Mikä siinä on niin väärin, että hallitus panostaa työssäkäyvien etuihin?
Että työnteko kannattaa jatkossakin ja työpaikoille saadaan sieltä puuttuvat työntekijät ja verotus ei nollaa uurastamisen tuloksia. Että jatkossa pääsisi lääkäriin tarvittaessa ja lapsille hoidon ja koulutuksen. Tässä on vuoskymmenet lapioitu vaan rahaa niille ihmisille, joilla ei ole muuta kuin oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia, että pärjäisivät, mutta näin ei ole tapahtunut. Siellä on moni maannut työttömänä koko aikuisikänsä tuilla. Tulos tuollaiselle lapioinnille on ollut sama, kuin olisi takassa polttanut ne rahat. Nyt ne laitetaan keskiluokalle, joka pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä niin kuin kuuluukin. Mikä siinä muka on väärin?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeastikoulutettu yh, töissä yksityisellä sektorilla kaupan alalla. Mediaanipalkalla ei ole varaa kuin kaupungin vuokrayksiöön. Olin haaveillut pienestä kaksiosta lapseni kanssa, mutta nyt kun työssä käyvien asumistuki poistetaan, ei ole toivoakaan. Pitää kituuttaa edelleenkin yksiössä. Ei ole varaa autoon eikä kesämökkiin. Pitää tuhlata kaikki säästöt, jotta olisi edes hamassa tulevaisuudessa oikeutettu asumistukeen. Ensin pitää tuhlata lapsen säästötili.
Ei kauheasti motivoi käydä töissä, kun vaikka kuinka ahkeroi ja yrittää, ei ole mahdollista parantaa omaa asemaansa. Tekisi mieli luovuttaa ja jäädä toimeentulotuen varaan. Ei kukaan minua edes palkkaisi, jos minut irtisanotaan nykyisestä työstä. Olen osatyökykyinen ja pomo on sanonut, että kannattaisi etsiä vähemmän stressaavia töitä. Niin missä niitä sellaisia töitä on?! Olen ensin ahkeroinut korkeakouluissa, elänyt vuorotellen työttömänä ja pätkätöissä, tehnyt valtavasti ylitöitä, jotta saisin pitää nykyisen työpaikkani ja sen seurauksena sairastunut työuupumukseen ja masennukseen. Tulevaisuus näyttää toivottomalta 😭
Ikävää, toivottavasti tilanteesi paranee. Tässä isommassa kuvassa vaan näkyy, että tuokin kallis koulutus, joka sulle ja tuhansille sponssattiin on mennyt ihan hukkaan, rahkeet ei selvästi riittänyt siihen mitä tavoittelit ja sua on siis ihan oikeesti huijattu.
Olin koulussa 10 oppilas ja korkeakouluopinnotkin menivät hyvin korkeilla arvosanoilla, myös gradusta sain erinomaisen. Silti työelämä ollut yhtä taistelua ja sinnittelyä. Tunnen miehiä, jotka eivät päässeet edes ylioppilaiksi ja ovat saaneet suhteilla siistin vakkarityön ja nyt tienaavat yhtä korkeita palkkoja kuin tuotantotalouden DI:t, vaikka menevät aina siitä, mistä aita on matalin. Kaikki ei ole ahkeruudesta ja tunnollisuudesta kiinni.
Kyllä mä ymmärrän. Mä olen itsekin 10-tyttö. Olen nähnyt ihan saman, mutta herännyt ajoissa, jättänyt tutkinnot kesken ja olen onnellinen kotiäiti ja välillä pienipalkkaisella palvelualalla, ja en ole masentunut. Sen takia mä sanoin, että sua on huijattu. Mä nään jatkuvasti teitä koulutettuja ja koulut kunnialla loppuun käyneitä naisia, joiden rahkeet ei oikeasti riitä siihen mitä te teette. Ja sitten jäädään pois työelämästä kokonaan, tai ollaan niin puhki, ettei mitään rajaa tai sitten uhrataan siis ihan kaikki siihen menestymiseen.
Joo, mä katsoin kanssa muutaman ekan vuoden mun "renttu"miestä alaspäin, kun mua oli opetettu, että mä olen parempi ja älykkäämpi, mutta työelämä ja bisnes on ihan eri asia kuin koulunpenkki. Miehet pärjää paremmin, vaikka opettajat ei aikanaan olisi kymmeneen vuoteen saaneet niitä tekemään hommat tunnollisesti ja kiltisti. Itse asiassa olen oman mieheni koulukokemusten kautta ymmärtänyt, että koulu on tehty tyttöjä varten ja se on koulun eikä poikien vika. Koulutukseen investointi menee ihan hukkaan, kun se rakenteellisesti syrjii parhaat lahjat alisuorittamaan. Et varmaan ota vastaan mitään mitä sanon, mutta meidän kaikkien onneksi, miehet tekee tulosta ilman hienoa koulutustakin ja menestyy uralla. Tässä on tarkoitus nimittäin rakentaa yhteiskuntaa ja pyörittää taloutta eikä jaella toisillemme kunniakirjoja.
No mulla olis paljon sanottavaa, koska on tosi nöyryyttävää huomata, että on ollut ihan harhaanjohdettu, mutta sinua ja sun lasta varmaan auttaisi tässä kohtaa eniten, että miettisit mitä oikeasti pystyt tekemään ja teet sitä ja jos se ei riitä kaksioon niin sitten asut onnellisena siinä yksiössä.
Niin ja ehkä mietit sitä lapses tulevaisuutta myös jo ja miten evästät. Mulla on myös tyttö (poikien lisäksi) ja sanon vaan, että tarpeeksi kovaa, kun joutuu kilpailee jo nuorena ja soveltamaan oppimaansa, niin tosi helppokin on loppujen lopuksi sieltä saada irti se "neitimäinen", emmä haluakaan. Turvallisessa ja hyväksyvässä ympäristössä eikä vasta sitten, kun on raatanut kiltisti turhaan vuosikymmeniä, ja pitäisi lunastaa kaikki kasaantuneet odotukset.
Itsehän menin koulut läpi opettelemalla ulkoa kaiken, mitä kirjoissa luki. Sellaiselle lahjalle ei kovin kummoiset tuotto-odotukset ole oikeasti, vaikka kovasti kiiteltiin ja kilisteltiin kuoharia aina keväisin.
Toisaalta ne epäsuorat yritystuet menee ei näy niin selkeästi ja menee isojen yhtiöiden osinkoihin, ne on noiden suorien tukien päälle. Niistä voisi leikata ja palkata lisää lääkäreitä ja hoitajia, niin että työoloista tulisi inhimilliset. Jos hoitajia ei riitä, niin palkata kaikkia muita sinne, että.hoitajat voi keskittyä vain omiin hommiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nyt on niin oikein, että hyvinvointiyhteiskunnan rippeetkin hävitetään?
Hyvinvointiyhteiskuntaan on varaa vain jos lopetetaan maahantulo kurpitsavankkuritarinoilla. On valittava eli joko hyvinvointiyhteiskunta tai rajoittamaton maahanmuutto. Ikävä realiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mitkä ne edut tarkkaan ottaen niille työtätekeville ovat? Minä en löydä yhtään etua meille työssäkäyvillä. Kiitos!
Verot alenee, lääkärille pääsee, poliisi turvaa ja kykenee ehkä jatkossa jopa selvittämään sinuun kohdistuneita rikoksia.
Työssä käyvä on aina päässyt lääkärille, meillä on työterveys. Verokevennys on mitätön, koska kaikki paitsi kaljan hinta nousee. Kuinka usein tavallinen kansalaisen törmää rikokseen? Niin tulevaisuudessa ehkä useammin..
Työssäkäyvän lapset ei ole päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole ideana yrittää säilyttää edes jotain hyvinvointivaltion rippeitä tulevillekin sukupolville. Kaikki taloudesta jotain tietävät ovat aika yksimielisesti sitä mieltä, että tuhlailu ja velaksi ottaminen on lopetettava, koska sillä kampitamme vain tulevia sukupolvia. Vähän niin kuin otettaisiin hirveästi velkaa lastemme nimiin ja käytäisiin etelänmatkoilla ja syötäisiin pippuripihviä jatkuvasti ja sitten ihmeteltäisiin, kun lapset aikuisina eivät meitä kiitäkään vaan ovat katkeria, kun heillä ei ole varaa mihinkään. Ei saa enää velkaa, kun sitä on liikaa ja jäljellä on vain kurjuutta toisten syöpöttelystä ja bilettämisestä.
Fakta on, että jos ei ole töissä, ei voi elää hyvää ja mielekästä elämää. Miksi kukaan kävisi töissä, jos hyvän ja mielekkään elämän voi saada vain perusoikeutena? Toki tämä ei tarkoita, että köyhät ja kipeät pitäisi jättää kaduille kuolemaan. Se tarkoittaa, että heidän perustarpeensa (ruoka, katto pään päälle, jotain vaatetta) katetaan. Nyt ei vain enää voi tarjota isoja summia tilille, josta köyhä voi päättää säästää etelänmatkaan, kun rikas sukulainen ostaa vaatteet ja ruoan lahjaksi. Nyt on pakko laittaa nämäkin säästökuurille. Jos on varaa etelänmatkaan, ei ole köyhä eikä kipeä, ihan sama millä keinoin on ne rahat säästänyt.
Odotan vain vielä sitä hallitusta, jolla olisi oikeasti munaa laittaa kaikki tuet maksusitoumuksiksi. Saat kortin, jolla voit ostaa ruokaa Lidlistä tietyn määrän kuukaudessa. Saat kortin kirppikselle, josta voit ostaa vaatteita. Asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Ei enää rahaa, jolla voi iloisesti bilettää ja ostaa tupakkaa, vaikka lapsi kulkee ilman talvitakkia tai kenkiä.
Ja ei, en ole rikas. Olen lähtöisin köyhästä perheestä, jossa on aina arvostettu työntekoa. Olen siivonnut vessoja ja kitkenyt rikkaruohoja 14-vuotiaasta lähtien ja maksanut sillä omat opintoni. Olen tehnyt kahdeksan vuotta pätkätöitä ennen kuin vihdoin sain vakituisen paikan. Opiskeluaikoina oli pakko olla kaupankassana, jotta sain vuokran maksettua. Olen tehnyt näitä p**kahommia vuosikausia, ja näen punaista, kun tulee nykyteini itkemään, ettei jaksa herätä töihin seitsemäksi eikä voi rakennekynsiensä takia siivota vaan haluaa jotain helpompaa työtehtävää. Jos ei ole valmis töihin, ei tarvitse rahaakaan.
Hieno tarina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mitkä ne edut tarkkaan ottaen niille työtätekeville ovat? Minä en löydä yhtään etua meille työssäkäyvillä. Kiitos!
Andiotulovähennyt, kotitalousvähennys kaikki verovähennykset ovat tukia. Siltikin, vaikka niissä ei lue tuki. Ai ne on eri asia ja kuuluu? No yritys missä teet töitä saa tukia. Niissä lukee tuki.
Älä nyt viitsi!Tiedätkö mikä on töissäkäyvän veronmaksajan ja työttömän ero?Toinen niistä saa ne edut palkasta josta maksaa veroja ja toinenkin samoista palkoista joista sitten palauttaa osan "veroina."
Siinäpä se. Tukia ei tunnisteta ja koetaan että ne kuuluu minulle. Mutta toisten tuet ei kuulu niille.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan suomalainen hieman yksinkertainen? Meidät on saatu toisiamme vastaan ja uskomaan, että työntekijöiden tilanne jotenkin paranisi kun etuuksia vähennetään. Ottakaa nyt ne lasit silmiltänne ja katsokaa minkä porukan etuja nuo oikeasti ajavat. Oletteko tosissanne kun kuvittelette kaikkien kuuluvan joko palkansaajien tai etuuksia saavien joukkoon tässä maassa?
Jonne, mulla ja sulla ei ole mitään yhteistä ja tää liitto loppu nyt. Maksa oma ateriasi.
Toisessa ketjussa kihistään kiukusta, kun ravintoloissa on työntekijöitä, jotka eivät osaa Suomea.
Totta kai on, kun kantasuomalaiset eivät niihinkään töihin suostu, ja työvoimapula on huutava! Hallitus on aivan oikealla asialla. Vapaamatkustajien tukia on kohtuullistettava.
Varakkaiden tuet kulkee nimellä verosuunnittelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeastikoulutettu yh, töissä yksityisellä sektorilla kaupan alalla. Mediaanipalkalla ei ole varaa kuin kaupungin vuokrayksiöön. Olin haaveillut pienestä kaksiosta lapseni kanssa, mutta nyt kun työssä käyvien asumistuki poistetaan, ei ole toivoakaan. Pitää kituuttaa edelleenkin yksiössä. Ei ole varaa autoon eikä kesämökkiin. Pitää tuhlata kaikki säästöt, jotta olisi edes hamassa tulevaisuudessa oikeutettu asumistukeen. Ensin pitää tuhlata lapsen säästötili.
Ei kauheasti motivoi käydä töissä, kun vaikka kuinka ahkeroi ja yrittää, ei ole mahdollista parantaa omaa asemaansa. Tekisi mieli luovuttaa ja jäädä toimeentulotuen varaan. Ei kukaan minua edes palkkaisi, jos minut irtisanotaan nykyisestä työstä. Olen osatyökykyinen ja pomo on sanonut, että kannattaisi etsiä vähemmän stressaavia töitä. Niin missä niitä sellaisia töitä on?! Olen ensin ahkeroinut korkeakouluissa, elänyt vuorotellen työttömänä ja pätkätöissä, tehnyt valtavasti ylitöitä, jotta saisin pitää nykyisen työpaikkani ja sen seurauksena sairastunut työuupumukseen ja masennukseen. Tulevaisuus näyttää toivottomalta 😭
Ikävää, toivottavasti tilanteesi paranee. Tässä isommassa kuvassa vaan näkyy, että tuokin kallis koulutus, joka sulle ja tuhansille sponssattiin on mennyt ihan hukkaan, rahkeet ei selvästi riittänyt siihen mitä tavoittelit ja sua on siis ihan oikeesti huijattu.
Olin koulussa 10 oppilas ja korkeakouluopinnotkin menivät hyvin korkeilla arvosanoilla, myös gradusta sain erinomaisen. Silti työelämä ollut yhtä taistelua ja sinnittelyä. Tunnen miehiä, jotka eivät päässeet edes ylioppilaiksi ja ovat saaneet suhteilla siistin vakkarityön ja nyt tienaavat yhtä korkeita palkkoja kuin tuotantotalouden DI:t, vaikka menevät aina siitä, mistä aita on matalin. Kaikki ei ole ahkeruudesta ja tunnollisuudesta kiinni.
Kyllä mä ymmärrän. Mä olen itsekin 10-tyttö. Olen nähnyt ihan saman, mutta herännyt ajoissa, jättänyt tutkinnot kesken ja olen onnellinen kotiäiti ja välillä pienipalkkaisella palvelualalla, ja en ole masentunut. Sen takia mä sanoin, että sua on huijattu. Mä nään jatkuvasti teitä koulutettuja ja koulut kunnialla loppuun käyneitä naisia, joiden rahkeet ei oikeasti riitä siihen mitä te teette. Ja sitten jäädään pois työelämästä kokonaan, tai ollaan niin puhki, ettei mitään rajaa tai sitten uhrataan siis ihan kaikki siihen menestymiseen.
Joo, mä katsoin kanssa muutaman ekan vuoden mun "renttu"miestä alaspäin, kun mua oli opetettu, että mä olen parempi ja älykkäämpi, mutta työelämä ja bisnes on ihan eri asia kuin koulunpenkki. Miehet pärjää paremmin, vaikka opettajat ei aikanaan olisi kymmeneen vuoteen saaneet niitä tekemään hommat tunnollisesti ja kiltisti. Itse asiassa olen oman mieheni koulukokemusten kautta ymmärtänyt, että koulu on tehty tyttöjä varten ja se on koulun eikä poikien vika. Koulutukseen investointi menee ihan hukkaan, kun se rakenteellisesti syrjii parhaat lahjat alisuorittamaan. Et varmaan ota vastaan mitään mitä sanon, mutta meidän kaikkien onneksi, miehet tekee tulosta ilman hienoa koulutustakin ja menestyy uralla. Tässä on tarkoitus nimittäin rakentaa yhteiskuntaa ja pyörittää taloutta eikä jaella toisillemme kunniakirjoja.
No mulla olis paljon sanottavaa, koska on tosi nöyryyttävää huomata, että on ollut ihan harhaanjohdettu, mutta sinua ja sun lasta varmaan auttaisi tässä kohtaa eniten, että miettisit mitä oikeasti pystyt tekemään ja teet sitä ja jos se ei riitä kaksioon niin sitten asut onnellisena siinä yksiössä.
Ah! Opettavainen tarina köyhälle! Hehee! Ja nyt odotankin palkkaa sekoomuksen puoluetoimistolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkut voi tulla syystä mistä tahansa, ei enää irtisanomissuojaa. Sairastumisesta rangaistaan. Palkkoja ei enää voi nostaa, mutta kulutustuotteiden hinnat nousevat, liikuntapalvelut, vapaa-aika matkustaminen. Tavallisella duunarilla ei ole näihin enää varaa.
Eihän kukaan hyvää duunaria ala irtisanomaan. Laiskoista ja hankalista on hyvä päästä eroon, kun myrkyttävät koko työyhteisön.
Siis mihin nämä laiskat ja hankalat sitten heitetään? Kuolemaan kadulle?
Laiskuus irtoaa heistä kyllä ennen kuin henki lähtee.
Eli meinaat mennä siihen "kuolemaan kadulle"?
No kokeilisin ensin duuneja joihin ei tarvii koulutusta, yhteisöllistä ja kolmannen sektorin tukia, ja sitten vaikka asuntolapaikkoja ja ruoka-apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle, keskituloiselle tää ei ole ollut hyvinvointiyhteiskunta pitkään aikaan. Multa vaaditaan jatkuvasti enemmän. Työssä näen päivittäin kuinka kelan maksusitiumuksella ostoksensa maksavat kertovat miten ovat lähdössä ulkomaanmatkalle, isoja perheitä. Mulla, vuorotyötä painavana perheellisenä ei tuohon ole varaa.
Eikä ole tulevaisuudessakaan, kun hinnat nousevat ja voit hyvästellä vuorotyölisäsi.
Ai nytkö ei ole hinnat nousseet?Sen enempää ne tuskin enää nousee kuin tähän asti.Mitä vassarihallitus teki kansan ostovoiman parantamiseksi?Jakoi sähkötukia kaikille,koronatukia rikkaille ym.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei panosta työssäkäyvien etuihin ellei sellaiseksi lasketa isompia veroja. Hallitus lisää yhteiskunnan laskua. Hallitus haluaa, että työttömien sosiaaliturvan lisäksi maksetaan paljon muitakin kuluja.
Työssäkäyvien etu ei parane sillä, että yhteiskunta maksaa enemmän siitä ettei työttömällä olisi mahdollisuuksia työllistyä.
Työssäkäyvien etu edellyttäisi, että mahdollisimman moni käy palkkatyössä ja saa mahdollisimman suurta palkkaa. Siis useampi osallistuisi yhteiskunnan kuluihin ja verokertymä olisi suurempi. Toisin sanoen paine korottaa veroja olisi pienempi.
Nyt jokainen on iloinnut omasta osastaa ja äänestänyt siten, että nuoret harrastelevat työntekoa tai heille maksettua palkkaa on täydennettävä sosiaaliturvalla. Tämä on oman oksan sahausta, koska ikäpolvet pienenevät ja eläkejärjestelmässä työssäolevien palkasta otetaan suurin osa maksetuista eläkemaksuista. Seurauksena työntekijät maksavat koko ajan isompia eläkemääriä pienemistä palkkatulosta - kaikkien muiden yhteiskunnan kulujen lisäksi.
No niin! Taas tehty harhainen tarina köyhille! Varmaan menee niille idiooteille läpi! Palkkaa sekoomukselta odotellen!
Vierailija kirjoitti:
EK panostaa työntekijöihin?
Ei missään nimessä. Röh röh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah! Opettavainen tarina köyhälle! Hehee! Ja nyt odotankin palkkaa sekoomuksen puoluetoimistolta!
Mitä tässä oli yhteistä kokoomuksen ideologian kanssa? En itse ole löytänyt mitään yhteistä heidän kanssa. Jos joskus näen vielä itseni äänestämässä niin se on jossain ihan muussa maassa kuin täällä kommarisuomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nyt on niin oikein, että hyvinvointiyhteiskunnan rippeetkin hävitetään?
Paraneehan se hyvinvointiyhteiskunnan asema. Nythän on aikomus lisätä kelakorvattavuutta yksityislääkäreille, joku sauma päästä lääkärillekin jopa niillä, joilla on ollut heikko työterveys tähän asti.
Juuri näin.Marin poisti viimeisetkin kelakorvaukset jotta saa maksaa viimeisen päälle kun haluaa kunnon lääkärille.Itse pienituloisena olen aina käynyt yksityisellä hammaslääkärillä ja on vain hyvä asia kun kelakorvauksia saa taas.
Yksityisten puffaaminen! Check! Rahantuloa sekoomukselta ei voi estää!
En tiedä mikä siinä on väärin mut on se eniveis niin väärin, niin väärin että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkut voi tulla syystä mistä tahansa, ei enää irtisanomissuojaa. Sairastumisesta rangaistaan. Palkkoja ei enää voi nostaa, mutta kulutustuotteiden hinnat nousevat, liikuntapalvelut, vapaa-aika matkustaminen. Tavallisella duunarilla ei ole näihin enää varaa.
Eihän kukaan hyvää duunaria ala irtisanomaan. Laiskoista ja hankalista on hyvä päästä eroon, kun myrkyttävät koko työyhteisön.
Tottakai irtisanoo. Kohta saa halvalla porukkaa töihin. Miksi kukaan maksaisi korkeampaa palkkaa,kun halvemmallakin saa. Tämä koskee myös muita kuin normi duunareita. Kenekään työpaikka ei ole enää varma.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät nousevat ja se on kaikille työläisille lisätuloa. Toisin, laskun loppusumma voi olla isompi kuin muutosten säästö, joten yhteiskunta tarvitsee enemmän verotuloja. Kun pääomaverotusta ei nostaa, niin arvaa kenen palkasta ne tarvittavat lisäeurot otetaan
Työtätekevät saavat palkkaa työnteostaan - aivan samoin haluavat työttömät.
Sinun kannattaisi miettiä, miksi et pysty nauttimaan palkastasi, jos köyhällä on katto pään päällä ja leipää syötäväksi? Jos sosiaalituella saa mielestäsi saman elintason kuin palkkatyöllä, niin siirry ihmeessä elämään sosiaaliturvalla. Työnantajakin voittaa kun voi palkata järkevämmän työntekijän. Kun avoimien työpaikkojen ketju nytkähtää eteenpäin, niin yksi työtönkin voi aukaista oman uraputkensa veronamaksajana.
Älä nyt viitsi!Tiedätkö mikä on töissäkäyvän veronmaksajan ja työttömän ero?Toinen niistä saa ne edut palkasta josta maksaa veroja ja toinenkin samoista palkoista joista sitten palauttaa osan "veroina."