Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitteko rattaat ulkomaille 5v:lle?

Vierailija
09.12.2006 |

Lapsi täytti juuri 5v ja on aina ollut aivan mahdottoman huono kävelijä. Pikkusen täytyy kyllä mennä itseensä sillä inhoan kävelyä itsekin. Lapsi kävelee kyllä tarhan jutuissa ym. mutta minun ja isänsä kanssa jo 300 metriä on liikaa, alkaa hirveä kitinä ja kätinä ja jäädään maahan makaamaan ym. Matkanteko on hidasta kun lapsi vähän väliä jämähtää johonkin. Ja häntä ei siltikään ole kuskattu rattaissa noita matkoja. Vaan nyt on edessä ulkomaanmatka ja tiedän, että kävelyä tulee PALJON. Lisäksi itsestäni tuntuu turvallisemmalta esim. jossain torissa kun näen, että lapsi on rattaissa. Tottakai pitäisin kädestä kiinni torilla mutta vilkas lapsi kun riuhtaisee käden irti niin en pidä ajatuksesta. Ja vielä vähemmän siitä, että koko seurue kärsii lapsen kitinästä. Nyt keväällä meillä oli rattaat mukana turkissa ja kyllä ne helpottivat ihan hirveästi reissua. Ulkomailla näkee isompiakin lapsia rattaissa mutta täällä tuntuu, että 3- vuotiaalta pitäis lopettaa rattaiden käyttö. Olen siis ajatellut ottaa ulkomaille rattaat mukaan tammikuussa jolloin lapsi on 5,5 vuotias. Mitä mieltä olette? Mitä ajattelette? Eilen mua katsottiin kun jotain hullua kun puhuin asiasta?

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa, rattaat jätetty pois kuvioista lasten ollessa n. 2,5-vuotiaita. Kyllä terve lapsi jaksaa kävellä 5-vuotiaana jo ainakin 3km putkeen, ellei enemmänkin. Esim. meillä 3v ja 5v ovat jaksaneet yhden päivän aikana kävellä 6-7 kilometriäkin, kunhan ovat saaneet välillä muonaa.

Näin niitä heikkokuntoisia nuoria syntyy! Hyh hyh, ap!

Vierailija
22/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvatusalan ammattilainen ja nyt on kyllä pakko älähtää.

Ensinnäkin puuttuisin tuohon, että jos lapselle opetetaan, että hänen ei tarvitse kävellä, niin eihän hän tietenkään opikaan kävelemään. Arkinen liikunta muodostaa suuren osan monen lapsen liikuntatarpeesta.

Sitten toinen asia mihin puuttuisin on se, että mikäli lapsella ei ole mitään fyysistä vikaa, niin enpä ihmettele, jos kaverit alkavat jo kiusaamaan, jos 5-vuotiaana tarvitsee rattaita.

Kolmas asia mihin puuttuisin on se, että jos 5-vuotias ei osaa kävellä nätisti käsi kädessä, niin sitten on syytä jo vihdoin opetella se. Jo 3-vuotias oppii kyllä kävelemään ihan nätisti käsi kädessä, kun hänelle selitetään, että miksi on tärkeää kävellä käsi kädessä ja harjoitellaan sitä kunnolla. Oikein hyviä paikkoja harjoitella on vaikka ihan kaupungin keskusta tai vaikka markettien astiaosastot.

En voi kuin ihmetellä, että mitenkähän teidän lapsen kouluun lähtö tulee sujumaan, jos lapsi opetetaan tuommoiseksi. Meinaatkos, että ensi syksynä esikouluunkin terve lapsi kulkee rattaissa?

Yksistään se, että koet noin paljon tarvetta selittelyyn kertoo paljon tilanteesta. Lapsessa ei ole oikeasti mitään vikaa. Katso itseäsi peilistä ja näet ongelmien lähteen. Nyt vaan reippaasti jouluostoksille ja kauppohin ja lapsi mukaan ja harjoittelette yhdessä kadun ylitystä, tavaroiden katsomista, kassoissa jonottamista jne.

Hauskaa ulkomaanmatkaa ilman rattaita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,5-vuotiaat ei istu missään ulkomaillakaan enää rattaissa. Todellakaan.

Vierailija
24/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti vähän :)

Vierailija
25/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2,5v ei enää suostu oleen rattaissa ollenkaan

Vierailija
26/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisi olla jo korkea aika oppia seisomaan, kävelemään ja pitämään kädestä... 1,5 vuoden päästä alkaa koulu! työnnätkö rattailla pojan kouluunkin ettei tartte kävellä???

Vierailija
27/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on aivan terve. Kaupoissa on pienestä asti juoksennellut siellä sun täällä eli ei ole opetettu tarpeeksi hyvin. Kassajonossa ym. seisoo kyllä ihan nätisti. Uskon kyllä, että eskari-ikäisenä tai viimeistään ekalla luokalla tuollaiset rattaat jää ihan luonnollisesti pois käytöstä. Tai tiedän, että jäävät. Vielä niitä tarvitaan näköjään.

Vierailija
28/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt vaan pitää ruveta hilaamaan niitä taitoja jo koulua varten! Oikeasti. Vaikka olisi hankalaakin, se on kyllä vanhemman velvollisuus, eikä aina vain laskea, millä pääsee itse helpoimmalla. Karhunpalvelus lapselle on, jos ette nyt skarppaa!

Vierailija
29/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöthän yleensä nimenomaan yrittävät olla reippaita, sosiaalisia ja miellyttäviä, puurtaa ja päästä tavoitteeseen. Siinä missä pojat leikkivät ja laulavat, viis veisaavat siitä, mitä kukakin miettii.

Vierailija
30/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei lapsessa ole mitään fyysistä vikaa, kyllä se seisoo, juoksee ja kävelee sekä pitää kädestä kiinni esim. katua ylitettäessä. Leikkii ihan normaalisti ym. Se ei vaan pidä kävelemisestä (niinkun ei äitinsäkään) ja ulkomailla esim. illalla sitä voi pelottaakin. Itseäni ahdistaa ihmisvilinä jolloin haluan, että lapseni on turvassa siinä lähellä. Ja kyse ei ole mistään henkisestä väkivallasta: tyttö siis HALUAA istua rattaissa ja kun ei halua niin tulee niistä pois eikä sitä mitenkään estellä! Kyse ei ole mistään pakottamisesta!

Vierailija
31/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöt on ainakin ihan kilttejä ja jaksavat kävellä. Eivät juoksentele ilman lupaa, osaavat liikennesäännöt ja tietävät, että rattaat ovat vauvoille.

Vierailija
32/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli rattaat käytössä viimeisen kerran, kun lapsi vähän reilu kaksi vuotta. En voisi kuvitellakaan, että meidän nyt 3,5-vuotias istuisi vielä rattaissa!

Vierailija
33/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori...

t.17

Vierailija
34/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ei saa siirtää omia inhojaan noin suoraan lapseen, vaan aikuisen velvollisuus on kasvattaa lapsesta yhteiskuntakelpoista.

b) 5,5-vuotiasta ei voi enää pitää vieressä turvassa liki. Se on lapselle haitallista!

c) jos on noin ennakkoluuloinen (vilinä pelottaa jne.) pitää vaan skarpata ja esitellä lapselle maailma silti valoisammin!

Vierailija
35/187 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kehitysvammainen ja ei vielä tässä pian 2v iässä osaa edes seistä, eli ei tietoakaan missä vaiheessa oppii kävelemään. Ja siinä vaiheessa kun kävely tulee kuvioihin, ei lapsen ajatus kulje ikäänsä vastaavalla tavalla, eli kieltojen ja kehoitusten ymmärtäminen ei ole sitä mitä toivoisin. Näin ollen rattaat olisivat varmasti hyvä turva jo lapselle itselleen. Siltikään emme ilmoittaudu laiskoiksi vanhemmiksi, lenkkeilyä kyllä harrastetaan aina miehen maratoneihin asti ;)

Terveen kuopuksen kohdalla en usko että tulisi mieleenkään ottaa rattaita mukaa tuossa iässä. Tietysti vaikea sanoa kun lapsi on vasta vauva. Mutta meillä voi todellakin olla edessä tilanne jolloin 5v esikoisemme istuu rattaissa samalla kuin vajaa 4v kuopuksemme kävelee vieressä. Niin, lapset ovat erilaisia tarpeineen.

Vierailija
36/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis hullu, riippuvainen ja sairastutan lapseni noilla rattailla. Pitää varmaan huostaanottaa tuo lapsiraukka :( Kiitos mielipiteistänne. Ap

Vierailija
37/187 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se keksii jotain muuta valitusta vaikka saisikin rattaat mukaan. Jättäkää se 5 v. viikoksi mummille, niin tuskin enää haluaa koskaan rattaisiinkaan.

Vierailija
38/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kummityttö oli just tuossa 5v iässä kun oli luonani hoidossa tuommoinen laiska kävelijä. Olisi halunnut että otan 1v poikani pois rattaistaan ja pääsisi itse istumaan! siis ihan vakavissaan!

Me asutaan keskustassa ja aina kun kummityttö tuli yökylään, hän ei olisi jaksanut kävellä leikkipuistoon(200m) eikä muuallekaan ja lopulta marisi välillä niin että oli kannettava reppuselässä samalla kun työnsin 1v esikoistani rattaissa!! Usein hänelle sanoin että olet jo niin iso tyttö että itse on käveltävä mutta vanhempien se oppi varmaan kuuluisi antaa eikä minun...

Kaiken huippu oli kun menimme kirjastoon ja hän olisi halunnut kirjastossa istua sellaisissa lainarattaissa!!

Niin ja tyttö ei vieläkään pidä kävelystä ja on alkanut melko paljon pönäköitymään. Hän on minulle rakas mutta jotenkin säälittää kun ei tyttö haluaisi tehdä mitää liikunnallista...

Vierailija
39/187 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 v. yleensä käveli eikä valitusta kuulunut. Jos väsyi, niin vaihtoivat paikkoja eli 2 v. käveli. Ei olis tullu mieleenkään ottaa kaksi rattaita tai kaksostenrattaita kun vanhempi oli jo yli 3 v.

Vierailija
40/187 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassua kyllä... tarkemmin ajateltuna en minäkään tunnista lainkaan pojista tuollaista... jostain syystä ilman miettimättä se vain välittyi minulle sellisena mieleen :)

t.27