Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja 54, ei päässyt henkilökohtaiseksi avustajaksi koska oli liian vanha

Vierailija
21.06.2023 |

Nyt Marja pahoitti mielensä kun tekstarilla oli ilmoitettu että asiakas toivoo nuorta avustajaa.
Marja kokee ikäsyrjintää.
Mielestäni avustettavalla on oikeus vaatia tietynikäistä avustajaksi ja nyt vaan Matkalle tsemppiä työnhakuun.

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma avustettavani on seurallinen ja hänen toinen avustajansa on tosi hiljainen, ei tykkää, kun ei juttele koko ajan, niinkuin itse teen. Minusta haluaa pitää kiinni, koska meillä synkkaa hyvin. Höpötetään ja nauretaan. 

Vierailija
142/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin avustajana 60-vuotiaana. Olen FM.

Miksi kommenttini on saanut useita alapeukkuja. Olen kiitollinen työpaikastani.

No kun ne ei halua että joku tekee koulutustaan alempaa työtä. Se ei sovi mantraansa siitä että joka ikinen työttömäksi jäänyt on työhaluton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on joukossa kaikenlaisia pervoa jotka toivoo nuorta naista pyllynpesijäksi.

Avustettavissa on nuoria / vanhoja / miehiä / naisia / lapsia.

Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.

Maksetaanko seurustelusta lisiä?

Vierailija
144/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

56-vuotiaana minulla epäiltiin erästä harvinaista sairautta, joka kyllä myöhemmin varmistui ettei sitä olisikaan.

Otin sairastamani sairauden liittoon yhteyttä, siis ko. sairauden alueeni, jolla sama harvinainen sairaus, tukihenkilöön. Tukihenkilö kieltäytyi keskustelemasta, koska olin liian vanha. Hän 24v.

En olisi tarvinnut muuta kuin kokemusperäistä  tietoa sairaudesta, milloin leikkaukseen jne. Yleistä tietoa, koska tuo sairaus, jota ei sitten minulla kuitenkaan ollut,( tämä selvisi vuosien seurannassa)on todellakin hyvin harvinainen, eikä lääkäreilläkään välttämättä ole kovin paljon tietoa tästä sairaudesta.

Vierailija
145/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me toivoimme MML hoitajaksi nuorta. Vanhoista niin paljon huonoja kokemuksia: istuivat vain sohvalla ristikkoa tekemässä ja utelivat meidän perheen asioita ja päälle päätteeksi vielä natkuttivat.. Nuoret puuhailivat lasten kanssa pirteämmin ja olivat neutraalimpia.

Tosin kyseessä lyhyt keikkatyö niin sillä ei kenenkään toimeentulolle niin suurta merkitystä.

Sama kokemus vuosien takaa. Meillä erityislapsi tosin lievä ja helppo, puheessa ja jumittumisessa suurimmat ongelmat. Paras MLL hoitaja oli lukiolainen. Toki aina etukäteen kerrottiin että toinen on erityislapsi. Tarvittiin minun opintojen ja miehen työmatkojen takia hoitaja silloin tällöin iltaisin. 

Vierailija
146/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 plus akat ovat 90 prosenttia työajasta saikuilla ja lopun työajan juoruavat puhelimessa. Sen tietää jokainen työnantaja, luultavasti myös toi joka avustajaa hakee.

Olen 50+ aika ja viimeisen kymmenen vuoden aikana olen tainnut olla ehkä 5 päivää saikulla. Kun lapset olivat pieniä, sairauspäiviä oli enemmän. Vain 70+ ihmiset puhuvat enää puhelimessa. Ongelman ydin on, että työnantaja luulee, ei tiedä. Suomen paska talouskehitys johtuu pitkälti siitä, ettei täällä tehdä päätöksiä tiedon perusteella.

Tämä palsta ei petä. Aina ilmestyy joku vaihdevuosikurppa puolustelemaan saikutteluaan. Tilastojenkin perusteella keski-ikäiset naiset saikuttaa eniten ja heillä on myös eniten mielenterveyden pulmia.

Oma avustettavani sanoi luottavansa iäkkäisiin avustajiin eniten. Itse en kyllä monta päivää ole saikulla ollut, ikää 65v kurppa.

Vierailija
147/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelläkään ihmisillä ei todellakaan ole läheskään aina mahdollisuutta "elää sellaista elämää kuin haluaisi"!! Kenellä mistäkin syystä.

Avustettavilta usein puutuu suhteellisuudentaju, eivät ymmärrä että eihän yhteiskunta kustanna terveillekään kaikkea mahdollista apua. Ja mitä mieleen juolahtaakin vaatimuksia.

Vierailija
148/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin avustajana 60-vuotiaana. Olen FM.

FM - aina ula:lla. 

(jonnet tuskin ymmärtää)

Pelkän kansakoulun käyneistä boomereista kuitenkin aina yhtä hauska. 

Vierailija
149/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan saa seuraksi kunhan löytyy diagnoosi. Oma avustettavani on aivoverenvuodon saanut mutta kuntoutunut siitä lähes ennalleen. Ainoa ongelma on huimaus minkä vuoksi hänellä on avustaja 8h päivässä. Kaikki ongelmat kun eivät aina näy ulospäin.

Vierailija
150/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 48 v haastattelussa työhön, jossa joutuu liikkumaan paljon,. Olen hyväkuntoinen ja normaalipainoinen. Haastattelija sanoi, sulla tuota ikääkin alkaa olla ja tässä joutuu liikkumaan paljon. Haastattelija itse oli tukeva 50 lähestyvä mies. Tästä on aikaa 10 v. Pääsin yli 50 v erääseen työhön. Oli kiva alle 30 v mies haastattelussa. Ei aina ole niin, että nuoret palkkkaisivat nuoria.

Vierailija
151/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan saa seuraksi kunhan löytyy diagnoosi. Oma avustettavani on aivoverenvuodon saanut mutta kuntoutunut siitä lähes ennalleen. Ainoa ongelma on huimaus minkä vuoksi hänellä on avustaja 8h päivässä. Kaikki ongelmat kun eivät aina näy ulospäin.

On siinä avustettavalla jo paljon muutakin ongelmaa kuin huimaus,  jos  kerran avustajaa tarvitaan 8h pv. 

Huimauksesta kärsii todella moni vanhus, kaatuilevat kotonaan jne. Ei heillekään myönnetä avustajaa päiväksi. Korkeintaan  4 pikaista kotihoidon käyntiä päivittäin.

Vierailija
152/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitse aiheen, mutta avustajasysteemiä käytetään väärin tosi paljon. Mitä pahempi suustaan avustettava on, sitä enemmän tunteja myönnetään 😳?

Sitten on tosi huonossa kunnossa olevia, joilla ainoastaan muutamaksi tunniksi viikossa myönnetty avustaja. 

Nämä pitäisi kaikki avata ja arvioida tarve uudelleen. 

Vierailija
153/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohitse aiheen, mutta avustajasysteemiä käytetään väärin tosi paljon. Mitä pahempi suustaan avustettava on, sitä enemmän tunteja myönnetään 😳?

Sitten on tosi huonossa kunnossa olevia, joilla ainoastaan muutamaksi tunniksi viikossa myönnetty avustaja. 

Nämä pitäisi kaikki avata ja arvioida tarve uudelleen. 

Monilla on lisäksi toimintakykyinen puoliso vierellä, mut silti myönnetään avustaja joka päivä 7-8 h.

Vierailija
154/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten nämä valittaa että vaikea saada avustajaa. No varmaan jos on kauhean tiukat kriteerit esim. iän suhteen.

Ei avustajan kuulu olla mikään kaverin korvike, se on työntekijä sulle eikä ostettu ystävä.

No pitää sen silti jaksaa avustaa niissä hommissa mihin avustajaa tarvitaan. Mun kanssa joutuis tallitöihin, jos en itse pystyis tekemään niitä hommia. Toki varmaan myisin ne, jos päätyisin vaikka pyörätuoliin enkä vois itse enää hoitaa hevosiani, mutta ennen sitä niistä on pakko huolehtia ja avustajahan ne hommat kuten heinien kuskaamisen ja siivouksen joutuis tekemään. 

Vierailija
155/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten nämä valittaa että vaikea saada avustajaa. No varmaan jos on kauhean tiukat kriteerit esim. iän suhteen.

Ei avustajan kuulu olla mikään kaverin korvike, se on työntekijä sulle eikä ostettu ystävä.

No pitää sen silti jaksaa avustaa niissä hommissa mihin avustajaa tarvitaan. Mun kanssa joutuis tallitöihin, jos en itse pystyis tekemään niitä hommia. Toki varmaan myisin ne, jos päätyisin vaikka pyörätuoliin enkä vois itse enää hoitaa hevosiani, mutta ennen sitä niistä on pakko huolehtia ja avustajahan ne hommat kuten heinien kuskaamisen ja siivouksen joutuis tekemään. 

Joutuis avustajaehdokkaat kuntotestiin ja sen jälkeen kuntokuurille, jos tarvis vaatis. 😅

Pyörätuolin työntäminen sohjoisilla ja huonostiauratuilla teillä käy myös kuntoilusta, varsinkin jos avustettava on painava henkilö.

Vierailija
156/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen avustaja ja teen töitä avustajana 40h viikossa. Olisi aika rankkaa olla se aika avustettavan kanssa jos ei tule toimeen. Olen ollut nyt tässä samassa paikassa töissä 5 vuotta. Kevyttä työtä, lähinnä seurana olemista. 

Ahaa, eli siis avustajan saa myös seuraksi. Olen yksinäinen työtön, saisinko avustajan juttuseuraksi itselleni?

Voit toki saada, laita hakemusta menemään. Itselläni 11 diagnoosia mutta mitään määrättyä diagnoosia avustajan saaminen ei vaadi.

Vierailija
157/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on joukossa kaikenlaisia pervoa jotka toivoo nuorta naista pyllynpesijäksi.

Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.

Eikö se tärkein kuitenkin ole että on se avustaja, minkä ikäinen tahansa, joka vie näihin paikkoihin? Kaverit sitten erikseen.

Oletko koskaan ollut avustajana? Ei nimittäin ole kestävää avustajan tai asiakkaan kannalta jos ei kemiat kohtaa. 

Vierailija
158/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko avustajan työaika 3- vuorotyötä? Yöllä keikoille? 

Kyllä on kolmivuototyötä ja yötyötä. Ei ne koneessa elävät ole öisin ilman avustajaa ja kuole

Vierailija
159/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen ajatus. Milloin näin on alettu ajattelemaan? Ikäeroa voi hyvin pitää myös kiinnostavana. Ajattelisin että henkilökemia ei ole ikäkysymys. Asennekysymys voi jo olla.

Itse olen tavannut avustajaehdokkaita ja tiedän tämän ikä-asian siis hyvin. Omalla kohdallani kyse ei ole kemiasta eikä asenteesta vaan siitä että vanhemmat ihmiset eivät yksinkertaisesti kykene siihen mihin pitäisi työssä kyetä. Ei kaikki nuoretkaan. Sopivaa on vaikea löytää mutta olen onnekas kun olen löytänyt.

Vierailija
160/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveelläkään ihmisillä ei todellakaan ole läheskään aina mahdollisuutta "elää sellaista elämää kuin haluaisi"!! Kenellä mistäkin syystä.

Avustettavilta usein puutuu suhteellisuudentaju, eivät ymmärrä että eihän yhteiskunta kustanna terveillekään kaikkea mahdollista apua. Ja mitä mieleen juolahtaakin vaatimuksia.

Sinä näköjään kuulut ihmisiin jotka ei ymmärrä mitä henkilökohtainen apu on. Se mahdollistaa edes vähän sitä elämää mitä eläisin ilman vammaa. Eli avustajan ansiosta

1) pääsen pois kotoa

2) pääsen harrastamaan ja osallistumaan

Oletko kateellinen? Tänäänkin aion maksaa avustajan ruoat omasta pussista koska olen vaan niin kiitollinen että pääsen ulos edes joskus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän