Teini ei sitten vissiin halua lähteä mökille
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinne edes haluaa hyttysten syötäväksi? Vielä jonnekin alkeelliselle mökille, jossa tuskin on vettä ja sähköä, ja tarpeetkin pitää tehdä haisevaan kärpäsiä kuhisevaan käymälään. Ikinä en ole ymmärtänyt suomalaisten hinkua downgreidata elinolojaan.
Sähkö on. Vesijohtoa ei ole. Järvellä voi soutaa, onkia ja suppailla.
Viikossa ehtii kyllästyä tuollaisiin asioihin. Vanhempien agenda mökillä on 99% ajasta ryyppääminen.
En minäkään tuossa iässä enää halunnut mökille vanhempien kanssa kuin joskus harvoin. Meillä onneksi oli mökki polkupyörämatkan päässä, eli sieltä pääsi omin avuin yöksi kotiin. Jollei näin olisi ollut, en olisi käynyt mökillä ikinä.
Meillä ei olisi kyllä edes harkittu, saako jäädä yksin kotiin, vaikka mökki olisi ollut kauempanakin. Olisivat olleet vain tyytyväisiä, jos joku olisi jäänyt pitämään taloa silmällä ja jättäneet kilometrin mittaisen työlistan, ettei tule kakaralla aika pitkäksi Asuttiin korvessa, josta ei kesällä mihinkään edes päässyt jollei halunnut pyörällä polkea kymmeniä kilometrejä.
Kuitenkin, itse antaisin teinin jäädä kotiin, jos hän on sellainen, että voi luottaa 100% ettei pistä kotibileitä pystyyn ja huushollia purkukuntoon tai lähde kaupungille vetämään hirveitä pärsseitä. Viime mainittu ei edes haittaisi, jollei nykyään olisi heti lasu ja sossut niskassa, jos sattuu jäämään kännissä poliisille kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinillä voi olla mielipide. Meillä kaikilla on niitä.
Teinin kanssa istutaan alas ja kerrotaan, kuinka paljon se loma merkitsee vanhemmille.
Hänelle myös kerrotaan, että nyt "aikuisuuden kynnyksellä" on opittava keskustelemaan myös niin, ettei lopputulos ole aina MINÄPÄS.
Hänelle voi muistuttaa myös, että joustaminen puolin jos toisin kuuluu elämään ja se on viimeistään osa aikuistumista.
Häneltä voi myös kysyä, että haluaako hän jatkossa, että vedätte oman jyrkän linjan hänen vapaina hetkinään vai olisiko kiva saada itse joustoa silloin.
Keskustelkaa.
Sen jälkeen, hauskaa mökkeilyä ilman alkoholia, nauttien hyvästä ruoasta ja myös teinin kanssa puuhaamisesta!
Eli sinun ratkaisusi on, että järkipuheella pakotetaan teini mökille, jonne hän ei halua ja vedotaan siihen, että sikuisten täytyy osata joustaa - no missä se vanhempien joustaminen on? Tuossa vedotaan nyt vain siihen, mitä vanhemmat haluavat ja mikä merkitsee vanhemmille jotain - missä kohtaa otetaan huomioon se, mitä teini haluaa ja mikä hänelle merkitsee? Ei tuo ole mitään neuvottelua, vaan tuo on sanelupolitiikkaa, ei eroa mitenkään siitä, että vanhemmat vain vetävät omaa tiukkaa linjaansa - ja sitähän he tuossakin tekisivät.
Teinillä on yhdeksän viikkoa kesälomaa. Vanhemmilla yksi yhteinen vapaa viikonloppu. Ja se on juhannus. Teini saa siis hallita tämänkin viikon?
No, meillä ei saisi. Toisaalta eipä ole tarvekaan. 14v lähtee mökille enemmän kuin mielellään. Eikä ole mitään mukavuuksia, eikä kavereita. On kasa lukemista, uimista, suppailua, onkimista, soutelua, lautapelejä, jutustelua ja paljon muuta kivaa. Mökkeily on aina vapaus puhelimista ja täyttä elämää. Siihen on tähdätty aina.
14-vuotiaan voi jättää kotiin.
Pariksi vuorokaudeksi? Mitä luulet, että nykyään tapahtuu, jos jotakin sattuu? Sanotaan vaan, että sattuuhan sitä...? Vai onko koko perhe sosiaalipuolen hyppysissä jatkossa?
Itse en todellakaan jättäisi.
Normaali 14-vuotias voi olla kotona jos ei ole kehitysvammainen tms, eikä mikään laki kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinne edes haluaa hyttysten syötäväksi? Vielä jonnekin alkeelliselle mökille, jossa tuskin on vettä ja sähköä, ja tarpeetkin pitää tehdä haisevaan kärpäsiä kuhisevaan käymälään. Ikinä en ole ymmärtänyt suomalaisten hinkua downgreidata elinolojaan.
Sähkö on. Vesijohtoa ei ole. Järvellä voi soutaa, onkia ja suppailla.
No vau. Istua kököttää veneessä koko päivä ja palkaksi saat yhden sintin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen teini? Itse olin kyllä jo 15-vuotiaana yksin kotona kun muu perhe lähti mökille.
Kyllä minä jo 12-vuotiaana pärjäsin ihan hyvin yksin kotona koiramme kanssa viikon kun vanhemmat oli reissussa. Mummini muistaakseni kävi joka päivä tarkistamassa että kaikki ok. Vanhemmat soitteli useamman kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuolen täällä nauruun.
Koko päivän täällä eilen valitit, että mies pakottaa sut lähtemään mökille juhannukseksi, vaikka et missään nimessä halua mennä.
Ja tänään "täytyy jäädä kotiin", kun TEINI ei tahdo mökille.
Ammattivalittaja ei petä ikinä. :D
Eri ketjuilla on eri aloittajat ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Kuolen täällä nauruun.
Koko päivän täällä eilen valitit, että mies pakottaa sut lähtemään mökille juhannukseksi, vaikka et missään nimessä halua mennä.
Luuletko jotenkin, että samaan aiheeseen liittyvät keskustelut ovat aina vain yhden ihmisen kirjoittamia?
Luulisin, että täällä on muitakin paikalla. Maailmasi on toisaalta jännä. Yksi mökki-ihminen, yksi uima-allasihminen, yksi ruoka-allergiaihminen jne.
Oletko sinä se, joka iskee natkuamaan näiden ihmisten ketjuun? Me muut vain luemme? Onko kommentti-ihmisiä mielestäsi useampia, vai vain minä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen teini? Itse olin kyllä jo 15-vuotiaana yksin kotona kun muu perhe lähti mökille.
Kyllä minä jo 12-vuotiaana pärjäsin ihan hyvin yksin kotona koiramme kanssa viikon kun vanhemmat oli reissussa. Mummini muistaakseni kävi joka päivä tarkistamassa että kaikki ok. Vanhemmat soitteli useamman kerran päivässä.
Nykyään sinut otettaisiin huostaan.
Valittajan poika täyttää kohta 15. Totta kai voisi olla kotona yksikseen. Mutta oikeasti valittaja on vaan mielissään kun säästyy itse mökkireissulta. :)
No eikö voi jäädä yksin kotiin? Minä olin yksin kotona, kun en halunnut ähteä mökille enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolen täällä nauruun.
Eri ketjuilla on eri aloittajat ääliö.
Ei se lue kommenttiasi. Sehän sanoi kuolevansa.
Vierailija kirjoitti:
Ai teini määrää teillä?
Kyllä minä määräsin ja kieltydyin lähtemästä mökille enää teininä. Vanhemmat olisivat saaneet kantaa väkisin autoon, jos minut halusivat mukaan.
Mitä jos on kolme teiniä? Yks haluaa mökille, toinen jäädä kotiin ja kolmas etelään?
Päättääkö lapsi teillä muustakin paitsi vapaa-ajasta? Valitseeko auton?
Ei meidänkään teini halua mökille, jää sitten kotiin, saa pyytää kavereita yökylään ja jätän hänelle rahaa sekä täytän jääkaapin. Luotettavia aikuisia asuu lähellä jos jotain sattuisi.
Näin kaikki ovat tyytyväisiä.
Ilahduin, kun jälkikasvu ei enää halunnut mökkeilemään meidän kanssa. Se tiesi sitä, että seksiä pystyi harrastamaan milloin vain, kun oltiin kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolen täällä nauruun.
Luuletko jotenkin, että samaan aiheeseen liittyvät keskustelut ovat aina vain yhden ihmisen kirjoittamia?
Luulisin, että täällä on muitakin paikalla. Maailmasi on toisaalta jännä. Yksi mökki-ihminen, yksi uima-allasihminen, yksi ruoka-allergiaihminen jne.
Oletko sinä se, joka iskee natkuamaan näiden ihmisten ketjuun? Me muut vain luemme? Onko kommentti-ihmisiä mielestäsi useampia, vai vain minä?
Kyllä tuon ammattivalittajan tunnistaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Teinillenne olisi s e k siä tiedossa jussina, siksi välttelee teidän seuraa. Vanhemmat ovat niin kalkkiksia, että eivät tätä ymmärrä.
Eikö sulla ole muuta mielessä kun seksi, ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinillä voi olla mielipide. Meillä kaikilla on niitä.
Teinin kanssa istutaan alas ja kerrotaan, kuinka paljon se loma merkitsee vanhemmille.
Hänelle myös kerrotaan, että nyt "aikuisuuden kynnyksellä" on opittava keskustelemaan myös niin, ettei lopputulos ole aina MINÄPÄS.
Hänelle voi muistuttaa myös, että joustaminen puolin jos toisin kuuluu elämään ja se on viimeistään osa aikuistumista.
Häneltä voi myös kysyä, että haluaako hän jatkossa, että vedätte oman jyrkän linjan hänen vapaina hetkinään vai olisiko kiva saada itse joustoa silloin.
Keskustelkaa.
Sen jälkeen, hauskaa mökkeilyä ilman alkoholia, nauttien hyvästä ruoasta ja myös teinin kanssa puuhaamisesta!
Eli sinun ratkaisusi on, että järkipuheella pakotetaan teini mökille, jonne hän ei halua ja vedotaan siihen, että sikuisten täytyy osata joustaa - no missä se vanhempien joustaminen on? Tuossa vedotaan nyt vain siihen, mitä vanhemmat haluavat ja mikä merkitsee vanhemmille jotain - missä kohtaa otetaan huomioon se, mitä teini haluaa ja mikä hänelle merkitsee? Ei tuo ole mitään neuvottelua, vaan tuo on sanelupolitiikkaa, ei eroa mitenkään siitä, että vanhemmat vain vetävät omaa tiukkaa linjaansa - ja sitähän he tuossakin tekisivät.
Teinillä on yhdeksän viikkoa kesälomaa. Vanhemmilla yksi yhteinen vapaa viikonloppu. Ja se on juhannus. Teini saa siis hallita tämänkin viikon?
No, meillä ei saisi. Toisaalta eipä ole tarvekaan. 14v lähtee mökille enemmän kuin mielellään. Eikä ole mitään mukavuuksia, eikä kavereita. On kasa lukemista, uimista, suppailua, onkimista, soutelua, lautapelejä, jutustelua ja paljon muuta kivaa. Mökkeily on aina vapaus puhelimista ja täyttä elämää. Siihen on tähdätty aina.
Ei se teinin syy ole, että vanhemmilla on vain muutama päivä kesässä vapaata. Eikä teinin tarvitse hallita vanhempien juhannuksenviettoa - tässä ketjussa on ehdotettu toistuvasti, että vanhemmat tekevät mitä haluavat eli menevät mökille, ja teini jää kotiin, jos ei mökkeily kiinnosta.
Meidän teini (13) taas fanittaa mökkeilyä. Isovanhempien mökki.
Äitinsä ei ole mökki-ihminen ollenkaan, isällänsä on puolestaan myönteisempi asenne mökkeilyyn.
Pariksi vuorokaudeksi? Mitä luulet, että nykyään tapahtuu, jos jotakin sattuu? Sanotaan vaan, että sattuuhan sitä...? Vai onko koko perhe sosiaalipuolen hyppysissä jatkossa?
Itse en todellakaan jättäisi.