Sähköautoilu Suomessa on tulevaisuudessa hyvä, ei vielä
Infra laahaa nimittäin perässä.
Latauspaikkoja ei ole riittävästi. Niitä ylläpitävät useat yritykset joten eri äppien käyttö latailussa on tympeää ja askartelua.
Taksit kököttävät asemilla vieden kaikki asiakaspaikat.
Kun takseille saadaan riittävästi omia paikkoja, eri äppien kanssa pelleily saadaan järkevöitettyä ja latauspaikkoja saadaan reilusti lisää, alkaa homma toimimaan.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Myytiin syksyllä dieseli pois ja siirryttiin 100 % sähköön. Joulukuun sähkölasku oli kaiken kaikkiaan alle kahden tankillisen hinta, ja se sisältää kaiken käytetyn sähkön, mm. kaksi ilmalämpöpumppua. Kyllä minä laskisin tuon hyväksi jo nyt.
Ihana vastaus ;). Kumpa minäkin olisi yhtä happygolucky.
Joo jos kaikki latailisivat vaan kotonaan, ei olisikaan mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytiin syksyllä dieseli pois ja siirryttiin 100 % sähköön. Joulukuun sähkölasku oli kaiken kaikkiaan alle kahden tankillisen hinta, ja se sisältää kaiken käytetyn sähkön, mm. kaksi ilmalämpöpumppua. Kyllä minä laskisin tuon hyväksi jo nyt.
Ihana vastaus ;). Kumpa minäkin olisi yhtä happygolucky.
Joo jos kaikki latailisivat vaan kotonaan, ei olisikaan mitään ongelmia.
Iso osa pystyy jo ja lisääntyy päivä päivältä koska laki siihen velvoittaa.
Jos kaikilla on latausasema omassa pihassa niin se ei tarkoita sitä että Suomessa on hyvä infra sähköautoilulle.
Hyvä infra tarkoittaa sitä että kun kuljet Suomea pitkin poikin, voit latailla autoa pitkin matkaa sujuvasti aina tarpeen tullen.
Ja näin ei vielä Suomessa ole.
Kun sitä autoa käytetään paljon muuhunkin kuin siten että omassa pihassa ladataan ja sitten käydään kaupassa ja tullaan taas omaan pihaan lataamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikilla on latausasema omassa pihassa niin se ei tarkoita sitä että Suomessa on hyvä infra sähköautoilulle.
Hyvä infra tarkoittaa sitä että kun kuljet Suomea pitkin poikin, voit latailla autoa pitkin matkaa sujuvasti aina tarpeen tullen.
Ja näin ei vielä Suomessa ole.
Kun sitä autoa käytetään paljon muuhunkin kuin siten että omassa pihassa ladataan ja sitten käydään kaupassa ja tullaan taas omaan pihaan lataamaan.
latausasemia on jo varmasti yli 2000, ja niissä tuhansia latauspisteitä. Lisäksi kaikki ruokakauppaketjut (s, k ja lidl) lisäävät koko ajan kauppoihinsa latauspisteitä. Bensa-asemia taasen on alle 2000 ja määrä vähenee vuosi vuodelta.
Sähköauton hyötysuhde on niin onneton että se ei tule koskaan pärjäämään polttikselle.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton hyötysuhde on niin onneton että se ei tule koskaan pärjäämään polttikselle.
AAHHAHAHAHAHAAA!!!
Tää oli kyllä hyvä vitsi 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikilla on latausasema omassa pihassa niin se ei tarkoita sitä että Suomessa on hyvä infra sähköautoilulle.
Hyvä infra tarkoittaa sitä että kun kuljet Suomea pitkin poikin, voit latailla autoa pitkin matkaa sujuvasti aina tarpeen tullen.
Ja näin ei vielä Suomessa ole.
Kun sitä autoa käytetään paljon muuhunkin kuin siten että omassa pihassa ladataan ja sitten käydään kaupassa ja tullaan taas omaan pihaan lataamaan.
En kulje Suomea pitkin poikin, eikä oikeastaan kukaan tuntemani ihminen poislukien ehkä yhtä vuosittaista lapin reissua, jonne ainakin puolet noista tuntemistani ihmisistä joko lentää tai menee junalla ja vuokraa auton paikanpäältä.
Käytettyjä säkäreitä saa nyt halvalla ostaa,kun niiden ylläpito olikin2 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriauton,tänään luettua,ei yllätä.Hertz on yritys.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton hyötysuhde on niin onneton että se ei tule koskaan pärjäämään polttikselle.
Sähköauton HYÖTYSUHDE on järkyttävän paljon parempi kuin polttiksen. Se on liki 100%, kun polttiksilla se on parhaimmillaan 40% luokkaa. (motiva)
Voi että eikö nyt mennytkään kuin Strömsöössä, sähköautoilijat? Bensapolttoista kalliimpi auto jolla hyvä kuin pääsee ajamaan talvella, iso osa vuodesta Suomessa. Taas meni ihan hel vetin hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton hyötysuhde on niin onneton että se ei tule koskaan pärjäämään polttikselle.
AAHHAHAHAHAHAAA!!!
Tää oli kyllä hyvä vitsi 😂
Sähkärin energiavarastolla pääsee 400-500km, polttis 1200km. Sähkärin energiavarasto painaa n.400kg, polttiksen n. 50kg. Sähkärin energiavarasto maksaa 20000eur.. polttiksen polttoainetankki teollisesti valmistettuna ehkä muutamia kymppejä. Niin että hah hah haa
Kaverin vaimo hakkui juuri heidän Teslansa. Ajelivat viikonloppuna varsinais-Suomesta stadiin eikä lämmitys toiminut. Lämpötila -30C.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin vaimo hakkui juuri heidän Teslansa. Ajelivat viikonloppuna varsinais-Suomesta stadiin eikä lämmitys toiminut. Lämpötila -30C.
Niin, autoon siis tuli joku vika. Sellaista sattuu autojen kohdalla aina joskus.
Sähköauton latausinfra on jo hyvällä tasolla ihan syrjäseutuja lukuunottamatta ja kasvaa koko ajan. En ole myöskään kokenut mitään ongelmia latauksen toimivuuden kanssa. Valitettavasti vaan sähköautoiluun suhtautuu fanaattisesti sellaiset ihmiset, joiden on vaikea sopeutua yhtään mihinkään muutokseen ja haluavat katsoa kaikkea negaation kautta.
Seuraava auto minulla on ladattava hybridi,toyota Prius ja keltaisena.Siitä seuraava,ei vielä osaa sanoa.5 vuotta ajettelin Priuksen pitää.
Vierailija kirjoitti:
Myytiin syksyllä dieseli pois ja siirryttiin 100 % sähköön. Joulukuun sähkölasku oli kaiken kaikkiaan alle kahden tankillisen hinta, ja se sisältää kaiken käytetyn sähkön, mm. kaksi ilmalämpöpumppua. Kyllä minä laskisin tuon hyväksi jo nyt.
Jaa, mutta minä tankkasin bensa-autoni viimeksi marraskuun lopulla. Sähkölaskut ollut moninkertaiset siihen verrattuna.
Tuskin koskaan ostan sähköautoa mutta en silti saa mitään hekumointia niiden moittimisestakaan, haiskahtaa jonkun verran veriseltä kateudelta. Sääliksi käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton hyötysuhde on niin onneton että se ei tule koskaan pärjäämään polttikselle.
AAHHAHAHAHAHAAA!!!
Tää oli kyllä hyvä vitsi 😂
Sähkärin energiavarastolla pääsee 400-500km, polttis 1200km. Sähkärin energiavarasto painaa n.400kg, polttiksen n. 50kg. Sähkärin energiavarasto maksaa 20000eur.. polttiksen polttoainetankki teollisesti valmistettuna ehkä muutamia kymppejä. Niin että hah hah haa
Ja sitten se oikea HYÖTYSUHDE laskenta.
Sähkärillä pääsee 100 km 15-25 kWh:lla
polttiksella pääsee 100 km 47,2-118 kWh:lla
Ei tule olemaan halpaa jatkuvasti nousevien sähkölaskujen kanssa.
Sähkön hinta ei tule laskemaan, vaan päinvastoin nousemaan vielä lisää. Täällä ei tule olemaan kivaa minkään sähkövempeleen kanssa. Tietenkin jos sun työmatkasi on kaksi kilometriä, niin mitä väliä. Tosin eiköhän ne akut purkeennu myös käyttämättömyyttä
Myytiin syksyllä dieseli pois ja siirryttiin 100 % sähköön. Joulukuun sähkölasku oli kaiken kaikkiaan alle kahden tankillisen hinta, ja se sisältää kaiken käytetyn sähkön, mm. kaksi ilmalämpöpumppua. Kyllä minä laskisin tuon hyväksi jo nyt.