Teini ei sitten vissiin halua lähteä mökille
Kommentit (87)
Olisiko täällä joku lastensuojeluviranomainen paikalla: miten tällaisiin 14-vuotiaiden yksin kotonaoloon suhtaudutaan? Minusta tuntuisi hurjalta jättää viikoksikin yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikasvatajana minä ilmoitin teineille lähdemme mökille.Tiesivät ei vaihtoehtoja mukaan on tultava,halusivat tai eivät.Kun täytivät vuorolaan 18v. Koska minun leipää söivät ja minun katon alla ilmasiksi asuivat lukioaika ja jatko opiskelu.Minä sanelin kotiin tulo ajat.Kun asutaan itsenäisesti pois lapsuus-koti.Silloin voivat tehdä mitä haluavat.
Tuo ei olisi onnistunut minun kohdalla. Mitä olisit tehnyt, kun kieltäydyin lähtemästä mukaan? Olisitko kantanut väkisin minut autoon? Hemmetin vaikea homma, kun olisin laittanut vielä kampoihin. Ihan sama mitä ruokaa olisit maksanut ja leipää olisin syönyt.
No sen jälkeen ainakin meillä olisit maksanut itse menosi ja leipäsi ja päälle vielä vuokraa. Lisänä kotityöt entistä tasaveroisemmin ilman joustoa. Vaihtoehtona oma asunto.
Osa nuorista jotenkin kuvittelee, että voi reteästi hallita vanhempiaan. Se, että kasvattaa täysi-ikäiseksi lapsen kunnolla, vaatii paljon. Jos vielä luotto ei ole 100%, ei kotiin voi jättää, vaikka kuinka tenava polkisi jalkaa.
Vaihtoehtoja on siis kaksi. Joko ollaan teinejä ja vanhemmat sanelevat säännöt tai sitten ollaan riittävän kypsiä olemaan aikuisten maailmassa.
Itselläni ei ollut ongelmia totella sääntöjä, mutta pikkusisareni kapinoi. Lähti sitten ovet paukkuen 16v kotoa ja oli olevinaan tosi aikuista - puheissaan. Nyt sitten katuu ja on sanonut suoraan, että voi kun äiti olisi pakottanut jäämään. Meni elämää monta vuotta hukkaan.
Lapsuuden ja aikuisuuden väliin kuuluu nuoruus, jonka kehistystehtävinä on vanhemmista irtaantuminen, omat päätökset ja vastuunkantaminen, virheistä oppiminen ja itsenäistyminen. Ison osan tästä pitäisi tapahtua lapsuuskodissa. Autoritaarisen kasvatustavan haitoista on helppo sivistää itseään.
Me päätettiin, että ollaan koko perhe kotona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko täällä joku lastensuojeluviranomainen paikalla: miten tällaisiin 14-vuotiaiden yksin kotonaoloon suhtaudutaan? Minusta tuntuisi hurjalta jättää viikoksikin yksin kotiin.
Suhtaudutaan samoin, kuin pikkukoululaisten yksinoloon. Harjoitellaan pidentäen aikaa, sovitaan säännöistä, kenen puoleen kääntyä jos jotain sattuu, miten tarkistetaan kuinka on sujunut. Jos sujuu, aikaa lisätään, jos tulee töppäyksiä, aikaa lyhennetään. 14v on hyvä ikä harjoitella yötä tai paria. Myös vanhempien on joustettava.
Vierailija kirjoitti:
Nythän tässä oli kyse muutamasta päivästä, joten mitä väliä sillä on, onko viikko liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän tässä oli kyse muutamasta päivästä, joten mitä väliä sillä on, onko viikko liikaa?
Tosi moni oli sitä mieltä, että totta kai jätetään teini yksin kotiin ja osa kertoi esimerkkejä viikostakin.
Kuulostat olevasi ylpeä kasvatustyylistäsi. Ei kannattaisi.