Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitteko rattaat ulkomaille 5v:lle?

Vierailija
09.12.2006 |

Lapsi täytti juuri 5v ja on aina ollut aivan mahdottoman huono kävelijä. Pikkusen täytyy kyllä mennä itseensä sillä inhoan kävelyä itsekin. Lapsi kävelee kyllä tarhan jutuissa ym. mutta minun ja isänsä kanssa jo 300 metriä on liikaa, alkaa hirveä kitinä ja kätinä ja jäädään maahan makaamaan ym. Matkanteko on hidasta kun lapsi vähän väliä jämähtää johonkin. Ja häntä ei siltikään ole kuskattu rattaissa noita matkoja. Vaan nyt on edessä ulkomaanmatka ja tiedän, että kävelyä tulee PALJON. Lisäksi itsestäni tuntuu turvallisemmalta esim. jossain torissa kun näen, että lapsi on rattaissa. Tottakai pitäisin kädestä kiinni torilla mutta vilkas lapsi kun riuhtaisee käden irti niin en pidä ajatuksesta. Ja vielä vähemmän siitä, että koko seurue kärsii lapsen kitinästä. Nyt keväällä meillä oli rattaat mukana turkissa ja kyllä ne helpottivat ihan hirveästi reissua. Ulkomailla näkee isompiakin lapsia rattaissa mutta täällä tuntuu, että 3- vuotiaalta pitäis lopettaa rattaiden käyttö. Olen siis ajatellut ottaa ulkomaille rattaat mukaan tammikuussa jolloin lapsi on 5,5 vuotias. Mitä mieltä olette? Mitä ajattelette? Eilen mua katsottiin kun jotain hullua kun puhuin asiasta?

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsesi hyvästellä ne ja vauva-aika ja pitäkää vaikka juhlat asian kunniaksi. Kerro kenelle rattaat nyt menee ja sano, että nyt sinun tyttösi on iso tyttö.

Meillä pidettiin aikoinaan samat rituaalit pinnasänkyjen ja tuttipullojen suhteen. Heitettiin niille reilut hyvästit ja todettiin, että seuraava elämänvaihe odottaa. Ja kerrottiin mitä kaikkea kivaa isolle tytölle on luvassa.

Vierailija
142/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Anna lapsesi hyvästellä ne ja vauva-aika ja pitäkää vaikka juhlat asian kunniaksi. Kerro kenelle rattaat nyt menee ja sano, että nyt sinun tyttösi on iso tyttö.

Meillä pidettiin aikoinaan samat rituaalit pinnasänkyjen ja tuttipullojen suhteen. Heitettiin niille reilut hyvästit ja todettiin, että seuraava elämänvaihe odottaa. Ja kerrottiin mitä kaikkea kivaa isolle tytölle on luvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveltiin molempiin suuntiin. Ei valittanut yhtään. Kilometri taittuu vajaassa kymmenessä minuutissa.

Vierailija
144/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ettekö ostaneet paljoa?

Itse muistan käyttäneeni kauppareissuilla rattaita juuri siitä syystö, että niissä sai hyvin ostokset kotiin. Minasti lapsi istui rattaissa kauppaan mennessä ja takaisin tullessa lapsi käveli ja ostokset oli rattaissa.

Vierailija
145/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vai ettekö ostaneet paljoa?

Itse muistan käyttäneeni kauppareissuilla rattaita juuri siitä syystö, että niissä sai hyvin ostokset kotiin. Minasti lapsi istui rattaissa kauppaan mennessä ja takaisin tullessa lapsi käveli ja ostokset oli rattaissa.

Vierailija
146/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai valjastetaan se 10vee kantajaksi!

Vierailija
147/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten repussa.

Tai sitten sellaisessa vetolaukussa.

Vierailija
148/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joskus tulee lunta...

Vierailija
149/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tekee 4-vuotiaansa kanssa kauppareissut ym. usein rattaiden kanssa jatkaa vielä:

meillä lapsi todellakin tykkää kävellä, varsinkin jos ympäristö vaihtelevaa. Metsissä kävelee monia kilometrejä, 3-5 km, ylikin, ei tee yhtään tiukkaa vaihtelevassa maastossa.

Mutta kun ei ole sitä autoa, niin tavalliset asioimisreissut on mielestäni kätevää hoitaa rattaiden kanssa. Lapsi kävelee niin kauan kuin jaksaa, joskus koko matkan, joskus osan, joskus huilaa hetken rattaissa ja sitten taas jatkaa. Jos on kipeäksi tulossa tai just ollut kipeänä, silloin istuu rattaissa koko kauppamatkan. Hui kauhistus!!

Meillä siis rattaat käytössä vielä, ja varmaan vielä ainakin vuoden eteenpäion on, ellemme hanki autoa tässä välillä. Koetapa kuule itse hoitaa KAIKKI asiasi aina lapsen kanssa ilman autoa, joka ikinen päivä. On ihan eri asia silloin tällöin käydä kävellen kaupassa ilman rattaita, mutta jos aina hoidat kaikki asiat näin, niin ehkä jossain vaiheessa tulee mieleen, että joku kulkupeli olisi kätevä.

Nyt odotellaan lunta, että päästäisiin pulkkaa tai potkuria käyttämään.

4-vuotiaan äiti

Vierailija
150/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole. Ei edes ajokorttia. Tarhamatkat päivittäin vaativat 4km kävelyä, vaikka myös julkiset käytössä. Tarha ei ole lähin vaihtoehto, mutta laadultaan paras. Bussit eivät vie ovelta ovelle, joten kävellä täytyy myös. Jokaikinen arkipäivä.

Kaupassa käymme myös AINA kävellen, koska, kuten sanoin: autoa ei ole. Lähimpään kauppaan on 1km. Meillä on mummojen vetokärry, jota lapset vetävät tyhjänä perässään ja minä täytenä. Jos paljon ostoksia, loput ladon reppuun selkääni.

Me kävelemme joka päivä vähintään sen 4km. Olemme hyväkuntoisia ihmisiä ja kestäviä.

Vierailija
151/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan teillä menopeli sitten, kun kerran työntökärry löytyy.

Tätä juuri tarkoitin, että tervettä järjeä kehiin. Ostoksia voi kuljettaa jossakin, olkoon se sitten työntökärry, pulkka tai ne kauhistuttavat rattaat.

Onko sinulla lukemisessa tai ymmärtämisessä jotakin vaikeutta vai olinko itse epäselvä? Eikös viestistäni selviä, että mekin ollaan kestäviä ja reippaita ihmisiä?

Lapsi kävelee jatkuvasti, niin teitä pitkin kuin metsissäkin. Samalla en näe mitään pahaa siinä, että 4-vuotias on toisinaan rattaissa. En todellakaan! Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Vierailija
152/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaita meillä ei ole siltikään käytössä, ja lähin kauppa on melkein kilometrin päässä. Että näin. Turhaan selittelet ;)

Vierailija:

Mutta kun ei ole sitä autoa, niin tavalliset asioimisreissut on mielestäni kätevää hoitaa rattaiden kanssa. Lapsi kävelee niin kauan kuin jaksaa, joskus koko matkan, joskus osan, joskus huilaa hetken rattaissa ja sitten taas jatkaa. Jos on kipeäksi tulossa tai just ollut kipeänä, silloin istuu rattaissa koko kauppamatkan. Hui kauhistus!!

Meillä siis rattaat käytössä vielä, ja varmaan vielä ainakin vuoden eteenpäion on, ellemme hanki autoa tässä välillä. Koetapa kuule itse hoitaa KAIKKI asiasi aina lapsen kanssa ilman autoa, joka ikinen päivä. On ihan eri asia silloin tällöin käydä kävellen kaupassa ilman rattaita, mutta jos aina hoidat kaikki asiat näin, niin ehkä jossain vaiheessa tulee mieleen, että joku kulkupeli olisi kätevä.

Nyt odotellaan lunta, että päästäisiin pulkkaa tai potkuria käyttämään.

4-vuotiaan äiti

Vierailija
153/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään sen paremmaksi äidiksi tee, vaikka et ikipäivänä kuljettaisi ostoksiasi missään muualla kuin käsissäsi tai lastasi muualla kuin korkeintaan kantoliinassa. Enkä minä ole yhtään sen huonompi äiti, jos autottomana haluan kuljettaa ostoksia rattaissa, ja joskus jopa lastani.

Koko tämä keskustelu on minusta ihan hölmö. Jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Vierailija
154/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetokärryssä kai ei lapsia yleensä kuljeteta :p

Vierailija:

onhan teillä menopeli sitten, kun kerran työntökärry löytyy.

Tätä juuri tarkoitin, että tervettä järjeä kehiin. Ostoksia voi kuljettaa jossakin, olkoon se sitten työntökärry, pulkka tai ne kauhistuttavat rattaat.

Onko sinulla lukemisessa tai ymmärtämisessä jotakin vaikeutta vai olinko itse epäselvä? Eikös viestistäni selviä, että mekin ollaan kestäviä ja reippaita ihmisiä?

Lapsi kävelee jatkuvasti, niin teitä pitkin kuin metsissäkin. Samalla en näe mitään pahaa siinä, että 4-vuotias on toisinaan rattaissa. En todellakaan! Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Vierailija
155/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mieltä ollaan siitä, että 5,5-vuotias istuu rattaissa. Tultuaan katsotuksi ulos vaunukaupasta.

Vierailija
156/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa luonnollisestikin ihmettelee, miksi sen ikäisen lapsen täytyisi vielä istua rattaissa.

Sinun kohdallasi asia on aivan erilainen, sillä olet itse liikunnallinen ja reipas, kuten myös lapsesi.

Ap:n tapaus taas...äiti itse on ylipainoinen, inhoaa kävelyä, eikä hänen lapsensa suostu kävelemään edes kolmeasataa metriä, vaikka on vuoden sinun lastasi vanhempi! Se on mielestäni aika huolestuttavaa, ja surullistakin, koska äiti ei näe asiassa mitään outoa.

Kyllä normaali viisivuotias jaksaa, viitsii, osaa ja haluaa kävellä 300 metriä.

Minä voisin laittaa 2 v 10 kk ikäisen lapseni ihan hyvillä mielin vielä joskus rattaisiin, mutta kun hän ei rattaisiin suostu menemään. Eikä olla niitä kyllä tarvittukaan, lapseni kävelee todella reippaasti pitkiäkin matkoja, joten en näe syytä pakottaa lastani rattaisiin. Ostokset meillä kulkee rattaissa silti, koska perheessämme on myös 1 v 1 kk ikäinen pikkuveli :o)

Vierailija:

Koko tämä keskustelu on minusta ihan hölmö. Jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Vierailija
157/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi jyrkkiä kannanottoja siihen suuntaan, että 5-vuotiasta, eikä edes 4-vuotiasta, saa koskaan ikipäivinä kuljettaa rattaissa. Itse peräänkuulutan sitä tilanteen mukaan elämistä ja tervettä järkeä. En oikein jaksa ymmärtää mitä niin totaalisen pahaa on siinä että SATUNNAISESTI kuljettaa lasta rattaissa? Kuljetetaanhan lapsia jatkuvasti autoillakin paikasta toiseen. Onko rattaat jotenkin niin paljon kaameampi kuljetusmuoto kuin auto?

Eikö ole parempi lähteä kävellen matkaan, vaikkapa sille kahden kilometrin kauppa- tai tarhamatkalle, ottaa ne hiivatin rattaat mukaan ja antaa lapsen levähtää niissä välillä, jos on tarpeen KUIN mennä koko matka autolla? Jos lapsi matkaa autossa 2 km kauppaan tai tarhaan, ei siitä synny mitään meteliä, mutta jos sama lapsi kulkee saman matkan niin että mukana on rattaat, niin sitten se onkin ihan kaameaa?

Voiko olla totta, että Suomen maasta ei löydy ketään muuta kuin ap ja minä, joka JOSKUS antaa 4-5-vuotiaan istua VÄHÄN AIKAA rattaissa? Meillä sentään liikutaan tosi paljon. Jos siirtyis käyttämään kokonaan sitä autoa, niin sitten ei taitais kukaan enää kummeksua yhtään?

Vierailija
158/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä vähän purkautua, kun alkoi niin suivaannuttaa tämä keskustelu.

Sori.

se 4-vuotiaan äiti

Vierailija
159/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on epänormaalia ja sairasta.

Mutta se, jos reippaasti kävelevä lapsi (vaikka olisi jo yli 3 v) istuu joskus pienen pätkän rattaissa, on ihan okei.

Kävelemistä inhoavan lapsen (=lapsi, joka ei ole tottunut kävelemään) istuttaminen rattaissa edes satunnaisesti ei ole mielestäni ok. Lapsi pitäisi saada kävelemään ja vähän äkkiä.

Vierailija:

tosi jyrkkiä kannanottoja siihen suuntaan, että 5-vuotiasta, eikä edes 4-vuotiasta, saa koskaan ikipäivinä kuljettaa rattaissa. Itse peräänkuulutan sitä tilanteen mukaan elämistä ja tervettä järkeä. En oikein jaksa ymmärtää mitä niin totaalisen pahaa on siinä että SATUNNAISESTI kuljettaa lasta rattaissa? Kuljetetaanhan lapsia jatkuvasti autoillakin paikasta toiseen. Onko rattaat jotenkin niin paljon kaameampi kuljetusmuoto kuin auto?

Eikö ole parempi lähteä kävellen matkaan, vaikkapa sille kahden kilometrin kauppa- tai tarhamatkalle, ottaa ne hiivatin rattaat mukaan ja antaa lapsen levähtää niissä välillä, jos on tarpeen KUIN mennä koko matka autolla? Jos lapsi matkaa autossa 2 km kauppaan tai tarhaan, ei siitä synny mitään meteliä, mutta jos sama lapsi kulkee saman matkan niin että mukana on rattaat, niin sitten se onkin ihan kaameaa?

Voiko olla totta, että Suomen maasta ei löydy ketään muuta kuin ap ja minä, joka JOSKUS antaa 4-5-vuotiaan istua VÄHÄN AIKAA rattaissa? Meillä sentään liikutaan tosi paljon. Jos siirtyis käyttämään kokonaan sitä autoa, niin sitten ei taitais kukaan enää kummeksua yhtään?

Vierailija
160/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuu päiväkodissa ja kesällä kovastikin ulkona ja käymme myös uimassa jne. Olen ylipainoinen mutta en mikään kauhea ihrakasa, vielä jokin aika sitten kävin aerobicissakin!!! En pidä kävelystä mutta kävelen kyllä esim. ulkomailla ja käyn jopa kaverin kanssa lenkillä välillä! Tykkään myös käydä lapsen kanssa pulkkamäessä (nyt vähän vaikeeta......). Asumme sellaisessa paikassa missä ei kävellen oikeastaan pääse minnekään järjelliseen paikkaan eli jos lähdemme kävelylle niin se on sellaista " lähdetäänpä kävelylle" kun mieluummin lähtisin jotain tarkoitusta varten. Lisäksi vaikka olenkin lihavahko niin olen kaunis ja niin on tyttönikin. Miksi heti oletetaan, että lihavat on jotain sikarumia ja niiden lapset myös? Todella typeriä juttuja teillä monilla.... Ja enkö mä jo 100 kertaa sanonut, että kyllä se lapsi KÄVELEE mutta jos tylsistyy/väsyttää niin alkaa mankumaan ja ulkomailla tapahtuu noita molempia pitkien kävelymatkojen aikana!