Hallitus aikoo leikata lastensuojelun jälkihuollosta. Tässä ei ole ehkä ymmärretty tai haluttu ymmärtää kuinka julma ratkaisu tämä on.
Erityisesti mietityttää kristillisdemokraattien tekopyhyys. Kuinka jollain tavalla armoon pohjautuva ajatuskuvio sallii tämän?
Mielenkiintoinen kirjoitus aiheesta:
Yle: Auli Viitalan kolumni: Hallitus aikoo leikata lapsilta, jotka ovat saaneet vähiten
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkihuoltoa sivusta seuranneena, niin onhan se ihan rahansyytämistä.
Elämä on sellaista, että nuoren ihmisen kannattaa pärjätä omillaan, se on terveellistä ja sitä tärkeämpää mitä huonompi tausta.
Nämä systeemit on vaan sellaisia missä ei ole mitään tulosvastuuta, vaikka vielä olisi ihmiset kyseessä.
Suomessa periaatteessa kaikki kouluam.pu.miset olisi voinut välttää ja säästää kymmenien lasten ja nuorten henki, jos tekijä olisi saanut riitävää apua.
Kaikissa tapauksessa yhdistää sama piirre, kaikkien tekijän vanhemmat ovat yrittäneet hakea loputtomasti apua, jopa 10v, ilman, että ovat saaneet sitä. Tekijät ovat odottaneet vuosia jonossa apua, saamatta sitä.
Lapsen kohdalla se apu pitäisi tulla tässä ja nyt, eikä 5v tai 10v päästä, sillä silloin se on myöhäistä.
Ironista tosin, tämän Orpo ja Purra ovat hoksanneet ja lisäneet määrärahaa vankiloihin.Näin juuri. Esimerkiksi Tampereella on tällä hetkellä kahden vuoden jonot terapiaan. Stean tukemat kansalaisjärjestöt saavat tarjota avustusrahalla (eli sillä ainoalla rahalla) viisi terapiakäyntiä omissa palveluissaan ja sen jälkeen pitäisi ohjata jatkohoitoon. Jokainen voi miettiä kuinka paljon auttaa, kun esim. lapsuudesta asti seksuaalisesti hyväksikäytetty ihminen pääsee aloittamaan traumansa käsittelyn ja vaikeimman vaiheen jälkeen käsketään odottamaan pari vuotta.
Toivottavasti kaikkia uhrien omaisia lohduttaa, että tekijöiden säilytyspaikat saavat lisää rahaa.
Jonot johtuvat psykiatri- / psykologipulasta. Miksei näitä kouluteta enemmän?
Psykologit haluavat työllistyä työkykyä ylläpitäviin työpaikkoihin. Firmat maksaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta lupaavat helpottaa lasten pääsyä mt-palveluihin.
Uskon vasta, kun näen. Ja ensin pitäisi tehdä tämä, todeta toimivaksi, ja sitten vasta leikata jälkihuollosta, ja jos se ei toimi, niin palauttaa jälkihuollon määrärahat.
Mutta ainahan tällaisissa asioissa mennään perse edellä puuhun, eikä haluta tulla sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kasvanut 70-luvulla ja meidän perheessä kaikki lapset huostaanotettaisiin nykypäivänä.
On kyllä ollut todella haastavaa olla vanhempi mutta onneksi olen halunnut olla ns kunnon kansalainen.
Kun ei ole saanut mitään kasvatusta kotona niin eihän sitä kaikki osaa toimia kuten pitäisi.
Esim vanha äitini jaksaa vieläkin v*ttuilla lapsilleen. Ja vihaa lapsiaan. Syyttää ja syyllistää. Mitätöi. Ja ihan vapaaehtoisesti vielä lapsensa teki.
Jos vanhempi on pahasti vinksahtanut niin ei siinä järkipuhe auta.
Miksi olet vanhan äitisi kanssa missään tekemisissä? Ihan turhaan otat v*ttuilua vastaan, jätä rypemään omissa kakkavaipoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuo esitykset on vielä tavallaan ehdotelmia.
Niitä ei lyöty lukkoon.
Mutta kertaovat hyvin mihin tämä hallitus pyrkii ja mitkä on sen arvot. Juuri nyt niitä kauheita rokotuksia pitääkin vastustaa!
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa, että jälkihuolto on 25- vuotiaaksi asti. Riittäisi 21v.
Samaa mieltä. Tuohon jälkihuoltoon kuuluu tonnin vai oliko yli tonnin ylimääräinen tulo kuukautta kohti. Mielestäni järjetöntä. Kukaan ei tarvitse yhteiskunnan varoista 25-vuotiaaksi ylimääräistä tonnin lisäbonusta kuukautta kohti vain siitä hyvästä, että on alaikäisenä ollut huostaanotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tuohon jälkihuoltoon kuuluu tonnin vai oliko yli tonnin ylimääräinen tulo kuukautta kohti. Mielestäni järjetöntä. Kukaan ei tarvitse yhteiskunnan varoista 25-vuotiaaksi ylimääräistä tonnin lisäbonusta kuukautta kohti vain siitä hyvästä, että on alaikäisenä ollut huostaanotettuna.
Ja mikähän ylimääräinen tonnin tulo? Jos nuorelle ei ole itsenäistymisvaroja kertynyt niin ei ole mitään tonnin ylimääräisiä tuloja. Lopeta mutuilu, jos et mitään tiedä. Nuorelle on voinut kertyä mukava summa itsenäistymisvaroja, jos hänet on otettu huostaan vauvana. Itsenäistymisvarat on kerätty vuosien varrella lapsen vanhemmilta elatusmaksuina, joten rahat eivät tule mistään taikaseinästä.
Minusta tehtiin varmaan satoja lastensuojeluilmoituksia, mutta koskaan ei otettu huostaan, vaikka aiheita kyllä olisi ollut. Ilmeisesti sujui koulussa liian hyvin, vaikka kyse oli siitä, että pakenin kotiolojani läksyihin yms. Parikymppisenä pakeneminen ei enää auttanut vaan mielenterveydelliset ongelmat vyöryivät päälle. Hoidosta piti tapella, tapella ja tapella. Nykyään olen kolmissakymmenissä ja takana on pitkä hoito, joka kyllä auttoi osaan asioista hyvinkin, mutta osaan ei. Opiskelin tutkinnon, mutta en jaksa enää tapella työpaikoista. Olen koko ikäni sinnittellyt jaksamiseni äärirajoilla enkä enää halua tehdä sitä. En jaksa tapella. En jaksa pelata mitään pelejä. Haluan vain käydä töissä, tulla kotiin, käydä harrastuksessa ja tulla kotiin ja elää rauhassa. En halua koko ajan taistella olemassaolostani.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kaikki aikamoisia veijareita. Uusi hallitus on tuskin tehnyt päivääkään vielä yhtään mitään mutta kaikki on huonosti jo.
Minäkin näen ikkunastani uuneja ja rasvattuja köysiä.
Ainoa saamani jälkihuolto oli kaupungin kämppä vuodeksi (sitten piti muuttaa toiseen) sekä vaihtuva tukihenkilö, joka vei kerran kuussa kahville.
T. Vanhempien alkoholismin takia aikoinaan huostaanotettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä kuulu, mitähän helvettiä taas? Nuorille maksetaan lakisääteistä kk-rahaa, summa oli ainakin 20 vuotta sitten pienehkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla se riittääkin. Amis ja töihin. Silti on hyvä olla joku sossukontalti. 21v ilman vanhempien tai aikuiset tukea, on aika turvaton. Itse muutin yksin Helsinkiin 19 vuotiaana ja siitä asti olen asiani itse hoitanut. Mutta paljon tukea ja neuvoja olen saanut tähän asti kotoa. Satasen joululahja on aika kiva ja neuvot veroilmoituksessa yms. Ihan totaali yksinäisyyttä ei tajua, jos tukiverkot on kunnossa.
21-vuotias on itse aikuinen. Ollut jo 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tehtiin varmaan satoja lastensuojeluilmoituksia, mutta koskaan ei otettu huostaan, vaikka aiheita kyllä olisi ollut. Ilmeisesti sujui koulussa liian hyvin, vaikka kyse oli siitä, että pakenin kotiolojani läksyihin yms. Parikymppisenä pakeneminen ei enää auttanut vaan mielenterveydelliset ongelmat vyöryivät päälle. Hoidosta piti tapella, tapella ja tapella. Nykyään olen kolmissakymmenissä ja takana on pitkä hoito, joka kyllä auttoi osaan asioista hyvinkin, mutta osaan ei. Opiskelin tutkinnon, mutta en jaksa enää tapella työpaikoista. Olen koko ikäni sinnittellyt jaksamiseni äärirajoilla enkä enää halua tehdä sitä. En jaksa tapella. En jaksa pelata mitään pelejä. Haluan vain käydä töissä, tulla kotiin, käydä harrastuksessa ja tulla kotiin ja elää rauhassa. En halua koko ajan taistella olemassaolostani.
Halaus sinulle!
Olen kokenut samantyylisiä juttuja, ja nyt neljäkymppisenä en jaksa enää vääntää perusasioista kuten terveydenhuollosta. Viimeksi keväällä eräs virkailija sanoi, että minua on kohdeltu väärin ja olen oikeutettu tekemään aiheesta valituksen- mutta en halunnut edes ajatella asiaa. Kun 25 vuotta on vääntänyt yhdestä jaksosta terapiaa, kahdesta kuntoutuskartoituksesta sekä oikeudesta edes olla olemassa, takki alkaa olla tyhjä.
Nuorempana halusin vain hoitoa, nyt haluan olla vain rauhassa. Viekää tuet jos on pakko, minua ei enää kiristetä tai juoksuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla se riittääkin. Amis ja töihin. Silti on hyvä olla joku sossukontalti. 21v ilman vanhempien tai aikuiset tukea, on aika turvaton. Itse muutin yksin Helsinkiin 19 vuotiaana ja siitä asti olen asiani itse hoitanut. Mutta paljon tukea ja neuvoja olen saanut tähän asti kotoa. Satasen joululahja on aika kiva ja neuvot veroilmoituksessa yms. Ihan totaali yksinäisyyttä ei tajua, jos tukiverkot on kunnossa.
21-vuotias on itse aikuinen. Ollut jo 3 vuotta.
Aikuiseksi ei muuteta täyttämällä 18. Vielä vähemmän, jos nuori ei ole saanut käydä läpi normaalia itsenäistymisprosessia kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa tonnia ylimääräistä kuukaudessa!
Höpö höpö, vaikka lapsuus ollut rankkaa, niin pitäisi näiden lasten opiskella ja työllistyä. Suurin osa on vaille 2 asteen koulutusta, tällä tuella kannustetaan kela elätiksi.
Hyvä, että lyhensivät...
Miten se on lapsilta leikkaamista, jos leikataan 25-vuotiailta aikuisilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halaus sinulle!
Olen kokenut samantyylisiä juttuja, ja nyt neljäkymppisenä en jaksa enää vääntää perusasioista kuten terveydenhuollosta. Viimeksi keväällä eräs virkailija sanoi, että minua on kohdeltu väärin ja olen oikeutettu tekemään aiheesta valituksen- mutta en halunnut edes ajatella asiaa. Kun 25 vuotta on vääntänyt yhdestä jaksosta terapiaa, kahdesta kuntoutuskartoituksesta sekä oikeudesta edes olla olemassa, takki alkaa olla tyhjä.
Nuorempana halusin vain hoitoa, nyt haluan olla vain rauhassa. Viekää tuet jos on pakko, minua ei enää kiristetä tai juoksuteta.
Just tällaisia nämä sossulandian kasvatit ovat. Elämä on vääntämistä ja jaksamista ja tukia. Toivottavasti joskus tajuatte kupletin juonen. Minulla ei ollut mitään tuommoisia ongelmia, ei vääntämistä ja jaksamista, kun en joutunut mukaan sossun pyöritykseen. Traumoja on kanssa, mutta ne on hoidettu vähäisten läheisten (oikeastaan vain 1kpl tietää edes olleensa osallisena mun traumojen korjaamisessa) kesken ja itse ja lopputulos on, että olen ollut jo pitkään terve, työkykyinen, naimisissa ja lapset terveitä ja hyvinvoivia eikä mitään tarvetta kenenkään muka-tuelle.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta lupaavat helpottaa lasten pääsyä mt-palveluihin.
Sitä tullaan tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halaus sinulle!
Just tällaisia nämä sossulandian kasvatit ovat. Elämä on vääntämistä ja jaksamista ja tukia. Toivottavasti joskus tajuatte kupletin juonen. Minulla ei ollut mitään tuommoisia ongelmia, ei vääntämistä ja jaksamista, kun en joutunut mukaan sossun pyöritykseen. Traumoja on kanssa, mutta ne on hoidettu vähäisten läheisten (oikeastaan vain 1kpl tietää edes olleensa osallisena mun traumojen korjaamisessa) kesken ja itse ja lopputulos on, että olen ollut jo pitkään terve, työkykyinen, naimisissa ja lapset terveitä ja hyvinvoivia eikä mitään tarvetta kenenkään muka-tuelle.
Onnittelut.
Itse olen kasvanut 70-luvulla ja meidän perheessä kaikki lapset huostaanotettaisiin nykypäivänä.
On kyllä ollut todella haastavaa olla vanhempi mutta onneksi olen halunnut olla ns kunnon kansalainen.
Kun ei ole saanut mitään kasvatusta kotona niin eihän sitä kaikki osaa toimia kuten pitäisi.
Esim vanha äitini jaksaa vieläkin v*ttuilla lapsilleen. Ja vihaa lapsiaan. Syyttää ja syyllistää. Mitätöi. Ja ihan vapaaehtoisesti vielä lapsensa teki.
Jos vanhempi on pahasti vinksahtanut niin ei siinä järkipuhe auta.