Marja 54, ei päässyt henkilökohtaiseksi avustajaksi koska oli liian vanha
Nyt Marja pahoitti mielensä kun tekstarilla oli ilmoitettu että asiakas toivoo nuorta avustajaa.
Marja kokee ikäsyrjintää.
Mielestäni avustettavalla on oikeus vaatia tietynikäistä avustajaksi ja nyt vaan Matkalle tsemppiä työnhakuun.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on julistettu että kuka tahansa pääsee henkilökohtaiseksi avustajaksi.
Lehdet tykkää luoda kuvaa yli nelikymppisistä ei haluttuina työntekijöinä. Milloin kirjoitetaan, että masennus, unihäiriöt tai jotkut sairaudet ovat lisääntyneet tuossa ikäryhmässä.
Mitä sä lässytät "luoda kuvaa". Ikäsyrjintä on todellista totta eikä mikään kenenkään luoma mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummuikäiset vinkuvat täällä töitä? Jääkää eläkkeelle. Ja jos ette 45 ikävuoteen mennessä ole saaneet säästettyä 100 000 euroa pahan päivän varalle muodossa tai toisessa ja olette työskennelleet valmistumisestanne alkaen, katsokaa peiliin ja tunnustakaa tyhmyytenne. Vika on ihan vaan teissä itsessänne!
Olen 56, miten ihmeessä voisin jäädä eläkkeelle? Mielelläni haluaisikin jo tästä oravanpyörästä. Olen perusterve, eikä mt-ongelmia. Ei ole mitään perustetta eläkkeelle. Pitäisikö näytellä masentunutta tai sekopäätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummuikäiset vinkuvat täällä töitä? Jääkää eläkkeelle. Ja jos ette 45 ikävuoteen mennessä ole saaneet säästettyä 100 000 euroa pahan päivän varalle muodossa tai toisessa ja olette työskennelleet valmistumisestanne alkaen, katsokaa peiliin ja tunnustakaa tyhmyytenne. Vika on ihan vaan teissä itsessänne!
Olen 56, miten ihmeessä voisin jäädä eläkkeelle? Mielelläni haluaisikin jo tästä oravanpyörästä. Olen perusterve, eikä mt-ongelmia. Ei ole mitään perustetta eläkkeelle. Pitäisikö näytellä masentunutta tai sekopäätä?
Monet avustettavat vaativat, että avustajan pitää olla nuori tai sitten iäkkämpi, mies tai sitten nainen, pitää hallita hyvin kirjoitustaito ja tietokoneen käyttö. Pitää hallita juuri kyseisen ihmisen sairaus ja osattava käyttää kaikkia apulaitteita. Hallitava myös kaikkien mahdollisten instituuttien kanssa asiointi kyseisen ihmisen asioista, siivottava talo laittiasta kattoon vaikka avustaja ei ole siivooja. Hoidettava koira ja lapset...
Mua huvittaa nämä, mitä ilmeisimmin nuorten ihmisten heitot "jääkää eläkkeelle". Ei sitä noin vain jäädä. Kerroin jo toisessa ketjussa olevani 59-vuotias liikuntakyvytön kehäraakki pyörätuolissa mutta eläkkeelle en pääse. En vaikka on lääkärinlausunto "kykenemätön kaikkeen työhön".
Meidän kaupungissa on ihan yleisessä tiedossa vammainen mieshenkilö, joka palkkaa henkilökohtaisiksi avustajiksi ainoastaan nuoria ja kauniita naisia. Sama äijä pitää hirveää älämölöä milloin mistäkin asiasta, koska vammaisena hänellä on oikeus siihen ja tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on joukossa kaikenlaisia pervoa jotka toivoo nuorta naista pyllynpesijäksi.
Avustettavissa on nuoria / vanhoja / miehiä / naisia / lapsia.
Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.Eikö se tärkein kuitenkin ole että on se avustaja, minkä ikäinen tahansa, joka vie näihin paikkoihin? Kaverit sitten erikseen.
Ei sairailla ja monivammaisilla välttämättä ole kavereita.
Mutta ymmärrän hyvin, että sinulla on kavereita, vaikkei yhtään empatiaa löydykään.
-eri-
Kokoomus voikin jatkossa määrätä avustajan vaikka aakkosjärjestyksessä suorittamaan sosiaaliturvan vastikkeellisuutta.
Miksi vammaisilla on oikeus itse valita orjansa, vaikka valtio sen maksaa? Pitää tehdä joku avustajavälitys, josta sitten laitetaan se jonka vuoro on mennä. Kyllä rullatuolia osaa kuka vaan työntää.
Me toivoimme MML hoitajaksi nuorta. Vanhoista niin paljon huonoja kokemuksia: istuivat vain sohvalla ristikkoa tekemässä ja utelivat meidän perheen asioita ja päälle päätteeksi vielä natkuttivat.. Nuoret puuhailivat lasten kanssa pirteämmin ja olivat neutraalimpia.
Tosin kyseessä lyhyt keikkatyö niin sillä ei kenenkään toimeentulolle niin suurta merkitystä.
Tunnustakaa tyhmyytenne ja jääkää 45 vuotiaana eläkkeelle 🤣 Einsteinko siellä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vammaisilla on oikeus itse valita orjansa, vaikka valtio sen maksaa? Pitää tehdä joku avustajavälitys, josta sitten laitetaan se jonka vuoro on mennä. Kyllä rullatuolia osaa kuka vaan työntää.
Pyörätuolia ei muuten osaa työntää kuka tahansa. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on joukossa kaikenlaisia pervoa jotka toivoo nuorta naista pyllynpesijäksi.
Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.On myös näitä jotka hyväkslkäyttää tai yrittää hyväksikäyttää avustajaa.
Tässäkään ei avustettava halunnut edes tavata, ei ikä kuitenkaan määritä persoonaa ja mielenkiinnonkohteita. Hyvinkin se viiskymppinen voi tykätä vaika festareista ja joku nuorempi taas ei.
Eikö sen avustajan tarkoitus ole avustaa? Ystävät ovat erikseen. Outoa, että ei ole edes suostunut tapaamaan.
Avustaja ja avustettava ovat läheisissä tekemisissä yleensä avustettavan omassa kodissa. Siksi henkilökemia on tärkeää. Silloin avustajan iällä, harrastuneisuudella ja muilla ominaisuuksilla on merkitystä ja ne saavat vaikuttaa avustajan valintaa. Eri asia on sitten selvästi epäasialliset toiveet kuten nuori, kaunis nainen keski-ikäisen miehen avustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Avustaja pääsee ilmaiseksi mukaan.
Tietysti, työn suorittamista ei saa aiheutua tekijälle kuluja.
Minulla oli jopa pitkään viisikymppinen avustaja mutta lopulta hän sai potkut koska juorusi asioistani.
Olen myös muutamia tunteja pitänyt eri viisikymppisiä avustajia mutta meillä ei ole ollut mitään yhteistä joten olen lopettanut heti alkuunsa heidän työnsä.
Usein viisikymppisillä jo kunto on niin surkea että se estää minulle avustajana toimimisen. Muutamat ovat myös halunneet päättää minne mennään kahville ja minne matkustetaan joten ovat ymmärtäneet täysin väärin että heidän tehtävänsä on elää minun elämää eikä päättää mitä tehdään.
T.avustettava
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jopa pitkään viisikymppinen avustaja mutta lopulta hän sai potkut koska juorusi asioistani.
Olen myös muutamia tunteja pitänyt eri viisikymppisiä avustajia mutta meillä ei ole ollut mitään yhteistä joten olen lopettanut heti alkuunsa heidän työnsä.
Usein viisikymppisillä jo kunto on niin surkea että se estää minulle avustajana toimimisen. Muutamat ovat myös halunneet päättää minne mennään kahville ja minne matkustetaan joten ovat ymmärtäneet täysin väärin että heidän tehtävänsä on elää minun elämää eikä päättää mitä tehdään.
T.avustettava
Mua ei saisi villit hevosetkaan alkamaan avustajaksi. Paskempaa duunia ei varmaan ole olemassa, kuin jonkun märisevän avustettavan henkilökohtaisena orjana toimiminen ja vielä naurettavan surkealla palkalla. Mieluummin työntäisin tikkuja kynsieni alle ja söisin pettuleipää yömajassa, kuin toimisin avustajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt itsekin jos parikymppinen avustettava haluaa keikoille, kaupoille, baariin jne.niin ehkä kuitenkin tekee sen mieluiten lähes samanikäisensä kanssa. Ehkä enemmän yhteistä juteltavaa ja mielenkiinnon kohteita kuin yli viisikymppisen kanssa.
Avustaja ei ole seuralainen tai juttukaveri. Avustettavan täytyy itse hoitaa ihmissuhteensa ihan niinkuin muidenkin ihmisten. Eri-ikäinen avustaja voi tehdä työtehtävät keikalla ja kaupoilla aivan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.avustettava
Mua ei saisi villit hevosetkaan alkamaan avustajaksi. Paskempaa duunia ei varmaan ole olemassa, kuin jonkun märisevän avustettavan henkilökohtaisena orjana toimiminen ja vielä naurettavan surkealla palkalla. Mieluummin työntäisin tikkuja kynsieni alle ja söisin pettuleipä
NO niimpä. Seuraavaksi aion viedä avustajani gourmet-ravintolaan Katajanokalle. Haluan tarjota upeita kokemuksia avustajilleni ja pääsen siinä samalla itse pois kotoa.
Tuttuni pääsi henk.koht.avustajaksi 57 vuotiaana. Ja jos minä olisin nuori ja tarvitsisin niin mieluummin nuorempi, että olisi edes jotain puhuttavaa. Avustettavissa ja avustajissa on monen ikäisiä ihmisiä. Turha on mieltään pahoittaa.
Jokainen työnantaja saa valita työntekijänsä. Siitä huolimatta ikärasismia ei saa olla ja jos se todetaan, työnhakija on oikeutettu korvaukseen.
Harjoittamalla näkyvää ja todistettavaa ikärasismia työnantaja ottaa riskin oikeudenkäynnistä. Ja edelleen voi palkata kenet haluaa mutta joutuu silti maksamaan korvauksia hakijoille.