Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?

Vierailija
18.06.2023 |

Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.

Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.

Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.

Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?

Kommentit (425)

Vierailija
241/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä työttömistä varmaan 20% jotka tekee kaikkensa ettei joutuisi töihin.

Vierailija
242/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tilttasi 12 vuoden duunaamisen jälkeen pää ja sillä omalla hermolomalla olen ollut nyt kolmatta vuotta. Tiedostan, että mitä pidemmäksi tämä venyy niin sen heikommat on työllistymismahdollisuudet muihin kuin tähän entiseen työpaikkaan, missä tiedetään millainen työntekijä olen. Eipä tullut kauheasti saikuteltua ja sen oman mielenterveyden uhrasin siihen työpanostukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kuin yhden. Yksisilmä-Ykän. Vaan sitäpäpä olen ihmetellyt etteivät nuo "työnsankarit heittäydy työttömyyden ihanuuteen. Luulisi heidän kuvaelema elämäntapa olevan ihanaa...vailla huolia huomisesta.

Vierailija
244/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällä pastalla ole enää mitään muita puheenaiheita? Kaikki aloitukset on työttömät sitä tai työttömät tätä. Kyllästyttävää. 

Meitä nyt vaan on niin paljon, että on ihan hyvä puhua asioista oikeiden kokemusasiantuntijoiden suilla. Media välittää virheellistä tietoa.

Joo, olisikin hyvä jos täällä työttömät itse kertoisivat tarinoitaan, mutta suurin osa kommenteista on näiltä joiden mielestä työtön on laiska, tyhmä ja alkoholisoitunut sekä tahallaan elelee kaikkien tukien varassa.

Tällaista mielikuvaa sitä ennen vaalejakin haluttiin vaalia. Paljon oli kirjoituksia (keksittyjä varmaan suurin osa ) kuinka tukia saa niin paljon, ettei kannata töihin mennä tai sitten niitä joissa työtön esiteltiin hieman yksinkertaisena ja alkoholiin menevänä.  Moni äänesti sen peruteella ja tulos nähdään nyt.  Itse olen nyt pari yötä valvonut ja miettinyt että mistä saan sen kokopäiväisen työn jota muka niin hirveästi on tarjolla. Vai onko leipäjonoon meno tulevaisuudessa minullekin pakollista. Nytkin elän jo todella pienillä tuloilla ja saa todella miettiä mitä kaupasta ostaa. Jos tästä vielä pitää tinkiä, niin ei kyllä onnistu mitenkään.

Vierailija
245/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne yhden ja hänen kaveripiirissään kaikki ovat valinneet uraksi saman. Tuttavapiirissäni ei ole muita työttömiä.

Vierailija
246/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 50-vuotiaissa sanoisin ei ole ollenkaan. Nuoriso se tykkää maleksia.

Se joka aloitti nuoruudessaan sen maleksimisen, saattaa tehdä sitä nykyäänkin, kun putosi oravanpyörästä jo parikymppisenä. Eli kyllä niissä 50-vuotiaissakin löytyy.

Yksi tuttavani jäi pois koulusta ja vaihtoi työttömän uraan, koska opintotuki oli pienempi kuin työttömyyskorvaus + toimeentulotuki. Tämä oli ysärillä, hän on pikapuoliin viisikymppinen. Ei ole juurikaan työtä harrastellut. Yksi muutaman kuukauden työ hänellä on ollut tässä vuosikymmenten aikana. 

Olin katkera joskus silloin kun itse kituutin opintotuella ja tämä hyväksikäytti systeemiä. Kävi Suomessa työvoimatoimistolla kääntymässä ja taas lähti, kotiin nukkumaan tai johonkin Eu-maahan jonkun tuttavan luokse.  

No osat on toki vaihtuneet. Hänellä on vuorostaan pienoista katkeruutta äänessä kun "kaikki" muut ovat menestyneet elämässä paitsi hän. No shit Sherlock, mistähän se johtuu. 

Vierailija
247/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällä pastalla ole enää mitään muita puheenaiheita? Kaikki aloitukset on työttömät sitä tai työttömät tätä. Kyllästyttävää. 

Meitä nyt vaan on niin paljon, että on ihan hyvä puhua asioista oikeiden kokemusasiantuntijoiden suilla. Media välittää virheellistä tietoa.

Joo, olisikin hyvä jos täällä työttömät itse kertoisivat tarinoitaan, mutta suurin osa kommenteista on näiltä joiden mielestä työtön on laiska, tyhmä ja alkoholisoitunut sekä tahallaan elelee kaikkien tukien varassa.

Tällaista mielikuvaa sitä ennen vaalejakin haluttiin vaalia. Paljon oli kirjoituksia (keksittyjä varmaan suurin osa ) kuinka tukia saa niin paljon, ettei kannata töihin mennä tai sitten niitä joissa työtön esiteltiin hieman yksinkertaisena ja alkoholiin menevänä.  Moni äänesti sen peruteella ja tulos nähdään nyt.  Itse olen nyt pari yötä valvonut ja miettinyt että mistä saan sen kokopäiväisen työn jota muka niin hirveästi on tarjolla. Vai onko leipäjonoon meno tulevaisuudessa minullekin pakollista. Nytkin elän jo todella pienillä tuloilla ja saa todella miettiä mitä kaupasta ostaa. Jos tästä vielä pitää tinkiä, niin ei kyllä onnistu mitenkään.

Osa-aikaisista ei ole ollut edellinenkään hallitus huolissaan. Sanna Marinin hallituksen aikana pätkätöiden määrä kasvoi ja tehdyt työtunnit lisääntyivät, vaikka työllisyys nousi. Pitää lukea hallitusohjelma tuostakin vinkkelistä läpi. Jospa persut olisi saanut jotain ujutettua tuonne puolustamaan työntekijöitä.

Vierailija
248/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttavani opiskeli pikkukaupungissa kaksi tutkintoa joissa työllistyminen on haasteellista. Siirtyi työelämään noin 35-vuotiaana. Ei koulutusta vastaavaa työtä kuitenkaan. Opiskeluaikana ei juuri ollut kesätöissä. Perhe ei ole moiseen kannustanut.

Yksi tuttu oli vuosia työttömänä koska ei laskenut vastimustasoon. Halusi olla johtoportaassa.

Insinöörituttu kertoi että jotkut haastatteluun tulleet työttömät antoivat ymmärtää, että elämä sujui mukavasti kalastellen ja metsällä käyden. Kyse oli pienestä paikkakunnasta. Työntekijöitä.on nyt mm.Liettuasta.

En ole äänestänyt kokkareita enkä persuja.

Ovatko nämä em.tapaukset kuinka yleisiä, en tiedä.

Vierailija
249/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti kukaan! Jokaisella työttömällä on omat painavat syynsä olla työtön: Joko vaikeuksia työnsaannissa, huonoa työhönohjausta ja neuvontaa TE-toimistolta tai muita ongelmia elämässä kuten päihdeongelmia tai terveyshuolia.

Päihdeongelma on valinta. 

Työn saanti ei ole omissa käsissä.

Vierailija
250/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on neljä ansiosidonnaisella kikkailijaa, töitä olisi, mutta ei haluta lähteä.

Tapaus 1, nelikymppinen datanomi, kolme lasta (saa lapsikorotuksen), tekee keikkana pimeitä muuttoja, aikoo mennä sitten töihin kun ansiosidonnainen loppuu

Tapaus 2, kolmekymppinen kahden lapsen äiti, haluaa hoitaa lapset kotona ja ansiosidonnaisella onnistuu, kun työhaastatteluissa kertoo että lapset sairastelevat tosi usein - kuka uskaltaisi palkata?

Tapaus 3, noin kuusikymppinen autonsinööri, odottelee eläkepäiviä, muuttanut maalle, jossa ei työpaikkautsuja tarvi odotella

Tapaus 4, kolmekymppinen mies, asustelee oikeasti Espanjassa, käy pari kertaa vuodessa työllistämishaastatteluissa, ei ole "löytänyt" omaa alaansa, saa hakea sitä Suomen yhteiskunnan kustantamana.

Vierailija
251/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä vaikka kuinka paljon, hyvin varakkaitakin kuten minä. Pääomatulot eivät vaikuta työttömyyskorvaukseen, joten valtion kustannuksella voi keskittyä pääoman hankintaan. Päivätöihin en mene eikä tarvitsekaan.

Vierailija
252/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monta. Naapuri mieskin on työkyvyttömyyseläkkeellä vaikka pihalla heilumisen perusteella ei todellakaan ole työkyvytöneläkkeen myöntäjä varmaan ollu tuttu.

Vierailija
253/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meitä vaikka kuinka paljon, hyvin varakkaitakin kuten minä. Pääomatulot eivät vaikuta työttömyyskorvaukseen, joten valtion kustannuksella voi keskittyä pääoman hankintaan. Päivätöihin en mene eikä tarvitsekaan.

Ettäs kehtaat, minä sentään varakkaana nostan vain asumistukea.

Vierailija
254/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on kaikilla joku diagnosis koska se on muodikasta. Joku henkinen.. ja ei tarvi juosta koulussa tms

Muita sukupolvia ei kunnioiteta mitenkään

Vierailija
255/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti kukaan! Jokaisella työttömällä on omat painavat syynsä olla työtön: Joko vaikeuksia työnsaannissa, huonoa työhönohjausta ja neuvontaa TE-toimistolta tai muita ongelmia elämässä kuten päihdeongelmia tai terveyshuolia.

Minä olen, ja tiedän pari muutakin jotka ovat vapaaehtoisesti työttömyys rahalla.

Ainakaan sellasiin töihin ei mennä jossa itse pienellä palkalla joutuisi tekemään hiki päässä suorittavaa työtä.

Mielipiteitään monen tonnin palkalla, kuten kansanedustajan istumatöistä ei kukaan vapaaehtoisesti kieltäydy, eihän siinä tarvii olla työpaikallakaan kun torstaisin muutama tunti, ja maanantait ovat aina vapaita.

Kaksi kautta kampaviinereitä syötyään pääsee eläkkeelle, eikä enään koskaan tarvii tehdä työtä koska eläke, tai siis mennä istumaan työpaikalle, vaikka olisi alle kolmekymppinen.

Ne jotka valitsee vapaaehtoisen "virallisen" työttömyyden ovat taloudellisesti kyvykkäitä esim, perinnön tai "omien" pisneksien ansiosta.

Itselläni, ja varmaan tuhansilla muillakin on sellainen tilanne ettei ole pakko lähteä naurettavalla 12-14e tuntipalkalla suorittaviin paskahommiin hikoilemaan, jotain mulkku yrittäjää rikastuttamaan.

Kunnan ilmastoidulle virastolle voin lähteä helppoon istumatyöhön 14e tunti liksalla syksystä kevääseen. Kesät pidän itselläni, kalastellen kuhaa ja ajellen hupia uudenkarhealla moottoripyörällä.

Tämä on fakta jota ei urpon kepitys ja ahdistelu muuksi muuta.

Näin suoraa tekstiä ja totuuden kertomista harvemmin näinä aikoina näkee tässä piikitettyjen lampaiden maassa.

Vierailija
256/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupesi pelottamaan. Jos työhaluttomat pannaan töihin, niin ei mielellään mun työpaikalle. Jos sinne tulee työhalutonta porukkaa, ne on huolimattomia, aiheuttaa vahinkoja ja tekee virheitä ja me muut joudutaan korjaamaan. Ei ole aikaa sellaiseen. Sääli työnantajaakin, menee vielä firma tappiolle, jos näitä alkaa rampata ovesta.

Vierailija
257/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt rupesi pelottamaan. Jos työhaluttomat pannaan töihin, niin ei mielellään mun työpaikalle. Jos sinne tulee työhalutonta porukkaa, ne on huolimattomia, aiheuttaa vahinkoja ja tekee virheitä ja me muut joudutaan korjaamaan. Ei ole aikaa sellaiseen. Sääli työnantajaakin, menee vielä firma tappiolle, jos näitä alkaa rampata ovesta.

On siellä työpaikkoilla jo valmiiksikin niitä työhaluttomia. Toisaalta ei enää samalla tavalla suojatyöpaikkoja, joten jokainen joutuu todistamaan arvonsa työantajalle, tai pääsee tuille, joiden määrät tippuvat.

Vierailija
258/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.

Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen. 

Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.

Minä en usko, että täysin työhaluttomia saadaan koskaan töihin, eikä tarvitse saadakaan (haluatko omalle työpaikallesi heitä?). Sen sijaan heikennykset osuvat pahiten niihin, joilla olisi halua töihin, muttei oteta, ja se on tässä kaikkein surkeinta ja pistää vihaksi. 

Vierailija
259/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten, kun tekoäly vie 70% töistä, koskien myös korkeakoulutettuja.

Vierailija
260/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.

Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen. 

Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.

Minä en usko, että täysin työhaluttomia saadaan koskaan töihin, eikä tarvitse saadakaan (haluatko omalle työpaikallesi heitä?). Sen sijaan heikennykset osuvat pahiten niihin, joilla olisi halua töihin, muttei oteta, ja se on tässä kaikkein surkeinta ja pistää vihaksi. 

Kyllä täysin haluttomat saadaan tekemään töitä, mikäli he eivät muuten saa rahaa. Siperia opettaa.