Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret ei pääse opintoihin ja työttömyys odottaa

Vierailija
20.06.2023 |

Moni tuttu nuori jäi taas ilman jatkokoulutuspaikkaa, vaikka olis motivaatiota kuinka opiskella. Työttömyyskortistoon vie tie, kun ei kaikille riitä edes hanttihommia.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaiskiintiön takia nuoren ei missään nimessä kannata ottaa vastaan sellaista opiskelupaikkaa, joka ei kiinnosta. Tiedän useita ylioppilaita jotka tästä syystä lykkäävät opiskelupaikan vastaanottamista kun odottavat sinne "omalle alalle" sisäänpääsyä.

Kukahan tämänkin aivopierun ensikertalaisuudesta keksi?

Ensikertalaisuuskiintiö pitäisi lopettaa.

Vierailija
62/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap elää jossain omituisessa muinaisessa menneisyydessä jossa koulutus oli mukamas varma tie työllisyyteen.

Jo 2000-luvun alussa amerikkalaisissa sanomalehdissä oli sarjakuvia/pilakuvia joiden juoni oli tällänen: kaksi nuorta aikuista poistui korkeakoulun ovesta ulos kadulle, käsissään valmistujaispaperit ja päässään valmistujaishattu. He löysivät kadulta kodittomien keskeltä tyhjän tilan johon he mahtuivat istumaan, mahtuivat jäämään kadulle kodittomiksi. Yksi nuorukainen sanoi toiselle: "sanoinhan sinulle että kyllä meillekin vielä paikka löytyisi!"

Niin, eli jo 2000-luvun alussa Yhdysvalloissa oli ihan selvää ja tunnettua että suuri osa korkeakouluista valmistuneista, suuri osa opinnot loppuun suorittaneista, suuri osa kouluttautuneista, päätyivät suoraan työttömiksi - ja työttömiksi he myös ikiajoiksi jäivät. Tuo oli siellä silloin jo yhteiskunnan normaalitila, ei sitä kukaan enää ihmetellyt, siihen oltiin jo totuttu.

No, Suomen kehitys on monessa asiassa usein tunnetusti noin 20 vuotta Yhdysvaltoja jäljessä. Ja noista sarjakuvista on jo 20 vuotta. Joten nyt tasan sama tilanne on jo Suomessakin, on ollut jo pitkään. Monet suomalaiset ovat sen jo huomanneet, siihen jo tottuneet, monelle suomalaiselle se on jo täysin normaalia. Vain ap on jotenkin jälkijunassa, elää päänsä sisällä edelleen aikaa ennen 2000-lukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä vihonviimeistä :( Suosituille aloille (jotka työllistävät hyvin) on valtavasti hakijoita eikä sinne pääse kun useamman yrityksen jälkeen. Pitäisi olla joku mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella siitä huolimatta vaikkei olisi päässyt ykkösvaihtoehtoonsa. Onhan se nyt sata kertaa järkevämpää kun olla työttömänä.

Vierailija
64/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin ensikertalaisuuden väärään paikkaan ja nyt on todella vaikea päästä mihinkään opiskelemaan, vaikka kirjoitin LEEEM.

Mihin olet koittanut hakea?

Vierailija
65/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on pyritty väärälle alalle. Jollekin mihin ei omat edellytykset riitä.

Kokoomuksen syytä. Opiskeluun pääseminen on tahalleen tehty niin vaikeaksi ettei pääse opiskelemaan. Jankataan vaan, että menkää töohin älkääkä opiskelemaan. Siinä menee monen lahjakkaan ihmisen lahjat hukkaan.

Vierailija
66/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap elää jossain omituisessa muinaisessa menneisyydessä jossa koulutus oli mukamas varma tie työllisyyteen.

Jo 2000-luvun alussa amerikkalaisissa sanomalehdissä oli sarjakuvia/pilakuvia joiden juoni oli tällänen: kaksi nuorta aikuista poistui korkeakoulun ovesta ulos kadulle, käsissään valmistujaispaperit ja päässään valmistujaishattu. He löysivät kadulta kodittomien keskeltä tyhjän tilan johon he mahtuivat istumaan, mahtuivat jäämään kadulle kodittomiksi. Yksi nuorukainen sanoi toiselle: "sanoinhan sinulle että kyllä meillekin vielä paikka löytyisi!"

Ei siellä kannata edes hakea opiskelemaan kun on niin paljon kouluampumisia. En voi käsittää kuka tekee tuossa maassa opettajan töitä.

Niin, eli jo 2000-luvun alussa Yhdysvalloissa oli ihan selvää ja tunnettua että suuri osa korkeakouluista valmistuneista, suuri osa opinnot loppuun suorittaneista, suuri osa kouluttautuneista, päätyivät suoraan työttömiksi - ja työttömiksi he myös ikiajoiksi jäivät. Tuo oli siellä silloin jo yhteiskunnan normaalitila, ei sitä kukaan enää ihmetellyt, siihen oltiin jo totuttu.

No, Suomen kehitys on monessa asiassa usein tunnetusti noin 20 vuotta Yhdysvaltoja jäljessä. Ja noista sarjakuvista on jo 20 vuotta. Joten nyt tasan sama tilanne on jo Suomessakin, on ollut jo pitkään. Monet suomalaiset ovat sen jo huomanneet, siihen jo tottuneet, monelle suomalaiselle se on jo täysin normaalia. Vain ap on jotenkin jälkijunassa, elää päänsä sisällä edelleen aikaa ennen 2000-lukua.

Vierailija
67/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaiskiintiön takia nuoren ei missään nimessä kannata ottaa vastaan sellaista opiskelupaikkaa, joka ei kiinnosta. Tiedän useita ylioppilaita jotka tästä syystä lykkäävät opiskelupaikan vastaanottamista kun odottavat sinne "omalle alalle" sisäänpääsyä.

Ylioppilaskirjoitukset ja pääsykokeet pitäis lopettaa. Sisään pääsisi kaikki halukkaat joista karsiutuisivat sitten ne ei-motivoituneimmat ajan mittaan pois. Opintoja pitäisi saada tehdä 100% etänä.

Vierailija
68/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin ilmoittautumaan työttömäksi naiivina ja nuorena heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Mikään siihen asteisessa elämässäni ei ollut valmistanut siihen todellisuuteen, joka nuorta ylioppilasta odotti. Tuosta seurasi sellaiset traumat, jotka eivät parane koskaan. Erityisesti tuo ilman rahaa jääminen järkytti syvästi. Jos joku näin nuori on nyt joutunut ilmoittautumaan työttömäksi niin toivon, että lapsen vanhempi lähtee mukaan käynneille TE-toimistoon, Kelaan ja mahdollisesti sossuun tueksi, eikä jätä lastaan yksin näiden asioiden kanssa, koska taloudellisten ongelmien seurana ovat pian myös mielenterveysongelmat. Valitettavasti taitaa aika montaa tuoretta ylioppilasta ja ilman opiskelupaikkaa jäänyttä pian lähihoitajan koulutus odottaa ja siinä ei sitten kysyä alalle soveltuvuutta tai motivaatiota kun TE-toimisto pakottaa hakemaan.

Näitä tuntemuksia mä koin ja olen kokenut viimeisen puolen vuoden ajan (valmistuin syksyllä 2022). Pakko sanoa muuten, että jos minulla ei olisi ollut perheen ja ystävien tukea (rahallinen tuki tuli tietysti vanhemmilta vaikka se hävettikin ihan helvetisti jostain kummasta syystä), niin en tiedä mitä olisin tehnyt. Nuorta ei todellakaan kannata jättää painimaan yksin näiden asioiden kanssa. Mulle itselleni se oli todella kova paikka kun työkkärissä tajusin miten kova maailma loppujen lopuksi on. 

Vierailija
69/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaskirjoitukset ja pääsykokeet pitäis lopettaa. Sisään pääsisi kaikki halukkaat joista karsiutuisivat sitten ne ei-motivoituneimmat ajan mittaan pois. Opintoja pitäisi saada tehdä 100% etänä.

Kun ei tahdo tilat, opettajat ja muutkaan resurssit riittää edes nykyisten opiskelijamäärien koulutukseen ja koulutuksen laadun ylläpitämiseen, niin mistä tästä turhien tyhmien ja laiskiaisten turhaan  kouluttamiseen rahat pieraistaisiin? Ikäluokat ovat kokoajan pienempiä ja kokokajan on koulutuspaikkoja lisätty. Täytyyhän koulutukseen pääsyyn olla muitakin kriteerejä kuin se, että osaa kirjoittaa nimensä tikkukirjaimin.

Vierailija
70/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin ilmoittautumaan työttömäksi naiivina ja nuorena heti ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Mikään siihen asteisessa elämässäni ei ollut valmistanut siihen todellisuuteen, joka nuorta ylioppilasta odotti. Tuosta seurasi sellaiset traumat, jotka eivät parane koskaan. Erityisesti tuo ilman rahaa jääminen järkytti syvästi. Jos joku näin nuori on nyt joutunut ilmoittautumaan työttömäksi niin toivon, että lapsen vanhempi lähtee mukaan käynneille TE-toimistoon, Kelaan ja mahdollisesti sossuun tueksi, eikä jätä lastaan yksin näiden asioiden kanssa, koska taloudellisten ongelmien seurana ovat pian myös mielenterveysongelmat. Valitettavasti taitaa aika montaa tuoretta ylioppilasta ja ilman opiskelupaikkaa jäänyttä pian lähihoitajan koulutus odottaa ja siinä ei sitten kysyä alalle soveltuvuutta tai motivaatiota kun TE-toimisto pakottaa hakemaan.

Näitä tuntemuksia mä koin ja olen kokenut viimeisen puolen vuoden ajan (valmistuin syksyllä 2022). Pakko sanoa muuten, että jos minulla ei olisi ollut perheen ja ystävien tukea (rahallinen tuki tuli tietysti vanhemmilta vaikka se hävettikin ihan helvetisti jostain kummasta syystä), niin en tiedä mitä olisin tehnyt. Nuorta ei todellakaan kannata jättää painimaan yksin näiden asioiden kanssa. Mulle itselleni se oli todella kova paikka kun työkkärissä tajusin miten kova maailma loppujen lopuksi on. 

Missä tynnyrisä teidät on oikein kasvatettu? Tätä se tekee kun vanhemmat tekee kaiken lapsensa ja nuoren edestä.

Vierailija
71/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaiskiintiö pois kouluista ja yliopistoista ja siellä jo opiskeleville ei suomalaisille veronmaksajille lukukausimaksut reaalisena eli 25t / lukukausi.

Englanninkieliset opinnot ovat erikseen, ei niihin haeta samassa yhteishaussa kun suomenkielisiin.

Vierailija
72/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin ensikertalaisuuden väärään paikkaan ja nyt on todella vaikea päästä mihinkään opiskelemaan, vaikka kirjoitin LEEEM.

Eli haet hakupainealalle, jonne tarvitaan rivi älliä. Nyt sinun täytyy vaan tunnustaa realiteetit ja hakeutua alalle , jonne kykysi riittävät. toinen vaihtoehto on toki korottaa EET älliksi ja M eeksi.

Vierailija
73/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle? Jos ei pääse suoraan johonkin kauppaan niin esim vuokrafirman kautta.

Vierailija
74/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä vihonviimeistä :( Suosituille aloille (jotka työllistävät hyvin) on valtavasti hakijoita eikä sinne pääse kun useamman yrityksen jälkeen. Pitäisi olla joku mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella siitä huolimatta vaikkei olisi päässyt ykkösvaihtoehtoonsa. Onhan se nyt sata kertaa järkevämpää kun olla työttömänä.

Hakupainealojen sijaan kannattaakin hakeutua esim teknilliselle alalle tai lukeman luonnontieteitä.  Onhan tarjolla myös avoimen yliopiston opinnot.

Vierailija
75/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on pyritty väärälle alalle. Jollekin mihin ei omat edellytykset riitä.

Miksi pitäisi hakeutua alalle mikä ei kiinnosta? Sitä paitsi läheskään kaikkia hakijoita ei valita.

Se että joku ala kiinnostaa kovasti ei vielä tarkoita että sinne voisi päästä tai olisi siihen lahjoja.

Vierailija
76/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusministeri Sanni G-L (kok.) leikkasi kaikilta koulutusasteilta perusteellisesti ja kehitti ensikertalaisuuskiintiön. Tilanne on ihan naurettava ja täysin itseaiheutettu, meillä olisi vaikka kuinka paljon fiksuja nuoria ylioppilaita mutta kun 40% jää ulos koulutuksesta.

Vierailija
77/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ammattia, joutuu 5 kk odotusajalle ennen kuin saa työttömyyskorvauksen.

Mikä ihme tääkin 5 kuukautta on ja kuka sen on keksiny?

Siis tämä on ollut varmaan parikymmentä vuotta? Jos olet alle 25v ja ilman ammattia (ylioppilas ei ole ammatti) saat 5kk odotusajan työttömyystukeen. Vähintään 2 kouluun pitää hakea joka kevät ja syksy, muuten tuet menee odotusajankin jälkeen.

Vierailija
78/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos sinua autettiin. Olen siis tuon alkuperäisen viestin kirjoittanut ja jäin ihan yksin näiden julmien laitosten kanssa. Pyysin monta kertaa äitiäni auttamaan, mutta ei suostunut auttamaan. Sitten kuitenkin suuttui kun en tee mitään, en ole töissä, enkä opiskele ja rasitan vain muita. Niin, ja äitini oli vielä töissä lastenkodissa, jonne ei tosin sopinut ollenkaan töihin ja piti omiakin lapsiaan joinakin lastenkotilapsina. Noh, elämässäni on ollut moni asia pielessä, eikä siitä nyt enempää. Omista ensimmäisistä kokemuksistani työttömyyden kanssa on jo 20 vuotta ja olen nykyään pitkäaikaistyötön ja kolmatta kertaa työttömänä. Nykyäänkin kohtelu on julmaa, mutta nykyään sentään tietää jostain jotain.

Vierailija
79/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ammattia, joutuu 5 kk odotusajalle ennen kuin saa työttömyyskorvauksen.

Eikä joudu.

Kyllä joutuu. 21 viikkoa. Juuri laskemme, joko tämä tuli täyteen.

Jaahas. Olet oikeassa, minä oli väärässä. En muista, että itse olisin tuollaista joutunut koskaan odottamaan. Ensimmäisen kerran ilmoittauduin työkkäriin noin 20 vuotta sitten eikä minulla tuolloin olut mitään ammatillista koulutusta.

Lapseni kanssa väännettiin 2 vuotta, että pääsi karenssille, jotta 5kk alkoi ylipäätään pyöriä koska hän oli jättänyt koulutuksen kesken. Ties kuinka monta kertaa ilmottautui työttömäksi ja työkkäri vain oli niin kuin mitään ilmoitusta ei olisi tehty, lopulta saatiin karenssi päälle kun hän alkoi "9 euron orjaksi". Eli tähän on menty, ei edes työttömäksi pääse jos ei mene 9e työhön.

Kouluun olisi päässyt takaisin. 9€ työpaikka oli tässä tapauksessa kannustin. Henkisesti heikoille nuorille on hirveästi kaikkea tukea ja sossuilua, että en usko että tässäkään tapauksessa oli muusta kyse kuin uhosta ja pullikoinnista. Nyt uusi hallitus ottaa luulot pois vätyksiltä tekemällä työttömyydestä niin raskasta, että töissä pääsee helpommalla.

Vierailija
80/147 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä joudu.

Kyllä joutuu. 21 viikkoa. Juuri laskemme, joko tämä tuli täyteen.

Jaahas. Olet oikeassa, minä oli väärässä. En muista, että itse olisin tuollaista joutunut koskaan odottamaan. Ensimmäisen kerran ilmoittauduin työkkäriin noin 20 vuotta sitten eikä minulla tuolloin olut mitään ammatillista koulutusta.

Lapseni kanssa väännettiin 2 vuotta, että pääsi karenssille, jotta 5kk alkoi ylipäätään pyöriä koska hän oli jättänyt koulutuksen kesken. Ties kuinka monta kertaa ilmottautui työttömäksi ja työkkäri vain oli niin kuin mitään ilmoitusta ei olisi tehty, lopulta saatiin karenssi päälle kun hän alkoi "9 euron orjaksi". Eli tähän on menty, ei edes työttömäksi pääse jos ei mene 9e työhön.

Mä en ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Ollaan valmiita vääntämään 2 vuotta päästäkseen työttömäksi? Miksei nuori heti hakenut/ottanut 9e työtä? On ihan tutkittu, että ihminen jolla on jo työ työllistyy helpommin kuin työtön. Niinpä, miksei ottaa heti joku ei niin unelmatyö ponnahduslaudaksi ja jatkaa siitä eteenpäin. 

Sama, kun valitetaan ettei pääse juuri siihen "oikeaan" opiskelupaikkaan. Ymmärrän, ettei vahvasti bussiness orientoitunut lähde opiskelemaan puutarha-alaa mutta opiskelupaikka unelma  vastaavalta alalta veisi eteenpäin ja mistä sen tietää jos se unelma löytyy siltä polulta.

Olkaa aktiivisia ja avoimia eri mahdollisuuksille!

Ei häntä ohjattu työkkärissä mitenkään, ei kerrottu mitään eikä osoitettu mihinkään. Se oli minun idea hakea hänelle paikkaa ja sitten alkoi työkkärikin toimia kun hän itse lähti hoitamaan asiaa eteenpäin ja kysymään onko mahdollista tehdä niin. Ei hän olisi nyt oppisopimuksellakaan jos MINÄ en olisi häntä ohjannut asiaa edistämään. Ei työvoimatoimisto ohjaa mitenkään ihmisiä. Pitää itse ohjata itseään ja tietää kaikki byrokratian vinkurat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä