Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelikymppiset naiset eivät jaksa enää Asiantuntija avaa syyt selittämättömään ahdistukseen

Vierailija
20.06.2023 |

onko palstalaisille tuttua tämä yli 40v jaksamattomuus

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/bede928d-8db2-4ad3-97b1-e96d…

Kommentit (480)

Vierailija
141/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lähipiirissä on varoittava esimerkki tästä "50-luvun seesteisestä kotirouvaidyllistä".

Idylli purkautui, kun mies jätti vaimonsa puolta nuoremman sihteerinsä takia.

Tuli sitten ilmi kaikkea muutakin. Mies oli "häntäheikki" juoppo ja väkivaltainen, yksi lapsista oli seurausta seksuaalisesta väkivallasta.

Kun ero tapahtui, nainen joutui muuttamaan arvoalueelta, kauniista kodistaan, pieneen murjuun sossun asiakkaaksi.

vanhempi ikä, olematon työkokemus ja vanhentunut koulutus ei lisää naisen houkuttavuutta työmarkkinoilla.

Naisella on kaksi jo aikuista tytärtä ja yksi 16v. tytär. Hän on kiitollinen, että tytöt eivät ole aikeissa toistaa hänen virheitään, vaan ovat itsenäisiä ja itsepäisiä ja urasuuntautuneita.

Erikoista jos törkyinen ojan pohjan juoppo kelpasi nuorelle sihteerille.

Vierailija
142/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lähipiirissä on varoittava esimerkki tästä "50-luvun seesteisestä kotirouvaidyllistä".

Idylli purkautui, kun mies jätti vaimonsa puolta nuoremman sihteerinsä takia.

Tuli sitten ilmi kaikkea muutakin. Mies oli "häntäheikki" juoppo ja väkivaltainen, yksi lapsista oli seurausta seksuaalisesta väkivallasta.

Kun ero tapahtui, nainen joutui muuttamaan arvoalueelta, kauniista kodistaan, pieneen murjuun sossun asiakkaaksi.

vanhempi ikä, olematon työkokemus ja vanhentunut koulutus ei lisää naisen houkuttavuutta työmarkkinoilla.

Naisella on kaksi jo aikuista tytärtä ja yksi 16v. tytär. Hän on kiitollinen, että tytöt eivät ole aikeissa toistaa hänen virheitään, vaan ovat itsenäisiä ja itsepäisiä ja urasuuntautuneita.

Tämä tiivistää sen, miksi taloudellinen valta ei koskaan saa olla vain jomman kumman käsissä. Kotirouvana eläminen kannattaa vain ja ainoastaan, jos miehellä on varaa sekä maksaa palkka ja eläke, kuin myös iso korvaus eron sattuessa.

Käytännössä helpompaa on palkata perheelle lastenhoitaja ja taloudenhoitaja, jos tällaiseen on varaa ja vanhempien mennä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi petti naiset. Samalla jäi lapset tekemättä ja nyt niitä ei varmaan onnistu saada. Se on rankkaa varmaan sitten henkisesti.

Monet tuttuni muuttivat ulkomaille, jotta saivat naisen ja miehen välisen normaalin perhe-elämän.

Hankin lapsia nimenomaan feminismin takia. Jos eläisimme yhteiskunnassa, jossa naimisiinmeno ja lapset merkitsisivät oman vapauteni menettämistä, en hankkisi.

Laitamme perhevapaat puoliksi ja minäkin saan tehdä omia juttuja, omaa uraa ja samalla lapset voivat hyvin.

Toivottavasti mieskin voi hyvin, eikä lähde jonakin kauniina päivänä kauppaan, palaamatta koskaan takaisin.

On se jännä, että on ihan ok, jos nainen huolehtii yksin kodista ja lapsista. Sitten ei ole ok, jos mies joutuu huolehtimaan kodista ja lapsista oman osuutensa eli puolet vaan ruvetaan uhkailemaan, että kyllä se mies varmaan häipyy. Kuitenkin sekä mies että nainen tekevät täyttä työpäivää. Miksi miehet ovat niin heikkoja sinun mielestä?

Vierailija
144/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vähemmän lapsia kuin koskaan, mutta silti vanhemmat ovat ylirasittuneita. 

Yksi iso tekijä on, että Suomessa on maailman vähiten osallistuvat isovanhemmat (+ muut sukulaiset). 

Täällä on ihan tavallista, että lapsenlapsia on vähän, mutta siitä huolimatta isovanhemmat eivät osallistu lastenlasten hoitoon juuri ollenkaan. Aikaa kyllä riittää eläkkeellä matkustella Aurinkorannikolle, on aikaa kaiken maailman harrastuksiin ja kerhoihin, mutta lapsenlapset eivät kuulu kuvioihin kuin joskus juhlapäivinä.

Ja silloinkin lastenlasten tehtävä on lähinnä viihdyttää isovanhempia, jotka tulevat kenties lapsensa perheeseen vierailulle. Lisäksi tietenkin odottaen täyttä palvelua.

Mun tutuissa on vaan osallistuvia isovanhempia. Sitten on muutama, jotka olisivat innokkaita hoitamaan, mutta lapsensa eivät ole lisääntyneet. Yksi tällainen rupesi varaisovanhemmaksi tarvitsevalle.

Tässä on todella räikeitä eroja perheiden välillä.

Minun vanhempani eivät missään nimessä ole innokkaita hoitamaan lastenlapsia, vaikka asuisivatkin paikkakunnalla (onneksi eivät asu). He ovat juuri näitä, jotka ramppaavat Välimeren rannikolla, mökillä, milloin missäkin oopperajuhlissa tai kissanristiäisissä. Ja tulevat armollisesti katsomaan lastenlapsia silloin kun heille sopii. Ja vaativat kodin olevan tiptopsiisti sekä parasta pöydässä, muuten alkaa arvostelu. Tai oikeastaan jatkuu - he kokevat velvollisuudekseen kasvattaa sekä meitä että lapsiamme arvostelemalla ja "hyvää tarkoittavilla" (not) neuvoilla, jotta ymmärtäisimme olla ahkeria ja reippaita mallivanhempia, jollaisia he itsekin ovat mielestään olleet. 

Puolison vanhemmista isä on jo kuollut, ja äiti on vielä työelämässä, ja useimmiten kovin väsynyt, joten ei ole voimia hoitaa lastenlapsia.

Vierailija
145/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on ihan täysjärkinen ja osallistuu siivoukseen ja perheen elatukseen jne, mutta olen havainnut dynamiikassa muutoksen. Aiemmin tein osa-aikatöitä ja luonnollisesti hoidin huomattavasti enemmän kotitöitä ja lasten asioita. Maksoin suhteessa saman verran, mutta miehelle jäi ns. ylimääräistä menoja. Perheessämme on myös erityislapsi, joka vaatinut paljon.

Tällä hetkellä luon uraa ja teen ns. vaativaa työtä ja opiskelen työn ohessa. Kummallisesti suurin osa kotitöistä ja lasten asioista on edelleen minulla. Lisäksi osallistun taloudellisesti huomattavan paljon enemmän kuin aiemmin. Minun vastuut on kasvaneet merkittävästi, miehen ei. Myös koulu terveydenhuolto jne on AINA ensisijaisesti yhteydessä minuun ja odottaa minun olevan tavoitettavissa. En usko, että miehenikään ymmärtää miten paljon teen, mutta välillä käy mielessä, että mitä järkeä tässä on?

Tuommoinen kyllä avaa silmiä kummasti.

En usko, että miehet toimivat epäreilusti tahallaan, ainakaan suurin osa. He eivät vain jotenkin tajua sitä työn määrää, joka kodissa ja lapsissa on. Tai ajattelevat, että se on jotenkin naisen "harastus". Tiedäthän, mies harrastaa salilla käyntiä ja kalastusta, nainfn siivousta ja ruoanlaittoa....

Kyllä he tajuavat. Miksi annatte miesten olla itsekkäitä ja suoltaa maailman ja internetin täydeltä vihaa ja sitten luotte ylipehmeitä tulkintoja, miten ei ne tahallaan <3

Miksi kutsutte naisina itsekin naisia susiksi, mutta miesten loputon hankaluus tuottaa aina romanttisen lopputuloksen?

Vierailija
146/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on ihan täysjärkinen ja osallistuu siivoukseen ja perheen elatukseen jne, mutta olen havainnut dynamiikassa muutoksen. Aiemmin tein osa-aikatöitä ja luonnollisesti hoidin huomattavasti enemmän kotitöitä ja lasten asioita. Maksoin suhteessa saman verran, mutta miehelle jäi ns. ylimääräistä menoja. Perheessämme on myös erityislapsi, joka vaatinut paljon.

Tällä hetkellä luon uraa ja teen ns. vaativaa työtä ja opiskelen työn ohessa. Kummallisesti suurin osa kotitöistä ja lasten asioista on edelleen minulla. Lisäksi osallistun taloudellisesti huomattavan paljon enemmän kuin aiemmin. Minun vastuut on kasvaneet merkittävästi, miehen ei. Myös koulu terveydenhuolto jne on AINA ensisijaisesti yhteydessä minuun ja odottaa minun olevan tavoitettavissa. En usko, että miehenikään ymmärtää miten paljon teen, mutta välillä käy mielessä, että mitä järkeä tässä on?

En usko, että miehet toimivat epäreilusti tahallaan, ainakaan suurin osa. He eivät vain jotenkin tajua sitä työn määrää, joka kodissa ja lapsissa on. Tai ajattelevat, että se on jotenkin naisen "harastus". Tiedäthän, mies harrastaa salilla käyntiä ja kalastusta, nainfn siivousta ja ruoanlaittoa....

Kyllä he tajuavat. Miksi annatte miesten olla itsekkäitä ja suoltaa maailman ja internetin täydeltä vihaa ja sitten luotte ylipehmeitä tulkintoja, miten ei ne tahallaan <3

Miksi kutsutte naisina itsekin naisia susiksi, mutta miesten loputon hankaluus tuottaa aina romanttisen lopputuloksen?

Feminismi on sairaus.

Vierailija
147/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi petti naiset. Samalla jäi lapset tekemättä ja nyt niitä ei varmaan onnistu saada. Se on rankkaa varmaan sitten henkisesti.

Monet tuttuni muuttivat ulkomaille, jotta saivat naisen ja miehen välisen normaalin perhe-elämän.

Hankin lapsia nimenomaan feminismin takia. Jos eläisimme yhteiskunnassa, jossa naimisiinmeno ja lapset merkitsisivät oman vapauteni menettämistä, en hankkisi.

Laitamme perhevapaat puoliksi ja minäkin saan tehdä omia juttuja, omaa uraa ja samalla lapset voivat hyvin.

😂😂 Luulet voittaneesi kun sinäkin SAAT maksaa kuluja perheessä. No, mikäs siinä jos tykkää fifty-fiftystä.

Suomessa on aika vähän miehiä, joiden palkalla koko perhe elää hyvää elämää, kyllä siihen tarvitaan kahden tulot. Muussa tapauksessa pieni- ja keskituloiset miehet jäisivät kokonaan ilman perhettä, sekö sinusta on tavoiteltava asia?

Vierailija
148/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vähemmän lapsia kuin koskaan, mutta silti vanhemmat ovat ylirasittuneita. 

Yksi iso tekijä on, että Suomessa on maailman vähiten osallistuvat isovanhemmat (+ muut sukulaiset). 

Täällä on ihan tavallista, että lapsenlapsia on vähän, mutta siitä huolimatta isovanhemmat eivät osallistu lastenlasten hoitoon juuri ollenkaan. Aikaa kyllä riittää eläkkeellä matkustella Aurinkorannikolle, on aikaa kaiken maailman harrastuksiin ja kerhoihin, mutta lapsenlapset eivät kuulu kuvioihin kuin joskus juhlapäivinä.

Ja silloinkin lastenlasten tehtävä on lähinnä viihdyttää isovanhempia, jotka tulevat kenties lapsensa perheeseen vierailulle. Lisäksi tietenkin odottaen täyttä palvelua.

🤣 Nosta perse ylös penkistä tietokoneelta ja kännykältä ja ala itse hoitamaan perheesi. Ei niistä sinun valinnoistasi ole kukaan muu vastuussa. Noin huonolla kunnolla että heti ylirasittuu niin oletko ottanut liikaa rasitteita itsellesi. 

En menisi ilmatteeksi enää ketään auttamaan koska sitten kun tarvitsisi itse apua niin ei varmasti saa ja kaikki on jo ihan unohdettu. Sanotaan heti hinta että eihän meidän perheellisten kannata ketään ilmatteeksi tulla auttamaan. Tää on ihan nähty. 

Vierailija
149/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöiden konkurssien pelätään lisääntyvän.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009269096.html

Vierailija
150/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä ne lapset hankit biologian määrittämän tarpeen vuoksi, siis sen takia että se kuuluu sinuun erottomana osana. Nyt on aika paksua. Lapsia on nimenomaan ollut enemmän ENNEN feminismiä.

Niin, koska ennen feminismiä ei myöskään ollut vapautta valita tuleeko lapsia ja paljonko.

Kyllä naiset on osanneet ennenkin laittaa jalat ristiin eikä kaikkia miehiäkään iso lapsikatras ole huvittanut. Älä nyt pidä entisten aikojen ihmisiä ihan tyhminä.

Lapsen alulle saamiseen riittää yksi seksikerta. Jos seksiä on yhden kerran vuodessa, se voi tarkoittaa, että siihen perheeseen syntyy lapsi joka vuosi.

Vierailija
151/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri on mielestäni Feminismin suurin epäonnistuminen.

Vierailija kirjoitti:

Jossain kohtaa tapahtui virhe ja naisten täytyy nykyään olla sekä naisia että miehiä.

Miehetkään eivät voi hyvin.

Rikkinäisillä työkaluilla tulee rikkinäisiä lopputuloksia. Feminismi on harhainen vihaideologia, terroristinen kultti.

Miten miellät feminismin?

Itse olen aina ajatellut sen niin, että naiset ja miehet ovat ihmisinä yhtä arvokkaita. Että naisellakin on oikeus vapauteen ja fyysiseen koskemattomuuteen, turvallisuuteen. Ja että nainenkin saa opiskella ja yrittää tavoitella unelmiaan. Että nainen saa vapaasti valita puolisonsa tai lähteä väkivaltaisesta parisuhteesta.

Mikä ajattelussani on mielestäsi vihaideologiaa?

Vierailija
152/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kunkin kannattaisi joskus hiljentyä ja miettiä, mitä esimerkiksi työltään tai elämältään haluaa.

Stressiäkin kestää hyvin, jos kokee tekevänsä itselleen merkityksellistä hommaa.

Vierailija
153/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain kohtaa tapahtui virhe ja naisten täytyy nykyään olla sekä naisia että miehiä.

Rikkinäisillä työkaluilla tulee rikkinäisiä lopputuloksia. Feminismi on harhainen vihaideologia, terroristinen kultti.

Itse olen aina ajatellut sen niin, että naiset ja miehet ovat ihmisinä yhtä arvokkaita. Että naisellakin on oikeus vapauteen ja fyysiseen koskemattomuuteen, turvallisuuteen. Ja että nainenkin saa opiskella ja yrittää tavoitella unelmiaan. Että nainen saa vapaasti valita puolisonsa tai lähteä väkivaltaisesta parisuhteesta.

Mikä ajattelussasi on feminismiä eikä tasa-arvoa?

Vierailija
154/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tutuissa on vaan osallistuvia isovanhempia. Sitten on muutama, jotka olisivat innokkaita hoitamaan, mutta lapsensa eivät ole lisääntyneet. Yksi tällainen rupesi varaisovanhemmaksi tarvitsevalle.

Tässä on todella räikeitä eroja perheiden välillä.

Minun vanhempani eivät missään nimessä ole innokkaita hoitamaan lastenlapsia, vaikka asuisivatkin paikkakunnalla (onneksi eivät asu). He ovat juuri näitä, jotka ramppaavat Välimeren rannikolla, mökillä, milloin missäkin oopperajuhlissa tai kissanristiäisissä. Ja tulevat armollisesti katsomaan lastenlapsia silloin kun heille sopii. Ja vaativat kodin olevan tiptopsiisti sekä parasta pöydässä, muuten alkaa arvostelu. Tai oikeastaan jatkuu - he kokevat velvollisuudekseen kasvattaa sekä meitä että lapsiamme arvostelemalla ja "hyvää tarkoittavilla" (not) neuvoilla, jotta ymmärtäisimme olla ahkeria ja reippaita mallivanhempia, jollaisia he itsekin ovat mielestään olleet. 

Puolison vanhemmista isä on jo kuollut, ja äiti on vielä työelämässä, ja useimmiten kovin väsynyt, joten ei ole voimia hoitaa lastenlapsia.

Meillä taas isovanhemmat hoitaisivat enemmän kuin mielellään, mutta välimatkaa on satoja kilometrejä.

Vierailija
155/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se on vain vaikea uskoa, että miehet voisivat oikeasti olla niin itsekkäitä. Yksikään tuntemani nainen ei voisi toimia tuolla tavalla ilman loputtomia tunnontuskia.

Vierailija
156/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismin tarkoitushan on saavuttaa tasa-arvo.

Joidenkin naisten harjoittama syvä miesviha ja mieheksi muuttuminen ei ole sitä, miksi itse ymmärrän feminismin.

Pitääkö meidän keksiä uusi termi rauhantahtoiselle, molempien sukupuolten oikeuksia ajavalle liikkeelle?

Vierailija
157/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Sä olet nyt asian ytimessä.

Ei miehet ole vauvoja, se on loukkaavaa sanoa niin. Ne on miehiä. Jo lähtökihtaisesti vähän erilaisia kuin naiset.

Minäkin koen, että nykyfeminismi asettaa liikaa paineita. Miksi naisen pitäisi olla kuin mies? Minulle ainakin riittää, että olen nainen ja että suoriudun tästä roolistani ja tehtävästäni.

Miten olet päätynyt käsitykseen, että naisen pitäisi olla kuin mies?

Nykypäivän feministin roolimalli tuntuu valitettavan usein olevan jonkinlainen itseriittoinen öykkärimies. Ihannoidaan jotain voimakkaan aggressiivista boss lady -elämäntyyliä jossa tehdään mitä haluaa vähät välittämättä muista ihmisistä. Leveillään lukuisilla seksikumppaneilla ja keskustellaan omasta alapäästä podcasteissa.

Tämän olen myös itse pannut merkille. Luulen että naiset vähintään alitajuisesti ihailevat tämänlaisia miehiä, ja pitävät heitä jännittävän mielenkiintoisina. Onhan näillä öykkärimiehillä keskimäärin myös paljon kovempi suosio naisten keskuudessa.

Tämä selittänee myös osaltaan jo hetken vallallaan ollutta trendiä, jossa monet naiset hankkivat suuria ja näkyviä tatuointeja sekä koittavat kasvattaa mahdollisimman suuria lihaksia kuntosalilla.

Vierailija
158/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin naisten harjoittama syvä miesviha ja mieheksi muuttuminen ei ole sitä, miksi itse ymmärrän feminismin.

Pitääkö meidän keksiä uusi termi rauhantahtoiselle, molempien sukupuolten oikeuksia ajavalle liikkeelle?

Feminismin tarkoitus on saavuttaa tasa-arvo yläluokkaisten johtajamiesten kanssa. Lasikatto harmittaa mutta vain miehet seisovat lasilattialla. Uusi termi on jo olemassa, egalitarismi.

Vierailija
159/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kaikkien yksilöiden tasa-arvoon tähtäävä egalitarismi? Niin kauan kuin ihmisten tasa- ja samanarvoisuus määritellään vain yhden sukupuolen lähtökohdista (kuten esimerkiksi feminismissä), niin on hyvin vaikea kuvitella, että todellista ja toimivaa tasa-arvoa saavutetaan ikinä.

Vierailija
160/480 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään miesvihaa ei ole olemassa :D kerropa esimerkki siitä? Abortoiko naiset pojat pois systemaattisesti? Inhoaako perheet poikia? Uhkaileeko naiset miehiä väkivallalla? Onko naiset pitäneet miehiä omaisuutena? Kiljuuko naiset miten oikeutettua miehiin kohdistuva väkivalta on?

Miehet syyttää naisuhria väkivallasta systemaattisesti, ja silti kehtaatte itkeä "syvästä (:DDDD) vihasta"? Miksi lyönti on naisen vika, mutta se ei ole miehen oma vika että harvat naiset suuttuvat tuosta systemaattisesta naisvihasta?

Se on kuvaavaa, että ette usein edes käytä sanaa naisviha, selvästi välttelette termin käyttöä ja pyritte suojelemaan miehiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi