Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitteko rattaat ulkomaille 5v:lle?

Vierailija
09.12.2006 |

Lapsi täytti juuri 5v ja on aina ollut aivan mahdottoman huono kävelijä. Pikkusen täytyy kyllä mennä itseensä sillä inhoan kävelyä itsekin. Lapsi kävelee kyllä tarhan jutuissa ym. mutta minun ja isänsä kanssa jo 300 metriä on liikaa, alkaa hirveä kitinä ja kätinä ja jäädään maahan makaamaan ym. Matkanteko on hidasta kun lapsi vähän väliä jämähtää johonkin. Ja häntä ei siltikään ole kuskattu rattaissa noita matkoja. Vaan nyt on edessä ulkomaanmatka ja tiedän, että kävelyä tulee PALJON. Lisäksi itsestäni tuntuu turvallisemmalta esim. jossain torissa kun näen, että lapsi on rattaissa. Tottakai pitäisin kädestä kiinni torilla mutta vilkas lapsi kun riuhtaisee käden irti niin en pidä ajatuksesta. Ja vielä vähemmän siitä, että koko seurue kärsii lapsen kitinästä. Nyt keväällä meillä oli rattaat mukana turkissa ja kyllä ne helpottivat ihan hirveästi reissua. Ulkomailla näkee isompiakin lapsia rattaissa mutta täällä tuntuu, että 3- vuotiaalta pitäis lopettaa rattaiden käyttö. Olen siis ajatellut ottaa ulkomaille rattaat mukaan tammikuussa jolloin lapsi on 5,5 vuotias. Mitä mieltä olette? Mitä ajattelette? Eilen mua katsottiin kun jotain hullua kun puhuin asiasta?

Kommentit (187)

Vierailija
41/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki on kunnossa??

Että on normaalia että aikuinen ihminen pelkää noin paljon ihmisiä ja että 5,5-vuotiaat normaalisti istuvat rattaissa?

Vierailija
42/187 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanikäinen lapsi ja hän kävelee oikein mielellään pitkiäkin matkoja. Silti, jos matkustamme ulkomaille keväällä, otan hänelle luultavasti rattaat mukaan, vaikka kotimaassa niitä emme ole käyttäneet kahteen vuoteen. Minusta tuollaista ei kannata ollenkaan hävetä. Teet niinkuin parhaaksi katsot ja niin kuin teidän perheellenne on kätevintä.

Meidän lähellämme asuu kaupungin kodinhoitaja, joka tykkää pitkistä kävelylenkeistä hoitolastensa kanssa. Hän lykkää sitten vaikka viisi ja kuusivuotiaita rattaissa. Minusta ihan mukavaa. Lapset takuulla nauttivat.

Meidän lapsemme menee kaupassa aina sellaiseen työnnettävään auto-ostoskärryyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/187 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isompi väsähtää, hän pääsee rattaisiin ja pienempi Ergoon. En tosiaankaan ottaisi mukaan rattaita isommalle, tai tuplarattaita, vaikka meillä on varastossa tuplat (käytetty viimeeksi elokuussa) ja Brion Ponytkin.

Jos olisin ap, en ottaisi rattaita mukaan noin isolle lapselle. Menisimme joko sellaiseen lomakohteeseen missä ei ole pakko kävellä viisitoista kilometriä joka päivä, tai sitten kulkisimme taksilla/bussilla/metrolla. Kaupunkilomalle en ottaisi lasta mukaan ollenkaan, jos kohde ei kerran ole lapsiystävällinen.

Vierailija
44/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ulkomailla näkee niin isoja lapsia rattaissa? En minä ainakaan oo koskaan nähnyt muualla kuin Suomessa, vaikka olen matkustellut paljon ja asunutkin ulkomailla.

Olemme lähdössä lomalle helmikuussa, enkä aio ottaa rattaita mukaan lapsellemme joka on silloin 3 v 1 kk. En tosiaankaan.

Mutta ap, voithan sä kuljettaa oman lapsesi rattaissa vaikka kouluunkin, jos haluat. Itse olet opettanut lapsesi olemaan kävelemättä. Millainen 5½-vuotias edes suostuu menemään rattaisiin?!

Vierailija
45/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jonka mielestä on normaalia kuljettaa esikouluikäistä rattaissa, on PIMEE.

Totta kai niitä rattaita tarvitaan, jos et ole raaskinut sanoa sille laiskiaisellesi että KÄVELE, OLET LIIAN VANHA RATTAISIIN!

Mä soitan sossuun ja ne tulee ottamaan sulta joko rattaat tai lapsen pois.

Vierailija:

Uskon kyllä, että eskari-ikäisenä tai viimeistään ekalla luokalla tuollaiset rattaat jää ihan luonnollisesti pois käytöstä. Tai tiedän, että jäävät. Vielä niitä tarvitaan näköjään.

Vierailija
46/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ulkoilutan molempien lasten kanssa koiria kaupungissa. On yksinkertaisin tapa pitää se lauma koossa vilkkaan liikenteen keskellä.

Meidän esikoinen on pienikokoinen ja näyttää varmasti siinä 3 - 3,5-vuotiaalta. Enkä kyllä ikinä laittaisi häntä rattaisiin, jos olisin vain hänen kanssaan liikkeellä.

Vierailija
47/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla tosiaan näkee paljon isompia lapsia rattaissa. Monissa maissa se on täysin turvallisuustekijä, ja lisäksi aikuiset haluavat nauttia siellä " elostaan" siis tarkoitan, että ei mennä niin lapsen ehdoilla kuin täällä suomessa.

Vierailija
48/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota rattaita mukaan enää 5,5-vuotiaalle! Jos kiukuttelee eikä suostu kävelemään, jättäkää siihen jalkakäytävälle makaamaan. Kyllä se perässä tulee jos ette kiinnitä kiukutteluun huomiota. Ja jos ei tule, niin onpahan teillä ainakin mukavampi loppuloma kun ei tarvitse ison lapsen vauvamaista rutinaa kuunnella.

Vierailija:

Nyt keväällä meillä oli rattaat mukana turkissa ja kyllä ne helpottivat ihan hirveästi reissua. Ulkomailla näkee isompiakin lapsia rattaissa mutta täällä tuntuu, että 3- vuotiaalta pitäis lopettaa rattaiden käyttö.

Vierailija
49/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt eri puolilla Aasiaa, asunutkin siellä, Pohjois-Amerikassa, kaikissa Euroopan maissa, Etelä-Afrikassa ja Australiassa ja Tasmaniassa, Skandinaviassa, myös Islannissa, enkä ole ikinä nähnyt siellä 5,5-vuotiaita rattaissa. Missä niitä näkee? Keski-AFrikassa?

Vierailija
50/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo nähnyt missään, ja olen käynyt yli 30 maassa.

Vierailija:

ulkomailla tosiaan näkee paljon isompia lapsia rattaissa. Monissa maissa se on täysin turvallisuustekijä, ja lisäksi aikuiset haluavat nauttia siellä " elostaan" siis tarkoitan, että ei mennä niin lapsen ehdoilla kuin täällä suomessa.

Vierailija
51/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei kai kukaan hullu jätä ulkomailla (siis jossain lontoossa tai turkissa) lasta makaamaan maahan ja lähde itse jatkamaan matkaa? Ei ehkä kannattaisi todellakaan.

Vierailija
52/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

englannissa ja jenkeissä, ja ainakin isoissa kaupungeissa on isoilla lapsillakin rattaita, tosin lasten ikiä en todellakaan tiedä tarkkaan. Ja oikeastaan on mulle ihan sama, onko ne lapset 2 vai 6 vuotiaita, koska en todellakaan voi tietää syytä, miksi lapsi on rattaissa. Turvallisuus on ihan hyvä syy mielestäni.

Vierailija
53/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lahjakas esim. kirjainten ja kirjoittamisen sekä laskemisen kanssa. Tyttö tykkää kyllä riehumisesta leikkipuistossa, metsäretkistä, matkustelusta, uimisesta (osaa uida ja ui pitkiäkin matkoja), trampoliinissa hyppimisestä ym. liikunnasta. Kävelee kyllä kun on motivaatiota. Mutta jossain kaupunkikohteessa ulkomailla me muut matkalaiset saatamme haluta vaikka kävellä ja katsella vaan ympärillemme jolloin tytöllä ei ole motivaatiota kävellä kilometritolkulla.

Vierailija
54/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja ei kai kukaan hullu jätä ulkomailla (siis jossain lontoossa tai turkissa) lasta makaamaan maahan ja lähde itse jatkamaan matkaa? Ei ehkä kannattaisi todellakaan.

Vierailija
55/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmaisen synnyttyä vanhempi oli 1 v 7 kk ja on kävellyt siitä saakka, kauppaan, päivähoitoon yms. ja kaiken lisäksi ilman vikinää ja kiukuttelua. Nuorimmaisen ollessa vajaa kaksi rattaista luovuttiin.

Teidän tilanteenne on hankala ja toimitte lapsenne määräämällä tavalla. Jään ihmettelemään miten kukaan aikuinen suostuu tuohon. Puuttuuko auktoriteetti vai onko halunne miellyttää lasta aina ja kaikessa.

Ei rattaita kotona eikä reissussa. Rattaat kirppikselle tai kierrätykseen. Jos rattaita ei ole ei niitä se lapsikaan voi vaatia. Kiukutkoon aikanasa kyllä se loppuu.

Vierailija
56/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käynyt varmaan 20 muussa isossa kaupungissa siellä, enkä ole nähnyt ikinä 5,5-vuotiasta rattaissa.

Oma esikoiseni oli pois muuttaessa 3,5-vuotias ja takuulla isoimpia lapsia, joita rattaissa kulki. Hän siksi välillä, että oli helpointa kuskata tuplarattaissa, ei muuten. Kukaan hänen kavereistaan ei rattaita käyttänyt.

Vierailija
57/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmiset eivät kiinnitä asiaan huomiota mutta minä kiinnitin :)

Vierailija
58/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta suomessa, mutta ottaisin sitten nyt ne rattaat mukaan, koska ei lapsi muutamassa kuukaudessa muutu kuiteskaan niin paljoa.... Ja mä en ala lapsen kitinän takia omaa lomaani pilaamaan. sanokoon muut mitä haluaa. Musta menee ihan älyttömyyksiin se, että kaikessa pitäisi mennä lapsen ehdoilla.

Rattaat kehiin, koko päivä kävelyä ja paikkojen katselemista--kaikki tyytyväisiä. Sitten seuraavalla lomalla jo lapsikin kävelisi, kun sitä koulittaisiin arjessa pikkuhiljaa...

Vierailija
59/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaa pitää tytön rattaissa lähellään (miks just rattaissa, eikö kädestä kiinni pitäminen riitä?).

Ap, olet ilmiselvästi jo päättänyt että aiot istuttaa lastasi rattaissa kouluikäiseksi asti. Mitä enää selität? Suurin osa nyt vaan ei pidä sitä normaalina.

Kyllä meidän 3½-vuotiaskin joskus pyytää tuttia kun vauvallakin on, haluaa istua turvakaukalossa kun vauvakin istuu, haluaa mennä rattaisiin kun vauvakin on rattaissa, mutta minä sanon EI. Ne eivät kuulu enää isommille lapsille, eikä lapsi siitä traumatisoidu jos äiti kieltää häneltä vauvoille kuuluvia asioita.

Vika on ihan vaan sinussa itsessäsi, ap. Katso peiliin. Toisaalta, kuljeta sitä pentuasi rattaissa vaikka rippileirille, ihan sama mulle, mutta älä ihmettele jos ja kun sinua katsotaan kuin hullua, sillä sinä olet hullu ainakin tämän asian suhteen!

Vierailija
60/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Istanbulissa, Izmirissä, Marmariksessa, Ankarassa, Antalyassa, Samsunissa, Konyassa, Adanassa ja Mersinissä, enkä IKINÄ ole nähnyt 5½-vuotiaita siellä rattaissa. En koskaan.