Mistä sinun lapsuutesi hyvä kesä koostui?
Paljon on ollut keskustelua että vanhemmilla ei ole varaa tarjota lapsilleen kivaa tekemistä kesälomalla.
Mietin mistä Hyvä Kesä lapsuudessani koostui ja totesin että mitään kallista ei vaadittu että olin onnellinen ja tyytyväinen.
Minulle riitti kun sai leikkiä ja pelata kavereiden kanssa ulkona, retkeillä lähiseudulla, pyöräillä, käydä uimassa aurinkoisina päivinä, lukea kirjaston kirjoja, syödä jäätelöä ja käydä vanhempien kanssa mummoloissa.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilystä itikoiden syötävänä(ei niin kivaa), kirjojen lukemisesta (parasta), mummolassa olosta ja serkkujen kanssa leikkimisestä (mummoa on ikävä).
Vähän vanhempana 12-15v luuhattiin kavereiden kanssa koko päivät ulkona, uimassa saatettiin käydä monta kertaa päivässä, kukaan ei vahtinut, illalla väsyneenä sitten kotiin tai kaverille yöksi ja seuraavana päivänä sama uudestaan. Keksittiin paljon puuhaa esim. tanssiesityksiä tai teatteria, ei tarvittu silloin ysärillä mitään älypuhelimia tai nettiä.
Muuten ihana viesti, mutta viimeinen lause on ärsyttävä. Jos ne älypuhelimet ysärillä olisi ollut, kyllä olisitte niitä käyttäneet. Ja kyllä älypuhelimista huolimatta nuoret tekee samoja juttuja edelleenkin kuten käyvät uimassa. Ja monet esimerkiksi tietokonepelit vaativat myös älyä ja nopeita hoksottimia. Maailma toki muuttuu ja ihmiset sen mukana. Jokainen on aikansa lapsi.
10-tikkua laudalla ja naapureiden kanssa lentopallo matseja monesti kesässä.
Kesäloma alkoi ja siskoni ja minut vietiin maalle. Ei oltaisi haluttu jäädä sinne. Huudon ja itkun kera jäätiin.
Kesä autettiin mummoa ja leikittiin kavereiden kanssa.
Kesä meni ohi ja itkun ja huudon kera lähdettiin kotiin :D
Mahtavia kesiä!!
Mun lapsuuden kesän parhaat hetket olivat rahaan sidonnaisia. Ne harvat huvipuistoreissut, yksi kesä kun mentiin Tanskaan Legolandiin autolla matkustaen tai kun joskus vuokrattiin viikoksi mökki järvenrannalla. Kotonakin oli kivaa, koska loma nyt on aina lomaa. Mutta kyllä nämä ovat ne kun mietin mikä on ollut parasta.
Ihana kysymys! :) Kyllä ne rakkaimmat muistot on mummolakesistä, serkkupoppoolla kun tavattiin pitkästä aikaa ja oltiin ja touhuttiin useampi päivä yhdessä. Vieressä loistava uimaranta, jota pidettiin "omana", koska muita asutuksia ei lähellä ollut. Tunnelma oli aina niin lokoisa ja ei ollut huolta huomisesta. Näitä kaipaan tänä päivänäkin, vaikka aikuinen oon jo. Ensimmäinen kesä nyt ilman ainuttakaan elossa olevaa isovanhempaa. Onneksi ihanat muistot säilyy aina.
N
Uiminen ja muutenkin ylenpalttinen vesistöissä loiriminen, jäätelö, mansikat, markkinat, pyöräily ystävien kanssa. Se, että ei tarvinnut opiskella tai olla koulussa.
Kun vanhemmilla oli lomaa, ja käytiin uimarannoilla.
Ja tietenkin kaverien kanssa pyöräily ja hengailu milloin missäkin.
Parasta oli kuitenkin tauko koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Samanlaista elämisen fiilistä en ole minäkään lapsuuden jälkeen kokenut. Olen nyt 50v.
Minä 51v jolle vastasit, - 72 syntynyt.
Voi kun pääsis päiväksi vielä olemaan lapsi, vaikka n.9-12v.
Kirjastokortti, futispallo, uimahousut, onki, polkupyörä ja kavereita.
Tällä kombolla pärjäsi pitkälle. Aamupalan jälkeen futiskentälle, illalla kirjoja ja sarjakuvia.
Mummeja oli kiva nähdä kerran kesässä ja Lintsilläkin käytiin kerran kesässä.
Rahaa tarvitsi lähinnä kylmään limuun ja satunnaisesti sai divarista ostaa John Cartereita, Bustereita ja Hämähäkkimies-sarjiksia.
Kesä alkoi aidan teolla lehmille,ja toinen vasikoille.Sitten alkoi heinätyöt.Illalla sai käydä uimassa jos jaksoi pyöräillä viiden kilometrin päähän.Työtä oli jo lapsesta alkaen,en kuitenkaan muista sitä pahalla,sillä aikuisempana osasi ja ymmärsi tehdä paljon erilaisia töitä,ja saavutti kohtalaisen vaurauden.Nyt eläkkeellä on mukava muistella noita aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Olinkohan jotain 11 tai 12. Naapurissa asui hyvännäköinen nuorehko nainen, joka otti multa aina suihin. Oli siis ihan unelmakesät. Toki otti suihin talvellakin.
Uskomaton onni! Olisipa mullakin ollut tuollainen lapsuus.
Ratsastus- ja partioleirit oli ihan kesän kohokohta. Myös ihan se kiireettömyys, kirjojen lukeminen, mummon kanssa kukkapenkkien kitkeminen ja telkkarin katselu oli mukavaa. Ja sit kun isompana pystyi pyöräilemään kaverin luo. Mutta kyllä olisi aika käynyt pitkäksi jos vaan kotona olisi oltu koko kesä siellä maalla, varmaan kaupungissa missä voi kavereitten kanssa kulkea on enemmän tekemistä.
Siitä, kun sai viettää aikaa kavereiden kanssa eikä tarvinnut lähteä aina mökille ilman leikkikaveria katsomaan, kun aikuiset ryyppää.
Parhaiten on jäänyt mieleen pitkät päivät pleikkarin ääressä senaikaisia pelejä pelaten. Gran Turismo, Grand Theft Auto, Final Fantasy, Crash, Spyro jne monet muut. Sitten oli Habbo Hotel Kultakala ja kaiken maailman nettifoorumit, joilla tuli aikaa vietettyä.
Aina välillä tuli tietysti ulkonakin käytyä, mutta digimaailmassa jo silloin hyvin tukevasti. Ei siinä mitään vikaa. 😊
Aamupalan syöminen ulkona rapuilla istuen, lukeminen puutarhakeinussa, kaverien kanssa kuljeskelu, uintireissut, jäätelö silloin tällöin, mummola, teltassa nukkuminen omassa pihassa, raparperipiirakka, mansikat, ihan vain oleilu ilman kiirettä... Aika rahattomia oltiin, joten missään maksullisissa huvituksissa tai reissuilla ei käyty.
-N 50
Yksi parhaista kesämuistoistani on se, kun tulin kirjapinon kanssa kirjastossa ja ei ollut mihinkään kiire.
Hevosista, eläimistä, heinätöistä ja muista maatilan töistä. Mökille en halunnut, siellä oli tylsää vaikka ei eläinten hoidon takia ehditty olla kuin yö aina joskus ja aamulla pois. Leikkimökissä ja teltassa nukkuminen oli parasta, puhallettavassa uima-altaassa uiminen myös. Kesäautoilla ja mopoilla ajamisesta. Rannalla käytiin naapurin lasten kanssa.
Aurinko, uiminen, meri, kirjat, jäätelö oli parhaita. Rakastin myös erilaisia leirejä, asuttiin teltassa ja oli paljon samanikäistä seuraa.
Me käytiin monesti Ruotsissa, koska äidin siskon perhe ja myös veljen perhe asui siellä. Omalla autolla mentiin, lautalla yli. Usein kuljettiin autolautalla Vaasasta, koska se oli nopeaa, mutta välillä myös Turusta Tukholmaan. Muutaman kerran taidettiin mennä Tornion kautta maita pitkin.
Parasta oli oikeastaan leirintäalueet. Me yövyttiin usein sellaisilla leirintäalueilla, joissa oli vuokrattavia mökkejä. Ei niissä omaa vessaa tai suihkua ollut. Käytiin uimassa, saunottiin, paistettiin makkaraa ja pelattiin ulkopelejä. Äidin siskon pihassa oli lapsille telttamajoitus, serkut tuli usein myös nukkumaan ulos. Se oli kivaa.
Mummolassakin olin, etenkin silloin pienenä, jos vanhemmilla ei ollut vielä kesäloma. Siellä oli sina liian kuuma. Kerrostalon pihalla oli kiikut, hiekkalaatikko ja liukumäki. Jostain syystä minulle on jäänyt mielikuva, että se piha oli aina kuuma. Ei varmaan ollut aina, mutta olisinko minä siinä helteillä juuri leikkinyt. Noin 12-vuotiaana kieltäydyin, että EI mummolaan. Pieni kerrostalokaksio eikä mitään järkevää tekemistä. Ruokakin oli pahaa.
Ruotsin matkoista. Kävimme Kolmårdenissa, Uumajalla, Ahvenanmaalla, Tukholmassa jne
Uimisesta paikallisella hiekkakuopalla.
Kissanhoidosta.
Työnteosta mansikkapellolla.
Köyhiä olimme, äidin kanssa asuimme isovanhempien luona.
Ja tosiaan: joku reissu kuuluu köyhänkin ihmisarvoiseen elämään. Kuten joku tutkija eilen sanoikin.
Villinä varsana sai mennä. Kavereiden kanssa mentiin pitkin pihoja, pelailtiin, leikittiin jne. Ulkona oltiin koko ajan. Itse tykkäsin nukkua pitkään n. Klo 12 ja aina oli joku kaveri oven takana aikaisemmin. Me ei reissattu, koska ei ollut varaa, yh-äiti ja 4 lasta. Silti oli siistiä, oltiin teltassa yötä, seikkailtiin yöt pitkin kyliä. Vierailtiin tyttöjen luona teltassa tai leikkimökissä. Miss those days...