Ärsyttää jo valmiiksi juhannusvieraat. Miten tälläisiä ihmisiä voi edes olla???
Meillä on ihana kesäpaikka, jonne kaikki haluavat tulla. Nyt juhannuksena luvattu yksi perhe tänne. Pienten lasten kanssa minä siivoan pihat, laitan puusaunan, koivut valmiinsi, siivoan talon, laitan lakanat, pyyhkeet.. vieraat närkästyneitä jos kaikille 10:lle ei löydy jokaista juttua, esim tyynyliina. Käyn kaupassa 500 eurolla (perustarpeet). Mitä tekee toisen perheen rouva? Ei mitään. Hyvä jos edes vastailee viesteihin, laittoi että hän voi tuoda erikoiskahvit mukanaan kaikille. Oi kiitos avusta😅👍
Kommentit (353)
Heh. Ensimmäinen ja viimeinen mökkijuhannus miehen vanhempien mökillä päättyi siihen, että minut haukuttiin laiskaksi ja miksi minä en tehnyt sitä tai tätä. Luulin mieheni tietävän miten heidän mökillään ollaan, mitä sinne pitää viedä jne., mutta ei tiennyt. Kuulemma petivaatteita ei tarvitse viedä (minulle nalkutettiin, että olisi pitänyt), viemisiksi riittää vaan omat grillattavat (olisi pitänyt viedä enemmän) jne.
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.
Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?
No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.
Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?
No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.
Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.
Meidän mökillä on pieni jääkaappi. Jos mökillä on paljon väkeä, täytyy oikeasti miettiä, mitä syödään milloinkin. Esim. filepaketit menee pieneen tilaan ja ne syödään toisena päivänä., ensin syödään kaslerit, jotka odottavat kylmälaukussa.
Toivoisin, että omien eväiden kanssa tulijat ainakin kertoisivat etukäteen, mitä ovat tuomassa.
Eräs perhe kertoi tuovansa aamupalat. Ok. Mutta toi vain itselleen. Eli esim. jogurtit oli laskettu sen mukaan, kuinka monta heitä oli.
Sama perhe toi myös kuohuviinipullon tuliaiseksi. Hyvä tuliainen meille, mutta kun vieraat tekivät lähtöä, pakkasivat tämän tuomansa pullon mukaan. Samaa kuoharia oltiin juotu vierailunsa aikana parikin pulloa yhdessä - ne meidän ostamat. Heidän tuomansa jäi juomatta.
Ja kyse ei heidän kohdallaan ole todellakaan rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä! 🤣 Eikö niillä ole omat ruuat ja petivaatteet mukana. Tai sitten maksaa ruuista ja vaivan palkkaa. Säännöt selviksi heti.
Meillä kun viimeksi oli vieras muutaman päivän päivän, hän maksoi ruuat+ vesi, sähkö ja vaivanpalkkaa ettemme miinukselle jääneet.
Siis eihän mekään mennä minnekkään kylään kuin ilmaiseen hotelliin. Se on sitten eri asia jos kyläillään puolin ja toisin sopien isäntäväen maksavan viulut.
Ilman säätöä siitä kuka tuo mitäkin, jne selviää kun ollaan vuorotellen vieraanvaraisia. Juhannus on meidän perheen omaa aikaa, mutta meillä on ns after juhannus joka ollaan kiertävällä vuorolla kolmen perheen kesken eli jokainen kestikseen joka kolmas vuosi.
Inhoan eniten sitä mitä säätöä juurikin rouvat aiheuttaa.🤣 Yhden mökkiyön suunnittelu vaatii kymmeniä viestejä viikkoja etukäteen.
Mä taas inhoan sitä sokeutta, joka monilla miehillä on sille, mitä kaikkea on tehty. Oon jättänyt tekemättäkin ja sit on kyl kiukuteltu.
Oman miehen kohdalla tämä ominaisuus on raivostuttava. Olen ehkä siivonnut päivän, mutta yksi pikku juttu on vielä jäänyt, niin tämä huomauttaa siitä. Tietenkin saa vastauksen "siivoa itse" ja siitä saammekin mukavan riidan aikaiseksi.
Ootpa löytänyt helmen mieheksi, ei mulla muuta.
Oletteko kutsuneet ne vieraat sinne? Jos olette vain esittäneet kutsun, niin tietysti he tulevat sinne kyläilijöinä eikä osallistujina.
En itsekään tajuaisi, että minun pitäisi osallistua paikan töihin ja tuoda kaikki omat tykötarpeet, jos sitä ei kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miehet ovat yleensä tehneet vain mahdollisuuden ja ympäristön, jossa järjestellä noita juhannuksenkin seurapiirileikkejä. Ihan hyvin se olut maistuisi äijäköörinkin kesken, itseasiassa paljon paremmin, minkäpä takia vanhemmiten jotkut viisastuneet orit laittavat eukot luiskaan mölyävine mukuloineen ja palaavat viisauden alkujuurille. Fiksummat toki pidäyttävät tuosta kekälekasasta jo alkujaankin kaukana.
No jos mies omistaa mökin ja voi päätyää kuka siellä on ja kenet heittää pihalle, niin ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta siellä piikoa. Omaa tai yhteistä mielelläni emännöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.
No ihan kuule sama. Voit halutessasi piipertää myös grillin äärellä. Pointti kun oli se, että ei ole mitenkään tavallista, että yksi ihminen hoitaa tuon kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miehet ovat yleensä tehneet vain mahdollisuuden ja ympäristön, jossa järjestellä noita juhannuksenkin seurapiirileikkejä. Ihan hyvin se olut maistuisi äijäköörinkin kesken, itseasiassa paljon paremmin, minkäpä takia vanhemmiten jotkut viisastuneet orit laittavat eukot luiskaan mölyävine mukuloineen ja palaavat viisauden alkujuurille. Fiksummat toki pidäyttävät tuosta kekälekasasta jo alkujaankin kaukana.
Kyllä moni on ihan yhdessä hommattu. Tiedän myös naisia, jotka ovat perineet suvultaan. Että aikamoista paskanjauhantaa taas.
Tietenkin oikeassa elämässä näin. Naiset perivät yhtä paljon kuin miehet, ja naisilla on Suomessa korkea koulutus ja työllisyysaste. Mutta tuollaisia kirjoittavat elävät mielikuvituksessaan, ei heillä ole sen enempää omaisuutta kuin perhettäkään.
Varmaan jotain maaseudun vanhojapoikia, jotka kasvaneet menneeseen aikaan.
Mä olen tottunut siihen että viedään omat lakanat, ja kysytään mitä voi tuoda, koska yhteisestä pöydästä on kiva syödä yhdessä tehtyjä ruokia.
Tämä vaan ei ole kaikille selvä.
Broidi tuli aikoinaan yhteiselle mökille hirveellä tohinalla, toi kyllä ruokaa, muttei huomioinut että yhdessäkin olisi voitu suunnitella, ostaa ja tehdä. Yleensä sillä oli jotain maksalaatikkoa ja makkaraa. Kovin oli sitten syömässä muiden ruokia ja tyrkytti sitä maksalaatikkoa juhannuksena...
Toinen kaveri kävi mun mökillä vuosikausia, ei tuonut kun omat viinat, joita pihtasi autossa niin kauan kun mun virvokkeet oli juotu. Söi ja arvosteli mun kokkauksia. Kysyin kerran että mikä on sun bravuuri ruuanlaitossa. Chilitölkkipavut kuulemma, ja uskon ettei ollut huumoria. Pyysin joskus tuomaan muutamia tuotteita niin oli kuulemma niin ihmeellinen lista ettei osannut. Tyyliin vaaleaa leipää, voita ja luomumunia.
Yksi sankari tuli joskus jeesaamaan mua, tai piti jeesata, siitäkään mitään tullut. Sanoin ettei ole mitään petivaatteita, tuo omat, oli ottanut aluslakanan ja tyynyn. Tää kaveri kovin kehui että on mahtava ruuanlaittaja, kukaan koskaan kuulemma haukkunut hänen ruokiaan. No ei kai kukaan kehtaa., Haukkui mun grillin. Ei erottanut nautaa siasta ja ei tiennyt mitä on bearnaisekastike, ei kaikkien tarvi tietää mutta sen kolmen päivän itsekehun jälkeen olisin olettanut.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kutsuneet ne vieraat sinne? Jos olette vain esittäneet kutsun, niin tietysti he tulevat sinne kyläilijöinä eikä osallistujina.
En itsekään tajuaisi, että minun pitäisi osallistua paikan töihin ja tuoda kaikki omat tykötarpeet, jos sitä ei kerrota.
Kuinka vieraitten ihmisten mökeillä te kyläilette? Eikö sellainen ole todella vaivaannuttavaa? Ainakin omat kyläilylutsut tulee niin tutuilta ihmisiltä, että voi kysyä, mitä tuodaan tullessamme ja paikan päällä voi tarttua hommiin isäntäväen avuksi.
Joku jaksaa juhannussatuja kirjoitella
Vierailija kirjoitti:
Oltais tulossa teille perjantaina tai lauantaina ja ollaan sit tiistaihin tai keskiviikkoon asti. Vielä ei tiedetä, tuleeko meitä 3 vai 4 henkeä ja tuleeko Ruffe mukana.
Tästä muistui mieleen, et yks sukulaisperhe vänkäai, että tuovat puudelin mukanaan.
Sanoin, ettei käy, koska meidän saksanpaimenkoirat luultavasti tappaa sen.
Kuulemma meidän koirat vois olla tarhassa heidän vierailun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltais tulossa teille perjantaina tai lauantaina ja ollaan sit tiistaihin tai keskiviikkoon asti. Vielä ei tiedetä, tuleeko meitä 3 vai 4 henkeä ja tuleeko Ruffe mukana.
Tästä muistui mieleen, et yks sukulaisperhe vänkäai, että tuovat puudelin mukanaan.
Sanoin, ettei käy, koska meidän saksanpaimenkoirat luultavasti tappaa sen.Kuulemma meidän koirat vois olla tarhassa heidän vierailun ajan.
Huonosti koulutetut koirat teillä.
Vierailija kirjoitti:
Ne istuu laiturilla kädet konehuoneessa ja kittaavat kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne istuu laiturilla kädet konehuoneessa ja kittaavat kaljaa.
Tämä. Ja sitten kun kaljapöhnä on liian turruttava, otetaan parit terävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin, ettei käy, koska meidän saksanpaimenkoirat luultavasti tappaa sen.Kuulemma meidän koirat vois olla tarhassa heidän vierailun ajan.
Huonosti koulutetut koirat teillä.
Kaksi isoa uroskoiraa omalla reviirillään. Tuopa siihen tuntematon uroskoira ja katsotaan kuinka käy.
No mitä hittoa varten olet kutsunut ne vieraaksi??!
Ainoa asia mikä tulee mieleen on - kommunikaatio. Puhukaa, keskustelkaa ja sopikaa asiat. Mutta ihmiset kommunikaatio on just tätä. Ei sanota mitään, mutta oletetaan sitäkin enemmän. Kukaan ei ole ajatustenlukija sinällään ja tiedä, mitä juuri sinä toivot kutsumiltasi vierailta, kun he tulevat mökillesi.
Lisäksi osa kaikkia juhlapäiväkokoontumisia (joulu/juhannus) on ensin kasata maksimaalinen paine "juhlanvietosta" ja sitten purkaa ne paineet siellä paikan päällä jäkättämällä, riitelemällä , murjottamalla ja draamailemalla ja usein vielä alkoholin höystämänä.
Minulle ei tulisi mieleenkään pedata sänkyjä valmiiksi. Ja sanoisin, että omat lakanat mukaan.