Pankista vakuudeton laina 20 000€, kelpaako toiselle pankille säästöiksi asuntolainaa varten?
Haluaisin ostaa talon, mutta pitäisi olla joko säästöjä 20 000€ tai sitten esim. vanhempien taloa kiinnittää tuolla summalla. Vanhemmat eivät tähän suostu eikä mitään muuta kiinnitettävää ole.
Mutta jos esim. saisi S-Pankista tuon 20 000€ lainan niin voisiko silloin toisesta pankista saada asuntolainan? Vai tyrmääkö pankki tuon siksi, että ne "säästöt" on oikeasti lainaa?
Laskin, että noiden kahden lainan lyhynnykset+korot yhteensä olisi kuukaudessa suurinpiirtein saman verran kuin olisi jos olisi yksi laina koko talon ostosummalle ja siitä lisävakuutena kiinnitys.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käy, mutta miksi toisesta pankista. Esim nordeahan tarjoaa lainaa käsirahaa varten.
Ja mikä tahansa pankki voi halutessaan evätä lainahakemuksen, jos käsiraha on velkarahaa.
Mikset kysy sieltä pankista, saisit ainakin oikean vastauksen.
Älä ota korkeakorkoista lainaa. Kaltaisiasi päätyy paljon perintään ja turhan monilta katoavat luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut valtiontakauksesta?
No en ole, mutta nyt googletin sitä. En ymmärrä miksi pankissa ei tarjottu tätä vaihtoehdoksi vai onko siinä jotkut perusteet miksi en voisi sitä saada. Mitä tuosta valtiontakauksesta luin niin en nyt ainakaan yhtäkkiä keksi miksi en voisi sitä saada.
Älä petä itseäsi. Jos et saa sitä 20 000 euroa oikeasti kasaan muuten kuin lainaamalla, niin älä osta vielä sitä taloa. Oletuksella, että se talo on niin hyvä sijoitus kuin ajattelet, myy eli perustele se sinne pankille. Jollekin oikealle ihmiselle, joka siellä tiskin takana, kun saat tuon läpi, niin saat sen lainankin.
Enkä yhtään ihmettele, etteikö jossain tapauksessa 100% rahoitus olisi silti hyvä kauppa myös pankille.
Esimerkiksi tilanteessa, jossa saat ostettua 200 000 talon 120 000 eurolla. Pankki kiinnittää sen 150 000 eurosta eli ei voi hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko alottaa ASP-tilillä? Jos edes parin vuoden ajan säästät 1000€/kk ASP-tilille, niin parin vuoden päästä olet jo hyvissä asemissa neuvottelemaan asuntolainasta.
No ei mulla todellakaan ole varaa säästää jotakin 1000€/kk ja maksaa vielä sitten eläminen. On lapsikin ruokittavana.
Vierailija kirjoitti:
Älä petä itseäsi. Jos et saa sitä 20 000 euroa oikeasti kasaan muuten kuin lainaamalla, niin älä osta vielä sitä taloa. Oletuksella, että se talo on niin hyvä sijoitus kuin ajattelet, myy eli perustele se sinne pankille. Jollekin oikealle ihmiselle, joka siellä tiskin takana, kun saat tuon läpi, niin saat sen lainankin.
Enkä yhtään ihmettele, etteikö jossain tapauksessa 100% rahoitus olisi silti hyvä kauppa myös pankille.
Esimerkiksi tilanteessa, jossa saat ostettua 200 000 talon 120 000 eurolla. Pankki kiinnittää sen 150 000 eurosta eli ei voi hävitä.
Tilanne on siis se, että asumme tässä talossa jo ja nyt olisi mahdollisuus ostaa se omaksi. En tiedä kauanko tämä mahdollisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyrmää. Käytiin juuri lävitse lainaneuvottelu.
Eli jos laina 187 000 niin rahaa oltava 33 000. Tuohon vielä joku takaus 1500 kun tuo ei riitä pankille.
Kaikki lainat kysellään, myös luottokortit ja autot.Meillä ei ole muuta lainaa. Auto ostettu uutena ja maksettu pois 4 vuodessa.
Pankki haluaa nähdä että pystyt säästämään. Muuten ei lainaa heru.
Eivät pankit mitään kysele vaan ihan itse alta minuutin saavat selville paljonko sinulla on velkaa ja missä tietokonetta käyttämällä. Myös tulosi (valehtelet tai et) näkyvät.
No kyllä kyseli kaikki ja tällä viikolla oli neuvottelu. Kaikkea muutakin kyseltiin ja osa kyllä melko turhaa.
Pohdinta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko alottaa ASP-tilillä? Jos edes parin vuoden ajan säästät 1000€/kk ASP-tilille, niin parin vuoden päästä olet jo hyvissä asemissa neuvottelemaan asuntolainasta.
No ei mulla todellakaan ole varaa säästää jotakin 1000€/kk ja maksaa vielä sitten eläminen. On lapsikin ruokittavana.
Me ei saatu lainaa kun ei ollut säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Me ei saatu lainaa kun ei ollut säästöjä.
No ei tällä foorumilla kukaan muukaan saa eikä 99,9% ole edes luottotietoja.
Typerä milleniaali ap. Karma kun osuuu kohdallesi aijai se on menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdinta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että saisit S- pankilta tuon kokoisen lainan ilman vakuuksia. Mitkä ovat tulosi?
Ihan itse sitä mainostavat, että max. 20 000€ saa ilman vakuuksia. Bruttotulot n.40 000€/vuosi.
Miten ihmeessä et ole saanut säästettyä näillä tuloilla?!?!
Pakko kysyä, että onko 40 000 €/vuodessa sun mielestä jotenkin isot tulot?
On
Brutto/netto?
Vierailija kirjoitti:
Pohdinta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että saisit S- pankilta tuon kokoisen lainan ilman vakuuksia. Mitkä ovat tulosi?
Ihan itse sitä mainostavat, että max. 20 000€ saa ilman vakuuksia. Bruttotulot n.40 000€/vuosi.
Samaa minäkin ihmettelin. Nettona tuo on kuitenkin jotain 30 000 euroa vuodessa, eli 2500 euroa kuukaudessa. Hyvä summa siis josta pitäisi jo jäädä satasiakin säästöön jos vain haluaa.
Älä ota lainaa, säästä mieluummin. Mitäs jos tulee yllättäviä remontteja tms ja sulla on siellä jo pohjalla 20 000 euroa pikavippilainaa (ei nyt ehkä ihan pikavippien korolla, mutta vähintään 10 % korko noissa vakuudettomissa lainoissa kuitenkin aina on) niin melko lailla kusessa olet, jos elämässä tulee mitä tahansa yllättävää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdinta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskit väärin. vakuudeton luotto+asuntolaina ei koskaan ole yhtä halpa kuin pelkkä asuntolaina samalle summalle.
En laskenut vaan ihan laskureiden summilla laskin. Ja kirjoitin, että suurinpiirtein sama. Maksan nyt vuokraa enemmän kuin mitä maksaisin lyhennyksiä kahdesta lainasta.
Asuntolaina+korot+yhtiövastike+mahd remppavastike = vähemmän kuin nykyinen vuokrasi?
Ei omakotitalossa ole mitään yhtiö- ja remppavastikkeita.
Mutta omakotitalossakin täytyy maksaa lämmityksestä, roskien kuljetuksesta ja vuotavien putkien korjaamisesta tai tehdä tarvittavat remontit. Niiden kuluja vaan ei niputeta samalla tavalla vastikkeeksi.
Vastaus kysymykseen on kyllä voit. Noinhan moni juuri tekee. Kulutusluotto on kallista, että laske tarkkaan, että pystytkö maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Typerä milleniaali ap. Karma kun osuuu kohdallesi aijai se on menoa.
Mikä sun ongelma on? Mitä mä muka tein, että pitää toivoa mulle pahaa? Et ole kyllä terve päästäsi.
En ole milleniaali vaan syntynyt 70-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdinta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin ihmettelin. Nettona tuo on kuitenkin jotain 30 000 euroa vuodessa, eli 2500 euroa kuukaudessa. Hyvä summa siis josta pitäisi jo jäädä satasiakin säästöön jos vain haluaa.
Siis luuletteko te, että mulla on ollut nämä tulot aina?!? No ei ole ollut ja erinäisistä syistä on ollut vaikeaa viime vuodet. Säästöt menneet. Enempää mun ei tarvitse teille selittää.
Siis jääkö muka 40ke brutosta 30ke nettoa? Ei kyllä jää kaikkien verojen lisäksi tulevien pakollisten maksujen jälkeen. Itsellä n. 50 ke vuositulot ja ihan hitusen yli 30 netto vuodessa. Enkä saa palautuksia kuin max jonkun satkun.
Ei todellakaan ole isot tulot tuollaiset, en tulisi itse toimeen 2 teinin elättäjänä. En todellakaan. Joten lainan määrässä olisin hyvin hyvin varovainen.