Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käy sääliksi UV-asuisia muksuja rannoilla

Vierailija
24.06.2023 |

Pukevatko nykyään kaikki pikkulapsensa tällaisiin uima-asuihin? Olen lapseton ja ymmärrän ihosyöpäriskin, mutta silti säälittää kun lapset eivät näemmä enää saa tuntea miltä vesi tuntuu iholla, miltä aurinko tuntuu iholla jne. Pahimmillaan sekä pitkät hihat että lahkeet.

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen lapsen iho on todella herkkä.

Ai vielä 7-vuotiaanakin kun näitä UV-uikkareita näkee nykyisin jo ykkös- ja kakksoluokkalaisten päällä?

Vierailija
22/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo aika paljon että sinulla ei ole omia lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, käy kyllä sääliksi, kun vanhemmat pitävät huolta. Ihan hirveää, kun suojelevat lastensa ihoa syövältä.

Vierailija
24/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkorasvallako se lapsi pitäisi myrkyttää?

Mun lapsella on uv-uikkarit jos ollaan rannalla polttavan auringon aikaan. Esim 3 tuntia selkä auringossa keskipäivällä on aika paljon.

En mäkään ymmärrä niitä jotka on niin hysteeristä, että mikään ihon kohta ei saa aurinkoa rannalla ja uidessa, mutta sitten lapselle saatetaan vaihtaa sortsiasu kun lähdetään pois.

Miksi sinne rannalle pitää tunkea polttavimman auringon aikaan? Epätoivoisesti varjella sitten säteiltä. Menkää illemmalla ja antakaa lapsen olla vapaasti.

Vierailija
25/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt miten kävi ennen vanhaan, ennen kuin mistään UV-säteilyn haittavaikutuksista tiedettiin mitään tai minkäänlaisia aurinkosuojia oli kehitetty ja ihmiset viettivät paljon aikaa ulkona auringonpaisteessa. Kuoltiinko silloin sitten todella paljon ihosyöpään?

Ei kuoltu. Melanooma on yleistynyt nyt kun on kaikenlaisia uv- pukuja ja aurinkorasvoja joka lähtöön.

Mitä voimme päätellä siitä?🤔

Vierailija
26/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun lapselle tulee ihosyöpä sen takia että liikkuu ulkona liian vähissä vaatteissa niin ap:jo maksaa syöpähoidot omasta pussistaan? Jos alaikäisen lapsen iho altistuu auringonvalolle, paahteelle ja UV-säteilylle niin ihosyövän riski aikuisena kasvaa huomattavasti ja tämän vuoksi tulisi vanhempien huolehtia että jokaisella alle 18-vuotiaalla muksulla on tarpeeksi vaatteita päällä kun liikkuvat ulkona. Ja jos joku vielä käyttää aurinkorasvoja niin lopettakaa heti. Niiden rasvojen kemikaaliseokset ja mömmöt on ihmisille myrkkyä ja kuormittavat kehoa mikä sekin nostaa syöpäriskiä. Aurinkorasvst eivät ole ihmisille turvallisia ja tästä syystä niitä ei edes myydä miissään apteekeista.

Vierailija
27/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uv säteily on vuosien saatossa lisääntynyt. Miten ihmeessä tällainen tieto on mennyt osalta ohi. Ja hyvin paljon syöpiä on 70-luvulla syntyneillä ja sitä vanhemmilla.

Vierailija
28/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella on uv-uikkarit jos ollaan rannalla polttavan auringon aikaan. Esim 3 tuntia selkä auringossa keskipäivällä on aika paljon.

En mäkään ymmärrä niitä jotka on niin hysteeristä, että mikään ihon kohta ei saa aurinkoa rannalla ja uidessa, mutta sitten lapselle saatetaan vaihtaa sortsiasu kun lähdetään pois.

Miksi sinne rannalle pitää tunkea polttavimman auringon aikaan? Epätoivoisesti varjella sitten säteiltä. Menkää illemmalla ja antakaa lapsen olla vapaasti.

Se puku ei ole aurinkoa vaan UV-säteilyä vastaan. UV-säteily on ihniselle haitallista ja jossain määrin myrkyllistä säteilyä jota on ilmassa jopa öisin kun aurinko on jo laskenut.

Vierailija
29/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä sikiäkään kirjoitti:

on se hyvä ettei apllä ole lapsia  piittaamattomana käristäisi henkiltä. ja voi sitä lääkäreiden syyttelyä kun eivät melanoomaa huomanneet.

Taitaa nyt olla äitylilläkin vähän makkarankuori kireällä

Vierailija
30/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten me "entisen ajan" lapset pärjäsimme?

Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.

T. N 1970

Niin, 70-luvulla oli ihan normaalia että iho paloi juhannuksen mennessä, muutama yö kärvisteltiin rakkuloissa ja loppu kesä sitten oltiin kuin paadettu papu. Alkaa jäljet näkyä nyt.

N1972

Vierailija
31/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 luvun lapsena olen m.m:

- istunut autossa ilman turvaistuinta ja turvavyötä, takapenkillä

- ollut rannalla ja uinnut monta tuntia päivässä läpi kesän, ilman uv- pukuja.

- kiivennyt puihin, usean metrin korkeuteen

- polkupyöräillyt ilman kypärää y.m, y.m, ja olen vieläkin elossa.

Vierailija
32/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ennen tehtiin toisin ei tarkoita että asiat oli silloin paremmin tai ihmiset oli silloin järkevämpiä ja älykkäämpiä kuin nyt. Esimerkiksi ennen lapsia myös nukuttiin talvisin pakkasessa vaikka siinä olisi voinut käydä niin että vaunuissa nukkuva lapsi jäätyy.

Vierailija
33/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ihan itse haluavat joka kesä uv puvut. Lisäksi on tavallisetkin uikkarit. Vähän inhottavaa , että joku arvostelee täällä miten 7- ja 9-vuotiaat käyttää näitä. No meillä ihan haluaa itse.

Enemmän ihmettelen tuttavia, jotka eivät rasvaa lapsiaan ja bikineissä juoksee UV indeksi 6 aikaan

Vierailija
34/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

UV säteily oli erilaista tuolloin 70 luvulla. Lukekaa ilmastonmuutoksesta ja otsonikerroksesta. Kiitos

Vierailija
35/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi nykyisin pitää mennä keskipäivän paahteella uimaan. Ennen oltiin sisällä viileässä päivän kuumimpaan aikaan ja lasten kanssa mentiin uimaan vasta Pukkukakkosen loputtua.

Vierailija
36/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun lapselle tulee ihosyöpä sen takia että liikkuu ulkona liian vähissä vaatteissa niin ap:jo maksaa syöpähoidot omasta pussistaan? Jos alaikäisen lapsen iho altistuu auringonvalolle, paahteelle ja UV-säteilylle niin ihosyövän riski aikuisena kasvaa huomattavasti ja tämän vuoksi tulisi vanhempien huolehtia että jokaisella alle 18-vuotiaalla muksulla on tarpeeksi vaatteita päällä kun liikkuvat ulkona. Ja jos joku vielä käyttää aurinkorasvoja niin lopettakaa heti. Niiden rasvojen kemikaaliseokset ja mömmöt on ihmisille myrkkyä ja kuormittavat kehoa mikä sekin nostaa syöpäriskiä. Aurinkorasvst eivät ole ihmisille turvallisia ja tästä syystä niitä ei edes myydä miissään apteekeista.

Ei myydä aurinkorasvoja apteekeissa??

Vierailija
37/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään niitä lapsille pukisi jos minulla lapsia olisi. Mieluummin rannalla oltaisiin lyhyemmän aikaa eikä kovimman säteilyn aikana.

Juuri näin. Mutta kun äiti haluaa somettaa rannalla 6 tuntia.

Vierailija
38/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset pitää asua mukavana.

Vierailija
39/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun äiti haluaa mennä paahteesen somettamaan ja grillaamaan itseään.

Vierailija
40/163 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset pitää asua mukavana.

Onkohan heillä vaihtoehtoa :D voit myös lukea kilteistä lapsista ja miten heistä tulikaan niin kilttejä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi