Kuinka korkea ÄO vaaditaan, jotta saa L:n matikasta
Kommentit (55)
Ei korreloi suoraan älykkyysosamäärän kanssa, matemaattinen tai avaruudellinen hahmotuskyky on tärkeämpää.
Toki äo-testaus vahvasti matemaattisiin kykyihin painottuu, mutta ei ole kuitenkaan aivan 1:1 vedettävissä johtopäätöksiä.
Matematiikka vaatii istumalihaksia että jaksaa selventää itselleen epäselvät matemaattiset asiat. Heuristiikkaa on jo sitten vaikeampi opettaa.
Matikka on vain logiikkaa. Ei ÄO:n kanssa paljon tekoa. Älykkyyttä on niin monenlaista.
No mää olen Mensan jäsen ja L/10.
Kulkee vähän suvussa tää, pojalla sama setti.
Pitkän matikan L:n saa vain pari prosenttia väestöstä. Siitä voi päätellä jotain.
Tosin jos sen ällän saa vasta vuosien ja vuosien uusintayritysten ja preppauskurssien jälkeen niin ei se ihan sama asia ole.
Ei se äo:sta täysin riipu. Äo:ni 120, mutta en tajunnut matikasta mitään joten en edes kirjoittanut sitä. Monet alle satasella varustetut ovat varmasti minua parempia matikassa. Uskon kyllä, että kovalla puurtamisella olisin minäkin voinut L:n saada. Mutta rupesin itkemään jo helppojen tehtävien parissa, joten jätin sikseen.
Mun ÄO 121 ja sain pitkästä matikasta M. En ole kyllä tyytyväinen tuohon arvosanaan ja suoritukseeni.
Matematiikka on kieli, logiikka on sanamuotoja, lauserakenteita ja kielioppia. Matematiikkaa voi harjoitella ja oppia ilman poikkeuksellisia älykkyyden lahjoja, siinä missä mitä tahansa muuta ainetta.
Itse sain pitkästä kovalla harjoittelulla vaikka ÄO vain 125
minä olin ihan urpo (pitkässä) matematiikassa lukion ajan ja kirjoitin siitä sitten M. en ole koskaan tarvinnut lukion matematiikkaa sen jälkeen. ÄO huitelee jossan 140 tienoilla, mutta edelleenkin: täysin urpo lukion matematiikassa.
Ihan normaaliälyinen, loogiseen ajatteluun kykenevä henkilö pystyy saamaan pitkästä matikasta L:n. Työtähän se vaatii ja harrastuneisuutta. Mun tytär kirjoitti "vain" pakolliset aineet eli keskittyi niihin, joista hänelle oli hyötyä opiskelupaikan hakemisessa.
sain melkoisella laiskottelulla pitkästä matikasta 9 ja E.
Homma kostautui myöhemmässä vaiheessa opiskeluja kun en ole ikinä oppinut opiskelemaan
Olen Mensan jäsen. Pitkän matematiikan L ei ollut mitenkään vaikea suoritus. Toki tunnollisesti opiskelin ja laskin paljon kirjoituksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matikan L:n saa vain pari prosenttia väestöstä. Siitä voi päätellä jotain.
Tosin jos sen ällän saa vasta vuosien ja vuosien uusintayritysten ja preppauskurssien jälkeen niin ei se ihan sama asia ole.
Se johtuu siitä, että arvosanarajat asetetaan Gaussin käyrän mukaan...
Jos älyä on +2 keskihajontaa niin L/10 pitäisi kyllä tulla jos matematiikka kiinnosta.
Ei pelkkä matemaattinen lahjakkuus tuo huippupisteitä. Älykkyyttä on niin monenlaista.
En tiedä, että olisi koskaan tutkittu. Mutta jos miettii niin, että jo kaikkien lukiolaisten äo on keskimäärin yli 100 (siinä on tapahtunut jo karsintaa) heistä kun otetaan pitkän matematiikan lukijat, niin heillä vielä kaikkia lukiolaisia korkeampi äo keskiarvo ja vain 5%:ia niistä pitkän matematiikan kirjoittajista saa L:n. Jollain alle 110:n äo:lla voi olla kovan työn ja tuskan takana se L kirjoittaa.
Jos pitkämatematiikan L ei muka vaadi hyviä älynlahjoja, niin miten tyhmiä onkaan ne, jotka ei selviä edes lyhyestä matematiikasta, tai edes pääse lukioon? Tai jotka ei pääse lääkelaskuista läpi..
Sain L ja 1000 euron stipendinkin.
Mensan nettitesti antaa 145 tulokseksi mutta mitään oikeaa testiä en ole tehnyt.
Ja huomautan että AV on lähtökohtaisesti vinoutunut datasetti, niin mitään johtopäätöksiä tän perusteella ei voi tehdä. Datapisteiden määräkin jäänee alhaiseksi.
Lyhyestä vai pitkästä?