Oletko ostanut käytettyä kännykkää
Nykyisin moni taho myy kierrätettyjä kännyköitä joissa vanhoja kännyköitä myydään kunnon ylihintaa..onko tässä mitään järkeä ja kuka ostaa 5 vuotta vanhan huiopukännykän 300 eurolla jossa akku on kohta finaalissa ja kännykkä jo kolhiintunjt käytössä..
Itse katselin uutta kännykkää itselleni ja uusi 800 euron kännykät on minulle liian kalliita ja siksi käännyin pari kolme vuotta vanhoihin kännyihin ja huomasin että nämä kierrätys kännykät on vielä melko kalliita kolmen vuoden ikäisinä
Kommentit (24)
"Käytettyä kännykkää" pitää olla "käytetyn kännykän". O, sancta simplicitas.
Mä ostan aina 100-200e maksavan puhelimen kun vanhan akku ei kestä päivää lataamatta.
En itse, mutta perheenjäsen ostelee noita meille, on tehnyt sitä jo kauan. Suhteellisen uusia, joiden hinta on juuri romahtanut uusien mallien tultua markkinoille. Niitä kannattaa ostaa yleensä niiltä, jotka haluavat aina uusinta uutta ja myyvät edellisen pois. Saavat enemmän kuin mitä kauppa tarjoaisi vaihdossa siihen uuteen. Tuo perheenjäsen seuraa noita uusia julkistuksia ja ominasuuksia yms. Itselläni on esimerkiksi vähän yli vuosi sitten julkistettu käytetty puhelin, tuo perheenjäsen osti sen minulle joltain yksityishenkilöltä. Tähän saakka kaupat ovat menneet ongelmitta, yhdestä vetääntyi, kun se alkoi kuulostaa vähän hämärältä tapaukselta. Kalleimmat yksilöt on yleensä ostettu suoraan henkilöltä, muutamilta postitse.
En ole ostanut, mutta sain käytetyn kännykän ilmaiseksi vuonna 2003.
Joku ikivanha nokia ysäriltä jossa oli antenni jonka sai tyennettyä sinne sisään ja vedettyä pitkäksi ulos.
Kännykkä laitteen elinkaari on melko lailla maksimi n. 5 vuotta ..olkoon se millainen huippumalli tahansa ja 1000 euroa maksava huippumalli..
Päivitysten maksimi on se 5 vuotta ja akku on tuossa vaiheessa jo finaalissa ja harva enää sitten 100 euron arvoisewn puhelimeen tuossa vaiheessa ostaa uutta akkua kun noihin puhelimeen on vaikea itse vaihtaa akkuja
Alla 200 euron muovipuohelimet on se 3 vuotta. Maksimi ja nuo 800-1000 euron huippupuhelimet n. 5 vuotta käyttöikä
Itse ostin tälläisen käytetyn huippukännykän kun halusin että siinä on hyvä liitettävyys tietokoneeseen ja ulkoiseen näyttöön ja sii piti olla USB 3.2 portti..
Tätä ominaisuutta kun ei ole näissä alle 500 euron kännyköissä missään..
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä laitteen elinkaari on melko lailla maksimi n. 5 vuotta ..olkoon se millainen huippumalli tahansa ja 1000 euroa maksava huippumalli..
Päivitysten maksimi on se 5 vuotta ja akku on tuossa vaiheessa jo finaalissa ja harva enää sitten 100 euron arvoisewn puhelimeen tuossa vaiheessa ostaa uutta akkua kun noihin puhelimeen on vaikea itse vaihtaa akkuja
Alla 200 euron muovipuohelimet on se 3 vuotta. Maksimi ja nuo 800-1000 euron huippupuhelimet n. 5 vuotta käyttöikä
kyllä esim. iphonet kestää helposti vaikka 7 tai 8 vuotta kun päivityksiäkin tulee niin pitkään
En tiedä, jaksaako kukaan ostella muita kuin käytettyjä iPhoneja? Android-puhelimia saa halvalla uutenakin, ihan käypäisiä jos ei urputa että pitää olla parasta, mutta iPhoneja ei.
iPhonet ovat edullisimmillaan siinä vaiheessa kun uutta IOS:ia ei enää ko mallille ole välttämättä tulossa, mutta ko. malli ei ole vielä toivottoman vanhanaikainen, kaikki toimii vielä pitkään. iTapsa jne vaihtavat akun tai jonkun osan edullisesti, jos jotain ei toimi.
Käytettyjen kierrätysliikkeet pyytävät ihan liikaa, mutta etsimällä eri paikat löytyy yleensä ihan hyvä vaihtoehto. Tori on täynnä yksiyyisten myyjien iPhoneja joista on lasit säröilla ja silti myydään käyttöön, en suosittele.
Telialla oli esim. vähän aikaa sitten iPhone SE 2020 99 euroa kierrätettynä, nyt on kalliimpaa, mutta tulee ties mitkä black fridayt jne, ja sama kampanja aina vain uudelleen, satasella saa ihan käypäisen iPhonen takuulla ja akun luvataan olevan vähintään 85% tjsp (tietysti vähän kuin vaihtorajalla, mutta iTapsa jne vaihtaa alle viidelläkympillä, jos on lopulta vaihdettava).
Kaukana on kuitenkin ajat kun ihmiset sinnittelivät puhelimilla joissa akku ei riittänyt mihinkään, nykyään vanhenee tekniikka ennemmin kuin akku, yleensä.
Oon ostanut käytettynä. Hintaluokka 500-650e käytettynä. Uutena ois ollut yli 1000e. Nyt löytyi hyväkuntoinen ja vielä takuullinen. Onhan nämä käytetyt aina riski. Mutta ei oo paljoa ollut varaa uuteenkaan. Joku liike mistä ostin, mutta myös yksityishenkilöltä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, jaksaako kukaan ostella muita kuin käytettyjä iPhoneja? Android-puhelimia saa halvalla uutenakin, ihan käypäisiä jos ei urputa että pitää olla parasta, mutta iPhoneja ei.
iPhonet ovat edullisimmillaan siinä vaiheessa kun uutta IOS:ia ei enää ko mallille ole välttämättä tulossa, mutta ko. malli ei ole vielä toivottoman vanhanaikainen, kaikki toimii vielä pitkään. iTapsa jne vaihtavat akun tai jonkun osan edullisesti, jos jotain ei toimi.
Käytettyjen kierrätysliikkeet pyytävät ihan liikaa, mutta etsimällä eri paikat löytyy yleensä ihan hyvä vaihtoehto. Tori on täynnä yksiyyisten myyjien iPhoneja joista on lasit säröilla ja silti myydään käyttöön, en suosittele.
Telialla oli esim. vähän aikaa sitten iPhone SE 2020 99 euroa kierrätettynä, nyt on kalliimpaa, mutta tulee ties mitkä black fridayt jne, ja sama kampanja aina vain uudelleen, satasella saa ihan käypäisen iPhonen t
Samsungin s sarjalaiset on ihan hyvä vaihtoehto iphonelle käytettyjen sarjassa kun niissä on pitkät ohjelmistopäivitykset ja prosessorien tehot samaa luokkaa kuin iphoneissa
Vierailija kirjoitti:
No mulla on Huawei joku, kahdeksan vuotta vanha ja aivan hyvin toimii, joka toinen päivä kannattaa ladata. En surffaile puhelimella netissä enkä lataa mitään sovelluksia. Niitä varten on tää pari vuotta sitten hankittu mut en tykkää kun tää on näin iso kolho.
Niin, ostin kerran naapurilta kolme nokialaista kahdella kympillä. Vanhoja peruspuhelimia näppäimillä työkäyttöön. Olivat jotain terkkutätien puhelimia, ei ollut tyhjennetty yhteystietoja ja oli tuttuja nimiä numeroineen. Yhden annoin kaverille ja kaikki toimii vielä vaikka harvoin käytän. Kummipojalta saatu LG, nyt yli 10 v. vanha, toimii sekin, käytän vaan herätyskellona.
Ei ole mitään järkeä ostaa käytettyjä, koska ne ei enää saa turvapäivityksiä, koska niissä on vanhentunut käyttöjärjestelmä.
Itse ostin tälläisen looppunmyytävästä erästä Motorolan thinphonen josta julkaisuhetkellä oli pyydetty 1000 euron hintalappuja yt parin vuoden ikäisenä 240 euroa ...vastaavat kierrätys liikkeissä näkyy pyydettävä n. 300 euroa uuden veroisena kunnossa...
Huti vai löytö.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin tälläisen looppunmyytävästä erästä Motorolan thinphonen josta julkaisuhetkellä oli pyydetty 1000 euron hintalappuja yt parin vuoden ikäisenä 240 euroa ...vastaavat kierrätys liikkeissä näkyy pyydettävä n. 300 euroa uuden veroisena kunnossa...
Huti vai löytö.
Mulla on sama känny ..tietoturvapäivitykset loppuu 2027 keväällä .
Millainen on nuo vanhojen kännyknöjen tietoturva riskit ..onko tullut kenenkään kohdalle haittaohjelmia ja viiruksia..
Meinaan vaan kun itsellä on kännykkä johon ei ole saanut 5 vuoteen enää mitään tietoturvapäivitystä ja käytössä edelleen
Vierailija kirjoitti:
Millainen on nuo vanhojen kännyknöjen tietoturva riskit ..onko tullut kenenkään kohdalle haittaohjelmia ja viiruksia..
Meinaan vaan kun itsellä on kännykkä johon ei ole saanut 5 vuoteen enää mitään tietoturvapäivitystä ja käytössä edelleen
Kai se riippuu paljon käytöstä.
Yksi tuttu joutui luopumaan vanhasta puhelimestaan, kun pankkisovellus lakkasi toimimasta puhelimen liian vanhan käyttöjärjestelmäversion takia ja uudempaahan tuohon ei saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä ostaa käytettyjä, koska ne ei enää saa turvapäivityksiä, koska niissä on vanhentunut käyttöjärjestelmä.
Tuo ei ole mikään ongelma, jos ostaa tarpeeksi uuden käytetyn.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin näin että on hyvin pieni riski saada mitään haittaohjelmia tai viirusta jos on huolellinen kännykän käytössä..
Eli ei käytä kännykkä julkisia verkkoja ,laita kännykän piuhoja outoihin laitteisiin,käyttää nettiselainta vain komaisilla sivuilla, ei klikkaile outoja linkkejä ja asentaa sovellukset vain sovellus kaupassa ja päivittää sovellukset erityisesti nettiselaimet.....ja käyttää virusturvaa ja tarkistaa laite säännöllisesti..
Näillä pärjää hyvin vaikka on ikivanha Android..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin näin että on hyvin pieni riski saada mitään haittaohjelmia tai viirusta jos on huolellinen kännykän käytössä..
Eli ei käytä kännykkä julkisia verkkoja ,laita kännykän piuhoja outoihin laitteisiin,käyttää nettiselainta vain komaisilla sivuilla, ei klikkaile outoja linkkejä ja asentaa sovellukset vain sovellus kaupassa ja päivittää sovellukset erityisesti nettiselaimet.....ja käyttää virusturvaa ja tarkistaa laite säännöllisesti..
Näillä pärjää hyvin vaikka on ikivanha Android..
Sitten vielä älä käytä ilmaissovelluksia joissa on mainosbannereita kun ne on arvaamaton riski.
Itse ostin omat Samsung s sarjan outlet myynnistä kun niitä myytiin vanhaa sarjaa loppuunmyydessä isoilla alennuksilla ja oyllet myynnissä irtosiabasiakaspalautus tuotteesta vielä muutama kymppi pois
Harkitsin myös näitä vastaavaa kierrätys kaupan kautta mutta siellä olisi pitänyt maksaa vähintään 100 euroa enemmän..
Nyt sain sen uutena 900 euroa maksaneen kännykän 230 euroon täysillä takuulla ja uudella akulla ja uuden veroisena