Mistä sinun lapsuutesi hyvä kesä koostui?
Paljon on ollut keskustelua että vanhemmilla ei ole varaa tarjota lapsilleen kivaa tekemistä kesälomalla.
Mietin mistä Hyvä Kesä lapsuudessani koostui ja totesin että mitään kallista ei vaadittu että olin onnellinen ja tyytyväinen.
Minulle riitti kun sai leikkiä ja pelata kavereiden kanssa ulkona, retkeillä lähiseudulla, pyöräillä, käydä uimassa aurinkoisina päivinä, lukea kirjaston kirjoja, syödä jäätelöä ja käydä vanhempien kanssa mummoloissa.
Kommentit (283)
Leikittiin kotista serkkujen kanssa. Ihania muistoja!
Poikani on nyt 12 ja mies juuri sanoi, että elää elämänsä ihanimpia kesiä. Ei huolta huomisesta, ei kesätyöpaineita, on riittävän iso itsenäisesti liikkumaan mutta samalla vielä lapsi. Riittää, että käy välillä tankkaamassa ruokaa kotona. Lopun ajan nytkin hyvällä säällä on kavereiden kanssa. About klo 10-21. Pelaavat jalkkista, syövät jätskiä, ovat trampalla ja uimarannalla tunteja kahdesti päivässä. Pyörällä mennään ympäriinsä laumana. Haetaan porukkaan lisää kavereita ja sukellellaan rannalla pohjasta korkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Linnanmäki ja Särkänniemi oli parasta. Lintsillä kerran kesässä. Junalla mentiin ja oltiin aina samassa hotellissa yötä, mutta en saa millään päähäni hotellin nimeä. Sellainen aika pieni. Rautatieasemalta pystyi siihen kävelemään ja hotellilta taas oli kävelymatka Lintsille. Ei ollut Crowne plaza eikä Scandic siinä Töölössä vaan tavallaan siellä niiden takana muutama kortteli. Muistaako joku sitä hotellia? Jos se on olemassa, voisinkin käydä verestämässä lapsuusmuistoja. Olen tosi huono liikkumaan Helsingissä ja eksyn helposti, mutta siitä hotellilta osaisin Lintsille ja Stockmannille ja Sokokselle ja Bulevardille ja Kauppatorille, Suomenlinnan lautalle ja takaisin päin myös.
Hotelli Helka? Lintsille on kaksi kilometriä, mutta kai sen kävellä voi, ja on noiden mainittujen "takana muutama kortteli".
Maatilan töistä. Kesä oli kiireistä aikaa, heinätyöt, lehmien laiduntamiset ja kaikki. Loppukesästä myös marjanpoiminta. Innolla olin kaikessa mukana.
Heinäntekopäivät oli parhaita, kun näki muitakin kuin omaa perhettä, sinne tuli sukulaisia ja naapureita, ruokaa laitettiin koko porukalle.
Isän kanssa polkupyörällä leikkipuistoon, ihan parasta 👍🏻 Aurinko paistaa, polkupyöränä Poni ja jalassa uudet Nokian siniset Lokit
Aurinkoa, uimista, metsissä samoilua ja puissa kiipeämistä. Lukemista riippukeinussa, vintillä tai laiturilla.
Ja aina yksin. Oli ihanaa saada olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on nyt 12 ja mies juuri sanoi, että elää elämänsä ihanimpia kesiä. Ei huolta huomisesta, ei kesätyöpaineita, on riittävän iso itsenäisesti liikkumaan mutta samalla vielä lapsi. Riittää, että käy välillä tankkaamassa ruokaa kotona. Lopun ajan nytkin hyvällä säällä on kavereiden kanssa. About klo 10-21. Pelaavat jalkkista, syövät jätskiä, ovat trampalla ja uimarannalla tunteja kahdesti päivässä. Pyörällä mennään ympäriinsä laumana. Haetaan porukkaan lisää kavereita ja sukellellaan rannalla pohjasta korkkeja.
Kyllä ja suunnilleen tuon ikäisenä vietettyjä kesiähän sitä sitten aikuisena muistelee :) ei pikkulapsivuosista eikä ekoista kouluvuosistakaan niin kovin paljoa muista.
Me asuttiin niin maalla, ettei siellä paljon kavereita ollut. Eli kesät kului telkkua katsellen ja kirjoja lukien, muistan kyllä miten ihanaa oli kun sai lukea myöhään yöhön ja koko päivän. Nukuttiin siskon kanssa meidän aitassa ja leikittiin, sekin oli kivaa. Muistan myös kun mummo oli meitä hoitamassa ja opetti kasvimaan hoitoa, käsitöitä ja käytti kauppa-autolla ostamassa Lipsi-mehujäätä.
Mutta kyllä siihen hyvään kesään olennaisesti kuului leirit, yleensä pari leiriä per kesä, siellä sai olla kavereitten kanssa. Ja ne reissut perheen kesken, usein Lappiin tai muuten kotimaassa, kun vanhemmatkin oli rentoja ja iloisia ja oli aikaa olla yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnanmäki ja Särkänniemi oli parasta. Lintsillä kerran kesässä. Junalla mentiin ja oltiin aina samassa hotellissa yötä, mutta en saa millään päähäni hotellin nimeä. Sellainen aika pieni. Rautatieasemalta pystyi siihen kävelemään ja hotellilta taas oli kävelymatka Lintsille. Ei ollut Crowne plaza eikä Scandic siinä Töölössä vaan tavallaan siellä niiden takana muutama kortteli. Muistaako joku sitä hotellia? Jos se on olemassa, voisinkin käydä verestämässä lapsuusmuistoja. Olen tosi huono liikkumaan Helsingissä ja eksyn helposti, mutta siitä hotellilta osaisin Lintsille ja Stockmannille ja Sokokselle ja Bulevardille ja Kauppatorille, Suomenlinnan lautalle ja takaisin päin myös.
Hotelli Helka? Lintsille on kaksi kilometriä, mutta kai sen kävellä voi, ja on noiden mainittujen "takana muutama kortteli".
Tuskin hän Helkaa tarkoittaa. Sehän on Kampissa. Mä luulen tietäväni, että Taka-Töölön suuntaa tarkoittaa, mut en tiedä mitä hotelleja siellä on. Tosi vähän tulee seurattua hotelliasioita, kun itse kulkee lähinnä metrolla.
Kesät ikävuosina 13 v -19v.
Hankin kuukaudeksi kesätöitä ja toiseksi vähemmän. Silloin perhe lähti mummolaan koko kuukaudeksi ja mä sain olla yksin kotona kuukauden. Aivan ypöyksin. Enpä juuri kavereitakaan päästänyt idylliini. Yhtään bileitä ei pidetty. Mä vaan leikin kotia iteksenija nautin.
Näin hermo lepäs ja vältin työleirin "vieraissa nurkissa". Se oli siis äitini uuden miehen lapsuuden koti emäntineen. Olin siellä muutaman kesän viettänyt, niin ei kiitos enää.. Mä olin aivan ilmainen orja. Hoidin lähes kokonaan nuoremmat sisareni, pesin pyykit, tiskasin, tein ruokaa... sitten se "mummo" antoi mulle aina jotain hommia, kun en ollut verisukua, niin ei siellä ilmaiseksi kukaan loju. Etenkään semmoinen 10 vuotias, edellisen avioliiton lapsi. Oli halkohelvettiä hämähäkkeineen, yksin kasasin niitä.. liian hitaasti tietenkin. Tyhjensin huusseja. Leikkelin nurtseja, kastelin kaikkea.. siivosin, tyhjensin vanhoja rojuja aitasta, kuskasin niitä toiseen aittaan... Siis ikävuosina 8-12. Nykyään äiti sitten ihmettelee, kun ei mökkielämä maistu.
Onneksi kasarilla vielä sai duunia nuoremmatkin. Hoidin vähän naapurin lapsia silloin tällöin ja kastelin kukkia, koiria ulkoilutin, leikkasin nurtseja. 15 vuotiaana pääsinkin jo lähileipomoon kesähommiin ja siitä etiäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mummola, uiminen ja jäätelö.
Kun jäätelö vielä maistui kermalle, ja kerma taivaalliselle.
Kerran päästiin täältä lapista käymään kesällä isää katsomassa
ISeutulassa kun oli lentokenttää tekemässä.Ihan kiva rundi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helka on iso hotelli. Jos pientä haetaan, niin ei varmasti voi olla Helka. Ja toiseksi, eihän se ole siellä päinkään, mitä kirjoittaja kuvailee. Helkaan mennään rautatieasemalta Kampin keskuksen läp tai vierestä. Nuo muut hotellit on pitkällä olympiastadionia kohti mennessä.
Saattaa olla, että Töölöntorin lähellä oli aikoinaan pieni hotelli, ihan varma en ole muistikuvista. Lapsena kävin usein tädin ja serkun luona, jotka asuivat Töölöntorilta muutama sata metriä. Olympiastadionin retkeilymaja oli myös suosittu, se oli siellä Olynpiastadionin takana keskustasta päin tullessa. Siellä oli isoja saleja, kerrossängyt ja myös oli pieniä huoneita. Käytävillä vessat ja suihkut. Voisiko olla, että olettekin siellä pienessä perhehuoneessa? Olin sielläkin joskus yötä, jos koko perhe oltiin reissussa, koska tätini ja serkkuni luo ei mahtunut majoittumaan monta ihmistä. Siitä oli lyhyt matka Linnanmäelle ja oli suosittu paikka. Ei se kyllä hotelli ollut, mutta sellainen perustason retkeilymaja/hostel. Ei siitä mikään kauhean pitkä aika ole, kun laittoi ovet kiinni.
Kavereideni ja sisarusteni kanssa seikkailua ulkona iltamyöhään, reissut maaseudulle isovanhempiemme luo, viikon lomat vuokramökillä järven rannalla, serkkumme perheen tulo meille pariksi viikoksi, kotimaan autoreissut perheeni kanssa, mustikkapiirakkaa, karkkia ja jäätelöä, kauhuelokuvia.
Meidän perhe siis kyllä reissasi kesäisin kotimaassa, mutta silloin 80-luvulla mökin vuokraaminen sekä kotimaan automatkailu hotelliöineen taisi olla halvempaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hyvät muistot lapsuuden kesistä on minullakin. Kiireettömyys oli just parasta. Ulkomailla ja laivalla oon käynyt ekaa kertaa vasta aikuisena. Puuhamaat, Muumimaailmat ym. turistikohteet kokematta ja mummolatkin olivat samassa kaupungissa eikä missään maalla. Isovanhempien kesämökillä käytiin, kavereiden kanssa leikittiin päivät pitkät, luin kasoittain kirjoja, silloin tällöin käytiin kaupungilla, rannalla tai kiertävässä tivolissa. En osaa kaivatakaan sen kummallisempaa.
Faith kirjoitti:
Kavereideni ja sisarusteni kanssa seikkailua ulkona iltamyöhään, reissut maaseudulle isovanhempiemme luo, viikon lomat vuokramökillä järven rannalla, serkkumme perheen tulo meille pariksi viikoksi, kotimaan autoreissut perheeni kanssa, mustikkapiirakkaa, karkkia ja jäätelöä, kauhuelokuvia.
Meidän perhe siis kyllä reissasi kesäisin kotimaassa, mutta silloin 80-luvulla mökin vuokraaminen sekä kotimaan automatkailu hotelliöineen taisi olla halvempaa.
En usko, että oli halvempaa. Kyllä hotellit maksoi paljon, minkä takia me oltiin yötä camping-alueiden leirintämökeissä. En muista olleeni hotellissa kuin kerran Porissa serkun häissä. 70-80-luvulla rakennettiin paljon uusia leirintäalueita, ja mökit oli silloin uusia. Nythän monessa paikassa on edelleen samat tönöt ja suihkurakennukset. Suomessa kesä on lyhyt. 80-luvulla autot yleistyi ja niiden myyntimäärät kasvoi, minkä takia perheillä keskimäärin oli auto käytössä ja sillä tehtiin pitkiäkin matkoja. Tieverkostoa kehitettiin ja asfaltoitiin. Kesälomareissulla hyvin usein pysähdeltiin tietöiden takia. Suomessa on edelleen näitä teitä esim. lapissa, joihin silloin vedettiin asfaltti eikä sen jälkeen ole isommin saatu rahaa uusimiseen.
Lentokoneita oli paljon vähemmän kuin nykyisin. Jos ajattelee lentojen määrää, niin nyt Hki-Vantaalta nousee lähes joka toinen minuutti kone tai laskeutuu. Se on käsittämätön muutos, että vielä 80-luvulla saattoi olla 4 lentoa tunnissa. Eno oli lentokonemekaanikko ja päivittelee nyt eläkkeellä, miten lentomatkailu on valtavasti lisääntynyt.
Kainuun maisemissa vietin kesät leikkien naapurin lasten kanssa. Leluja ei liiemmin ollut, mutta metsästä kekkasimme kaiken tarvittavan.
Metsän puiden huminat kuulen korvissa vieläkin. Lepän ja Koivun lehtien äänen tuulessa. Rakkaita muistoja niin.
Ja kavereitten kanssa kalastelimme kesäyössä.
parasta oli mummon luona maatilalla Pohjois-Karjalassa, monenlaista tekemistä ja sai olla lapsi.
Lapsilla pitää olla järjestettyä iltapäiväohjelmaa, koska nykypäivänä ei ole enää ok jättää 6-7-vuotiaita yksin kotiin moneksi tunniksi, tai antaa heidän vaellella vapaasti ympäri kyliä. Harrastukset ei ole pakollisia, mutta useimmat lapset haluaa harrastaa jotain. Ja vanhemmat haluaa että ne lapset harrastaa eikä notku kaupungilla räkimässä maahan ja opettelmassa tupakanpolttoa. Kaunis ajatus joku lasten itse perustama koripallojoukkue ilman kenenkään aikuisen panosta, mutta käytännössä ei toteudu.