Käy sääliksi UV-asuisia muksuja rannoilla
Pukevatko nykyään kaikki pikkulapsensa tällaisiin uima-asuihin? Olen lapseton ja ymmärrän ihosyöpäriskin, mutta silti säälittää kun lapset eivät näemmä enää saa tuntea miltä vesi tuntuu iholla, miltä aurinko tuntuu iholla jne. Pahimmillaan sekä pitkät hihat että lahkeet.
Kommentit (163)
Kertoo aika paljon että sinulla ei ole omia lapsia.
Jep, käy kyllä sääliksi, kun vanhemmat pitävät huolta. Ihan hirveää, kun suojelevat lastensa ihoa syövältä.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvallako se lapsi pitäisi myrkyttää?
Mun lapsella on uv-uikkarit jos ollaan rannalla polttavan auringon aikaan. Esim 3 tuntia selkä auringossa keskipäivällä on aika paljon.
En mäkään ymmärrä niitä jotka on niin hysteeristä, että mikään ihon kohta ei saa aurinkoa rannalla ja uidessa, mutta sitten lapselle saatetaan vaihtaa sortsiasu kun lähdetään pois.
Miksi sinne rannalle pitää tunkea polttavimman auringon aikaan? Epätoivoisesti varjella sitten säteiltä. Menkää illemmalla ja antakaa lapsen olla vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt miten kävi ennen vanhaan, ennen kuin mistään UV-säteilyn haittavaikutuksista tiedettiin mitään tai minkäänlaisia aurinkosuojia oli kehitetty ja ihmiset viettivät paljon aikaa ulkona auringonpaisteessa. Kuoltiinko silloin sitten todella paljon ihosyöpään?
Ei kuoltu. Melanooma on yleistynyt nyt kun on kaikenlaisia uv- pukuja ja aurinkorasvoja joka lähtöön.
Mitä voimme päätellä siitä?🤔
Jos mun lapselle tulee ihosyöpä sen takia että liikkuu ulkona liian vähissä vaatteissa niin ap:jo maksaa syöpähoidot omasta pussistaan? Jos alaikäisen lapsen iho altistuu auringonvalolle, paahteelle ja UV-säteilylle niin ihosyövän riski aikuisena kasvaa huomattavasti ja tämän vuoksi tulisi vanhempien huolehtia että jokaisella alle 18-vuotiaalla muksulla on tarpeeksi vaatteita päällä kun liikkuvat ulkona. Ja jos joku vielä käyttää aurinkorasvoja niin lopettakaa heti. Niiden rasvojen kemikaaliseokset ja mömmöt on ihmisille myrkkyä ja kuormittavat kehoa mikä sekin nostaa syöpäriskiä. Aurinkorasvst eivät ole ihmisille turvallisia ja tästä syystä niitä ei edes myydä miissään apteekeista.
Uv säteily on vuosien saatossa lisääntynyt. Miten ihmeessä tällainen tieto on mennyt osalta ohi. Ja hyvin paljon syöpiä on 70-luvulla syntyneillä ja sitä vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on uv-uikkarit jos ollaan rannalla polttavan auringon aikaan. Esim 3 tuntia selkä auringossa keskipäivällä on aika paljon.
En mäkään ymmärrä niitä jotka on niin hysteeristä, että mikään ihon kohta ei saa aurinkoa rannalla ja uidessa, mutta sitten lapselle saatetaan vaihtaa sortsiasu kun lähdetään pois.Miksi sinne rannalle pitää tunkea polttavimman auringon aikaan? Epätoivoisesti varjella sitten säteiltä. Menkää illemmalla ja antakaa lapsen olla vapaasti.
Se puku ei ole aurinkoa vaan UV-säteilyä vastaan. UV-säteily on ihniselle haitallista ja jossain määrin myrkyllistä säteilyä jota on ilmassa jopa öisin kun aurinko on jo laskenut.
älä sikiäkään kirjoitti:
on se hyvä ettei apllä ole lapsia piittaamattomana käristäisi henkiltä. ja voi sitä lääkäreiden syyttelyä kun eivät melanoomaa huomanneet.
Taitaa nyt olla äitylilläkin vähän makkarankuori kireällä
Vierailija kirjoitti:
Miten me "entisen ajan" lapset pärjäsimme?
Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.T. N 1970
Niin, 70-luvulla oli ihan normaalia että iho paloi juhannuksen mennessä, muutama yö kärvisteltiin rakkuloissa ja loppu kesä sitten oltiin kuin paadettu papu. Alkaa jäljet näkyä nyt.
N1972
70 luvun lapsena olen m.m:
- istunut autossa ilman turvaistuinta ja turvavyötä, takapenkillä
- ollut rannalla ja uinnut monta tuntia päivässä läpi kesän, ilman uv- pukuja.
- kiivennyt puihin, usean metrin korkeuteen
- polkupyöräillyt ilman kypärää y.m, y.m, ja olen vieläkin elossa.
Se että ennen tehtiin toisin ei tarkoita että asiat oli silloin paremmin tai ihmiset oli silloin järkevämpiä ja älykkäämpiä kuin nyt. Esimerkiksi ennen lapsia myös nukuttiin talvisin pakkasessa vaikka siinä olisi voinut käydä niin että vaunuissa nukkuva lapsi jäätyy.
Mun lapset ihan itse haluavat joka kesä uv puvut. Lisäksi on tavallisetkin uikkarit. Vähän inhottavaa , että joku arvostelee täällä miten 7- ja 9-vuotiaat käyttää näitä. No meillä ihan haluaa itse.
Enemmän ihmettelen tuttavia, jotka eivät rasvaa lapsiaan ja bikineissä juoksee UV indeksi 6 aikaan
UV säteily oli erilaista tuolloin 70 luvulla. Lukekaa ilmastonmuutoksesta ja otsonikerroksesta. Kiitos
En ymmärrä miksi nykyisin pitää mennä keskipäivän paahteella uimaan. Ennen oltiin sisällä viileässä päivän kuumimpaan aikaan ja lasten kanssa mentiin uimaan vasta Pukkukakkosen loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lapselle tulee ihosyöpä sen takia että liikkuu ulkona liian vähissä vaatteissa niin ap:jo maksaa syöpähoidot omasta pussistaan? Jos alaikäisen lapsen iho altistuu auringonvalolle, paahteelle ja UV-säteilylle niin ihosyövän riski aikuisena kasvaa huomattavasti ja tämän vuoksi tulisi vanhempien huolehtia että jokaisella alle 18-vuotiaalla muksulla on tarpeeksi vaatteita päällä kun liikkuvat ulkona. Ja jos joku vielä käyttää aurinkorasvoja niin lopettakaa heti. Niiden rasvojen kemikaaliseokset ja mömmöt on ihmisille myrkkyä ja kuormittavat kehoa mikä sekin nostaa syöpäriskiä. Aurinkorasvst eivät ole ihmisille turvallisia ja tästä syystä niitä ei edes myydä miissään apteekeista.
Ei myydä aurinkorasvoja apteekeissa??
Vierailija kirjoitti:
En minäkään niitä lapsille pukisi jos minulla lapsia olisi. Mieluummin rannalla oltaisiin lyhyemmän aikaa eikä kovimman säteilyn aikana.
Juuri näin. Mutta kun äiti haluaa somettaa rannalla 6 tuntia.
Meillä lapset pitää asua mukavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä niitä jotka on niin hysteeristä, että mikään ihon kohta ei saa aurinkoa rannalla ja uidessa, mutta sitten lapselle saatetaan vaihtaa sortsiasu kun lähdetään pois.Miksi sinne rannalle pitää tunkea polttavimman auringon aikaan? Epätoivoisesti varjella sitten säteiltä. Menkää illemmalla ja antakaa lapsen olla vapaasti.
Mutta kun äiti haluaa mennä paahteesen somettamaan ja grillaamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset pitää asua mukavana.
Onkohan heillä vaihtoehtoa :D voit myös lukea kilteistä lapsista ja miten heistä tulikaan niin kilttejä
Ai vielä 7-vuotiaanakin kun näitä UV-uikkareita näkee nykyisin jo ykkös- ja kakksoluokkalaisten päällä?