Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus aikoo leikata lastensuojelun jälkihuollosta. Tässä ei ole ehkä ymmärretty tai haluttu ymmärtää kuinka julma ratkaisu tämä on.

Vierailija
22.06.2023 |

Erityisesti mietityttää kristillisdemokraattien tekopyhyys. Kuinka jollain tavalla armoon pohjautuva ajatuskuvio sallii tämän?

Mielenkiintoinen kirjoitus aiheesta:

Yle: Auli Viitalan kolumni: Hallitus aikoo leikata lapsilta, jotka ovat saaneet vähiten

https://yle.fi/a/74-20037535

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa, että jälkihuolto on 25- vuotiaaksi asti. Riittäisi 21v.

Vierestä seurannut. Niin onhan noilla ihan ruhtinaalliset olot. Oma kämppä 16-18-vuotiaana (ja ei siis mikään solu tai kimppakämppä) ja toimeentulo elämiseen kunnalta. Voi ryhtyä ilman huolen häivää yksinasujaksi 16-vuotiaana. Ei normiperheillä ole varaa ostaa/vuokrata omaa asuntoa lapsilleen. Vain rikkailla, ja kaikkein köyhimmillä sossun maksaessa. On varmaan ollut kurjaa se pudotus todellisuuteen sitten 25-vuotiaana. Mutta eikös 16-18-vuotiaana saisi jo opiskelija-asunnon ja asumistukea siihen, jos ei olisi kotiin menemistä?

Kummasta olet kateellinen. Eiköhän noilla olisi ruhtinaalliset olot jos saisivat olla kotona rakastavan perheen luona turvallisissa oloissa.

Huokaus. Empatiakykyä toisilla 0.

Eikös olisi enemmän rakastamista tarjota tuollasille ihmisille tuki loppu elämäksi? Tuolloin ei tarvitsisi vaivata päätään rahaan liittyvillä asioilla?

Empatia ei ole hyvä ohjenuora politiikkaan.

Vierailija
202/209 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eroperheen lapsi. Äiti oli pahasti alkoholisoitunut jo eron aikaan. Isä löysi pian uuden puolison ja he saivat kaksi lasta.

Kun muutin pois kotoa, sain viedä kirjoituspöytäni ja yhden seinähyllyn. En muuta. En saanut yhtään lakanaa, en yhtään pyyhettä, en yhtään astiaa.

Patjan, muutamat astiat ja verhot yksiööni ostin kesätyörahoilla. Loput oli pakko saada säästöön. Olin 17-vuotias, mutta oikeasti jo aivan omillani, ja kotoa pois painostettu. Ketään ei kiinnostanut miten voin ja pärjään. Ensimmäisenä jouluna kotoa pois muuton jälkeen en saanut enää mennä isän luo, ja äiti joi. Onneksi mummi oli vielä elossa, mutta seuraavana vuonna jo menehtynyt.

Olin todella yksin.

Omaa tarinaa miettiessä olen usein ajatellut että sijaislapsilla ja laitoslapsilla on asiat oikeasti tavallisen hyvin.

Meitä ei-kenenkään lapsia ja nuoria on edelleen paljon.

N41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lastensuojelusta on juristi kirjoittanut kirjan nimeltä Hulluuden historia. Pitää olla n. 5000-6000 huostassa, kuten 20v. sitten, mutta Nyt kun on ainakin 200000 huostassa. Eriparisukat tai huoli jostakin johtaa huostaan. Huostassa passivoitetaan ja syrjäytetään ihminen. En ole päihde- tai mt-perheestä, mutta lapseni ovat huostassa. Niitä joita ei pitäisi ottaa, huostataan. Mitään lakeja ei noudateta Suomessa.

Vierailija
204/209 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se jälkihuolto pelkkää lahisevaa tilille nuorelle ole, vaan myös tukea kaikenlaisiin asioihin kuten kodin hankinta ja hankinnat, opiskelu, ihmissuhteet.

Mutta mitäpä tukea se nuori jolla ei vanhempia ole tukemassa missään ollutkaan enää tarvii......?

Vierailija
205/209 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se että joku tarvittaessa apuna.

Vierailija
206/209 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että jos jälkihuolto loppuu. Täytin juuri 23 ja vasta nyt olen alkanut saamaan itsessäni palasia kasaan ja aikuistumaan. Aloitin ammattikoulun syksyllä ollessani 22-vuotias, minulla ei ole muuta pohjalla kuin peruskoulu. Jälkihuolto on ollut hyvä koska sillä tuetaan kouluttautumista ja harrastuksia. Koulun käyntiin tarvittavat hankinnot katetaan ja linja-auto kortti kulkemiseen. Myös harrastusta on tuettu, joka on hyvä sillä ainut asia mitä kotona masentunisen lisäksi tein oli kuntosalilla käynti joten ei ollut kokonaan kodin vanki. Jälkihuoltoa ei tulisi missään nimessä laskea alle 23 vuoteen. Uskon, että moni havahtuu vasta aikuisena että haluaa apua ja päästä koulu ja työelämään jolloin jälkihuolto 21 vuotiaaksi olisi liian vähän ja apua kouluttautumisen mahdollistamiseksi ei olisi tarjolla ja syrjäytyminen voi jatkua. Ei jälkihuollosta todellakaan mitään isoja yleellisyyksiä saa niinkuin joku asiasta tietämätön tuolla ylimääräisiä kuukausituloja ja tonneja huuteli.

Vierailija
207/209 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat leikata koko lastensuojelun pois.

Vierailija
208/209 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkihuolto pitäisi toteuttaa niin, ettei omilleen muuttava saisi rahaa, vaan tarpeelliset huonekalut ja tarvikkeet ekaan omaan asuntoonsa. Niin paljon on esimerkkejä siitä, että jälkihuoltorahat hassataan juhlimiseen, tatuointeihin yms. turhaan.

Vierailija
209/209 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan kauheaa kun ei saa enää makoilla 25-vuotiaaksi asti yhteiskunnan rahoilla, yhyy.

Et taida ihan täysin ymmärtää miten LASTENSUOJELU eroaa esim. TOIMEENTULOSTA?

Lapsuus päättyy 18 v. ikään - sitä vanhempien ei tarvitse eikä pidä olla lastensuojelun asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan