Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret ei pääse opintoihin ja työttömyys odottaa

Vierailija
20.06.2023 |

Moni tuttu nuori jäi taas ilman jatkokoulutuspaikkaa, vaikka olis motivaatiota kuinka opiskella. Työttömyyskortistoon vie tie, kun ei kaikille riitä edes hanttihommia.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toiselle paikkakunnalle pitäs muuttaa opintojen perässä

ellei kotipaikan kouluihin pääse. monet jää kumminki

kotia vaan oottamaan välivuotta ja sitte yritetään samaan paikkaan

uudestaan. Työt ei luonnollisesti kiinnosta kun on kaverit

ja vapaa-aika

Vierailija
102/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin ilmoittautumaan työttömäksi naiivina ja nuorena heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Mikään siihen asteisessa elämässäni ei ollut valmistanut siihen todellisuuteen, joka nuorta ylioppilasta odotti. Tuosta seurasi sellaiset traumat, jotka eivät parane koskaan. Erityisesti tuo ilman rahaa jääminen järkytti syvästi. Jos joku näin nuori on nyt joutunut ilmoittautumaan työttömäksi niin toivon, että lapsen vanhempi lähtee mukaan käynneille TE-toimistoon, Kelaan ja mahdollisesti sossuun tueksi, eikä jätä lastaan yksin näiden asioiden kanssa, koska taloudellisten ongelmien seurana ovat pian myös mielenterveysongelmat. Valitettavasti taitaa aika montaa tuoretta ylioppilasta ja ilman opiskelupaikkaa jäänyttä pian lähihoitajan koulutus odottaa ja siinä ei sitten kysyä alalle soveltuvuutta tai motivaatiota kun TE-toimisto pakottaa hakemaan.

Näitä tuntemuksia mä koin ja olen kokenut viimeisen puolen vuoden ajan (valmistuin syksyllä 2022). Pakko sanoa muuten, että jos minulla ei olisi ollut perheen ja ystävien tukea (rahallinen tuki tuli tietysti vanhemmilta vaikka se hävettikin ihan helvetisti jostain kummasta syystä), niin en tiedä mitä olisin tehnyt. Nuorta ei todellakaan kannata jättää painimaan yksin näiden asioiden kanssa. Mulle itselleni se oli todella kova paikka kun työkkärissä tajusin miten kova maailma loppujen lopuksi on. 

Kaupan kassalle? Jos ei pääse suoraan johonkin kauppaan niin esim vuokrafirman kautta.

S-ryhmällä ja K-ryhmällä on omat rekrytointikanavansa, joihin se työhakemus tehdään. Ei niihin minkään vuokrafirman kautta mennä. Varsinkin nää isommat ketjut karsastaa vuokratyövoimaa koska on isoridki että sieltä lähetetään vain sutta ja sekundaa joka ei osaa edes kassakonetta käyttää.

T. kaupoissa monta vuotta töissä ollut

Usko, kaupat käyttää paljon vuokratyöntekijöitä. Myös asiasta kokemusta. Totta on, että sieltä voi tulla millanen tekijä tahansa. Mutta kun hoitaa homman hyvin niin työtä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä vihonviimeistä :( Suosituille aloille (jotka työllistävät hyvin) on valtavasti hakijoita eikä sinne pääse kun useamman yrityksen jälkeen. Pitäisi olla joku mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella siitä huolimatta vaikkei olisi päässyt ykkösvaihtoehtoonsa. Onhan se nyt sata kertaa järkevämpää kun olla työttömänä.

Hakupainealojen sijaan kannattaakin hakeutua esim teknilliselle alalle tai lukeman luonnontieteitä.  Onhan tarjolla myös avoimen yliopiston opinnot.

Siellä luonnontiedealoilla pärjääkin tosi hyvin, jos ei ole lahjakas mafyke-aineissa.

Kerropas yksikin tieteellinen tutkimus joka todistaa sen että mukamas on olemassa sellainen asia kuin "lahjakkuus". Jos sitä lahjakkuutta ei ole olemassa niin sitä ei tarvitse ottaa huomioon ja turha siitä on sitten edes kirjoittaa ainuttakaan viestiä.

Vierailija
104/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin ilmoittautumaan työttömäksi naiivina ja nuorena heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Mikään siihen asteisessa elämässäni ei ollut valmistanut siihen todellisuuteen, joka nuorta ylioppilasta odotti. Tuosta seurasi sellaiset traumat, jotka eivät parane koskaan. Erityisesti tuo ilman rahaa jääminen järkytti syvästi. Jos joku näin nuori on nyt joutunut ilmoittautumaan työttömäksi niin toivon, että lapsen vanhempi lähtee mukaan käynneille TE-toimistoon, Kelaan ja mahdollisesti sossuun tueksi, eikä jätä lastaan yksin näiden asioiden kanssa, koska taloudellisten ongelmien seurana ovat pian myös mielenterveysongelmat. Valitettavasti taitaa aika montaa tuoretta ylioppilasta ja ilman opiskelupaikkaa jäänyttä pian lähihoitajan koulutus odottaa ja siinä ei sitten kysyä alalle soveltuvuutta tai motivaatiota kun TE-toimisto pakottaa hakemaan.

Näitä tuntemuksia mä koin ja olen kokenut viimeisen puolen vuoden ajan (valmistuin syksyllä 2022). Pakko sanoa muuten, että jos minulla ei olisi ollut perheen ja ystävien tukea (rahallinen tuki tuli tietysti vanhemmilta vaikka se hävettikin ihan helvetisti jostain kummasta syystä), niin en tiedä mitä olisin tehnyt. Nuorta ei todellakaan kannata jättää painimaan yksin näiden asioiden kanssa. Mulle itselleni se oli todella kova paikka kun työkkärissä tajusin miten kova maailma loppujen lopuksi on. 

Missä tynnyrisä teidät on oikein kasvatettu? Tätä se tekee kun vanhemmat tekee kaiken lapsensa ja nuoren edestä.

Tällaiset kokemukset eivät vaadi mitään tynnyrissä kasvattamista tai kasvamista. Työttömyyteen, työttömien kohteluun ja tiettyjen laitosten toimintaan liittyvät asiat ovat hirveitä tabuja, eikä niistä koulussa puhuta. Harvoin 19-vuotias ylioppilas on joutunut näiden kanssa aikaisemmassa elämässä tekemisiin, joten tuskin paljoa näistä tietää kun ei ole ollut tarvetta asioita aikaisemmin selvittää. Asiallisen ja oikeudenmukaisen kohtelun toivominen tai se, että ei joudu monella tavoin hyväksikäytetyksi ei ole mitään pilvilinnoissa elämistä. Tietysti myös toive omasta rahasta ja siitä, että yhteiskunta pitää huolen ilman nöyryytystä ja asioiden sujuminen ovat realististisia toiveita. Kun nämä sitten romahtavat menee kerralla se mitä joku pitää lapsen uskona ja samalla sitten usko koko yhteiskuntaan. Tällä tavalla syntyy sitten hyvin pian taloudellisia ongelmia, mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä. Samalla sitten kukaan ei muka voi tehdä mitään ja laitosten tantat pyörittävät käsiään ja päätään ja syyttävät nuorta kaikesta. Mitään konkreettista apua ei ole tarjolla.

Myös nuoren kannattaa lähteä siitä perinteisestä tavasta, että jokaisen pitää itsensä elättää eikä vinkua yhteiskunnalta elatusta. Tähän valmentaa hyvin se, että vanhemmat panee jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa muksunsa ansaitsemaan itse taskurahansa.

Kiva, sinä varmaan sitten palkkaat pari nuorta töihin!

Suomessa on tälläkin hetkellä auki vaikka kuinka paljon näitä hanttihommia esim. ravintola ja matkailualalla sekä siivous ja varhaiskasvatusalla. Myös vammaiset hakee avustajia jatkuvasti. Oma tytär haki lukion jälkeen kesätöitä ja pääsi sekä kauppaan, siivoushommin että vanhainkotiin töihin. Valitsi kaupan. Vanhainkodista on tiedusteltu joka vuosi sen jälkeen josko kiinnostaisi tulla kesätöihin.

Valitettavasti meillä työtehtävät ovat sellaisia , että myös kesätyöt vaativat vähintään amk tason opiskelua pohjille.

Vierailija
105/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä vihonviimeistä :( Suosituille aloille (jotka työllistävät hyvin) on valtavasti hakijoita eikä sinne pääse kun useamman yrityksen jälkeen. Pitäisi olla joku mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella siitä huolimatta vaikkei olisi päässyt ykkösvaihtoehtoonsa. Onhan se nyt sata kertaa järkevämpää kun olla työttömänä.

Hakupainealojen sijaan kannattaakin hakeutua esim teknilliselle alalle tai lukeman luonnontieteitä.  Onhan tarjolla myös avoimen yliopiston opinnot.

Siellä luonnontiedealoilla pärjääkin tosi hyvin, jos ei ole lahjakas mafyke-aineissa.

Kerropas yksikin tieteellinen tutkimus joka todistaa sen että mukamas on olemassa sellainen asia kuin "lahjakkuus". Jos sitä lahjakkuutta ei ole olemassa niin sitä ei tarvitse ottaa huomioon ja turha siitä on sitten edes kirjoittaa ainuttakaan viestiä.

Totta. Kukaanhan ei näitäkään asioita opi opettelematta. Toki toisille on oppiminen helpompaa kuin toisille. Oma kiinnostuskin  ja usko omiin kykyihin oppia vaikuttaa suuresti siihen oppimiseen.

Vierailija
106/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kommentteja missä kannustetaan "paskatöihin", kuitenkin talouden kannalta olisi parasta että nuori pääsee mahd pian opiskelemaan ja valmistuu jolloinka hän on tuottavampi työntekijä ja veronmaksaja kuin työttömänä tai jossain huonosti palkatuissa hommissa. Se on fakta että koulutustaso on Suomessa laskenut ja koulutukseen pääsyä pitäisi parantaa. 

Sen jälkeen kun on missanut kevään yhteishauissa opiskelupaikat , ei useimmilla aloilla ole mahdollisuuksia yrittää uudelleen ennenkuin ensi keväänä.  Tämän vuoden luppoajan voi hyödyntää varsin hyvin niitä paskaduuneja tekemällä valmistautumalla a= kohottamaan arvosanojaan B) valmistautumalla pääsykokeisiin. Millainen idiootti jää työttömyyskorvauksella kattoon syljeksimään?

Sellainen, joka ei saa töitä. On pakko, vaikka ei haluaisi. Eikä muuten syljeskele kattoon.Vuosi on pitkä aika pelkästään a ja b vaihtoehtoihin.

Vierailija
107/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa olla nuori tässä maailmassa. Ennen pääsykokeisiinkiin oli tietyt opukset, joita pänttäämällä pärjäsi. Ahkeruudella pääsi sisään. Nykyään ei tiedä, miten valmistautua ja mitä odottaa. Monivalintahöttöä, miinuspisteitä vääristä vastauksista, kysymyksenasetteluansoja, tiukat aikarajat osioissa jne.

Tietäähän . Yliopiston pääsykökeet perustuu lukion oppimääriin kussakin aineessa . Amkn pääsykokeiden eri asioita pääsee katsomaan ihan netissä ja taitaapa niihin olla opaskirjakin siellä ladattavissa.

Vierailija
108/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla, että tämä ketju on trollausta? Tuntuu eräiden asenne uskomattomalle.

Vierailija
109/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kommentteja missä kannustetaan "paskatöihin", kuitenkin talouden kannalta olisi parasta että nuori pääsee mahd pian opiskelemaan ja valmistuu jolloinka hän on tuottavampi työntekijä ja veronmaksaja kuin työttömänä tai jossain huonosti palkatuissa hommissa. Se on fakta että koulutustaso on Suomessa laskenut ja koulutukseen pääsyä pitäisi parantaa. 

Sen jälkeen kun on missanut kevään yhteishauissa opiskelupaikat , ei useimmilla aloilla ole mahdollisuuksia yrittää uudelleen ennenkuin ensi keväänä.  Tämän vuoden luppoajan voi hyödyntää varsin hyvin niitä paskaduuneja tekemällä valmistautumalla a= kohottamaan arvosanojaan B) valmistautumalla pääsykokeisiin. Millainen idiootti jää työttömyyskorvauksella kattoon syljeksimään?

Sellainen, joka ei saa töitä. On pakko, vaikka ei haluaisi. Eikä muuten syljeskele kattoon.Vuosi on pitkä aika pelkästään a ja b vaihtoehtoihin.

Kyllä se nykyään on omaa saamattomuutta, mikäli mitään työpaikkaa ei löydy.

Vierailija
110/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa olla nuori tässä maailmassa. Ennen pääsykokeisiinkiin oli tietyt opukset, joita pänttäämällä pärjäsi. Ahkeruudella pääsi sisään. Nykyään ei tiedä, miten valmistautua ja mitä odottaa. Monivalintahöttöä, miinuspisteitä vääristä vastauksista, kysymyksenasetteluansoja, tiukat aikarajat osioissa jne.

Mun mielestä se vanha tapa, että pääsykoekirjat piti opetella ulkoa, oli kyllä todella huono. Se testasi ehkä sisäänpääsymotivaatiota hyvin, mutta ei soveltuvuutta alalle. Ei opintojen aikana (tai saatikka sitten työelämässä) ole aikaa käydä asioita kahtakymmentä kertaa läpi, vaan nopea omaksuminen, asioiden yhdisteleminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen on paljon tärkeämpää

Vierailija
111/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan hain opiskelemaan. Pääsykoe sisälsi haastattelun. Hain opiskelemaan Kuopioon, mutta pääsykokeessa kävin Tampereella koska se oli niin paljon kotiani lähempänä. Haastattelija huomasi että hain Kuopioon. Ja hän myös tiesi että hänen oppilaitoksensa Tampereella tarjosi samoja opintoja. Joten mitä hän teki? Kesken haastattelun hän yritti suostutella ja maanitella ja painostaa minua muuttamaan hakuani siten että en hakisikaan Kuopioon vaan hakisin Tampereelle! Eli hän yritti pakottaa minut opiskelijaksi Tampereelle, jotta hänen oppilaitoksensa saisi lisää opiskelijoita. Tsiisus!!!

Sillä hetkellä tahdoin rehellisesti vastata hänelle "vttu! s-tanan mlkku! painu hlvettiin! Mä haen Kuopioon, mä menen Kuopioon, ikinä en tänne sun Tampereelle opiskelijaksi tule! Esitä jatkossa vain asiallisia laillisia kysymyksiä, kiitos! Jos esität täydellisen epäasiallisia rikollisia kysymyksiä niin mä en vastaa sulle sanaakaan, mä vain näytän sulle keskisormea!"

Mutta enhän mä noin voinut sille haastattelijalle sanoa. Koska jos olisin sanonut niin hän olisi kostona täyttänyt mun hakemuksen kaikilla mahdollisilla miinuspisteillä jotta en sinne Kuopioonkaan pääsisi, en olisi ikinä päässyt opiskelemaan minnekään. Joten jouduin aikalailla pinnistelemään ponnistelemaan jotta keksin hänen kysymyksiinsä diplomaattiset vastaukset jotka eivät vahingossakaan häntä loukkaisi, joilla sain hänet hyväksymään sen että en hae hänen oppilaitokseensa opiskelemaan. Jouduin väkisin hädissäni keksimään hänen laittomiin kysymyksiinsä täydellisen turhia ympäripyöreitä vastauksia joilla jotenkuten suunnilleen ehkä säkällä melkein onnistuin ilmaisemaan sen että en hae hänen oppilaitokseensa Tampereelle vaan edelleenkin haen sinne Kuopioon kuten olin jo alunperinkin hakupapereihin kirjoittanut.

Pääsykoehaastattelun ei pitäisi olla mikään tuollainen ansa tai väijytys jossa haastattelija yhtäkkiä alkaa maanitella sinua muuttamaan hakuasi, jotta sittenkin hakisit hänen oppilaitokseensa etkä jonnekin muualle. Sille haastattelijalle viesti: jos vielä kerrankin elämässäsi väijytät minut noin niin minä annan sinulle turpiin. Mutta toivottavasti jo paljon ennen sitä menetät työpaikkasi, saat potkut. Koska tuolla lailla ei valta-asemaa tulisi väärinkäyttää, tuollaista korruptiota koulutusjärjestelmämme ja muun yhteiskuntamme ei tulisi sisältää - mutta ei se nykyään mitään muuta kuin tuollaista korruptiota sisällä!!!

Vierailija
112/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos sinua autettiin. Olen siis tuon alkuperäisen viestin kirjoittanut ja jäin ihan yksin näiden julmien laitosten kanssa. Pyysin monta kertaa äitiäni auttamaan, mutta ei suostunut auttamaan. Sitten kuitenkin suuttui kun en tee mitään, en ole töissä, enkä opiskele ja rasitan vain muita. Niin, ja äitini oli vielä töissä lastenkodissa, jonne ei tosin sopinut ollenkaan töihin ja piti omiakin lapsiaan joinakin lastenkotilapsina. Noh, elämässäni on ollut moni asia pielessä, eikä siitä nyt enempää. Omista ensimmäisistä kokemuksistani työttömyyden kanssa on jo 20 vuotta ja olen nykyään pitkäaikaistyötön ja kolmatta kertaa työttömänä. Nykyäänkin kohtelu on julmaa, mutta nykyään sentään tietää jostain jotain.

Kaikkea hyvää sinulle ja kiitos neuvoista. 

Vierailija
113/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on pyritty väärälle alalle. Jollekin mihin ei omat edellytykset riitä.

Miksi pitäisi hakeutua alalle mikä ei kiinnosta? Sitä paitsi läheskään kaikkia hakijoita ei valita.

Saahan sitä hakea, mutta turha valittaa sitten työttömyyttä jne. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus olla mikään lepokoti jossa tehdään mitä halutaan, vaan työnteko on yksi velvollisuus ja mennään alalle jossa voi työllistyä. Aika hupaisa tämä nykyajan trendi miten kaikkien pitäisi saada opiskella lääkäriksi vaikkei rahkeita ole.

Vierailija
114/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hakeutua alalle mikä ei kiinnosta? Sitä paitsi läheskään kaikkia hakijoita ei valita.

Ehdottomasti ei kannata. Joutuu töihin jotka keljuttavat ja sitten alkaa koko elämä keljuttaa. Sen jälkeen tullaan palstoille kitisemään kun itse joutuu tekemään töitä ja muut "saa" olla työttömänä.

Vierailija
115/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se vanha tapa, että pääsykoekirjat piti opetella ulkoa, oli kyllä todella huono. Se testasi ehkä sisäänpääsymotivaatiota hyvin, mutta ei soveltuvuutta alalle. Ei opintojen aikana (tai saatikka sitten työelämässä) ole aikaa käydä asioita kahtakymmentä kertaa läpi, vaan nopea omaksuminen, asioiden yhdisteleminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen on paljon tärkeämpää

Ei nykyäänkään amkin kokeissa soveltuvuutta mitata kunnolla. Sotella ja joissakin muissa on tunneälytestejä mutta nekin on vaan monivalintoja mistä pääsee hullutkin läpi helposti

Vierailija
116/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä hakea, mutta turha valittaa sitten työttömyyttä jne. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus olla mikään lepokoti jossa tehdään mitä halutaan, vaan työnteko on yksi velvollisuus ja mennään alalle jossa voi työllistyä. Aika hupaisa tämä nykyajan trendi miten kaikkien pitäisi saada opiskella lääkäriksi vaikkei rahkeita ole.

No sitten syytetään että mitäs et hakeutunut parempipalkkaisiin hommiin tms., jos työ sattuu olemaan huonopalkkainen. Tässä maailmassa kun ei mitään voi tehdä oikein, aina joku valittaa.

117/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulusta valmistuu kahdessa vuodessa ammattiin. Se on aika lyhyt aika.

Vierailija
118/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan hain opiskelemaan. Pääsykoe sisälsi haastattelun. Hain opiskelemaan Kuopioon, mutta pääsykokeessa kävin Tampereella koska se oli niin paljon kotiani lähempänä. Haastattelija huomasi että hain Kuopioon. Ja hän myös tiesi että hänen oppilaitoksensa Tampereella tarjosi samoja opintoja. Joten mitä hän teki? Kesken haastattelun hän yritti suostutella ja maanitella ja painostaa minua muuttamaan hakuani siten että en hakisikaan Kuopioon vaan hakisin Tampereelle! Eli hän yritti pakottaa minut opiskelijaksi Tampereelle, jotta hänen oppilaitoksensa saisi lisää opiskelijoita. Tsiisus!!!

Sillä hetkellä tahdoin rehellisesti vastata hänelle "vttu! s-tanan mlkku! painu hlvettiin! Mä haen Kuopioon, mä menen Kuopioon, ikinä en tänne sun Tampereelle opiskelijaksi tule! Esitä jatkossa vain asiallisia laillisia kysymyksiä, kiitos! Jos esität täydellisen epäasiallisia rikollisia kysymyksiä niin mä en vastaa sulle sanaakaan, mä vain näytän sulle keskisormea!"

Mutta enhän mä noin voinut sille haastattelijalle sanoa. Koska jos olisin sanonut niin hän olisi kostona täyttänyt mun hakemuksen kaikilla mahdollisilla miinuspisteillä jotta en sinne Kuopioonkaan pääsisi, en olisi ikinä päässyt opiskelemaan minnekään. Joten jouduin aikalailla pinnistelemään ponnistelemaan jotta keksin hänen kysymyksiinsä diplomaattiset vastaukset jotka eivät vahingossakaan häntä loukkaisi, joilla sain hänet hyväksymään sen että en hae hänen oppilaitokseensa opiskelemaan. Jouduin väkisin hädissäni keksimään hänen laittomiin kysymyksiinsä täydellisen turhia ympäripyöreitä vastauksia joilla jotenkuten suunnilleen ehkä säkällä melkein onnistuin ilmaisemaan sen että en hae hänen oppilaitokseensa Tampereelle vaan edelleenkin haen sinne Kuopioon kuten olin jo alunperinkin hakupapereihin kirjoittanut.

Pääsykoehaastattelun ei pitäisi olla mikään tuollainen ansa tai väijytys jossa haastattelija yhtäkkiä alkaa maanitella sinua muuttamaan hakuasi, jotta sittenkin hakisit hänen oppilaitokseensa etkä jonnekin muualle. Sille haastattelijalle viesti: jos vielä kerrankin elämässäsi väijytät minut noin niin minä annan sinulle turpiin. Mutta toivottavasti jo paljon ennen sitä menetät työpaikkasi, saat potkut. Koska tuolla lailla ei valta-asemaa tulisi väärinkäyttää, tuollaista korruptiota koulutusjärjestelmämme ja muun yhteiskuntamme ei tulisi sisältää - mutta ei se nykyään mitään muuta kuin tuollaista korruptiota sisällä!!!

Et taida olla kartalla miten nykyaikana haut tapahtuu?

Vierailija
119/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ammattikoulusta valmistuu kahdessa vuodessa ammattiin. Se on aika lyhyt aika.

Hohhoijaa. Amis kestää nykyisin vähintään kolme vuotta.

Vierailija
120/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle? Jos ei pääse suoraan johonkin kauppaan niin esim vuokrafirman kautta.

S-ryhmällä ja K-ryhmällä on omat rekrytointikanavansa, joihin se työhakemus tehdään. Ei niihin minkään vuokrafirman kautta mennä. Varsinkin nää isommat ketjut karsastaa vuokratyövoimaa koska on isoridki että sieltä lähetetään vain sutta ja sekundaa joka ei osaa edes kassakonetta käyttää.

T. kaupoissa monta vuotta töissä ollut

Kummasti niille kaupoille kelpaa extratyöntekijät vuokrafirmojen kautta kun oma henkilöstö haluaa olla vapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi