Vastatkaa oikeistlaiset, onko oikein että Suomen ylivelkaisuus maksatetaan vain köyhillä?
Ei minun mielestä ole oikein. Moni näistä joilta leikataan 500-1000€/ kk, käyvät töissä! Kuinka moni suostuisi vastaaviin palkan alennuksiin?
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun palkka aleni viime kuussakin yli 4000 eurolla. Sitä kutsutaan veroksi...
Että ketkä ne oikein MAKSAVAT?
Tiesitkö muuten, että työttömyyskorvauksistakin maksetaan veroa?
Ei makseta. Se, että valtio ottaa antamistaan vähän takaisin ei ole mitään veronmaksua.
Okei, minä en ilmeisesti maksa myöskään veroa.
Sh
Vierailija kirjoitti:
Isolla osalla kotona lojuvista ei ole oikeasti mitään työntekoa estävää ongelmaa. Ongelma on useimmiten itsesäälissä piehtaroiminen ja "ei mua kiinnosta, kun ei ole hauskaa".
On se mielestäni ongelma, jos ei oteta mihinkään töihin tai opiskelupaikkaan jatkuvasta hakemisesta huolimatta. Ei edes päiväkotiin pääse avustajaksi ilman aiempaa työkokemusta vaikka olen itse kasvattanut neljä lasta. Olisi minullakin unelmia, joita rahalla voisi toteuttaa mutta kun mihinkään, ei mihinkään oteta.
Suomi ei ole erityisen ylivelkaantunut. Valtion velasta tässä ei ole kyse. Jotta hyvätuloiselle voidaan tarjota veronalennuksia, on pakko ottaa köyhiltä pois. Jonkunhan on veronalennukset kustannettava. Hyvätuloisia täällä tuetaan ja paapotaan. Onko se oikein? Kokoomuspoliitikon mukaan se on aivan oikein ja välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Isolla osalla kotona lojuvista ei ole oikeasti mitään työntekoa estävää ongelmaa. Ongelma on useimmiten itsesäälissä piehtaroiminen ja "ei mua kiinnosta, kun ei ole hauskaa".
Miten isolla osalla? Onko tästä joku tutkimus?
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole erityisen ylivelkaantunut. Valtion velasta tässä ei ole kyse. Jotta hyvätuloiselle voidaan tarjota veronalennuksia, on pakko ottaa köyhiltä pois. Jonkunhan on veronalennukset kustannettava. Hyvätuloisia täällä tuetaan ja paapotaan. Onko se oikein? Kokoomuspoliitikon mukaan se on aivan oikein ja välttämätöntä.
Niin, ajavat luokkayhteiskuntaa. Feodaalijärjestelmä takaisin.
Ette te köyhiä ole. Lopettakaa valehtelu.
Ylen laskurista voi tarkistaa, että yksikään kokoaikaisessa työssä käyvä duunari ei ole alle keskiluokan.
Vierailija kirjoitti:
Kenen kuvittelet tässä maassa maksavan veroja eniten? Pienituloisimpienko? Mieti uudelleen.
Suhteessa tuloihinsa pienituloiset maksavat eniten veroja. Perustarpeisiin ei enää jää rahaa. Suurituloiset maksavat paljon, koska heillä on siihen varaa.
Hyvätuloisen osa tässä maasssa on maksaa järkyttävät verot.Punavihreillä ei ollut ongelmia jakaa kaikkeen fantsuun verorahat+velkarahat.Onko muuten kauppa Italiaan räjähtänyt käsiin,sinne meni aikas paljon euroja tulevaisuusrahastosta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri juttelin erään henkilön kanssa, joka irtisanoutui vuosi sitten ja jäi sosiaalitukien varaan elämään. On myös eronnut puolisostaan ja asuvat virallisesti eri osoitteissa, mutta käytännössä elävät saman katon alla. Neljän lapsen elarit maksaa Kela.
Tukihimmeli mahdollistaa tuon, kun osaa käyttää sitä hyväksi. On kuulemma mukava olla.Aloitin juuri 4 vk loman ja toivon, että ehdin palautua työstä sinä aikana. Olen tehnyt aivan järkyttävän määrän ylityötä tänä vuonna. Ottaa päähän raataa oman leipänsä eteen, kun toiset elää tukihimmeliä hyväksikäyttäen varsin mukavasti.
Nää on näitä ideologisesti työttömiä. Mamman mielestä hänellä on oikeus kasvattaa lapsia kotona yhteiskunnan tukemana.
Vierailija kirjoitti:
Se oli edellinen hallitus, joka hyvätuloisia paapoi. Mitä jos tarkistaisit faktat ennen kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ymmärtää,ilman hyvätuloisia ei tässä maassa sosiaaliturva pyöri.Pienituloisen tai työttömän verokertymillä ei juhlia järjestetä.
Älä vääristele, köyhillä ei maksatetaan mitään. Eihän köyhillä ole mistä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun palkka aleni viime kuussakin yli 4000 eurolla. Sitä kutsutaan veroksi...
Että ketkä ne oikein MAKSAVAT?
Tiesitkö muuten, että työttömyyskorvauksistakin maksetaan veroa? Et ilmeisesti. Suhteessa enemmän, kuin palkkatuloista. Paitsi, että meille ei kerry esim eläkettä, eikö meillä ole muitakaan työssäkäyvien etuja.
No miksi te ette silti mene töihin?
Vierailija kirjoitti:
Juuri juttelin erään henkilön kanssa, joka irtisanoutui vuosi sitten ja jäi sosiaalitukien varaan elämään. On myös eronnut puolisostaan ja asuvat virallisesti eri osoitteissa, mutta käytännössä elävät saman katon alla. Neljän lapsen elarit maksaa Kela.
Tukihimmeli mahdollistaa tuon, kun osaa käyttää sitä hyväksi. On kuulemma mukava olla.Aloitin juuri 4 vk loman ja toivon, että ehdin palautua työstä sinä aikana. Olen tehnyt aivan järkyttävän määrän ylityötä tänä vuonna. Ottaa päähän raataa oman leipänsä eteen, kun toiset elää tukihimmeliä hyväksikäyttäen varsin mukavasti.
No jos kerran näin on, niin heittäydy sitten tukien varaan. Joku töihin haluava saisi sen sinun työpaikkasi. Toivon sinulle työttömyyttä. Et ansaitse työpaikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kuvittelet tässä maassa maksavan veroja eniten? Pienituloisimpienko? Mieti uudelleen.
Suhteessa tuloihinsa pienituloiset maksavat eniten veroja. Perustarpeisiin ei enää jää rahaa. Suurituloiset maksavat paljon, koska heillä on siihen varaa.
Eivätkä maksa. Meillä on progressiivinen verotus ja se tarkoittaa että kun tulot nousee niistä maksetaan suhteessa enemmän veroja. 10000 euron vuosituloilla maksetaan veroja 0%. 24000 euron tuloilla maksetaan joku 15% veroja ja kun tulot on 45000 euroa veroihin menee suunnilleen puolet tuloista.
Työnantaja rikastuu sillä, että pitää työläisten palkat pieninä. Eli pienet palkat, mutta johtoportaan isot palkat johtuvat siitä, ettei työstä ole maksettu sitä palkkaa mikä sen arvo on. Jos se työ jäisi tekemättä, menetys työnantajalle ja yhteiskunnalle on suurempi, kuin palkan suuruus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa, että varakkaat ne vasta maksavatkin (kts. alla). Mutta toisaalta jokainen 'tavallinen' työssäkäyvä osuu jonnekin tuonne 30-34 % tienoille.
Valtion tuloveroasteikko 2023 (ehdotettu)
Verotettava ansiotulo, Vero alarajan kohdalla, Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, %
0 €, 0 €, 12,64%
19 900 €, 2 515,36, 19%
29 700€, 4 377,36 €, 30,25%
49 000 €, 10 215,61 €, 34%
85 800 €, 22 727,61 €, 44%
Jos ansaitsee bruttona esim. noin 4400 / kk, vuositulo on noin n. 50 000 €. Tästä menee 22 % veroa n. 47000 € asti ja tuolta tästä ylimenevältä osalta n. 37 %. Tällöin veroprosenttia voi säädättää hieman ylöspäin. Käytännössä se veroprosentti siis vuodessa 22-23 %.
Tuo taulukko on verottajan sivuilta mutta sen kopioija ei taida tietää käytännössä palkkaverotuksesta mitään. Onkohan edes oikeasti töissä?
Onko sinusta ap ihan oikeasti oikein, että yhteiskunta maksaa kuukausitasolla tuhansia euroja ihmisen elättämisestä?
Kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Se "isotuloinen" eli omillaan toimeentuleva työssäkäyvä ei kuluta moista summaa elatukseensa eikä sillä edes siihen ole varaa, vaan sen on katseltava sellainen asumismuoto ja asuinpaikkakunta jollaiseen on palkka riittää. Harvempi tuhlaa silloin myöskään esim liutaan suoratoistopalveluita, vuokraskuuteilla pörräilyyn tai ruuan wolttaamiseen joka viikko kun ne ihan oikeasti pitää maksaa itse omalla työllä tienatuilla rahoilla. Nuo kun ei ole mitään välttämättömyyksiä kenellekään vaan ainoastaan nykyajan joutavuutta ja on just sellaista luxusta johon ei pienipalkkaisella ja/tai tukien varassa elävällä edes kuulukaan olla varaa.
Jostain syystä nämä yhteiskunnan elätit tuntuu olevan eniten mieltyneitä näihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä vääristele, köyhillä ei maksatetaan mitään. Eihän köyhillä ole mistä ottaa.
Nimenomaan köyhiltä ollaan leikkaamassa.
Sittenhän olet työkyvyttömyyseläkkeellä, koska et ole lääkärin mukaan kykenevä tekemään töitä. Etkä siis nosta toimeentulotukea, työmarkkinatukea, ansiosidonnaista ja mitä näitä työkykyisten tukia nyt onkaan. Niitähän tässä ollaan tarkastelemassa kuntoon.