Mitä tiputatte ensimmäisenä pois ostoslistalta jos tulot vähenevät esim. työttömyyden takia?
Kommentit (156)
En hassaa turhuuksiin (esim. alkoholi, matkustelu tai ulkona syöminen), joten ei tarvitse luopua mistään.
Lähes kaiken. Ostan vain yksinkertaistta ruokaa kuten kanaa ja riisiä ja syön niitä 2 viikkoa joka päivä. 5 euroa ruokaan päivässä pitää riitää.
Kaikki ylimääräinen. Ostan vain keitto- ja puuroaineksia ruoaksi. Maksan laskut. Siinä se.
Ei mulla nytkään ole ylimääräiseen.
En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi.
Ulkona syöminen ja kaikki vastaavat palvelut suomessa. Ovat täällä niin kalliita ja eikä hinta vastaa laatua. 20e hampparista jne. Noista isommista summista helpompi säästää. Jos useamman tuotteen vaihto halvimpaan mistä ei tykkää säästää 10e/kk ei siinä ole mitään järkeä.
Pakkopistettävät psykoosilääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Käyn ruokajonossa.
Eli toimeentulotukesi menee kaljaan ja tupakkaan.
Auto lähti ensimmäisenä. Älyttömän kallis turhake, jota ei kannata pitää muuten kuin työmatkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi.
Joka päivä kaupassa ja säästö eivät kuulu samaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä kaupassa ja säästö eivät kuulu samaan asiaan.
Mitä ihmettä nyt? Mä käyn joka päivä kaupassa ja SÄÄSTÄN siinä rahaa, kun voin ostaa punalapputuotteita.
Kaiken muun paitsi matkustelun.
Elän oikeastaan jo nyt niin, vaikka on tuloja ja säästöjä, eli en ostele juuri mitään, paitsi välttämättömän.
Ruoan. ilman alkoholia ei köyhyyttä kestäisi.
Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana, enkä lähtenyt kilpavarustelemaan ollakseni muita parempi ihiminen sellaista elämää johon minulla ei ole varaa, jos sairastus, jään työttömäksi, jne.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana, enkä lähtenyt kilpavarustelemaan ollakseni muita parempi ihiminen sellaista elämää johon minulla ei ole varaa, jos sairastus, jään työttömäksi, jne.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.
Niin, lapsi on se suurin säästö jonka tein jo etukäteen mahdollista työttömyyttä, jne varten.
Tässä järjestyksessä olen pudottanut menoja viimeisen 2 vuoden aikana: 1) matkustelu ja maksulliset harrastukset, 2) juustot, leikkeleet, valmisruoat, mehut, 3) auto ja julkiset kulkuvälineet, 4) liha ja kana (tilalle soija ja pavut, kalaa en jätä) ja täysihintainen kaupan leipä, 5) suoratoistopalvelut, 6) baari-illat, 7) vähemmän kaljaa, 8) vähemmän nikotiinia (tämä ei ole vielä onnistunut).
Vähäiset herkut . Muutenkin on ollut kurjistettu menot.