Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään

The mind boggles
17.06.2023 |

Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?

Kommentit (495)

Vierailija
401/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.

Ei se nyt ihan noin mene oikeesti. Kyllä yrityksen tasolta pitää osata jompaa kumpaa virallistakin kieltä löytyä.

Väittikö joku jotain muuta? Niinpä, ei väittänyt. Puhe oli vain palvelukielestä. Sen ei tarvitse olla mikään suomen virallisista kielistä yksityisellä puolella. 

Vierailija
402/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu joo, että turkkilainen pitsapaikan omistaja osaa täydellistä suomea, mutta hienommissa ravintoloissa on henkilökuntaa, jotka eivät viitsi opetella edes alkeissanastoa suomeksi. Protestoikaa. Niin itse teen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu joo, että turkkilainen pitsapaikan omistaja osaa täydellistä suomea, mutta hienommissa ravintoloissa on henkilökuntaa, jotka eivät viitsi opetella edes alkeissanastoa suomeksi. Protestoikaa. Niin itse teen!

Varmaan ihan hirveästi kiinnostaa sinun protestisi siellä hienommassa ravintolassa :D

Vierailija
404/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luulisi kiinnostavan googlen tähdet ihan ketä tahansa yrittäjää, joten hymynaamiot sulle!

Vierailija
405/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojalle kiitos siitä. 

t. hienomman ravintolan henkilökunta, joka ilolla poistaa sinut paikalta, jos sinne eksyt

Vierailija
406/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luulisi kiinnostavan googlen tähdet ihan ketä tahansa yrittäjää, joten hymynaamiot sulle!

Meillä hienommissa ravintoiloissa kiinnostaa raha. Sitä saa ilman sinun google-tähtiäsikin. Sori siitä. 

Vierailija
407/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin alalla, jossa boin käyttää 5 eri kieltä. Juuri niin. Puhun niitä kaikkia. Vaadin jo siksi, että omassa kotimaassani ulkomaalainen kunnioittaa minua asiakkaana ja edes yrittää puhua suomea! Suomi on tämän maan kieli.

Vierailija
408/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin alalla, jossa boin käyttää 5 eri kieltä. Juuri niin. Puhun niitä kaikkia. Vaadin jo siksi, että omassa kotimaassani ulkomaalainen kunnioittaa minua asiakkaana ja edes yrittää puhua suomea! Suomi on tämän maan kieli.

Miksi sinä et sitten osaa suomea kunnolla? Esimerkiksi "boin" ei ole suomenkielinen sana. 

Vierailija
409/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi vaikka kuuta taivaalta. Mutta älä hämmästy, kun ketään ei kiinnosta sinun vaatimuksesi, vaan sinut poistetaan paikalta, jos rupeat änkyröimään. 

Vierailija
410/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me osaamme suomea. Emme vain periaatteessa puhu sitä asiakkaille, jotka tulevat meille vaatimaan oikeuksiaan. Asiallisesti käyttäytyvät asiakkaat saavat meiltä myös suomenkielistä palvelua. 

Vierailija
411/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä yrittäjää voi komennella. Mene muualle jos ei palvelu kiinnosta.

Vierailija
412/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojalle kiitos siitä. 

t. hienomman ravintolan henkilökunta, joka ilolla poistaa sinut paikalta, jos sinne eksyt

No eikä poista. Menkää nyt oikeasti länkyttämästä täältä että olisi jotenkin kuspäistä toivoa voivansa asioida Suomessa suomeksi. Tosi väsynyttä jo. 

Vierailija
413/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut heitettiin ulos KELA:sta samasta syystä. 

Vierailija
414/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollaaminen ei ole ala. Eikä porvoon kieli ole mikään kieli. Kuten ei paskanjauhantakaan. Joten osaat korkeintaan 2 eri kieltä. Suomikaan sinulta ei todistetusti suju, kuten voimme huomata jo ensimmäisestä lauseesta :D

Vierailija
415/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojalle kiitos siitä. 

No eikä poista. Menkää nyt oikeasti länkyttämästä täältä että olisi jotenkin kuspäistä toivoa voivansa asioida Suomessa suomeksi. Tosi väsynyttä jo. 

Poistaahan. Ap:kin poistettiin, joten kyllä sinutkin voidaan poistaa, jos menet raivoamaan ravintolaan, että sinua pitää palvella suomeksi. Tosin epäilen vahvasti, että sinä=ap. Ei on pässejä ihmisiä voi Suomessa kahta olla 

Vierailija
416/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se Hese nyt niin kovin hieno ravintola ole :D

Vierailija
417/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojalle kiitos siitä. 

Se on sekä kusipäistä että idioottimaista.

Vierailija
418/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi opetella taito, jota ei työssään tarvitse? Jos ravintolan palvelukieli on englanti, silloin siellä ei tarvitse tarjoilijan suomea osata. Tätä on toki tuollaisen vähän simppelimmän mamman vaikea ymmärtää. 

Vierailija
419/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaatia palvelua suomeksi, edes sen tilauksen verran.

Jos pystyttäisin kahvilan vaikka Japaniin ja suostuisin palvelemaan vain englanniksi niin aika nopeasti menisi paikka nurin. Suomessa vaan niellään kaikki tälläinen.

Kunnon juntit liikkeellä kun menivät vaatimaan palveluntarjoajalta tuollaista. Nolottaa teidän puolesta.

Tämä on Suomi eikä mikään paskainen Afrikka.

Oho en osannutkaan odottaa että näin junttia vastausta saisin. Olisi pitänyt osata.

Jos kaikki suomalaisuus, suomenkieli, arvot ja kulttuuri on sinusta junttia, niin ole hyvä ja lähde muualle kaltaistesi joukkoon. Täällä puhutaan Suomea ja muualla puhutaan monia muita kieliä. Sinulle on siellä lähes 8 miljardia reikää, joissa voit kielesi ruskistaa ja mielistellä ja hienostella.

Junttia on käytöstapojen puute ja etten ole kykyä sisäistää asioita. Ilmeisesti sinä olet juntti.

Teillä tuntuu olevan hankaluuksia sisäistää sitä että läheskään kaikki eivät osaa englantia sillä tasolla että pystyisivät sillä asioimaan. Kyse ei ole junttiudesta, vaan esimerkiksi siitä että vanhemmalla sukupolvella ei useinkaan ole ollut mahdollisuutta opiskella. Tuntuu todella epäreilulta ja juntilta jos tällaiset ihmiset käännytetään ovelta sen vuoksi että yrittävät kotimaassaan asioida omalla äidinkielellään.

Vanhemmilla sukupolvilla voi olla sitä kielitaitoakin, mutta heidän opiskeluaikoinaan se opeteltava vieras kieli oli saksa, eikä englanti.

Vierailija
420/495 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, kyllä me saamme vaatia kotimaassamme omaa äidinkieltämme eli suomea. Täällä kirjoittaa nämä samat hassunhauskat juhannusvitsimammat, että asiakas ei ole tärkeä. No tietenkin on. Jos siis haluaa rahaa. Ei mikään kunnon ravintola ylenkatso rahaa ojentavaa asiakasta. Näin se menee. Suomi on pieni maa kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä