Nuoret ei pääse opintoihin ja työttömyys odottaa
Moni tuttu nuori jäi taas ilman jatkokoulutuspaikkaa, vaikka olis motivaatiota kuinka opiskella. Työttömyyskortistoon vie tie, kun ei kaikille riitä edes hanttihommia.
Kommentit (147)
Ensikertalaiskiintiö on kinkkinen asia. Nuoren ei enää kannata ottaa vastaan sitä toissijaista opiskelupaikkaa koska menettää toivealallaan ensikertalaisen statuksen, mikä taas tekee sisäänpääsystä jatkossa lähes mahdottoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin ilmoittautumaan työttömäksi naiivina ja nuorena heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Mikään siihen asteisessa elämässäni ei ollut valmistanut siihen todellisuuteen, joka nuorta ylioppilasta odotti. Tuosta seurasi sellaiset traumat, jotka eivät parane koskaan. Erityisesti tuo ilman rahaa jääminen järkytti syvästi. Jos joku näin nuori on nyt joutunut ilmoittautumaan työttömäksi niin toivon, että lapsen vanhempi lähtee mukaan käynneille TE-toimistoon, Kelaan ja mahdollisesti sossuun tueksi, eikä jätä lastaan yksin näiden asioiden kanssa, koska taloudellisten ongelmien seurana ovat pian myös mielenterveysongelmat. Valitettavasti taitaa aika montaa tuoretta ylioppilasta ja ilman opiskelupaikkaa jäänyttä pian lähihoitajan koulutus odottaa ja siinä ei sitten kysyä alalle soveltuvuutta tai motivaatiota kun TE-toimisto pakottaa hakemaan.
Näitä tuntemuksia mä koin ja olen kokenut viimeisen puolen vuoden ajan (valmistuin syksyllä 2022). Pakko sanoa muuten, että jos minulla ei olisi ollut perheen ja ystävien tukea (rahallinen tuki tuli tietysti vanhemmilta vaikka se hävettikin ihan helvetisti jostain kummasta syystä), niin en tiedä mitä olisin tehnyt. Nuorta ei todellakaan kannata jättää painimaan yksin näiden asioiden kanssa. Mulle itselleni se oli todella kova paikka kun työkkärissä tajusin miten kova maailma loppujen lopuksi on.
Missä tynnyrisä teidät on oikein kasvatettu? Tätä se tekee kun vanhemmat tekee kaiken lapsensa ja nuoren edestä.
Vesitynnyrissä :D No ei, vitsit sikseen. Ei mulle ainakaan opetettu lukiossa, että miten hitossa työttömänä ollaan tai minkälaista TE-toimistossa palvellaan asiakkaita.
Paras ystäväni itseasiassa neuvoi mua hakemaan työmarkkinatukea saman tien kun valmistuin. Mun vanhemmat eivät todellakaan tehneet kaikkea mun edestä :D Ja vaikka he jotain tekevätkin niin he sen omasta tahdostaan.
Kuopuksen yksi kaveri oli kanssa saanut kotoaan ammatinvalinnan ohjausta yo- kisojen jälkeen, että hae tarpeeksi moneen paikkaan yhteishaussa että sitten saat työttömyyskorvausta. Joo. Meillä sekä töidenhaku että opiskelemaan hakeutuminen oli kaikille nuorille itsestäänselvyys ,josta eivät ohjeita tarvinneet.
Oppiivatpahan arvostamaan työntekoa ja pomoaan joka hyvää hyvyyttään tarjoaa työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaa olla nuori tässä maailmassa. Ennen pääsykokeisiinkiin oli tietyt opukset, joita pänttäämällä pärjäsi. Ahkeruudella pääsi sisään. Nykyään ei tiedä, miten valmistautua ja mitä odottaa. Monivalintahöttöä, miinuspisteitä vääristä vastauksista, kysymyksenasetteluansoja, tiukat aikarajat osioissa jne.
Tietäähän . Yliopiston pääsykökeet perustuu lukion oppimääriin kussakin aineessa . Amkn pääsykokeiden eri asioita pääsee katsomaan ihan netissä ja taitaapa niihin olla opaskirjakin siellä ladattavissa.
Ei perustu kuin muutamassa aineessa. Isoon osaan ilmoitetaan ennakkomateriaali n. kk ennen koetta, osaan ei ole ennakkomateriaalia ollenkaan. Amk-kokeen tarkoitus on, ettei siihen erikseen tarvitsisi päntätä, ellei koulumatikan yhtälöt sun muut ole päässeet unohtumaan. Ne jos omena on päärynä se on appelsiini tyyliset päättelytehtävät taas on ihan yhtä hyödytöntä paskaa taustasta huolimatta.
Vain joillain aloilla pääsykokeet ei perustu lukion oppimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on pyritty väärälle alalle. Jollekin mihin ei omat edellytykset riitä.
Miksi pitäisi hakeutua alalle mikä ei kiinnosta? Sitä paitsi läheskään kaikkia hakijoita ei valita.
Tuo on väärä ajattelutapa. Pitää hakeutua alalle jolla tienaa ja saa töitä. Ihan sama se on pakkopullaa 2 vuoden jälkeen töissä ja siinä sitten lastentarhassa mietit sillä 2300€/kk palkalla, että samassa ajassa olisi kouluttautunut IT dipaksi ja sivuaineena tuotantotalous ja tienaat 6000€/kk. Kaikki työ on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on pyritty väärälle alalle. Jollekin mihin ei omat edellytykset riitä.
Miksi pitäisi hakeutua alalle mikä ei kiinnosta? Sitä paitsi läheskään kaikkia hakijoita ei valita.
Ei valita kaikkia hakijoita suosituimmille aloille.
Siksi voisi hakeutua alalle mikä ei kiinnosta, että olisi kuitenkin koulutusta ja sitten myöhemmin voi jatkaa opiskelua tai vaihtaa mieleisemmälle alalle.
Aika harva 16-20-vuotias tietää, mitä aikoo loppuikänsä tehdä. Aika moni menee sen mukaan , mihin kaveritkin.
Se alan vaihto on vaan voi olla jatkossa hankalaa. Korkeakouluissa saa ensikertalaisuudesta pisteitä, jotka ovat todella tärkeitä suosituissa hakukohteissa, vaikkapa nyt lääkiksessä tai muuallakin. Lisäksi on kaavailtu vuorotteluvapaan ja aikuiskoulutustuen poistamista. Aika vaikea on opiskella uusi tutkinto kokonaan omilla säästöillä.
Ei ensikertalaisuudesta mitään pisteitä saa. Oma kiintiö niille kyllä on, eikä siihen voi muut päästä.
itse olen hakenut 30 kertaa eri ammattikouluihin parin vuoden aikana enkä päässyt. Pysytään sitten työttömänä...
Vierailija kirjoitti:
itse olen hakenut 30 kertaa eri ammattikouluihin parin vuoden aikana enkä päässyt. Pysytään sitten työttömänä...
HAE AMMATTIKORKEESEEN, JOS LUKION TAI AMIKSEN PAERIT LÖYTYY. TURHA KERÄTÄ NIITÄ TURHIA AMISLAPPUJA!!!!! KUKA LENTÄÄ ENSIN PIHALLE? TYÖNJOHTAJA VAI DUUNARI?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut peruskoulussa panostaa siihen koulunkäyntiin? Nyt varmaan jo alkaa olla ikää liikaa, mutta nykyisin amikseen on jatkuva haku. Eikun otat yhteyttä opinto-ohjaajaan ja puhut itsesi sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaa olla nuori tässä maailmassa. Ennen pääsykokeisiinkiin oli tietyt opukset, joita pänttäämällä pärjäsi. Ahkeruudella pääsi sisään. Nykyään ei tiedä, miten valmistautua ja mitä odottaa. Monivalintahöttöä, miinuspisteitä vääristä vastauksista, kysymyksenasetteluansoja, tiukat aikarajat osioissa jne.
Tietäähän . Yliopiston pääsykökeet perustuu lukion oppimääriin kussakin aineessa . Amkn pääsykokeiden eri asioita pääsee katsomaan ihan netissä ja taitaapa niihin olla opaskirjakin siellä ladattavissa.
Olen hakenut opiskelemaan useampaa eri ainetta yliopistoon. Vain yksi perustui täysin lukion oppikirjaan - biologia. Se oli siihen aikaan toisena pääsykoekirjana toiseen aineeseen, jossa oli toinenkin kirja, joka ei ollut lukion oppikirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perustu kuin muutamassa aineessa. Isoon osaan ilmoitetaan ennakkomateriaali n. kk ennen koetta, osaan ei ole ennakkomateriaalia ollenkaan. Amk-kokeen tarkoitus on, ettei siihen erikseen tarvitsisi päntätä, ellei koulumatikan yhtälöt sun muut ole päässeet unohtumaan. Ne jos omena on päärynä se on appelsiini tyyliset päättelytehtävät taas on ihan yhtä hyödytöntä paskaa taustasta huolimatta.
Sitähän minä sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut opiskelemaan useampaa eri ainetta yliopistoon. Vain yksi perustui täysin lukion oppikirjaan - biologia. Se oli siihen aikaan toisena pääsykoekirjana toiseen aineeseen, jossa oli toinenkin kirja, joka ei ollut lukion oppikirja.
Ja koska tämä hakeminen tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä sanoin.
Väärin. Väitit että vain harvoilla aloilla pääsykokeiden perustuvan lukion oppimäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska tämä hakeminen tapahtui?
Vuonna 1998
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä vihonviimeistä :( Suosituille aloille (jotka työllistävät hyvin) on valtavasti hakijoita eikä sinne pääse kun useamman yrityksen jälkeen. Pitäisi olla joku mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella siitä huolimatta vaikkei olisi päässyt ykkösvaihtoehtoonsa. Onhan se nyt sata kertaa järkevämpää kun olla työttömänä.
Hakupainealojen sijaan kannattaakin hakeutua esim teknilliselle alalle tai lukeman luonnontieteitä. Onhan tarjolla myös avoimen yliopiston opinnot.
Siellä luonnontiedealoilla pärjääkin tosi hyvin, jos ei ole lahjakas mafyke-aineissa.
Näissä aineissa ei ole lahjakkuudella sen suurempaa merkitystä kuin huuhaa-aineissakaan . Kysymys on siitä että vaivautuu ne asiat opettelemaan ja esim laskemista harjoittelemaan riittävästi,
Mielenkiintoistahan on, että hyvin pitkässä matematiikassa pärjäävät pärjäävät hyvin kaikissa opinnoissaan, koska ovat tottuneet näkemään vaivaa ja oppimaan.
Mutta ei sinne edes oteta niitä joilla ei ole pitkää matikkaa joten turha jankuttaa.
Luonnontieteitä pääsee opiskelemaan ilman pitkää matikkaa. Ja tokihan pitkän matematiikan tärkeyden kaikki tietää jo lukion aloittaessaan. Mitäs ette ottaneet?
Ne pitkän matikan L:n kirjoittaneistakin suuri osa yliopiston luonnontieteiden opiskelijoista keskeyttää opinnot, koska ne ovat liian haastavia. Niistä opinnoista ei todellakaan selviä, jos ei ole luonnollista lahjakkuutta sen lisäksi että jaksaa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ammattia, joutuu 5 kk odotusajalle ennen kuin saa työttömyyskorvauksen.
Eikä joudu.
Kyllä joutuu. 21 viikkoa. Juuri laskemme, joko tämä tuli täyteen.
Jaahas. Olet oikeassa, minä oli väärässä. En muista, että itse olisin tuollaista joutunut koskaan odottamaan. Ensimmäisen kerran ilmoittauduin työkkäriin noin 20 vuotta sitten eikä minulla tuolloin olut mitään ammatillista koulutusta.
Piti sitten taas tulla pätemään ja väittämään faktaa valheeksi, vaikka ei tiedä asiasta mitään.
Ja sinun piti kännipäissäsi alkaa heti raivoamaan.
No onko paljonkaan järkeä tulla selittämään tietämystään asiasta, josta oikeasti tietää 20 vuoden aikaisia juttuja?
Yhtä hyvin voisi väittää, että elämme vuotta 2003.
(Eri vastaaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäseudut ovat täynnä opiskelijapulasta kärsiviä ammattikouluja ja lukioita. Jokainen todella haluava saa paikan.
Myös AMK pääsee paljon helpommalla.
Ja asunnot on halvempia... Itse hain opiskelemaan pienemmille paikkakunnille ja en ole katunut hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä sanoin.
Väärin. Väitit että vain harvoilla aloilla pääsykokeiden perustuvan lukion oppimäärään.
Kerropa tähän kaikki ne yliopistoalat, joiden pääsykoemateriaali on lukion oppimäärä. Niitä ei kovin montaa ole, kun montaa yliopiston pääainetta ei edes opeteta lukiossa.