Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä on niin väärin, että hallitus panostaa työssäkäyvien etuihin?

Vierailija
18.06.2023 |

Että työnteko kannattaa jatkossakin ja työpaikoille saadaan sieltä puuttuvat työntekijät ja verotus ei nollaa uurastamisen tuloksia. Että jatkossa pääsisi lääkäriin tarvittaessa ja lapsille hoidon ja koulutuksen. Tässä on vuoskymmenet lapioitu vaan rahaa niille ihmisille, joilla ei ole muuta kuin oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia, että pärjäisivät, mutta näin ei ole tapahtunut. Siellä on moni maannut työttömänä koko aikuisikänsä tuilla. Tulos tuollaiselle lapioinnille on ollut sama, kuin olisi takassa polttanut ne rahat. Nyt ne laitetaan keskiluokalle, joka pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä niin kuin kuuluukin. Mikä siinä muka on väärin?

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä mitkä ne edut tarkkaan ottaen niille työtätekeville ovat? Minä en löydä yhtään etua meille työssäkäyvillä. Kiitos!

Verot alenee, lääkärille pääsee, poliisi turvaa ja kykenee ehkä jatkossa jopa selvittämään sinuun kohdistuneita rikoksia.

Joo, minulla alenee vero esityksen mukaan alle 15 €/kk ja vitsi sekin on velkarahaa joka pitää maksaa pois, niinpä niin, korottamalla veroja. Lääkärille pääsee ne, joilla on varaa yksityiseen, poliisi kykenee ehkä?! Mitä se poliisi turvaa kun nuoret ei vuorotyöhön noilla ehdoilla, joita nyt kaupataan, lähde.

Mikään ei ole niin tyhmä kuin persusaasta, paitsi toinen persusaasta.

Vierailija
82/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä mitkä ne edut tarkkaan ottaen niille työtätekeville ovat? Minä en löydä yhtään etua meille työssäkäyvillä. Kiitos!

Verot alenee, lääkärille pääsee, poliisi turvaa ja kykenee ehkä jatkossa jopa selvittämään sinuun kohdistuneita rikoksia.

Työssä käyvä on aina päässyt lääkärille, meillä on työterveys. Verokevennys on mitätön, koska kaikki paitsi kaljan hinta nousee. Kuinka usein tavallinen kansalaisen törmää rikokseen? Niin tulevaisuudessa ehkä useammin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt miettii, niin KUINKA MONI ns. elämäntapatyötön olisi soveltuva työelämään? Tarjotaanko heille ensin hyvää päihde- ja mielenterveyshuoltoa, jotta olisivat kykeneviä oravanpyörään?

Varför skall allting alltid serveras åt dessa grupper? Var är deras eget ansvar?

Siis saunan takaa heille?

Vierailija
84/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillähän on jo palkka, miksi he tarvitsevat etuja?

Vierailija
85/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkut voi tulla syystä mistä tahansa, ei enää irtisanomissuojaa. Sairastumisesta rangaistaan. Palkkoja ei enää voi nostaa,  mutta kulutustuotteiden hinnat nousevat, liikuntapalvelut, vapaa-aika matkustaminen. Tavallisella duunarilla ei ole näihin enää varaa. 

Eihän kukaan hyvää duunaria ala irtisanomaan. Laiskoista ja hankalista on hyvä päästä eroon, kun myrkyttävät koko työyhteisön.

Siis mihin nämä laiskat ja hankalat sitten heitetään? Kuolemaan kadulle? 

Laiskuus irtoaa heistä kyllä ennen kuin henki lähtee. 

Eli meinaat mennä siihen "kuolemaan kadulle"?

Vierailija
86/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan tilanne että kokoomus olisi pitänyt lupauksensa ja laskenut prosentilla veroastetta. 3000€ palkasta saisit käteesi 30€ enemmän kuussa..WAU. No entä jos persujen lupaus kikymaksujen siirtämisestä työnantajan maksettaviksi (petetty lupaus siis) olisit säästänyt jopa 1500€ vuodessa..ainiin kiitos persut. No mutta vähän se kokoomus tinkii tuloverosta mutta lisää alveja reilusti yli sen mitä laskee palkkaveroa..taas WAU. No entäs bensiinin hinta? No ei ainakaan laske kuten persut lupasivat joten kiitos taas persut. Terveyskeskusmaksut nousevat, lääkkeiden alv ja mitä näitä kaikkia on. Ihan vain työssä käyvänä ajattelin että voi VEEE. Hyvätuloisilta ei säästetä mitään, ei yhtään mitään eli he eivät osallistu näihin "talkoisiin"...

Vierailija
87/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkut voi tulla syystä mistä tahansa, ei enää irtisanomissuojaa. Sairastumisesta rangaistaan. Palkkoja ei enää voi nostaa,  mutta kulutustuotteiden hinnat nousevat, liikuntapalvelut, vapaa-aika matkustaminen. Tavallisella duunarilla ei ole näihin enää varaa. 

Potkut voi saada asiallisista syistä kuten vaikka siitä, että ei vaivaudu töihin. Nyt tuo ei ole mahdollista ilman pitkiä prosesseja. Sairastumisesta ei rangaista, jos olet oikeasti sairas etkä krapulassa tai marsun kuoleman takia masentunut. Palkkoja voi nostaa ihan niin paljon kuin halutaan ja edelleenkin suurin osa liikuntapalveluista on maksuttomia. Miksi aina pitää valittaa, kun muiden asiat paranevat?

Sairastumisen syy ei vaikuta korvauksiin. Liikuntapalvelut ovat kallistuneet niin, että köyhien lapsien harrastusmahdollisuudet ovat mitättömät ja kansa huonokuntoisempaa kuin koskaan.

Työehtojen ja tukien huonontaminen ei millään tavalla palvele työssäkäyvin etuja. Sen takana on EK ja tarkoitus varmistaa nöyrää halpaa työvoimaa. Muruja odottava "omistava", siis palkoillaan velkojaan maksava keskiluokka pääsee näiden päätösten myötä yhä lähemmäksi tilannetta, jossa koulutettukin henkilö saa pomppia työnantajan tahdissa hamaan hautaan. Tekoäly hoitaa ison osan työt pian, joten tekijöitä riittää ja koska tukia ei ole niin palkankotituspaine on olematon. Maistereita riittää jonossa tilalle, "asiallisin syin".

Vierailija
88/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ole ideana yrittää säilyttää edes jotain hyvinvointivaltion rippeitä tulevillekin sukupolville. Kaikki taloudesta jotain tietävät ovat aika yksimielisesti sitä mieltä, että tuhlailu ja velaksi ottaminen on lopetettava, koska sillä kampitamme vain tulevia sukupolvia. Vähän niin kuin otettaisiin hirveästi velkaa lastemme nimiin ja käytäisiin etelänmatkoilla ja syötäisiin pippuripihviä jatkuvasti ja sitten ihmeteltäisiin, kun lapset aikuisina eivät meitä kiitäkään vaan ovat katkeria, kun heillä ei ole varaa mihinkään. Ei saa enää velkaa, kun sitä on liikaa ja jäljellä on vain kurjuutta toisten syöpöttelystä ja bilettämisestä.

Fakta on, että jos ei ole töissä, ei voi elää hyvää ja mielekästä elämää. Miksi kukaan kävisi töissä, jos hyvän ja mielekkään elämän voi saada vain perusoikeutena? Toki tämä ei tarkoita, että köyhät ja kipeät pitäisi jättää kaduille kuolemaan. Se tarkoittaa, että heidän perustarpeensa (ruoka, katto pään päälle, jotain vaatetta) katetaan. Nyt ei vain enää voi tarjota isoja summia tilille, josta köyhä voi päättää säästää etelänmatkaan, kun rikas sukulainen ostaa vaatteet ja ruoan lahjaksi. Nyt on pakko laittaa nämäkin säästökuurille. Jos on varaa etelänmatkaan, ei ole köyhä eikä kipeä, ihan sama millä keinoin on ne rahat säästänyt.

Odotan vain vielä sitä hallitusta, jolla olisi oikeasti munaa laittaa kaikki tuet maksusitoumuksiksi. Saat kortin, jolla voit ostaa ruokaa Lidlistä tietyn määrän kuukaudessa. Saat kortin kirppikselle, josta voit ostaa vaatteita. Asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Ei enää rahaa, jolla voi iloisesti bilettää ja ostaa tupakkaa, vaikka lapsi kulkee ilman talvitakkia tai kenkiä.

Ja ei, en ole rikas. Olen lähtöisin köyhästä perheestä, jossa on aina arvostettu työntekoa. Olen siivonnut vessoja ja kitkenyt rikkaruohoja 14-vuotiaasta lähtien ja maksanut sillä omat opintoni. Olen tehnyt kahdeksan vuotta pätkätöitä ennen kuin vihdoin sain vakituisen paikan. Opiskeluaikoina oli pakko olla kaupankassana, jotta sain vuokran maksettua. Olen tehnyt näitä p**kahommia vuosikausia, ja näen punaista, kun tulee nykyteini itkemään, ettei jaksa herätä töihin seitsemäksi eikä voi rakennekynsiensä takia siivota vaan haluaa jotain helpompaa työtehtävää. Jos ei ole valmis töihin, ei tarvitse rahaakaan.

Vierailija
89/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeastikoulutettu yh, töissä yksityisellä sektorilla kaupan alalla. Mediaanipalkalla ei ole varaa kuin kaupungin vuokrayksiöön. Olin haaveillut pienestä kaksiosta lapseni kanssa, mutta nyt kun työssä käyvien asumistuki poistetaan, ei ole toivoakaan. Pitää kituuttaa edelleenkin yksiössä. Ei ole varaa autoon eikä kesämökkiin. Pitää tuhlata kaikki säästöt, jotta olisi edes hamassa tulevaisuudessa oikeutettu asumistukeen. Ensin pitää tuhlata lapsen säästötili.

Ei kauheasti motivoi käydä töissä, kun vaikka kuinka ahkeroi ja yrittää, ei ole mahdollista parantaa omaa asemaansa. Tekisi mieli luovuttaa ja jäädä toimeentulotuen varaan. Ei kukaan minua edes palkkaisi, jos minut irtisanotaan nykyisestä työstä. Olen osatyökykyinen ja pomo on sanonut, että kannattaisi etsiä vähemmän stressaavia töitä. Niin missä niitä sellaisia töitä on?! Olen ensin ahkeroinut korkeakouluissa, elänyt vuorotellen työttömänä ja pätkätöissä, tehnyt valtavasti ylitöitä, jotta saisin pitää nykyisen työpaikkani ja sen seurauksena sairastunut työuupumukseen ja masennukseen. Tulevaisuus näyttää toivottomalta 😭

Ikävää, toivottavasti tilanteesi paranee. Tässä isommassa kuvassa vaan näkyy, että tuokin kallis koulutus, joka sulle ja tuhansille sponssattiin on mennyt ihan hukkaan, rahkeet ei selvästi riittänyt siihen mitä tavoittelit ja sua on siis ihan oikeesti huijattu. 

Olin koulussa 10 oppilas ja korkeakouluopinnotkin menivät hyvin korkeilla arvosanoilla, myös gradusta sain erinomaisen. Silti työelämä ollut yhtä taistelua ja sinnittelyä. Tunnen miehiä, jotka eivät päässeet edes ylioppilaiksi ja ovat saaneet suhteilla siistin vakkarityön ja nyt tienaavat yhtä korkeita palkkoja kuin tuotantotalouden DI:t, vaikka menevät aina siitä, mistä aita on matalin. Kaikki ei ole ahkeruudesta ja tunnollisuudesta kiinni.

Kyllä mä ymmärrän. Mä olen itsekin 10-tyttö. Olen nähnyt ihan saman, mutta herännyt ajoissa, jättänyt tutkinnot kesken ja olen onnellinen kotiäiti ja välillä pienipalkkaisella palvelualalla, ja en ole masentunut. Sen takia mä sanoin, että sua on huijattu. Mä nään jatkuvasti teitä koulutettuja ja koulut kunnialla loppuun käyneitä naisia, joiden rahkeet ei oikeasti riitä siihen mitä te teette. Ja sitten jäädään pois työelämästä kokonaan, tai ollaan niin puhki, ettei mitään rajaa tai sitten uhrataan siis ihan kaikki siihen menestymiseen.

Joo, mä katsoin kanssa muutaman ekan vuoden mun "renttu"miestä alaspäin, kun mua oli opetettu, että mä olen parempi ja älykkäämpi, mutta työelämä ja bisnes on ihan eri asia kuin koulunpenkki. Miehet pärjää paremmin, vaikka opettajat ei aikanaan olisi kymmeneen vuoteen saaneet niitä tekemään hommat tunnollisesti ja kiltisti. Itse asiassa olen oman mieheni koulukokemusten kautta ymmärtänyt, että koulu on tehty tyttöjä varten ja se on koulun eikä poikien vika. Koulutukseen investointi menee ihan hukkaan, kun se rakenteellisesti syrjii parhaat lahjat alisuorittamaan. Et varmaan ota vastaan mitään mitä sanon, mutta meidän kaikkien onneksi, miehet tekee tulosta ilman hienoa koulutustakin ja menestyy uralla. Tässä on tarkoitus nimittäin rakentaa yhteiskuntaa ja pyörittää taloutta eikä jaella toisillemme kunniakirjoja. 

No mulla olis paljon sanottavaa, koska on tosi nöyryyttävää huomata, että on ollut ihan harhaanjohdettu, mutta sinua ja sun lasta varmaan auttaisi tässä kohtaa eniten, että miettisit mitä oikeasti pystyt tekemään ja teet sitä ja jos se ei riitä kaksioon niin sitten asut onnellisena siinä yksiössä. 

Vierailija
90/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä koksuilla ja persuilla on hirveä hinku saada Suomesta jenkkilä... Rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy, vain onnekkailla on mahdollisuus hyvään terveydenhuoltoon... Kaikki halutaan yksityistää... Kohta meilläkin on slummeja ja ihan näkyviä kodittomia ihmisiä. Hyi v*.

Mikä se sun ratkaisu siihen on, että lääkärit ei halua työskennellä julkisella puolella? Eikä kukaan muukaan?

Palkka ja työolot. Yritystuista voisi laittaa osan julkisen puolen palkkoihin.

Mikä asia sulla oli ymmärtämättä? Meillä ei ole rahaa laittaa julkiselle puolelle.

Älä valehtele!

Vierailija
91/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Andiotulovähennyt, kotitalousvähennys kaikki verovähennykset ovat tukia. Siltikin, vaikka niissä ei lue tuki. Ai ne on eri asia ja kuuluu? No yritys missä teet töitä saa tukia. Niissä lukee tuki.

Vierailija
92/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä koksuilla ja persuilla on hirveä hinku saada Suomesta jenkkilä... Rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy, vain onnekkailla on mahdollisuus hyvään terveydenhuoltoon... Kaikki halutaan yksityistää... Kohta meilläkin on slummeja ja ihan näkyviä kodittomia ihmisiä. Hyi v*.

Mikä se sun ratkaisu siihen on, että lääkärit ei halua työskennellä julkisella puolella? Eikä kukaan muukaan?

Julkisen puolen palkat maksetaan jo kokonaan niiden yritysten tuotoilla, miksi ne maksaisivat enemmän, kun vaihtoehtona on olla maksamatta mitään Suomeen. 

Älä valehtele!

Vierailija
93/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan hyvää duunaria ala irtisanomaan. Laiskoista ja hankalista on hyvä päästä eroon, kun myrkyttävät koko työyhteisön.

Siis mihin nämä laiskat ja hankalat sitten heitetään? Kuolemaan kadulle? 

Är det inte bra då de latas och krångligas problem blir deras egna och inte längre dina? Hunger, kyla och mörker får nog fart på den lata och den krångliga att delta utan egna specialvillkor.

Mutta entä jos ei saa?

Vierailija
94/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei panosta työssäkäyvien etuihin ellei sellaiseksi lasketa isompia veroja. Hallitus lisää yhteiskunnan laskua. Hallitus haluaa, että työttömien sosiaaliturvan lisäksi maksetaan paljon muitakin kuluja.

Työssäkäyvien etu ei parane sillä, että yhteiskunta maksaa enemmän siitä ettei työttömällä olisi mahdollisuuksia työllistyä.

Työssäkäyvien etu edellyttäisi, että mahdollisimman moni käy palkkatyössä ja saa mahdollisimman suurta palkkaa. Siis useampi osallistuisi yhteiskunnan kuluihin ja verokertymä olisi suurempi. Toisin sanoen paine korottaa veroja olisi pienempi.

Nyt jokainen on iloinnut omasta osastaa ja äänestänyt siten, että nuoret harrastelevat työntekoa tai heille maksettua palkkaa on täydennettävä sosiaaliturvalla. Tämä on oman oksan sahausta, koska ikäpolvet pienenevät ja eläkejärjestelmässä työssäolevien palkasta otetaan suurin osa maksetuista eläkemaksuista. Seurauksena työntekijät maksavat koko ajan isompia eläkemääriä pienemistä palkkatulosta - kaikkien muiden yhteiskunnan kulujen lisäksi.

Vierailija
95/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nyt on niin oikein, että hyvinvointiyhteiskunnan rippeetkin hävitetään?

Paraneehan se hyvinvointiyhteiskunnan asema. Nythän on aikomus lisätä kelakorvattavuutta yksityislääkäreille, joku sauma päästä lääkärillekin jopa niillä, joilla on ollut heikko työterveys tähän asti.

Juuri näin.Marin poisti viimeisetkin kelakorvaukset jotta saa maksaa viimeisen päälle kun haluaa kunnon lääkärille.Itse pienituloisena olen aina käynyt yksityisellä hammaslääkärillä ja on vain hyvä asia kun kelakorvauksia saa taas.

Vierailija
96/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä asia sulla oli ymmärtämättä? Meillä ei ole rahaa laittaa julkiselle puolelle.

Minulta jäi ymmärtämättä, että miksei esim.1.7 miljardista suorasta yritystuesta (joka vääristää kilpailua), leikata ja laiteta julkisiin palkkoihin?

Vierailija
97/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen palkat maksetaan jo kokonaan niiden yritysten tuotoilla, miksi ne maksaisivat enemmän, kun vaihtoehtona on olla maksamatta mitään Suomeen. 

Ainut tapa nostaa julkisen palkkoja on kasvattaa taloutta. Se kasvaa yritysten kautta, eli niitä pitää saada lisää ja kulutusta lisää.

Älä valehtele!

Vierailija
98/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai panostaa työssäkäyvän etuihin? Ai panostaa vai? 🤣🤣🤣

Vierailija
99/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän olisi hyvä, mutta näin ei vaan ole. Monella palkka on muutamissa satasissa, ei lomia, ei työterveys huoltoa, ei yhtään mitään.

Muuten ok, mutta otsikon mukaiset jutut loukkaavat syvästi.

Vierailija
100/175 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeastikoulutettu yh, töissä yksityisellä sektorilla kaupan alalla. Mediaanipalkalla ei ole varaa kuin kaupungin vuokrayksiöön. Olin haaveillut pienestä kaksiosta lapseni kanssa, mutta nyt kun työssä käyvien asumistuki poistetaan, ei ole toivoakaan. Pitää kituuttaa edelleenkin yksiössä. Ei ole varaa autoon eikä kesämökkiin. Pitää tuhlata kaikki säästöt, jotta olisi edes hamassa tulevaisuudessa oikeutettu asumistukeen. Ensin pitää tuhlata lapsen säästötili.

Ei kauheasti motivoi käydä töissä, kun vaikka kuinka ahkeroi ja yrittää, ei ole mahdollista parantaa omaa asemaansa. Tekisi mieli luovuttaa ja jäädä toimeentulotuen varaan. Ei kukaan minua edes palkkaisi, jos minut irtisanotaan nykyisestä työstä. Olen osatyökykyinen ja pomo on sanonut, että kannattaisi etsiä vähemmän stressaavia töitä. Niin missä niitä sellaisia töitä on?! Olen ensin ahkeroinut korkeakouluissa, elänyt vuorotellen työttömänä ja pätkätöissä, tehnyt valtavasti ylitöitä, jotta saisin pitää nykyisen työpaikkani ja sen seurauksena sairastunut työuupumukseen ja masennukseen. Tulevaisuus näyttää toivottomalta 😭

Ikävää, toivottavasti tilanteesi paranee. Tässä isommassa kuvassa vaan näkyy, että tuokin kallis koulutus, joka sulle ja tuhansille sponssattiin on mennyt ihan hukkaan, rahkeet ei selvästi riittänyt siihen mitä tavoittelit ja sua on siis ihan oikeesti huijattu. 

Tämä on pitkän elämänkokemuksen havainto. Nämä ihmiset ei koskaan syytä niitä, jotka oikeasti on aiheuttanut heille ton tilanteen. Yh:t ei koskaan syytä, sitä tuhkatuuleen kadonnutta kumppania, huonot eväät saaneet lapset ei koskaan syytä vanhempiaan, alkkisten läheiset ei syytä alkkiksia, narkkareita puolustellaan, pettäjiä jne. Koulua ei syytetä mistään, vaikka siellä on vietetty toista vuosikymmentä päivästä päivään ja vaikka kaikki oppimasi osoittautuisi valheeksi. Vassareita ei syytetä, vaikka lupaukset on ihan todellisuudenvastaisia ja epärealistisia jo lähtöjään. Omaa peilikuvaa ei syytetä mistään, mutta sitä syytetään, joka on täysin sivullinen ja onnistunut elämässä, koska oli saanut parempia neuvoja ja paremmat eväät ja ei ollut uskonut kaikenmaailman huijareita. Vaikka se sivullinen ei ole mitään ottanut sulta, eikä tehnyt sua vastaan mitään, niin tottakai se on se syyllinen sun tilanteeseen. Sillei se kierre korjaantuu kun löydetään se ongelma jostain täysin ohikulkijasta. 

Onko äiti antanut luvan kirjoittaa tänne?