En ymmärrä työn glorifiointia
Kun puhutaan arvoista ja ihanneyhteiskunnasta, usein tulee esiin, että kaikille pitäisi olla töitä. Miksi?
Miksi työteliäs ihminen on paras ihminen? Työn sanotaan sinänsä olevan aina absoluuttisen hyvä asia.
Työ tuntuu olevan itseisarvo aina ja kaikissa tilanteissa. Työn vaikutuksilla ei ole niinkään väliä.
Työtä pitää tehdä:
-orjapalkalla pakotettuna tehtäviin, joita vihaa
-prosesseissa, jotka tappavat ympäristöä
-työttömyyden vähentämiseen vaikkapa eri virkatehtävissä, joissa työtehtävä on ohjata ihmisiä kahteen edelliseen
Lisääkin esimerkkejä voisi keksiä. En vain ymmärrä sitä perusajatusta kulttuurissamme, että aina on parempi ja oikeastaan pakkokin tehdä jotain - tehdä vaikka haitallista ja typerää. Synti on olla tekemättä mitään.
Kommentit (81)
Jos ei halua juosta oravanpyörässä niin sitähän voi vaikka ryhtyä elättämään itsensä omavaraistaloudessa. Se on ainakin mielekästä. Jos loisii yhteiskunnan tissillä on turha esittää kritiikkiä kun se koneisto elättää tuensaajatkin.
Tuo aloitus voisi olla omani. Kiitos!
Työtä arvostetaan koska aikuisuuteen kuuluu elättää itse itsensä.
Ihminen tekee työtä, jotta elättäisi itsensä.
Jos joku ei tee työtä, muut yleensä joutuvat elättämään hänet.
Olennainen kysymys kuuluu: jos et tee työtä, mistä saat rahaa elääksesi?
AP muista että ruoka ei tule kauppaan itsestään vaan joku on se viljellyt ja kasvattanut TYÖLLÄ. Työllä on myös rakennettu asuntosi ja kaikki palvelut mitä tarvitset elämässäsi.
Työssäkäyvä todennäköisesti jollain tavalla osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen. Oli se sitten verojen, palveluiden, logistiikan, avun tms. merkeissä.
Uli uli onki jalka pipi? EI mulla mutta kaiken laista oon kokenut mistä äimistyisit.
Ei tarvitse olla kaikille töitä mutta ne joilla ei ole ei saa päästä nauttimaan mistään yhteiskunnan palveluista.
Ihanteellinen yhteisö on sellainen jossa jokainen jäsen työskentelee vapaaehtoisesti yhteisen hyödyn eteen ilman velvoitetta tai erillistä kehoitusta.
Suurin osa ihmisistä taitaa saada kicksinsä muualta kuin työstä.
Senkun jäät työstä pois. Älä vastaanota tukiakaan.
TÄhän voisi heittää vaikka mäkkärin myyjän esimerkiksi, hän on "hyvä" kun on töissä ja myy.. Mutta siis myy tuotteita mitkä tappaa ihmisiä ja tekee heistä huonovointisia, ja osallistuu myös eläinten kiduttamiseen koska on mukana tässä toiminnassa miten esim ne pihvit tehdään, hän tiedostaa sen mutta silti hän myy niiden tuotteita.
Miten tämä on hyvä asia? koska hän "tekee jotain"?
Miksi huumeittenmyyjä on sitten paha? hän täyttää samat kriteerit?
Ehkäpä mun peruskysymys on se, et miks tää sinänsä mitääntarkottamaton työpuhe on menny kaiken yli?
Miks yhteiskunnan tärkein tehtävä ei vois olla se, et edistetään tiettyjä arvoja - vaikkapa luovuutta, toisesta huolta pitämistä, ympäristönsuojelua tai mitä kuka ikinä keksiikään.. Työ on mun mielestä erittäin surkea ja tyhjä arvo.
-Ap
Jos töitä ei tekisi kukaan, niin sinulla ap ei olisi mitään mitä vältellä rahan tulo loppuisi siihen.
Typeräähän se työn ihannointi on. Ihmisten aivot on vaan ohjelmoitu niin, että ei osata ajatella mitään muuta vaihtoehtoa. Mennään kuin sopulilauma suu vaahdossa ja julistetaan yhtä sanomaa.
Yhteiskunnat voitaisiin suunnitella muutenkin kuin sen ikuisen talouskasvun varaan, joka perustuu turhaan kuluttamiseen. Rahallakaan ei periaatteessa ole mitään arvoa, vaan pelkästään se arvo minkä ihminen sille antaa. Ja seteliä voidaan painaa koko ajan lisää.
Sillai saadaan lampaat pysymään lampaina.
jos elätät itsesi ja hankit toimeentulosi muuten kuin ottamalla vastaan sosiaalietuuksia tai muita etuuksia yhteiskunnalta, niin sitten ei ole mitään väliä oletko töissä vai et. Jos käytät sosiaalietuuksia, niin olet saamapuolella ja periaatteessa vain turhaa painolastia yhteiskunnassa. Et tuota mitään yhteisöä hyödyttävää.
Joo en ymmärrä minäkään. Onneksi on loma!
Työn klorifiointia tapahtuu ainakin uimahalleissa.