eikä linkoa.
Meillä on kauniit astiat ja lasistot, tilaa majoittua, tilavat tiski- ja pyykkikoneet. Yhdessä tehdään, lapset tuovat yleensä aina omat liinavaatteet ja pyyhkeet mukana ja myös ruokaa. Nytkin oli toistakymmentä ihmistä koolla ja hauskaa.
Kun me saavuimme paikalle, oli porsliinit pöydässä jo katettuna. En tiedä, oliko toinen miniä ne pakottanut laittamaan pöytään. Ja kun anoppi alkoi tiskaamaan, hän sanoi hyvin käskevään sävyyn: "Miniät istuu nyt siinä pöydässä eikä nouse ylös."
Yöksi ei edes suunniteltu jäävämme. Moitteita tuli, kun ei iltaruoalle jääty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki tiskasi, paikalla oli poika ja tytär perheineen.
MuttA siitä huolimatta ukin kanssa väsyttiin, ensin oltiin hankittu ruokaa kymmenelle hengelle, esivalmisteltu, kuljetettu mökille, katsottu petivaatteet ja pyyhkeet.Oli kova rasitus jo puolen yön aikaan kun muut vasta piristyivät. Naiset kinastelivat, poika ja vävy humaltuivat, lapset ylivilliintyneitä 10 + ikäisiä.
Ukki etenkin väsyi .
Mikä ongelma? Miksette sopineet, että poika ja tytär perheineen tuo ruokia ja omat pyyhkeet ja petivaatteet? Ihme valitusta itse aiheutetusta tilanteesta.
Silloin ei voisi syödä yhteisiä ruokia. Lapset vähintään riitelisi, tuo on meidän tuomaa makkaraa/limskaa ja nyt serkut syö/juo sitä ja meille jäi tuo huono.
Se on tasapuolista kun kukaan muu ei maksa mitään kuin isäntäväki. Ei yks valita että toiset söi mun tuomat.Koska aina on paikalla kaksi toisellalailla ajattelevaa ja minähän en kälyn kakaroiden vaahtokarkkeja osta.
No onpa aika erikoista. Itse en näe mitään ongelmaa siinä, että ruokavastuut jaetaan. Esim yksi on vastuussa salaateista ja perunoista, toinen kalasta, kolmas lihasta ja neljäs juomista. Tai mitä ikinä sitten päätetäänkään yhdessä syödä ja juoda. Ja jokainen tottakai tuo omat lakanat ja pyyhkeet. Minusta tuollainen ongelma, mitä tuossa ylempänä esitetään, on hieman keksityn kuuloinen ongelma. Ja se on oikeastaan kommunikaatio-ongelma. Ja kuulostaa vähän siltä että miksi ihmeessä halutaan viettää juhannusta (tai mitään muutakaan aikaa) yhdessä, jos on noin vaikeaa puhua ja sopia yhdessä.
Ymmärrän ap:tä, että emännöinti väsyttää, mutta sen yhdessäolon voi järjestää myös niin, ettei emännöinti väsytä. Ja suosittelen sitä lämpimästi. Jos siis ylipäätään halutaan viettää aikaa yhdessä. Ei kannata pilata yhteisiä hetkiä tekemällä ongelmia asioista, jotka voi ratkaista myös toisin.
Me oltiin mun äidin mökillä. Äiti toipumassa leikkauksesta, joten ei olisi muuten voinut olla mökillä ollenkaan, kun ei saa esim kantaa mitään. Suunniteltiin, ostettiin ja kokattiin ruuat, tuotiin (tietenkin, kuten aina) omat lakanat ja pedattiin petimme), kannettiin saunaan vedet, kannettiin tiskivedet ja tiskattiin osa tiskeistä, katettiin pöydät, siivottiin, vietiin huussille kuivikkeet jne jne. Mummo luki lapsille (5v ja 8v) kirjoja ja oli heidän kanssa kun saunottiin kahdelleen miehen kanssa, ja aamulla kun heräsivät ennen meitä (aamuvirkku kun on niin tämä ei ole ongelma). Lopuksi siivottiin ja katsottiin että kaikki paikat on kunnossa ja esim saunalla vesiä niin, että äiti pystyi jäämään sinne vielä yöksi.
Jos ap on kasvattanut lapsensa sellaisiksi, etteivät osaa ottaa toisia huomioon niin kannattaa katsoa peiliin, ja toisaalta kyllähän asioista voi ihan sanoa ja sopia. Että me halutaan nyt nukkumaan, antakaa unirauha. Ja että ruuat ostetaan kimpassa ettei ole liian iso homma ja kustannus yksille, ja että omat lakanat mukaan. Normaalisti ihmiset kyllä ymmärtää jos näin pyydetään. Toki vieraat varmasti väsyttää silti, mutta eikö se kuitenkin ole kiva nähdä?
Vierailija kirjoitti:
MuttA siitä huolimatta ukin kanssa väsyttiin, ensin oltiin hankittu ruokaa kymmenelle hengelle, esivalmisteltu, kuljetettu mökille, katsottu petivaatteet ja pyyhkeet.Oli kova rasitus jo puolen yön aikaan kun muut vasta piristyivät. Naiset kinastelivat, poika ja vävy humaltuivat, lapset ylivilliintyneitä 10 + ikäisiä.
Ukki etenkin väsyi .
Ei tulisi mieleenkään mennä varsinkaan mökille ilman omia lakanoita ja pyyhkeitä. Teidän pitää laittaa säännöt joita on noudatettava. Suu auki ajoissa!
Samoin sovitte kuka tuo mitäkin syötävää niin ruokaa, juomaa ja kahvitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ukki etenkin väsyi .
No ensi kerralla, jos kutsutte pojan ja tyttären perheineen, sovitte etukäteen, kuinka ruokaostokset jaetaan eli kuka tuo mitäkin. Ja jokainen tietenkin tuo omat lakanat ja pyyhkeet.
Miksi heidät pitää kuljettaa mökille, eivätkö he osaa sinne itse?
Omat lapseni kyllä osallistuvat kuluihin ja muuhunkin tekemiseen ihan oma-aloitteisesti. Mikähän teillä on mennyt pieleen?
Minkä takia pitää kukkua hereillä puolen yön aikaan jos ei jaksa? Kyllä meidän mökkijuhannuksissa on ihan normaalia että osa menee aikaisemmin nukkumaan ja muut sitten siirtyy vaikka nuotiopaikalle jatkamaan iltaa tai muuten vaan pitää pienempää ääntä että unirauha annetaan. Sama tietenkin aamulla toisin päin, ekana heräävät ei mekkaloi ennen kuin isompi osa porukkaa on valveilla (toki iltapäivään nukkujia ei tarvitse odottaa).
Vierailija kirjoitti:
Ukkien ja mummojen kannattaa pysyä pois juhannuksena mökiltään ja antaa seuraavien sukupolvien juhlia omassa rauhassaan.
Haha, eiköhän ukit ja mummot saa olla OMALLA mökillään, seuraavat sukupolvet hommatkoot myös OMAT, jos mökillä tahtovat olla.
Kurjaa, että ap:n juhannus ei mennyt hyvin. Omalla lähipiirilläni juhannus isovanhempien mökillä on ehkä vuoden ihanimpia kohokohtia joka sukupolvelle. Väsyttää voi, mutta onnellisuus lisääntyy.
Tänä juhannuksena paikalla olivat vain isovanhemmat (mieheni vanhemmat), me viisikymppiset vanhemmat, lapsemme ja heidän avopuolisonsa ja seurustelukumppaninsa. Nuorilla tuo parin päivän vapaa oli harvinaista herkkua. Ovat siis kesätöissä ja lomapäivät eivät osu yksiin. Oli siis ihanaa katsoa, kun kerrankin pystyivät ottamaan rennosti. Melomaan, saunomaan, uimaan, juttelemaan ja nauramaan ihan rauhassa. Hyvä mieli tuli, kun voi vähän passata ja tarjota kunnon ruokaa opiskelijabudjetilla eläville.
Meilläkin tilanne että terveet ja nuoret ukki ja mummo väsyy vähän kaikesta.
Lapsenlasta ei haluta katsoa edes yhden työpäivän ajan viikossa kun ukki ja mummo haluaa olla koko kesän keskenään mökillä.
Nytkin olen ollut kuukausia vakavasti sairas ja mies joutuu olemaan sekä minun että pienen lapsemme omaishoitaja, mutta mummo ei pysty katsomaan lasta kun pitää mökille joutua.
Rankkaa.
Jos yksi Juhannus kyseessä niin kannattaako katkeroitua, jos kaikilla on ollut mukavaa yhdessä ja hyviä muistoja on tehty.
Ensi kerralla ei täydy lopulta kuin avata oma suu niin menee helpommin, esim.
-Menen nyt kävelylle niin kuka hoitaa tiskit?
-Minä teen marinadit, pappa grillaa, kuka pilkkoo vihannekset ja kuka tekee salaatin?
-Minä katson pienimpien perään niin teettekö te ruuan?
-Nyt tarvin päiväunet, nähdään parin tunnin päästä
Ja kyllä mielestäni miniä on ihan oikeassa, että kivahan se on syödä oikeista astioista kun on juhlat. Miniää voit pyytää auttamaan tiskeissä ensi vuonna
Voi jestas mitä isovanhempia!
Ikinä en aio itse samanlainen olla!
Meille on taatusti tervetulleita lapset ja lasten lapset mökille ja todellakin tarjotaan ruuat ym. koko porukalle! Nautitaan omien rakkaiden seurasta ja toivotan että haluavat meidän kanssa viettää aikaa mahdollisimman paljon :)
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi Juhannus kyseessä niin kannattaako katkeroitua, jos kaikilla on ollut mukavaa yhdessä ja hyviä muistoja on tehty.
Ensi kerralla ei täydy lopulta kuin avata oma suu niin menee helpommin, esim.
-Menen nyt kävelylle niin kuka hoitaa tiskit?
-Minä teen marinadit, pappa grillaa, kuka pilkkoo vihannekset ja kuka tekee salaatin?
-Minä katson pienimpien perään niin teettekö te ruuan?
-Nyt tarvin päiväunet, nähdään parin tunnin päästäJa kyllä mielestäni miniä on ihan oikeassa, että kivahan se on syödä oikeista astioista kun on juhlat. Miniää voit pyytää auttamaan tiskeissä ensi vuonna
Ei auttamaan, vaan tiskaamaan ne tiskit. Tai joku muu, mutta ei mummo tai ukki.
Me mentiin täysihoitoon juhannukseksi. Kaikki valmiina. Yritän auttaa, mutta apua kaivattiin hyvin vähän.
Toivon että osaavat avata suunsa siinä vaiheessa kun ikä alkaa painaa liikaa. Uskon että osaavat, mutta voihan se tuntua vaikealtakin sitten kun pitäisi päästää joku puikkoihin.
Minähän tykkäisin tehdä itse, mutta omalla tavallani ;)
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas mitä isovanhempia!
Ikinä en aio itse samanlainen olla!Meille on taatusti tervetulleita lapset ja lasten lapset mökille ja todellakin tarjotaan ruuat ym. koko porukalle! Nautitaan omien rakkaiden seurasta ja toivotan että haluavat meidän kanssa viettää aikaa mahdollisimman paljon :)
Näinhän siinä käy. Ollaan nuoret ja hyväkuntoiset mummot ja papat ja mielellään kustannetaan lapsille buhannus niin että saavat olla vieraina.
Siitä tulee sitten perinne, ei muualla asuvat lapset tajua että 75 + vanhemmilla alkaa jaksaminen olla heikompaa eikä mummot ja papat kehtaa sanoa ettemme enää jaksa tehdä valmista keskikesän juhlaa.
Vanhempana voi lasten äänet ja juoksut jo myöhäisiltana väsyttää.
Se on monen keski-ikäisen ongelma , ei joko nähdä tai edes haluta itselleen myöntää vanhempien olevan jo vanhempia kuin 40 vuotta sitten kun itse oli lapsi.
Haluttaisiin kaiken olevan entisellään, valmiiseen pöytään lapsuudenkotiin.
Mun vanhemmat haluavat aina järjestää yhteisen joulun/juhannuksen siten, että me kaikki aikuiset lapset ollaan paikalla puolisoiden ja lasten kanssa. Kyllä aina pyritään auttamaan ja tarjotaan apua, mutta jostain syystä mun äiti on sellanen että haluaa itse toohottaa ja tehdä. Monesti sitten jälkeenpäin sanoo, että hän on niin väsynyt kun joutuu muita passaamaan. Minä ja puolisoni tarjouduttiin nytkin juhannuksena tekemään aamupala koko porukalle. Se oli runsas ja monipuolinen ja nähtiin sen eteen vaivaa. Siinäkään mun äiti ei osannut vaan olla, vaan alkoi väsäämään munakkaita ja pyörimään siinä keittiössä. Ihana ja maailman paras äiti, mutta joskus voisi myös miettiä että miksi on uupunut. No siksi, että haluaa pitää ne langat omissa käsissään eikä ns. salli itsellensä sitä rentoutumista.
N29
Meillä on lastenlasten kanssa yhteiset saunapyyhkeet. Ei kannata tuhlata saman ja läheisten kanssa kymmeniin pyyhkeisiin kun on ihan omaa väkeä. Pestään ne kuitenkin kohta. Nyt olen jo pessyt kaikki juhannuksen tyynyliinat. Oli mukana myös nuorilla omia kavereita. Oli väkeä 12 henkeä. Tiskaaminen ja ruua nkylmänä pitäminen oli hankalinta. Kun ei isoonkaan jääkaappiin mahdu kaikki. Kaikki aikuiset olivat hommissa mukana. Suurin vastuu jää emännälle kuitenkin. Jos me ei mentäis mökille , ei varmaan muutkaan sitten sinne menis. Ehkä olis yhdelle perheelle liikaa vaivaa. Meillä saa kyllä juhlissa vaikka maata sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lastenlasten kanssa yhteiset saunapyyhkeet. Ei kannata tuhlata saman ja läheisten kanssa kymmeniin pyyhkeisiin kun on ihan omaa väkeä. Pestään ne kuitenkin kohta. Nyt olen jo pessyt kaikki juhannuksen tyynyliinat. Oli mukana myös nuorilla omia kavereita. Oli väkeä 12 henkeä. Tiskaaminen ja ruua nkylmänä pitäminen oli hankalinta. Kun ei isoonkaan jääkaappiin mahdu kaikki. Kaikki aikuiset olivat hommissa mukana. Suurin vastuu jää emännälle kuitenkin. Jos me ei mentäis mökille , ei varmaan muutkaan sitten sinne menis. Ehkä olis yhdelle perheelle liikaa vaivaa. Meillä saa kyllä juhlissa vaikka maata sohvalla.
Hyi ja jollakin pulpahtaa alapäästä tietämättä jotain eritettä pyyhkeeseen ja toinen kuivaa kasvot siihen kohtaan.
Voitte sanoa ensi kerralla: ukki haluaa mennä nukkumaan klo 22 (esim), silloin alkaa hiljaisuus. Ja: voitteko tuoda kaikki juomat, kahvia, limsaa, maitoa, olutta, mitä haluattekaan, niin me voidaan keskittyä syömisiin.
Kukaan ei tästä loukkaannu.