Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää jo valmiiksi juhannusvieraat. Miten tälläisiä ihmisiä voi edes olla???

Vierailija
23.06.2023 |

Meillä on ihana kesäpaikka, jonne kaikki haluavat tulla. Nyt juhannuksena luvattu yksi perhe tänne. Pienten lasten kanssa minä siivoan pihat, laitan puusaunan, koivut valmiinsi, siivoan talon, laitan lakanat, pyyhkeet.. vieraat närkästyneitä jos kaikille 10:lle ei löydy jokaista juttua, esim tyynyliina. Käyn kaupassa 500 eurolla (perustarpeet). Mitä tekee toisen perheen rouva? Ei mitään. Hyvä jos edes vastailee viesteihin, laittoi että hän voi tuoda erikoiskahvit mukanaan kaikille. Oi kiitos avusta😅👍

Kommentit (353)

Vierailija
141/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin. Syyllinen löytyy vain ja ainoastaan sieltä.

Tämä. Ap vaikuttaa tekevältä hössöttäjältä, joka ei varmasti osaisi edes ottaa vieraalta tarjottua apua vastaan vaan sanoisi että menkää vaan lepäämään ja olkaa kuin kotonanne. Kiireessä hösätessä ap unohtaa, että apua on tarjottu ja haukkuu muut laiskaksi.

Vierailija
142/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se, että vain toisen perheen rouvaa moititaan. Kai joku miehistäkin voisi perheensä nostaa?

Missä sanottiin että mukana on miehiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se, että vain toisen perheen rouvaa moititaan. Kai joku miehistäkin voisi perheensä nostaa?

Nostaa ?

Vierailija
144/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten vaikeaa se on kutsun yhteydessä mainita "omat eväät/ lakanat mukaan" tai mitä sitten tarvitseekaan? Tai jos aikoo tarjota ruuat niin mainitsee sitten siitä.

En ymmärrä ihmisiä, jotka kieltyätyvät kommunikoinnista, ja sitten kiukuttelevat kun toiset eivät lue heidän ajatuksiaan.

Vierailija
145/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua pyydettäisiin vierailulle, niin voisin viedä tuliaisena kahvipaketin, pullaa/kakkua tms. pientä.

Ei kai nyt vieraan odoteta tuovan omat eväät ja isäntä-emäntäpariskunnalle ja näiden perheelle ruokaa ja vessapaperia??  Ja maksavan sähkö- ja vesiosuudet, sähkönsiirtoa unohtamatta?

Kummalliseksi on mennyt suomalainen vierailukulttuuri.

Jos itse kutsuisin vieraita, niin voisin jopa loukkaantua vieraiden vyörätessä ruokaa ja muita perusjuttuja mukanaan.

Vierailija
146/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkielämä kuulostaa varsin vaivalloiselta :-D T: mökitön, joka ei myöskään vieraile muiden mökeillä

Vierailija
147/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuitko heidät vai kutsuivatko itse itsensä? Tässä on nimittäin huima ero.

Jos sinä kutsuit, ei vieraiden tarvitsekaan muuta kuin saapua paikalle valmiiseen pöytään. Jos he tunkivat kylään, heidän pitäisi osallistua ja sun olisi pitänyt tehdä se heille ajoissa selväksi, ettei ole tulemista, jollei hoida omaa puoliskoaan lakanoista, safkoista ja niistä kiesuksen koivuista.

Vierailija
148/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli viime kesänä Helsingin keskustasta yksi perhe maalle.

Yritettiin etukäteen Whatsappissa sopia esim menua, mitä syödään, ja mitä kukin voisi tuoda siihen.

(Haloo, perusjutut kahdelle perheelle maksaa nykyään tuon 500e )

Kumpikaan heistä ei vastannut mitään? Olin äitiysvapaalla (tulot!!) ja heillä miljoonatulot, ja muistan kuinka yksin pienten lasten kanssa raahasin heidän ruokia meidän mökille! Kauppalasku oli tuon 450e.

Sitten saapuivat paikalle just jonkun viinapullon kanssa. Ei, ette saa enää ikinä meidän mökille kutsua, kun ette osanneet jakaa, ja osallistua kustannuksiin ja ruokiin 🥲

No jos eivät vastanneet niin miten ja miksi otit heidät teille?! Minä olisin laittanut että Ahaa, tätä kautta ei saa ilmeisesti yhteyttä, jos ei päästä sopimukseen tuomisista niin vierailu on peruttu. Ja sitten ei mitään hankintoja. Ei töykeydessä tarvitse leikkiä mukana.

Vierailija
149/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin oikein leveillään, että meilläpä on mökki ja mennään sinne juhannukseksi. Sitten itketään kun itse pyydetään joku ei-niin-kiva tuttava sinne juhannusta viettämään.

Meillä on mökki, mutta ei olla kerrottu siitä kuin lähimmille sukulaisille, joilla on omat mökit tai muut tavat viettää lomiaan ja juhannusta. Ei ole ollut tunkua tänne.

Leveillään? Eikö se nyt ole ihan normaalia keskustella juhannussuunnitelmista ja kertoa että aikoo mökille?

Mutta joo en itsekään oikein ymmärrä tuota että ihmiset ois tunkemassa toisten mökeille, ei minulle ole ikinä tullut mieleenkään änkeä perheineni kylään minnekään jos ei ole ensin kutsuttu. Ja jos on kutsuttu niin silti toki kysytään että mitä tarttee tuoda, jos mennään pidemmäksi aikaa kuin päiväseltään.

Vierailija
150/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin oikein leveillään, että meilläpä on mökki ja mennään sinne juhannukseksi. Sitten itketään kun itse pyydetään joku ei-niin-kiva tuttava sinne juhannusta viettämään.

Meillä on mökki, mutta ei olla kerrottu siitä kuin lähimmille sukulaisille, joilla on omat mökit tai muut tavat viettää lomiaan ja juhannusta. Ei ole ollut tunkua tänne.

No, meidän mökistä tietää kyllä monikin, mutta kukaan ei ole koskaan tullut kutsumatta tai käyttäytynyt huonosti.

Vierailija
151/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on olettanut vieraiden olevan sen verran fiksuja ettei kutsuttuinakaan tulisi ihan täydellisesti kutsujan siivelle mutta tämmöisiä valitettavasti on. Pahimmassa tapauksessa ei saa kylään ketään jos ei halua ihan kaikkea kustantaa ollen hyväntekijä. 

Silloin jos todella vaatimuksena on että tuotte vain itsenne ja ehdottomasti ei tarvitse osallistua kustannuksiin niin voi mennä tyhjin käsin jos kehtaa mutta muuten maksetaan omat kulunsa. 

Minä en missään tapauksessa suostuisi menemään kylään tyhjin käsin vaikka kuinka vaadittaisi. On todella sika kallista alkaa tarjoomaan nykyään ruokia ja alkoholijuomia ja meillä ei ole ainakaan varaa sellaiseen kestittämiseen muuta kuin talkoo porukalle. Jos tarvitaan maksullisia palveluksia niin me työläisille aina tarjotaan kahvit, pullat ja grillimakkarat. Olisi todella häpeällistä jos talossa ei olisi mitään tarjottavaa. 

Vierailija
152/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hieman eriasia tarjota kotona/mökillä tehty illallinen kun ruokkia laumaa kolme päivää. Siksi voi ihan hyvin pyytää ihmisiä osallistumaan kustannuksiin muutenkin kahvipaketin hinnalla joka vielä viedään kotiin kun lähdetää, perusteella teillähän olikin kahvia täällä.

Vierailija
153/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.

Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?

No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.

Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.

No ihan kuule sama. Voit halutessasi piipertää myös grillin äärellä. Pointti kun oli se, että ei ole mitenkään tavallista, että yksi ihminen hoitaa tuon kaiken.

Ärsyyntyisit, jos menisin sinne "miesten puolelle" enkä piipertäisi kanssasi jälkkäreitä.

No hei kuule, meillä ei ole kotona miesten ja naisten töitä, multa onnistuu tarvittaessa niin moottorisahan käyttö kuin traktorin ajo (kuuluu koulutukseeni), mieheni viihtyy vuorollaan oikein hyvin keittiössä ja teki meidän juhannussiivouksenkin tänä vuonna, kun itse olin vielä töissä. Mutta silloin kun vietetään juhannusta sukulaisten tai ystävien kanssa on paikalla eri sukupolvien edustajia ja yleisesti siellä nyt vain vedetään siellä perinteisellä kaavalla. Minäkin, joka mieluummin leikkaisin sen nurmikon ja kaataisin juhannuskoivut "piiperrän" mukisematta siellä keittiössä. Kukaan fiksu ja aikuistunut ei nosta tästä mitään haloota. Ja toisekseen, miksi väheksyt ruoanlaittoa piiperryksenä? Kaikki kyllä pärjää ilman ajettua nurmikkoa, koivuja oven pielessä ja jopa ilman sitä saunaa, mutta nälkä on aika ikävä tunne...

Vierailija
154/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökille ei ole kutsuttu ketään. Ihana rauha 😊

Vierailija
155/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.

Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?

No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.

Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.

No ihan kuule sama. Voit halutessasi piipertää myös grillin äärellä. Pointti kun oli se, että ei ole mitenkään tavallista, että yksi ihminen hoitaa tuon kaiken.

Ärsyyntyisit, jos menisin sinne "miesten puolelle" enkä piipertäisi kanssasi jälkkäreitä.

No hei kuule, meillä ei ole kotona miesten ja naisten töitä, multa onnistuu tarvittaessa niin moottorisahan käyttö kuin traktorin ajo (kuuluu koulutukseeni), mieheni viihtyy vuorollaan oikein hyvin keittiössä ja teki meidän juhannussiivouksenkin tänä vuonna, kun itse olin vielä töissä. Mutta silloin kun vietetään juhannusta sukulaisten tai ystävien kanssa on paikalla eri sukupolvien edustajia ja yleisesti siellä nyt vain vedetään siellä perinteisellä kaavalla. Minäkin, joka mieluummin leikkaisin sen nurmikon ja kaataisin juhannuskoivut "piiperrän" mukisematta siellä keittiössä. Kukaan fiksu ja aikuistunut ei nosta tästä mitään haloota. Ja toisekseen, miksi väheksyt ruoanlaittoa piiperryksenä? Kaikki kyllä pärjää ilman ajettua nurmikkoa, koivuja oven pielessä ja jopa ilman sitä saunaa, mutta nälkä on aika ikävä tunne...

Niin eli nimenomaan ärsyyntyisit, jos en leikkisi siellä muiden mukana jotain "perinteistä" kotipiikaa. Nimenomaan nuo "naisten hommat" on niitä vaativampia ja tärkeimpiä, joten veetuttaa, kun jotkut saa vaan ottaa rennosti ja tehdä niitä mukavia puuhia vaan sen perusteella mitä roikkuu haaroista.

Vierailija
156/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkielämä kuulostaa varsin vaivalloiselta :-D T: mökitön, joka ei myöskään vieraile muiden mökeillä

Pitäkööt mökkinsä (ja tunkkinsa)!

Hyvää juhannusta kaikille 😅

Vierailija
157/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökillä on pieni jääkaappi. Jos mökillä on paljon väkeä, täytyy oikeasti miettiä, mitä syödään milloinkin. Esim. filepaketit menee pieneen tilaan ja ne syödään toisena päivänä., ensin syödään kaslerit, jotka odottavat kylmälaukussa.

Toivoisin, että omien eväiden kanssa tulijat ainakin kertoisivat etukäteen, mitä ovat tuomassa.

Eräs perhe kertoi tuovansa aamupalat. Ok. Mutta toi vain itselleen. Eli esim. jogurtit oli laskettu sen mukaan, kuinka monta heitä oli.

Sama perhe toi myös kuohuviinipullon tuliaiseksi. Hyvä tuliainen meille, mutta kun vieraat tekivät lähtöä, pakkasivat tämän tuomansa pullon mukaan. Samaa kuoharia oltiin juotu vierailunsa aikana parikin pulloa yhdessä - ne meidän ostamat. Heidän tuomansa jäi juomatta.

Ja kyse ei heidän kohdallaan ole todellakaan rahasta.

Ei kannata kutsua ketään.

Vierailija
158/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tästä syystä en itse mielelläni vieraile kuin kahvikupposella korkeintaan (sitäkin varten pitäis nykyään jo tuoda lahja, sumppipaketti ja leivoksia).

Jos menisin yöksi jonkun mökille en tiedä mitä pitäisi tuoda, toisaalta en halua osallistua isolla summilla esim nyyttäreihin koska tiedän että meidän perhe syö yksinään paljon niukemmin kuin muut. Lisäksi tuntuu epämukavalta alkaa hääräilemään toisten nurkissa. Enkä itse tykkää siitä jos pidän juhlat, että vieraat tunkee keittiöön auttamaan.

Vieraanvaraisuutta ei enää ole olemassa vissiin.

Vierailija
159/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mökilleni saa tulla vieraita aina, mutta vieraat tuovat mukanaan:

- ruokatarpeita ja juomia, näistä toki sovitaan yhdessä mitä minä tarjoan ja mitä he tuovat

- omat petivaatteet, jos jäävät yöksi

- omat saunakamat tottakai

- lapsille omat tarpeensa, vesilelut yms, koska minulla lapsettomana ei ole mitään lastenviihdykettä

-  KÄYTÖSTAVAT, koskee niin lapsia kuin aikuisiakin

- alkoholia saa ottaa oman mielen mukaan ja ruokaviinit ja saunaoluet jopa tarjoan vieraille, mutta sammumispisteessä olevaa sössötysjankuttajaa enkä varsinkaan känniräyhääjää en katsele, silloin tulee lähtö

- ennen vieraiden lähtöä laitetaan YHDESSÄ paikat kuntoon sellaiseksi kuin oli ennen heidän saapumistaan, siivotaan roskat, putsataan grilli, tiskataan astiat, pyyhitään pöydät, jne. Toistan: YHDESSÄ!

Eli lyhyemmin sanottuna ihan normaalia toimintaa, kun tullaan toisen mökille kylään.

Vierailija
160/353 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjuttu, että perheellinen ottaa omat petivaatteensa (Lakanat, pussilakanat, tyynyliinat, pyyhkeet) mukaan yökylään, jollei toisin ole kerrottu. Kannattaa muistuttaa kutsussa mitä vieraan pitää tuoda mukanaan.

Kauppa- ja ruokalista kannattaa tehdä yhdessä. Jos emäntä on liian päsmäri niin voi käydä niin, että toinen tuntee itsensä ohitetuksi ja antaa emännän hoitaa kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi