Käy sääliksi UV-asuisia muksuja rannoilla
Pukevatko nykyään kaikki pikkulapsensa tällaisiin uima-asuihin? Olen lapseton ja ymmärrän ihosyöpäriskin, mutta silti säälittää kun lapset eivät näemmä enää saa tuntea miltä vesi tuntuu iholla, miltä aurinko tuntuu iholla jne. Pahimmillaan sekä pitkät hihat että lahkeet.
Kommentit (163)
Ymmärrän asut pahimman paahteen aikaan, mutta illallakin näitä näkee vielä (ollaan usein uimassa seitsemän maissa). Ja jotkut saattavat aurinkorasvatakin lapsiaan vielä illalla, se nyt on täysin turha kemikaalikuorma jos mikä!
Nuo märät asut tekevät myös olon tosi kylmäksi jopa helteellä.
Meidän oli pakko lopettaa UV-asun käyttö koska lapsi on perinyt minulta nylon-, lykra- , polyesteri- ja viskoosiallergian ja joku kuitu UV-asussa reagoi lapseen aiheuttaen ihottumaa ja palorakkuloita. Mutta jos teillä lapset pystyy käyttämään ja suostuu niin suosittelen silloin jättämään autinkorasvat ja käyttämään ennemmin UV-asuja siihen asti kunnes lapsi haluaa alkaa itse päättämään pukeutumisestaan.
Itseä huvittaa nämä tässäkin ketjussa aurinkorasvaa kemikaalien takia kammoksuvien mustavalkoisuus. Ne samat kammoksujat usein lutraa kaikenmaailman kosmetiikalla ja einesaterian jälkeen lapsen naama pyyhitään kemikaalikosteuspyyhkeellä..
Oman lapseni toinen vanhempi sairastui melanoomaan 35-vuotiaana ja kuoli siihen. Todellakin suojaan lapsen UV-asulla. Melanoomapotilaan lähisukulaisen riski sairastua myös on 200-kertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt miten kävi ennen vanhaan, ennen kuin mistään UV-säteilyn haittavaikutuksista tiedettiin mitään tai minkäänlaisia aurinkosuojia oli kehitetty ja ihmiset viettivät paljon aikaa ulkona auringonpaisteessa. Kuoltiinko silloin sitten todella paljon ihosyöpään?
Ei kuoltu. Melanooma on yleistynyt nyt kun on kaikenlaisia uv- pukuja ja aurinkorasvoja joka lähtöön.
Mitä voimme päätellä siitä?🤔
En tiedä mitä tarkoittaa "ennen vanhaan", mutta reilu 100 vuotta sitten elinajanodote oli miehillä 43v ja naisilla 49v.
Meillä vielä 13v teinityttökin halusi etälänlomalle uv-paidan. Jaksaa uida tuntikausia ja paita helpottaa suojausta.
Nää uv-asut on niin suomi juttu kun vaan voi olla. Täällä keski-euroopassa ei kyllä moisia nää ja tänään oltiin itse liikenteessä +29 asteessa ja näkemäni lapset oli ihan vaan shortseissa ja perus t-paidassa tai topissa. Kukaan ei näyttänyt palaneelta!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän asut pahimman paahteen aikaan, mutta illallakin näitä näkee vielä (ollaan usein uimassa seitsemän maissa). Ja jotkut saattavat aurinkorasvatakin lapsiaan vielä illalla, se nyt on täysin turha kemikaalikuorma jos mikä!
Nuo märät asut tekevät myös olon tosi kylmäksi jopa helteellä.
Meillä selityksenä ihan tylsästi se, että ei ole kuin yhdet uimavaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Miten me "entisen ajan" lapset pärjäsimme?
Saaristossa leikittin mökkirannassa ja uitiin päivät pitkät, ilman uv suojausta. Kesä on lyhyt Suomessa, olisi eri asia jos aurinko porottaisi ympäri vuoden.T. N 1970
No minä 70-luvun lapsi pärjäsin siten, että melanooma tuli nyt vähän päälle 40-vuotiaana, vaikken teini-iän jälkeen enää käynyt rannoilla enkä aurinkoa ottanu ikävuosina 20-40 vuotta ja en suorassa auringonpaisteessa enää oleillut muutenkaan juuri ollenkaan. Olen normaalia vähemmän jopa ulkona. Ei ollu melanooma siitä luomesta levinny, ihon leikkaamisella selvittiin.
Mutta lapsena oltiin aina ulkona ilman rasvoja. Mulle riitti jo se näköjään, että ihosyöpä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Nää uv-asut on niin suomi juttu kun vaan voi olla. Täällä keski-euroopassa ei kyllä moisia nää ja tänään oltiin itse liikenteessä +29 asteessa ja näkemäni lapset oli ihan vaan shortseissa ja perus t-paidassa tai topissa. Kukaan ei näyttänyt palaneelta!
Niillähän on ihan eri ihotyyppi! Ei niillä ole suomalaisten herkästi palavaa valkoista ruusuhipiäistä ihoa. Se itsessään jo altistaa melanoomalle plus jos on punapigmenttii ja pisamii, riski vielä kovempi
Vierailija kirjoitti:
On se parempi kuin se että annetaan lapsien kirmata auringossa tuntikausia ilman mitään aurinkorasvaa. Koska sellasiakin ihmisiä vielä löytyy jotka eivät edes lapsiaan rasvaa.
Miten ihmeessä ihmiset täällä, puhumattakaan etelämmässä, ovat koskaan selvinneet?
Hysteriaa huipussaan, aurinko tappaa, punkit hyökkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Eikö suomalaisen ja keski-eurooppalaisen ihonvärissä ole yleensä eroa? Oikeasti, kuinka tyhmää porukkaa täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se parempi kuin se että annetaan lapsien kirmata auringossa tuntikausia ilman mitään aurinkorasvaa. Koska sellasiakin ihmisiä vielä löytyy jotka eivät edes lapsiaan rasvaa.
Miten ihmeessä ihmiset täällä, puhumattakaan etelämmässä, ovat koskaan selvinneet?
Hysteriaa huipussaan, aurinko tappaa, punkit hyökkäävät.
Niin. Onko otsonikerros sinulle tuttu? Aikaslailla erilainen 70-luvulla kuin nykyään. Tai vaikka eri ihotyypit?
Liialliselta UV-säteilyltä on tarpeellista suojautua, mutta tavalliset vaatteet riittävät siihen Suomen oloissa täydellisesti. Nämä erityiset UV-vaatteet eivät ole Suomen olosuhteissa muuta, kuin hienolta kuulostavia sanoja ymmärtämättömille ihmisille, jotta ihmiset ostaisivat niitä, ja että niillä voitaisiin tehdä bisnestä. Sama juttu, kun esim. vanhoista romuista käytetään hienolta kuulostavaa sanaa "vintage". Tai voihan ne toki toimia, mutta eivät tuo Suomen olosuhteissa UV-suojauksen osalta mitään lisäarvoa tavallisiin vaatteisiin verrattuna.
Normaaleja vaatteita korkeammalle UV-suojaukselle tarvetta lienee jossain korkeissa vuoristoissa, joissa UV-indeksi huitelee pitkälti toisella kymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Syy on se että etelässä synnytän ruskeaksi, mutta meillä suomalaisilla iho on valkoisempi kuin lumihanki ja palaa siksi erittäin herkästi.
Ei kai kukaan uv-suojavatteita pidä muuten kuin uimassa ja rantaleikeissä ennen ja jälkeen uinnin. Ne on uikkarikangasta ja siksi miellyttävämmät märkänä kuin puuvillavaatteet.
Siis suomessakin kuivanmaan touhuissa ollaan ihan tavalliset vaatteet päällä.
Meillä lapsilla on uimavaayyeina uikkarikangasta tehtyjä paitoja ja housuja. En edes tiedä onko ne kaikki uv-suojalla varustettu. En välitä siitä, koska kankaan läpi ei iho pala keskipäivän auringossa ja se riittää. Jos lähdetään uimaan vaikka klo 17, niin sitten vedetään normiuikkarit tai mitkä lapsi sattuu haluamaan ja mitkä on kuivana.
Okei, uusi yritys. Eli mistä on kyse? Ensimmäistä kertaa tuli vastaan ja ilmeisesti on jo suosittukin juttu? Eli kyse on rantavaatteista ja uuma-asuista, erityisesti lapsille, joissa on UV-suoja? Miten tämä UV suila toimii tai mitä siinä vaatteessa on? Mistä näitä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai3 kukaan uv-suojavatteita pidä muuten kuin uimassa ja rantaleikeissä ennen ja jälkeen uinnin. Ne on uikkarikangasta ja siksi miellyttävämmät märkänä kuin puuvillavaatteet.
Siis suomessakin kuivanmaan touhuissa ollaan ihan tavalliset vaatteet päällä.
Meillä lapsilla on uimavaayyeina uikkarikangasta tehtyjä paitoja ja housuja. En edes tiedä onko ne kaikki uv-suojalla varustettu. En välitä siitä, koska kankaan läpi ei iho pala keskipäivän auringossa ja se riittää. Jos lähdetään uimaan vaikka klo 17, niin sitten vedetään normiuikkarit tai mitkä lapsi sattuu haluamaan ja mitkä on kuivana.
Menisitkö itse käytännössä vaatteet päällä uimaan?
Muistan kun lapset oli pieniä, millaista taistelua se aurinkorasvaus oli. Ja jos on rannalla uimassa niin kertaraavaushan ei aamulla riitä. Lapset valitsi mieluummin peittävän uv-puvun kuin rasvauksen. Oli itsellekin helpompi ja nopeampi rannalle lähtö. Saivat kyllä kokea naku-uinnin ihanuuden kotona kylpyammeessa ja mummon uima-altaassa (sisällä). Lahkeellisissa uikkareissa ei mennyt myöskään hiekkaa pimppiin. Joka sen on kokenut, tunnistaa kyllä ikäväksi kokemukseksi.
Lapsen iho on tosi herkkä. Sitä kannattaa suojata hyvin. Koen vanhempana, että se on todellakin mun vastuulla. Lapset viettää aikaa pihalla enemmän kuin aikuiset (vrt. päiväkoti-kkäinen ulkoiluineen ja toimistotyössä oleva aikuinen). Olen sanonut teini-ikäisille lapsilleni, että auringon vanhentavasta vaikutuksesta on ymmärrettävä se, ettei se vanhenna silleen kuulisti, että 16-vuotiaana näyttäisi 18-vuotiaalta, vaan että 45-vuotiaana näyttää 60-vuotiaalta.