Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja 54, ei päässyt henkilökohtaiseksi avustajaksi koska oli liian vanha

Vierailija
21.06.2023 |

Nyt Marja pahoitti mielensä kun tekstarilla oli ilmoitettu että asiakas toivoo nuorta avustajaa.
Marja kokee ikäsyrjintää.
Mielestäni avustettavalla on oikeus vaatia tietynikäistä avustajaksi ja nyt vaan Matkalle tsemppiä työnhakuun.

Kommentit (232)

Vierailija
121/232 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä mikä idea on antaa avustettavan päättää avustajastaan kun suurin osa noista ei ole saanut mitään opastusta ja koulutusta omista velvollisuuksistaan "työnantajana". Järkevintä olisi että kunta palkkaisi avustajat johonkin yhteiseen avustajavirastoon tjsp (tai sairaanhoitopiiri, mikälie) ja noi sitten osoitettaisiin tarpeen mukaan avustettaville. Pysyisi homma ammattimaisena. 

Et ymmärrä, koska et itse tarvitse avustajaa.

Avustajan pitää, mikäli mahdollista, olla sama, koska on tosi raskasta aina uudelleen ja uudelleen selittää, että nyt haluan sinun toimivan näin ja näin... Avustajahan on avustettavan "jatke".

Jos henkilöillä ei synkkaa, jatkuva yhdessäolo käy kummallekin raskaaksi. 

Haluaisitko itse jonkun random tyypin kotiisi joka ikinen päivä? Vai mieluiten sellaisen, josta pidät?

Ahdistettavalla on usein ongelmia, joita on vaikea saada muita ymmärtämään. Itselläni esim. on heikentyneen kuulon lisäksi sellainen rappeuma, että jos henkilö puhuu nopeasti, puhe puuroutuu aivoissani. Sama, jos henkilö puhuu liian murteellisesti tai huonosti suomea. Tällaisen itse huomaa heti, mutta selittäminen... no, joo. Kokemukseni perusteella ei onnistu.  

Vierailija
122/232 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on joukossa kaikenlaisia pervoa jotka toivoo nuorta naista pyllynpesijäksi.

Avustettavissa on nuoria / vanhoja / miehiä / naisia / lapsia.

Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.

Avustaja ei ole seuralainen tai juttukaveri. Avustettavan täytyy itse hoitaa ihmissuhteensa ihan niinkuin muidenkin ihmisten. Eri-ikäinen avustaja voi tehdä työtehtävät keikalla ja kaupoilla aivan mainiosti.

Jokainen avustettava on erilainen ja jokaisella erilainen elämä. Joku voi kieltäytyä tulemasta JVG:n keikalle eikä sillon voi kun antaa potkut. Koska tunteja on usein vain rajattu määrä, joutuu työvuorot suunnittelemaan minuutilleen. Itselleni sporttisuus on ehdoton vaatimus. Jos avustaja liikkuu hitaasti, oma kuntoni rapistuu eli en pysty elämään sitä elämää mitä haluan elää. Tulisi yhteiskunnallekin kalliiksi jos lihoisin ja masentuisin ja tarvitsisin terveydenhuoltoa siksi. Huom! Kaikki avustettavat eivät ole jalattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/232 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli jopa pitkään viisikymppinen avustaja mutta lopulta hän sai potkut koska juorusi asioistani.

Olen myös muutamia tunteja pitänyt eri viisikymppisiä avustajia mutta meillä ei ole ollut mitään yhteistä joten olen lopettanut heti alkuunsa heidän työnsä.

Usein viisikymppisillä jo kunto on niin surkea että se estää minulle avustajana toimimisen. Muutamat ovat myös halunneet päättää minne mennään kahville ja minne matkustetaan joten ovat ymmärtäneet täysin väärin että heidän tehtävänsä on elää minun elämää eikä päättää mitä tehdään. 

T.avustettava

Mua ei saisi villit hevosetkaan alkamaan avustajaksi. Paskempaa duunia ei varmaan ole olemassa, kuin jonkun märisevän avustettavan henkilökohtaisena orjana toimiminen ja vielä naurettavan surkealla palkalla. Mieluummin työn

Oliko ton tarkoitus kuulostaa houkuttelevalta?

Vierailija
124/232 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan kertoa että vapaa-ajan avustaminen voi olla ihan mukavaakin, pääsee eri paikkoihin ja saa jännitystä elämäänsä 

Vierailija
125/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on joukossa kaikenlaisia pervoa jotka toivoo nuorta naista pyllynpesijäksi.

Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.

Onko avustajan työaika 3- vuorotyötä? Yöllä keikoille? 

Vierailija
126/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta avustajaa ei enää saa, kun ei saa enää soviteltua päivärahaa ja asumistukea leikataan. 

Jos hakee toimeentulotukea tilalle niin siinä on työvelvoite julkisen yksiköissä. 

Vierailija
127/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mummuikäiset vinkuvat täällä töitä? Jääkää eläkkeelle. Ja jos ette 45 ikävuoteen mennessä ole saaneet säästettyä 100 000 euroa pahan päivän varalle muodossa tai toisessa ja olette työskennelleet valmistumisestanne alkaen, katsokaa peiliin ja tunnustakaa tyhmyytenne. Vika on ihan vaan teissä itsessänne!

Olen 56, miten ihmeessä voisin jäädä eläkkeelle? Mielelläni haluaisikin jo tästä oravanpyörästä. Olen perusterve, eikä mt-ongelmia. Ei ole mitään perustetta eläkkeelle. Pitäisikö näytellä masentunutta tai sekopäätä?

Monet avustettavat vaativat, että avustajan pitää olla nuori tai sitten iäkkämpi, mies tai sitten nainen, pitää hallita hyvin kirjoitustaito ja tietokoneen käyttö.  Pitää hallita juuri kyseisen ihmisen sairaus ja osattava käyttää kaikkia apulaitteita. Halli

Kohta ei saa enää avustajaa. 

Eli puoliso hoitaa tai laitoshoitoon. 

Vierailija
128/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen ajatus. Milloin näin on alettu ajattelemaan? Ikäeroa voi hyvin pitää myös kiinnostavana. Ajattelisin että henkilökemia ei ole ikäkysymys. Asennekysymys voi jo olla.

Vierailija
129/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni lopettaa avustajan hommat, kun ei tule enää soviteltua päivärahaa tilille ja asumistukea leikataan. 

Vierailija
130/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni lopettaa avustajan hommat, kun ei tule enää soviteltua päivärahaa tilille ja asumistukea leikataan. 

Jatkossa pitää saada 40 h joka viikko töitä. 

Vierailija
131/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin törmännyt hakemukseen, jossa haetaan nimenomaan nuorta avustajaa. Olen ajatellut, että kyseessä on nuori henkilö itsekin. 

Vierailija
132/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on tässä se avustettava eikä avustaja.

Avustettavalla on oikeus toivoa tietynlaista avustajaa, hän itse tietää parhaiten millaisen henkilön kanssa todennäköisesti pärjää. Aikaa vietetään kuitenkin tiiviisti yhdessä. 

En lähtisi vaahtoamaan ikäsyrjinnästä. Jos ei tule valituksi, niin sitten ei tule. Varmasti jostain muualta työpaikka löytyy. Onhan hoitoalalla pulaa työntekijöistä.

Vierailija
133/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko avustajajärjestelmä pitäisi laittaa uusiksi.  Onneksi henkkareista useimmat kuuluu jo ammattiliittoihin. 

Vierailija
134/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä on ikävää todellisuutta Suomessa. Tiedän tapauksen, jossa pomo aikoi potkia pellolle kokeneen työntekijän, jolla oli alle vuosi eläkkeelle pääsyyn. Pomo ei pitänyt hänestä, koska halusi ympäröidä itsensä nuorilla työntekijöillä. Tietenkään näin asiaa ei esitetty missään virallisessa yhteydessä, vaan irtisanomisen syyt olisi näyttäneet laillisilta. Onneksi isossa talossa toisesta yksiköstä löytyi apua ja irtisanomisuhan alla oleva työntekijä sai sieltä paikan viimeisiksi kuukausikseen ennen eläkkeelle siirtymistä. 

Vierailija
135/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jotain muuta vikaa Marjassa?

Jos ei, niin ikäsyrjintä. 

Vierailija
136/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin on. Luulevat myös että seksipalvelut kuuluvat avustajan työhön.

Kyllä siihen hintaan pitäis kuulua.

Pena, 75

Vierailija
137/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen avustaja ja teen töitä avustajana 40h viikossa. Olisi aika rankkaa olla se aika avustettavan kanssa jos ei tule toimeen. Olen ollut nyt tässä samassa paikassa töissä 5 vuotta. Kevyttä työtä, lähinnä seurana olemista. 

Vierailija
138/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö avustaja ole avustamassa, töissä,eikä kaverina? Emme me voi valita sairaalassa potilaana ollessamme hoitajiamme.

Vierailija
139/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä mikä idea on antaa avustettavan päättää avustajastaan kun suurin osa noista ei ole saanut mitään opastusta ja koulutusta omista velvollisuuksistaan "työnantajana". Järkevintä olisi että kunta palkkaisi avustajat johonkin yhteiseen avustajavirastoon tjsp (tai sairaanhoitopiiri, mikälie) ja noi sitten osoitettaisiin tarpeen mukaan avustettaville. Pysyisi homma ammattimaisena. 

Idea on siinä, että avustajan ja avustettavan persoonien tulee kohdata, jotta homma toimii. Ei nuorelle naiselle voi laittaa avustajaksi Jormaa 65v.

Miksi ei voi? Ei persoonallisuus ole iästä tai sukupuolesta kiinni. Jos persoonien tulee kohdata, niin silloin kriteerinä EI voi olla ikä.

Vierailija
140/232 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen avustaja ja teen töitä avustajana 40h viikossa. Olisi aika rankkaa olla se aika avustettavan kanssa jos ei tule toimeen. Olen ollut nyt tässä samassa paikassa töissä 5 vuotta. Kevyttä työtä, lähinnä seurana olemista. 

Ahaa, eli siis avustajan saa myös seuraksi. Olen yksinäinen työtön, saisinko avustajan juttuseuraksi itselleni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi