Käy sääliksi UV-asuisia muksuja rannoilla
Pukevatko nykyään kaikki pikkulapsensa tällaisiin uima-asuihin? Olen lapseton ja ymmärrän ihosyöpäriskin, mutta silti säälittää kun lapset eivät näemmä enää saa tuntea miltä vesi tuntuu iholla, miltä aurinko tuntuu iholla jne. Pahimmillaan sekä pitkät hihat että lahkeet.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Minä puen rannalla UV-puvun vaikka olen aikuinen ja puen sellaiset kaikille perheen lapsille sekä pakotan myös miehen pukemaan omansa vaikka tämä jurputtaa asiasta ihan samalla tavalla kuin AP. On parempi suojautua UV-säteilyltä kuin palaa ja saada ihosyöpä.
Nössö mies sulla.
Justiina & Pekka Puupää tulee mieleen. Voimia hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten me "entisen ajan" lapset pärjäsimme?
Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.T. N 1970
No tuolla käsityksellä "kyllä me ennen pärjättiin" ajatuksella minun ukkini kuoli ihosyöpään ja äitille 100% varmuudella tulee myös ihosyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Miten me "entisen ajan" lapset pärjäsimme?
Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.T. N 1970
No tuolla käsityksellä "kyllä me ennen pärjättiin" ajatuksella minun ukkini kuoli ihosyöpään ja äitille 100% varmuudella tulee myös ihosyöpä.
Hellejaksoja oli myös aiempina vuosikymmeninä vähemmän-> liikuttiin lämpimämmissä ja peittävämmissä vaatteissa, jolloin uv-säteilyä ei pääse iholle asti. Ja säteilyn määrä on kasvanut ja suojautumistarve täällä pohjoisessakin entisaikoja suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka alapeukutat sitä faktaa että apteekeissa myydään aurinkorasvoja joka lähtöön : mene itse katsomaan omin silmin. Vai eikö perunakellarin ovi aukea?
No vedessä se rasva liukenee aika äkkiä , eikä ole niin tehokas. Lisäksi veteen heijastuu aurinko. Eli uv puku parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka alapeukutat sitä faktaa että apteekeissa myydään aurinkorasvoja joka lähtöön : mene itse katsomaan omin silmin. Vai eikö perunakellarin ovi aukea?
No vedessä se rasva liukenee aika äkkiä , eikä ole niin tehokas. Lisäksi veteen heijastuu aurinko. Eli uv puku parempi.
Kyse on siitä että alapeukottaja väittää ettei aurinkovoiteita myydä apteekeissa, ei siitä jos voiteet tai uv- puku on parempi.
Oli tosi kiva sairastua itse 30-vuotiaana melanooman kun lapsena sai joka kesä palaa ihan ilman mitään uv-pukuja..
Omat lapset on varjossa päivällä ja jos olisi pakko olla auringossa, niin todellakin olisi uv-puvut.
Ap on 80-luvun lapsi, enimmäkseen aurinkorasvalla aikoinaan suojattu, porottavimpana aikana ei hilluttu tuntikaupalla yhteen menoon suorassa auringonpaisteessa. Hattu päässä, mahdollisuuksien mukaan varjossa, suorassa paisteessa aurinkorasvaa käyttävänä vielä nykyäänkin. Ei ole ihosyöpää ainakaan toistaiseksi ja pedarijutuille huokaus. Tuskin kävisin enää uimassa, jos olisi lapsena burkhassa pitänyt lillutella.
Vierailija kirjoitti:
älä sikiäkään kirjoitti:
on se hyvä ettei apllä ole lapsia piittaamattomana käristäisi henkiltä. ja voi sitä lääkäreiden syyttelyä kun eivät melanoomaa huomanneet.
Kaikilla vanhemmilla ikäluokilla pitäisi sitten olla melanooma. Meitä ei suojattu uv - asuilla lapsena.
Aika monella onkin. Kallista yhteiskunnalle silloinkin, kun saadaan sairastunut paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi kiva sairastua itse 30-vuotiaana melanooman kun lapsena sai joka kesä palaa ihan ilman mitään uv-pukuja..
Omat lapset on varjossa päivällä ja jos olisi pakko olla auringossa, niin todellakin olisi uv-puvut.
Tavalliset vaatteekin suojaavat palamiselta, ilman erillisiä uv-pukuja. Vai tiedätkö jonkun, joka olisi palanut tavallisten vaatteiden alta? Itse en ole sellaisesta koskaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset vaatteekin suojaavat palamiselta, ilman erillisiä uv-pukuja. Vai tiedätkö jonkun, joka olisi palanut tavallisten vaatteiden alta? Itse en ole sellaisesta koskaan kuullut.
Itse asiassa vaatteiden materiaali ja väri vaikuttaa hyvinkin paljon siihen, miten hyvin ne suojaavat auringolta. Hyvin ohut, vaalea materiaali ei suojaa niin hyvin kuin paksumpi tumma ja kirkas. Olen kyllä kuullut ihmisten palaneen vaatteidenkin alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt miten kävi ennen vanhaan, ennen kuin mistään UV-säteilyn haittavaikutuksista tiedettiin mitään tai minkäänlaisia aurinkosuojia oli kehitetty ja ihmiset viettivät paljon aikaa ulkona auringonpaisteessa. Kuoltiinko silloin sitten todella paljon ihosyöpään?
Ennen wanhaan kuoltiin monesti jo ennen kuin mitään ihosyöpää ehti kehittyä. Se tulee vanhemmiten.
Eikös ihosyöpä juuri ole yksi yleisimmistä syövistä nuorten keskuudessa?
Hyvää ja fiksua on suojautua auringolta, joiltakin osin.
Tämä uv rumba lähti siitä kun muutamia vuosia sitten todettiin Australiassa lisäys melanoomatapauksiin.
Ihmiset ovat siellä yhtä vaaleita kun pohjois ja keskieuroopassa.
Auringon uv säteily on jopa 20 luokkaa, ja paistaa suurissa osissa Australiassa ympäri vuoden.
Suomessa on aivan eri olosuhteet.
Eli tunnustat olevasi idiootti, niinkö? Ei sitten tullut mieleen, ettei kaikkien mielestä ole tarkoituksenmukaista hankkia sitä rusketusta ns. hinnalla millä hyvänsä, tuntea sitä laineen liplatusta hinnalla millä hyvänsä, koska se auringonvalo on vahingollista ihan eri tavoin, kuin se oli omassa lapsuudessasi. Riittää kun sen ihon polttaa auringossa yhden kerran, niin onko parempi tehdä se elämän ensimmäisinä kesinä, vai viimeisinä, siellä 80 ikävuoden jälkeen?
Ihmiset keskimäärin eivät ymmärrä, miten se ihosyöpä poistetaan ihmisestä, jos esim. jokin luomi muuttuu pahanlaatuiseksi tms. Jos se on esim. poskessa tai olkapäässä tms. näkyvässä paikassa, niin miten vaikuttaa elämään, kun lääkärisetä ottaa siitä 5 sentin marginaalilla tervettä kudosta pois, jottei tauti uusiudu? Jos sinulla on 5 sentin kolikon kokoinen luomi, siitä 5 cm joka suuntaa tervettä kudosta pois, ja sitten muualta lihaa ja ihoa paikkalapuksi. Eikö ole ihana ajatus? Esim. otsassa se tarkoittaa, että otetaan ko. 5 cm marginaali luuta myöten. Meikkaahan piiloon sellainen jälki, pikkujuttu?
Vierailija kirjoitti:
Silloin 70-luvulla tiedettiin vähemmän. Onneksi riskit tunnetaan nykyisin paremmin ja osataan ottaa huomioon niin että lapsille voidaan luoda turvallinen ympäristö jossa ei tarvitse pelätä vaaraa ja loukkaantumista.
Ja silloin säteilyä tuli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
älä sikiäkään kirjoitti:
on se hyvä ettei apllä ole lapsia piittaamattomana käristäisi henkiltä. ja voi sitä lääkäreiden syyttelyä kun eivät melanoomaa huomanneet.
Kaikilla vanhemmilla ikäluokilla pitäisi sitten olla melanooma. Meitä ei suojattu uv - asuilla lapsena.
Oletko tyhmä vai tyhmä?
Uv-säteily aiheuttaa muitakin ihosyöpiä kuin pelättyä melanoomaa. Eihän tyvisolusyöpä tapa, mutta ei se mikään kiva tautikaan ole. Tulee todella monelle ikääntymisen myötä.
Tupakoinnin haitoistakin korostuu aina keuhkosyöpä, mutta keuhkoahtaumakin on sivusta seurattuna erittäin epämiellyttävä ja hidas tapa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvallako se lapsi pitäisi myrkyttää?
Mun lapsella on uv-uikkarit jos ollaan rannalla polttavan auringon aikaan. Esim 3 tuntia selkä auringossa keskipäivällä on aika paljon.
En mäkään ymmärrä niitä jotka on niin hysteeristä, että mikään ihon kohta ei saa aurinkoa rannalla ja uidessa, mutta sitten lapselle saatetaan vaihtaa sortsiasu kun lähdetään pois.
Vesi heijastaa säteilyä moninkertaisesti. Siten ihan perusteltua suojautua rannalla paremmin + muualla voi olla varjossa oleskelun mahdollisuus, rannalla ei.
Saisivat vaatia noita uv-haalareita päiväkotiin kuten kurahousuja. Mitä järkeä toistakymmentä lasta rasvata ennen ulos menoa. Siellä sitten varjottomalla pihalla painavat menemään pelkissä shortseissa ja t-paidassa. Sisään tullessa pitää vaihtaa kuitenkin eri vaatteet, mutta mahtaa olla jalat likaiset. Meidän lapsista ne asut ovat olleet mukavan väljät ja viileät niin hiekkalaatikolla kuin muussakin ulkoilussa.
Mun lapsista toinen on punatukkainen ja toinen valkotukkainen. Toisella pisamainen iho, toisella vaalea joka ei rusketu. Toiselle tulee aurinkoihottumaa. Ihosyöpäriski heillä ja lapsena palaneilla on moninkertainen. Uv-asut ovat heille välttämättömät. Vesiä ei kannata pilata aurinkorasvoilla. Ja eikö riitä, että tänne tulleet tummaihoisen kulkee ilman suojia.
Herää kysymys, että miksi haluat nähdä lasten paljasta ihoa? Oletko pervpera.