Ottaisitteko rattaat ulkomaille 5v:lle?
Lapsi täytti juuri 5v ja on aina ollut aivan mahdottoman huono kävelijä. Pikkusen täytyy kyllä mennä itseensä sillä inhoan kävelyä itsekin. Lapsi kävelee kyllä tarhan jutuissa ym. mutta minun ja isänsä kanssa jo 300 metriä on liikaa, alkaa hirveä kitinä ja kätinä ja jäädään maahan makaamaan ym. Matkanteko on hidasta kun lapsi vähän väliä jämähtää johonkin. Ja häntä ei siltikään ole kuskattu rattaissa noita matkoja. Vaan nyt on edessä ulkomaanmatka ja tiedän, että kävelyä tulee PALJON. Lisäksi itsestäni tuntuu turvallisemmalta esim. jossain torissa kun näen, että lapsi on rattaissa. Tottakai pitäisin kädestä kiinni torilla mutta vilkas lapsi kun riuhtaisee käden irti niin en pidä ajatuksesta. Ja vielä vähemmän siitä, että koko seurue kärsii lapsen kitinästä. Nyt keväällä meillä oli rattaat mukana turkissa ja kyllä ne helpottivat ihan hirveästi reissua. Ulkomailla näkee isompiakin lapsia rattaissa mutta täällä tuntuu, että 3- vuotiaalta pitäis lopettaa rattaiden käyttö. Olen siis ajatellut ottaa ulkomaille rattaat mukaan tammikuussa jolloin lapsi on 5,5 vuotias. Mitä mieltä olette? Mitä ajattelette? Eilen mua katsottiin kun jotain hullua kun puhuin asiasta?
Kommentit (187)
ettei esikoululaisen rattailla pääse joka paikkaan. On siinä rataskauppiaalla naurussa pitelemistä kun ap ja kitisevä kakaransa menevät kärryjä sovittamaan. Milloin äiti pelkää ihmisiä ja milloin tytär makaa lattialla. Ihan hyvä, ettei luonto teille enempää lapsia suonut, sillä tuossa yhdessäkin tuntuu olevan teille liikaa.
Lapsi vai sinä? Kumpi otti puheeksi?
Hehe... No itseasiassa joo itse kysyin, että haluaako rattaat mukaan koska edelleen olen myös ihan itse niitä sinne haluamassa. En tietenkään ota jos tyttö sanoo, että ei tarvii tai halua niitä sinne.
Ja kaikissa rattaissa lukee se suositusikäkin tyyliin 6kk-3+v. Siinä ei lue 5+v ihan syystä: viisivuotiaat eivät enää rattaisiin kuulu, ei edes satunnaisesti!
Mitä turhia pilata matka moisen asian takia. Älä ota stressiä tuollaisesta asiasta. Hauskaa matkaa koko perheelle!
Eilen kävin noita rattaita katselemassa ja kerroin kyllä minkä ikäiselle tulevat. Toisessa kaupassa oltiin asiallisia ja toisessa katsottiin kuin hullua. En ota lasta mukaan JOS ostan rattaat uutena. Ajattelin ostaa ne käytettynä ja myydä sitten syksyllä pois. Tyttäreni ei ole eskarissa vaan menee syksyllä eskariin. Mutta nyt me lähdemme tytön kanssa syntymäpäiville (autolla) :)
Jos lapsi ei kävele nyt, miksi kävelisi myöhemminkään, kun on kerran oppinut sen, että äippä ostaa uudet rattaat vanhojen tilalle jos lähdetään reissuun.
Vierailija:
Mitä turhia pilata matka moisen asian takia. Älä ota stressiä tuollaisesta asiasta. Hauskaa matkaa koko perheelle!
Suosittelen kävelyä sekä sinulle että tyttärellesi. Ehkä saisitte sen toisen lapsenkin jos laihtuisit, ylipaino kun on yleinen syy raskaaksitulon ja raskaana pysymisen vaikeuksiin....
Vierailija:
Eilen kävin noita rattaita katselemassa ja kerroin kyllä minkä ikäiselle tulevat. Toisessa kaupassa oltiin asiallisia ja toisessa katsottiin kuin hullua. En ota lasta mukaan JOS ostan rattaat uutena. Ajattelin ostaa ne käytettynä ja myydä sitten syksyllä pois. Tyttäreni ei ole eskarissa vaan menee syksyllä eskariin. Mutta nyt me lähdemme tytön kanssa syntymäpäiville (autolla) :)
Vierailija:
Vaikka eihän se muille kuulu tietenkään. Harmitti vaan se eilinen ihminen ja se sen ihmettely. Niinpä ajattelin kysyä täältä muiden äitien mielipiteitä, että onko ne rattaat nyt niin kamalat 5- vuotiaalla?
Siinä näyttää lihava äiti ja " suloinen" tytär oikein soinnukkailta.
rataskaupan myyjä? Oli katsonut silmät suurina, kun ap meni ostamaan rattaita 5,5-vuotiaalle. Hmm.. pitäisiköhän siitä osata päätellä jotain?
ylipainosi takia.
Ja neuvonnassa tutkitaan aika tarkkaan kasvatusmetodit ja nykyisten lasten hoito. En usko että vakuuttaisit.
Silleen pääsis lihava äippä ja kävelyä inhoava suloinen ja fiksu (jooo...) 5½-vuotias silleen niinku kätsysti paikasta toiseen siel ulkomailla, ja vaiks ihan kotimaassaki. Painorajankaan ei pitäis tulla vastaan.
hälinä yksien rattaiden takia!
Minä puollan rattaiden ottoa matkalle mukaan, jos sillä tavoin matka tuntuu helpommalta kaikista osapuolista. En oikein ymmärrä mitä pahaa siinä on, että 5-vuotias lapsi satunnaisesti istuu rattaissa.
Meillä juuri 4 vuotta täyttänyt kävelee pääsääntöisesti itse, mutta rattaat usein mukana varulta, jos väsy iskee kesken kaiken, esim. kauppareissulla. Kauppaan kilometri matkaa suuntaansa, ei autoa käytettävissä. Rattaissa kulkee hyvin myös ostokset mukana.
Jos 5-vuotias on teistä järkyttävän vanha rattaisiin, niin onko samoin sitten 4-vuotiaskin? en kyllä aio myydä rattaita ainakaan vuoteen, koska helpottaa kulkemista ja tavaroiden kuljettamista sen verran paljon!
Terveen järjen käyttö sallittua! Ei tiukkaa ikärajoihin tuijottelua, vaan tilanteen mukaan eletään.
Ja meillä onnistuu kauppareissut (matkaa mennen tullen vähän alle kaksi kilsaa) oikein hienosti, vaikka mukana on 4-vuotias ja vähän alle 3-vuotias, eikä rattaita! Tavaratkin kulkee kotiin kätevästi repussa ja kangaskassissa, joita on kivempi kantaa kuin muovikassia.
Aina vedotaan erilaisiin tilanteisiin, vaikka totuus on yleensä se, että äitiä laiskottaa ja laittaa ison lapsen mielummin rattaisiin kun " tappelee" (=tekee velvollisuutensa kasvattajana) tämän kanssa.
Vierailija:
Jos 5-vuotias on teistä järkyttävän vanha rattaisiin, niin onko samoin sitten 4-vuotiaskin? en kyllä aio myydä rattaita ainakaan vuoteen, koska helpottaa kulkemista ja tavaroiden kuljettamista sen verran paljon!
Terveen järjen käyttö sallittua! Ei tiukkaa ikärajoihin tuijottelua, vaan tilanteen mukaan eletään.
5,5-vuotiaan lapsen kuskaaminen rattaissa on typerää ja totaalisen järjetöntä.
on monenlaisia.
Olen itse mielestäni erittäin hyvä äiti, joskaan en täydellinen, sillä sellaista tuskin kukaan on. Mutta ajattelen maalaisjärjellä ja kun hoidan kaikki kauppa-asiat ym. aina kävellen, niin rattaat ovat todellakin mainio apu tähän. 4-vuotiaana kävelee siis itse MELKEIN AINA, käveli muuten tuon kilometrin kauppareissun ekan kerran itsekseen jo vähän yli vuoden ikäisenä, että ei ole siitä kiinni. Mutta joskus on tilanteita, että 4-vuotiastakin alkaa väsyttää, on vaikka tulossa kipeäksi, niin silloin on hyvä, että jossakin voi kuljettaa. En kyllä ala reppuselässä roikottamaan kauppakassien kanssa. Että vähän sitä maalaisjärkeä voi käyttää.
Mutta superäiti tietysti kauhistuu tällaista. Superäiti menee sohjossa ja vedessä eteenpäin vaan, eikä koskaa väsytä, ei äitiä eikä 4-vuotiasta. Aina vaan mennään reippaasti eteenpäin ja ollaan niin hyviä äitejä ja kasvattajia että!
aiemman viestin kirjoittanut, kasvatusalalla toimiva äiti
Se vähän nauratti. Meidän lapsi pyöräili tai käveli tuon matkan kanssani, mutta naapurin lapsi istui rattaissa! Matkaa oli kyllä vajaat 2kilsaa ja naapureilla oli kiireempi viedä lapsi eskariin, koska menivät töihin ja itse olin kotona tuolloin.
Nyt ekaluokkalaisella keskimmäiselläni on luokkakaveri, jota äiti kuljettaa lastenistuimessa pyöränsä takana... Sekin minusta outoa...
Mutta ap:lle.
Ota vaan rattaan mukaan, jotta matka onnistuisi. Ei tosiaan kannata pilata matkaansa tällä asialla. Tai sitten voisit ihan jutella etukäteen lapsen kanssa. Ei niin, että tekisit hirvittävän ison asian rattaiden kotiin jättämisestä vaan ikäänkuin päinvastoin " siellä on sitten tosi kivoja kulkureittejä, portaita ja kaikkea jännää, tosi kiva kun olet jo noin iso että sun kanssa voi mennä kaikkialle eikä tarvi työntää rattaissa!!!"
Oikeasti. Meillä on sellaiset 3-vuotiaalla pojalla satunnaiskäytössä(jääneet vielä huusholliin) ja oikeasti saa jo työntäytyä niihin ja jalat roikkuu yli.