Marja 54, ei päässyt henkilökohtaiseksi avustajaksi koska oli liian vanha
Nyt Marja pahoitti mielensä kun tekstarilla oli ilmoitettu että asiakas toivoo nuorta avustajaa.
Marja kokee ikäsyrjintää.
Mielestäni avustettavalla on oikeus vaatia tietynikäistä avustajaksi ja nyt vaan Matkalle tsemppiä työnhakuun.
Kommentit (232)
Mistäköhän vammainen saisi ilmaisia harrastuksia ja matkoja? Kiinnostaa kun itse olen aina kaiken maksanut ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva, jos jollakulla on varaa valita kuka avustaa millon missäkin.
Täytyy olla todella hyvä avustettava noihin pekseihin.
Muutoin kitinä on enemmänkuin turhaa ja pitää yhteikunnan kustantamaa palvelua itsestäänselvänä (mulle kuuluu kun olen vammainen) 🙄
Ei kai kukaan kitise kuin epäsopivista avustajista? Hyviin ollaan tyytyväisiä.
Minä olen 61vuotias. En kelvannut myöskään avustajaksi. Olin kuulemma liian vanha.
Olen ollut ymmärtävinäni, että avustajista olisi pulaa, mutta eipä taida ollakaan.
Höpö höpö. Joku vahvistamaton yksittäistapaus, jossa on teini laittanut tekstarin. Tämäkö sitten muodostaa yleisen säännön?
Omalla puolisollani on avustaja osan päivästä. Avustajia on ollut aika lailla minkä ikäisiä vain, nuorin oli 17-vuotias (osoittautui kyllä liian nuoreksi) ja vanhin oli reilusti yli 60+ eläkeläinen. Ainoa kriteeri on ollut sukupuoli eli naispuolinen avustaja. Tämäkään ei ole sukupuolisyrjintää, sillä miesavustajan kanssa ei voi mennä esim. uimahalleihin, pukukoppeihin tms paikkoihin mihin vaaditaan samansukupuolinen avustaja.
Ei ole ikä osoittautunut ongelmaksi tai kriteeriksi vaan avustajan suhtautuminen työhönsä ja avustettavaan. Jos on asiallinen ja hoitaa hommansa, niin oikeasti on ihan sama minkä ikäinen on.
Ja veikkaisin, että aika harva avustajan saanut kaipaa pervosti mitään pyllynpesijää eroottisiin fantasioihin, vaan kaipaa apua arjessa. kodinhoidossa ja vapaa-ajan harrastuksiin osallistumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva, jos jollakulla on varaa valita kuka avustaa millon missäkin.
Täytyy olla todella hyvä avustettava noihin pekseihin.
Muutoin kitinä on enemmänkuin turhaa ja pitää yhteikunnan kustantamaa palvelua itsestäänselvänä (mulle kuuluu kun olen vammainen) 🙄
Ei kai kukaan kitise kuin epäsopivista avustajista? Hyviin ollaan tyytyväisiä.
Voit ihan itse palkata (ja maksaa) sellaisen avustajan, kun haluat.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 61vuotias. En kelvannut myöskään avustajaksi. Olin kuulemma liian vanha.
No ehkä et kelvannut siksi, että kyseisessä avustustyössä vaaditaan fyysistä voimaa, hyvää kuntoa ja jaksamista? Ei esimerkiksi avustettavaa jaksa siirtää tai työntää pyörätuolia hangessa jos on itse eläkeikäinen ja raihnainen.
Aivan varmasti löytyy hommia alalta sellaiselle avustettavalle, joka tarvitsee kevyempää avustusta.
Tässäkin keskustelussa tunnutaan niputettavan avustettavat yhdeksi yhteiseksi mötiksi. Ei jokainen avustettava tarvitse täsmälleen samanlaista apua ja yhtä paljon. Joku tarvitsee avustajaa auttamaan vaikka kerran päivässä lyhyesti arjen askareissa, joku tarvitsee ympärivuorokautista apua ja siirtelyä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin avustajana 60-vuotiaana. Olen FM.
Niin on juttakin, mutta huono on yleissivistys. Turhaa patsastelua käytännössä huuhaa tittelillä.
itse en kelvannut, koska ikää jo 63. Avustettava oli 70. Palkkaa tarjotaan 10- 11 € ja näillä avustettavilla on varaa valita, kenet ottavat. Nyt olen työtön, koska en kelpaa edes avustamaan 70v ukkoa. Kyseinen ukko ilmrisesti haluaa nuoren, nätin naisen avustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Joku vahvistamaton yksittäistapaus, jossa on teini laittanut tekstarin. Tämäkö sitten muodostaa yleisen säännön?
Omalla puolisollani on avustaja osan päivästä. Avustajia on ollut aika lailla minkä ikäisiä vain, nuorin oli 17-vuotias (osoittautui kyllä liian nuoreksi) ja vanhin oli reilusti yli 60+ eläkeläinen. Ainoa kriteeri on ollut sukupuoli eli naispuolinen avustaja. Tämäkään ei ole sukupuolisyrjintää, sillä miesavustajan kanssa ei voi mennä esim. uimahalleihin, pukukoppeihin tms paikkoihin mihin vaaditaan samansukupuolinen avustaja.
Ei ole ikä osoittautunut ongelmaksi tai kriteeriksi vaan avustajan suhtautuminen työhönsä ja avustettavaan. Jos on asiallinen ja hoitaa hommansa, niin oikeasti on ihan sama minkä ikäinen on.
Ja veikkaisin, että aika harva avustajan saanut kaipaa pervosti mitään pyllynpesijää eroottisiin fantasioihin, vaan kaipaa apua arjessa. kodinhoidossa ja vapaa-ajan harrastuksiin osal
Veikkaat väärin. Niitä pervoja riittää. Se on metkaa, että miehet(kin) haluavat useimmiten juuri naispuolisen avustajan. Miksiköhän?
Nämä avustettavat, joiden avustajat kunta kustantaa, saisivat olla ilman apua, jos ei avustaja kelpaa. Mikä oikeus heillä on valita avustaja, kun vanhuksilla ei ole oikeutta mihinkään ? Jos avustaja ei kelpaa, huonolla palkalla, niin pärjätköön itse. Olkoot onnellisia, jos joku vaivautuu 10 € tuntipalkalla avustamaan näitä vaikeita, inhottavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Avustajan saa seuraksi kunhan löytyy diagnoosi. Oma avustettavani on aivoverenvuodon saanut mutta kuntoutunut siitä lähes ennalleen. Ainoa ongelma on huimaus minkä vuoksi hänellä on avustaja 8h päivässä. Kaikki ongelmat kun eivät aina näy ulospäin.
Itselläni on myös jatkuva huimaus ja käyn töissä. Ei ole avustajaa minulla ikinä ollut.
Ollut neurologinen sairaus lapsena.
Olen jo pitkään miettinyt, että taitaa olla terveempiä ihmisiä eläkkeellä kuin minä joka käyn töissä.
Lapsena ollut neurologinen sairaus, huimaa koko ajan ja olen hitaampi kuin muut. Olen työkkärin listoilla ja joka vuosi laitetaan uuteen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään miettinyt, että taitaa olla terveempiä ihmisiä eläkkeellä kuin minä joka käyn töissä.
Lapsena ollut neurologinen sairaus, huimaa koko ajan ja olen hitaampi kuin muut. Olen työkkärin listoilla ja joka vuosi laitetaan uuteen työpaikkaan.
Välillä siivoan lattiat kotona niin, että istun lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ymmärtävinäni, että avustajista olisi pulaa, mutta eipä taida ollakaan.
Hyviä ammattitaitoisia avustajia on harvassa ja vastaa lottovoittoa jos sellaisen saa. Kuka tahansa ei sovi avustajan työhön.
Miksi näille vaikeille, ärsyttäville, huonosti käyttäytyville ihmisille, maksetaan avustajat? Vanhukset makaavat laitoksissa, ilman avustajia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi näille vaikeille, ärsyttäville, huonosti käyttäytyville ihmisille, maksetaan avustajat? Vanhukset makaavat laitoksissa, ilman avustajia?
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ja heillä on kotihoidon palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajan saa seuraksi kunhan löytyy diagnoosi. Oma avustettavani on aivoverenvuodon saanut mutta kuntoutunut siitä lähes ennalleen. Ainoa ongelma on huimaus minkä vuoksi hänellä on avustaja 8h päivässä. Kaikki ongelmat kun eivät aina näy ulospäin.
Itselläni on myös jatkuva huimaus ja käyn töissä. Ei ole avustajaa minulla ikinä ollut.
Taidat olla melko terve kun työnteko onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla melko terve kun työnteko onnistuu.
Toimistotyö, tällä hetkellä etänä. Eli saa istua koko ajan.
Näitä "mulle kuluu" - vammaisia on maa pullollaan. Vedotaan kaikenmaailman harrastuksiin, kun mukamas ei vammaisetkin harrastaa sitäsuntätä ja siksi yhteiskunnan pitää kustantaa vammaiselle harrastukset ratsastuksesta tanssitunteihin ja risteilyihin - mukaalukien matkat, majoitukset ja avustajat.
Yksikään avustaja ei harrasta niin paljon ja kallisti, kun nämä poloiset vammaiset, jotka pitää etuja itsestäänselvinä oikeuksina.
Ja kitisevät, kun avustaja on vääränlainen.