Lihavuuden yleisyys huolestuttaa. (Olen lihava itsekin.)
Katsoin tilastoja THL:n sivuilta ja onhan tämä aika järkyttävää luettavaa. Valtiotasolla pitäisi tehdä päätöksiä, jotka helpottaisivat terveellisten valintojen tekemistä ja mahdollistaisivat parempaa syömistä ja liikkumista. Ja jo olemassaolevien lihavien hoitamisen tulisi olla tärkeämmässä asemassa, sillähän säästettäisiin runsaasti terveydenhuollon kuluista.
Olen ylipainoinen itsekin, mutta onnistunut pudottamaan painoa melkein 10kg. Elämä on paljon helpompaa, mutta ei tämä helppoa ole ollut.
Jaksaa myös ihmetyttää näiden tulosten valossa se lihavien syrjiminen parisuhdemielessä. Ylipainoisia miehiä on itse asiassa enemmän kuin naisia, ja silti se ylipainoinen nainen tuntuu olevan pahin mahdollinen ongelma kumppania valitessa...
"Suomalaisista 216-vuotiaista tytöistä 19 prosenttia ja pojista 29 prosenttia on ylipainoisia (ml. lihavuus). Lihavia on samanikäisistä tytöistä 4 ja pojista 9 prosenttia.
Nuorista eli 1829-vuotiaista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Katselin eilen eräässä tapahtumassa ihmisiä. Olin lämmin kesäilta, joten vaatteet olivat vähähäiset porukoilla. Kylläpä tosiaan on nuoriso plösööntynyttä ja velttolihaista. Toista se oli minun nuoruudessani. Vasta näin vanhempana olemme veltostuneet ja lihoneet. Nuorison pitäisi olla elämänsä kunnossa ja silakoita, mutta eivät näy olevan enää nykyisin. N58
Tietenkin solakoita, eikä silakoita.
Näin käy kun liha vaihdetaan soijaan ja salaatti karkkeihin.
Itse katsoi juuri japanilaisia,.että ovat nykyään entistä pidempiä, mutta myös lihavampia. Lihominen loppuu, kun ekokatastrofi astuu vielä.askeleen. sitten taas ihannoidaan lihavia, koska siitä näkyy etuoikeutettu vauraus.
Katselin ihmisiä viikolla ja huomasin selvän eron ns. vanhemman ja nuoremman ikäpolven välillä: vanhemmat henkilöt ovat ryhdikkäämpiä sekä ns. tiukemman oloisia vaikka ovatkin ylipainoisia. Nuorempi ikäpolvi eli noin 30v ja siitä alaspäin taas olivat hyvinkin velton näköisiä. Tämä siis torilla. Hyvää oli se että kaikki nuo ihmiset olivat kuitenkin liikkeellä.
Ei ole nykyaikana kenenkään helppo pysyä normaalipainoisena vaikka liikkuisi kohtuullisesti, koska ravinto on niin kaloripitoista.
Kaiken pitäisi lähteä siitä, että opetetaan vanhemmat tekemään lapsilleen terveellistä, kasvispitoista ruokaa jota syövät sitten itsekin. Limsat, karkit ja paistopistetuotteet eivät vaan voi kuulua osaksi arkipäivän ravintoa.
Mutta kun nykyään kellään ei ole aikaa, ei ole rahaa, ei ole halua eikä taitoja (vaikka googlettamallakin löytyy helppoja reseptejä vaikka kuinka).
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset hiihtämään
Kesät talvet!
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kun liha vaihdetaan soijaan ja salaatti karkkeihin.
Vain jälkimmäinen pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Katselin eilen eräässä tapahtumassa ihmisiä. Olin lämmin kesäilta, joten vaatteet olivat vähähäiset porukoilla. Kylläpä tosiaan on nuoriso plösööntynyttä ja velttolihaista. Toista se oli minun nuoruudessani. Vasta näin vanhempana olemme veltostuneet ja lihoneet. Nuorison pitäisi olla elämänsä kunnossa ja silakoita, mutta eivät näy olevan enää nykyisin. N58
Silakoita??
Tukea terveellisiä päätöksiä? Siis lisätä esim.makean verotusta? Ei toimi. Tasan tarkkaan syön makeaa vaikka hinta nousisi. Jos ei varaa ostaa makeaa, alan tehdä itse karkkeja ja leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Tukea terveellisiä päätöksiä? Siis lisätä esim.makean verotusta? Ei toimi. Tasan tarkkaan syön makeaa vaikka hinta nousisi. Jos ei varaa ostaa makeaa, alan tehdä itse karkkeja ja leipoa.
Maksat varmaan myös omat insuliinisi kun lopulta sairastut diabetekseen.