Ärsyttää jo valmiiksi juhannusvieraat. Miten tälläisiä ihmisiä voi edes olla???
Meillä on ihana kesäpaikka, jonne kaikki haluavat tulla. Nyt juhannuksena luvattu yksi perhe tänne. Pienten lasten kanssa minä siivoan pihat, laitan puusaunan, koivut valmiinsi, siivoan talon, laitan lakanat, pyyhkeet.. vieraat närkästyneitä jos kaikille 10:lle ei löydy jokaista juttua, esim tyynyliina. Käyn kaupassa 500 eurolla (perustarpeet). Mitä tekee toisen perheen rouva? Ei mitään. Hyvä jos edes vastailee viesteihin, laittoi että hän voi tuoda erikoiskahvit mukanaan kaikille. Oi kiitos avusta😅👍
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Ootko trolli?
Ei voi olettaa, että joltakin pariskunnalta löytyy 10 hengelle petivaatteet.Hyvä yritys tästä aloituksesta :)
Et sitten ymmärtänyt lukemaasi
Vierailija kirjoitti:
KUKA käski!
Oisit laittanu ajoissa whatsappiin viestiä!
"Tuo mukanasi nippu lakanoita, tyynyliinoja, vilttejä, led-kynttilöitä, pikku paristoja, tulitikkuja saunaan, olutta pari koppaa, kuivakakku ja siihen täyteaineita. Makroiset tuo viis kiloa tomaatteja, kurkkua jne. Kopposet muuta...kaikilla oma lista! Tuo on sun osuus. Jos et voi niin laita satanen mobailpayllä, käyn sit itte."
Se on mobilepay
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä pätkii muisti nykyään ihan pirusti. He ovat esim unohtaneet sanan vieraanvaraisuus. Kutsutaan vieraita ja sitten seistään piiska kourassa heidän selän takana vaatimassa sitä ja tätä. Vieraidenko se pöytä pitäisi teille kattaa valmiiksi?
En kyllä ymmärrä aloitusta, itse kutsutaan vieraita ja oletetaan että he tulevat "työleirille". Enkä ihan ymmärrä että jos vieraat ja vieraanvaraisuus on rasite, miksi kutsua?
En itse edes nauti juuri muiden kanssa mökkeilystä, kivempaa vuokrata mökki ja viedä omat eväät jne, ihanan helppoa ja rentoa ja ei tarvii saunoa ym. muiden kanssa ja mennä muiden aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin usein Itä-Suomi - Länsi-Suomi -eroja. Suvussa pari tulokasta lännen puolelta ja jessus, kun aina tuntuu töykeältä meidän itäsuomalaisten korviin kaikenlainen juhlien ja nyyttärien järjestely. Tosi tarkkaan katsotaan, kuka tuo mitä ja kuinka paljon maksaa mikäkin. Lisäksi kohteliaisiin viesteihin ei käytetä aikaa. Valitetaan, jos on liikaa ruokaa. Meitä itäsuomalaisia taas ärsyttää se, että ei viestitä riittävästi ja joka penni ja ruoka yritetään laskea tarkasti. Meille parempi, jos on hiukan liikaa ja sitten lopuksi jaetaan ruuat tai jätetään kyläpaikkaan tms. Ei kukaan kuitenkaan pahaa tarkoita, eikä me tästä tappeluita käydä. Aina jonkinlainen kompromissi on löytynyt. Selkeä kulttuuriero tässä kuitenkin on.
Meillä ongelmia aiheuttaa nimenomaan itäsuomalaisen äidin sukulaiset. Länsisuomalaisen isän sukulaisten kanssa ei ole mökkiongelmia. Niiden puhutaan suoraan ja asiallisesti jos asiaa on. Suhtautuvat asiallisesti ja välit pysyy kunnossa. Äidin puolen sukulaisilta tulee itkuvirsisessioita ja muuta kitinää, jopa sellaisilta sukulaisilta joita ei edes tunneta.
Tarkoitus ei siis ole olla kummankaan puolella. Lähinnä sanoa, että näkökulmia on selvästi kaksi ja jokainen hahmottaa asian omasta ympäristöstään. Jos on enemmän itäsuomalaisia, ihmetellään länsisuomalaisia. Jos on enemmän länsisuomalaisia, ihmetellään itäsuomalaisia. Kyseessä kuitenkin usein ihan silkka kulttuuriero. Ihmettelen, että aiheesta ei pahemmin puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin muutama vuosi sitten hyvin varusteltu mökki ja viihdytään täällä noin pari kuukautta vuodessa lasten kanssa.
Vanhempani eivät ole ikinä olleet mökki-ihmisiä, mutta kummasti alkoi heitäkin kiinnostaa vierailu meidän mökillä. On tosi vaikea sanoa heille ei, kun he haluavat tulla vierailulle. Mutta eivät he osaa olla oikein avuksi. Minä pienten lasten äiti laitan heille lounaat, illalla grillattavat, siivoan ja samalla mieheni laittaa puut ja saunan, paljun jne. samalla tietysti hoidetaan vauva ja lapset. Vanhempani istuskelevat rantatuolissa ja katselevat maisemia...
Mun isä kävelee huonosti ja äiti sitten hoivaa isää.
Meillä on omat hommat mökillä, ei vanhemmat mitään lisää aiheuta. Kun käyvät saunassa, mies vahtii lähistöllä, mutta ei noi edes tuntia ole saunassa. Ruuan vien eteen, kuten vielä lapsillekin.
Mieti mitä työtä vanhempani aiheuttaa. Meillä oli mökillä pesukone. Pesin lakanat, tuuli kuivatti. Imuroin vierashuoneen, siinäpä se.
Ei ruuanteossa 2 eläkeläisen ruuan määrä aikaa lisännyt.
Mökki on jo myyty, ei ole sitäkään työtä. Mutta ei mulla ole ikinä omista vanhemmista ollut lisätyötä.
Jos itse kutsuu vieraita, niin tietenkin on sitten valmis tarjoamaan ja järjestämään. Jos ei halua, niin ei kutsu. Jos taas joku änkeää oma-aloitteisesti, sanoo ettei sovi. Jos kuitenkin muuten sopisi, mutta ei halua maksaa ja passata, sanoo että sopii, jos osallistutte kustannuksiin, tuotte omat pyyhkeet ja petivaatteet, ja mitä muuta mahdolliseti ajattelee olevan tarpeen. Ap tuntuu jo etukäteen tietävän mitä on luvassa, joten en käsitä miksi pyytää tällaisia ei-toivottuja vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viime kesänä Helsingin keskustasta yksi perhe maalle.
Yritettiin etukäteen Whatsappissa sopia esim menua, mitä syödään, ja mitä kukin voisi tuoda siihen.
(Haloo, perusjutut kahdelle perheelle maksaa nykyään tuon 500e )
Kumpikaan heistä ei vastannut mitään? Olin äitiysvapaalla (tulot!!) ja heillä miljoonatulot, ja muistan kuinka yksin pienten lasten kanssa raahasin heidän ruokia meidän mökille! Kauppalasku oli tuon 450e.
Sitten saapuivat paikalle just jonkun viinapullon kanssa. Ei, ette saa enää ikinä meidän mökille kutsua, kun ette osanneet jakaa, ja osallistua kustannuksiin ja ruokiin 🥲
Mitä helvettiä roudasit muiden ruokia ylipäätään mihinkään..? Olisin ostanut vain omat ja siinä se.
Mistä ne kaikki tietävät minne tulla. Onko ihan kartta tulostettu.
500 eurolla perustarpeita? Ei hyvä luoja. Maksatko kaiken viiteen kertaan?
Nötkötti kirjoitti:
Yksi asia jota en todellakaan ymmärrä! Mikä ihmeen pakko on palvella sellaisia vieraita, jotka eivät ymmärrä tuoda omia syömisiä?
Oltiin vaimoni kanssa monesti erään vaimon sukulaisen mökillä ja pidettiin ihan itsestäänselvyytenä että mukana on omat ruoat ja juomat, mutta petivaatteet luvattiin aina Talon puolelta, vaikka olimme valmiita tuomaan omat. Omat ja talon ruoat ja juomat meni kyllä aina sekaisin, mutta onneksi se ei haitannut ketään, eikä jälkeenpäin kuulunut mitään negatiivista palautetta.
Kyseinen sukulainen erosi myöhemmin anopin tyttärestä ja anopin asenteesta johtuen, emme voineet vierailla siellä enää. Tosin jotkut sukulaiset vierailevat tuolla edelleen, mutta eivät kerro siitä anopille, mutta vaimoni ei voi olla kertomatta äidilleen, mihin ollaan menossa.
Anteeksi OT, mutta vähän ihmeellistä hommaa, että annetaan jonkun anopin määräillä, kenen mökillä kukakin saa/ei saa käydä. Ei ymmärrä.
Miten ap:n juhannus sujui? Olitko jussin kireänä kuin viulun kieli vai oliko teillä mukava juhannus?
Viimeiset juhannusvieraat saatu muutama tunti sitten tielle! Jee!
Älä siivoa pihaa, äläkä tee sen enempää kuin muutkaan. Jos on semmoisia vieraita joiden kanssa on aina mälsää, mutta he haluaisivat tulla, niin niille voi väittää että olette menossa jonkun toisen mökkivieraiksi itse, jos ei kehtaa sanoa totuutta.