Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Vierailija kirjoitti:
No nyt sitten kärsii kaikki näiden turhien saikuttajien vuoksi. Jos he eivät olisi joka käänteessä poissa töistä niin tähän ei olisi tultu. Heit tästä pitäisi syyttää eikä niitä jotka yrittää edes jonkinlaisen ratkaisun saada aikaan, että työelämä olisi reilumpaa kaikille. Eihän se reilulta ole tuntunut, että työkaveri saa saman palkan mutta tekee huomattavasti vähemmän työpäiviä ja niiden työpäivienkään aikana ei ole erityisen tehokas. Käytännössä hän on tehnyt viimeiset 5 vuotta nelipäiväistä viikkoa täydellä palkalla ja siihen päälle viikon ylimääräinen saikkuvapaa vähintään joka toinen kuukausi, joskus useamminkin. Valitti silloin 5 vuotta sitten miten inhottaa laittaa lapset päivähoitoon mutta kun heillä ei ole varaa siihen, että äiti jäisi kotiin eikä edes siihen lyhennettyyn työviikkoon. Keksivät sitten saikut ratkaisuksi jolla saavat edes sen lyhennetyn viikon mutta silti 100% palkan.
En usko että turhaan saikuttajia on paljoa. Koronan takia moni on myös saanut ohjeet olla heti pois töistä kun on pieniäkin oireita ja se on paras ohje ikinä mikä pitäisi olla käytössä aina ilman koronaakin.
Inhoan ihmisiä jotka tulevat sairaina töihin tartuttamaan toisetkin. Valitettavasti joudun nyt vain itsekin liittymään näihin sairaana työpaikalle meneviin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on kyllä keinot puuttua, jos saikuttaminen on jatkuvaa ja sille ei ole perusteita. Voi ohjata terveydenhuoltoon, käydä esim. varhaisen puuttmisen mukaisia keskusteluit, antaa varoitus tai jopa purkaa työsuhde.
Eli työntekijää voi syyttää valehtelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.Voiko tuo pitää paikkansa, että keskimäärin olisi yhdellä ihmisellä peräti 57 sairauslomapäivää vuodessa?? Tuohan on järjetön määrä! Kaksi kuukautta!
T. Viime vuonna 1 sairauspäivä
Jäbälle alkaa valjeta miten kaameita ihmisiä on työelämässä. Siihen on hyvät syyt miksi niin monella alalla on vain nollatuntisopimuksia ja vuokratyötä käytetään todella paljon. Tosi tosi harva on nykyään työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on kyllä keinot puuttua, jos saikuttaminen on jatkuvaa ja sille ei ole perusteita. Voi ohjata terveydenhuoltoon, käydä esim. varhaisen puuttmisen mukaisia keskusteluit, antaa varoitus tai jopa purkaa työsuhde.
Haluaisin olla kärpäsenä katossa kun Mirkku alkaa syyttämään Anskua ettei se oikeasti mitään kipeä ole.🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt sitten kärsii kaikki näiden turhien saikuttajien vuoksi. Jos he eivät olisi joka käänteessä poissa töistä niin tähän ei olisi tultu. Heit tästä pitäisi syyttää eikä niitä jotka yrittää edes jonkinlaisen ratkaisun saada aikaan, että työelämä olisi reilumpaa kaikille. Eihän se reilulta ole tuntunut, että työkaveri saa saman palkan mutta tekee huomattavasti vähemmän työpäiviä ja niiden työpäivienkään aikana ei ole erityisen tehokas. Käytännössä hän on tehnyt viimeiset 5 vuotta nelipäiväistä viikkoa täydellä palkalla ja siihen päälle viikon ylimääräinen saikkuvapaa vähintään joka toinen kuukausi, joskus useamminkin. Valitti silloin 5 vuotta sitten miten inhottaa laittaa lapset päivähoitoon mutta kun heillä ei ole varaa siihen, että äiti jäisi kotiin eikä edes siihen lyhennettyyn työviikkoon. Keksivät sitten saikut ratkaisuksi jolla saavat edes sen lyhennetyn viikon mutta silti 100% palkan.
En usko että turhaan saikuttajia on paljoa. Koronan takia moni on myös saanut ohjeet olla heti pois töistä kun on pieniäkin oireita ja se on paras ohje ikinä mikä pitäisi olla käytössä aina ilman koronaakin.
Inhoan ihmisiä jotka tulevat sairaina töihin tartuttamaan toisetkin. Valitettavasti joudun nyt vain itsekin liittymään näihin sairaana työpaikalle meneviin.
Se yksinkin tulee työnantajalle kalliiksi.
Päiväkodissa työskentelevänä ja sieltä monet pöpöt itsekin saaneena (tammi-toukokuun aikana olen ollut saikulla 3x vatsatauti, 1x flunssa, 1x korvatulehdus ja kuume) tällainen olisi jälleen yksi syy hakeutua alalta pois. Tai sitten työskentely muuttuisi, en olisi enää lapsentasolla lattialla tukemassa leikkiä, en ottaisi syliin, en tekisi satuhierontoja lepohetkellä, en niistäisi neniä, enkä siivoisi oksennuksia, en söisi samassa pöydässä enkä auttaisi vaippoja tai vaatteita. Pitäisin 1-2m turvavälin, jotta pysyisin terveenä.
Jos vanhemmat alkaisivat käymään töissä sairaina, kuten viestiketjusta voi päätellä, myös niitä sairaita lapsia tuotaisiin enemmän päiväkotiin. Ja ne pöpöt tarttuisivat siellä yhä useammin niin lapsiin kuin henkilökuntaankin. Myös henkilökunnan lapset sairastelisivat enemmän, jolloin poissaoloja tulisi sitäkin kautta enemmän. Ei minulla ainakaan tällä palkalla (noin 1600€/kk netto) ole varaa jäädä palkattomille vapaille. Yhdenkin päivän palkka on pienessä tilissä tuntuva.
Ymmärrän, etteivät työnantajat halua maksaa työstä, jota sairaslomalla oleva on kykenemätön tekemään. Minä taas olen ihan kyllästynyt lääkärikäynteihin ja kustantamaan lääkekuureja sairauksiin, jotka ovat töistä saatuja.
Ja hyvänä esimerkkinä puolison työpaikalta: töihin tuli yksi kipeänä (korona). Lähti aamukahvin jälkeen pois, kun kuumetta oli jo yli 40C. Saman viikon aikana sairastui koronaan koko työporukka ja firma teki tuntuvia tappioita, kun hommat seisoi koko viikon ja toimitukset myöhästyivät. Samalla asiakastehtaissa hommat seisoi ja palkkaa maksettiin kortin peluusta, kun eivät voineet jatkaa töitään osien puutteessa. Kuinka paljon halvemmaksi se yksi sairasajan palkka olisikaan tullut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Tai sit menettää kun tarvii tuuraajan sun tilalle ja pitää maksaa kahelle palkka.
Melko omituinen logiikka jos tekemättömästä työstä ei makseta palkkaa ja se rinnastetaan varastamiseen.
Hyvin monella ne sairaspäivän työt eivät häviä minnekään vaan ne pitää tehdä sitten töihin palattua. Työnantaja saa yhden päivän työpanoksen ihan ilmaiseksi. Oikeastaan ihan kaikilta voitaisiin jättää yksi päiväpalkka kuukaudessa maksamatta, kun sillä ei monelle tunnu olevan mitään merkitystä.
Itse olen sairaspäivän aikana pitänyt työpuhelimen auki ja vastannut siihen, kun puheluja tulee. Jatkossa en tee niin vaan puhelin pysyy kiinni.
Tämä on ihan järkkyä todellisuutta monelle. Sairastelun tai loman jälkeen kaikki tekemättömät työt ovat odottamassa. Lomallakaan ei ole lomafiilistä kun tietää mikä painajainen on edessä.
Totta!! Tämä on asiantuntijatyön todellisuutta. On erittäin väärin, jos sairausajalta ei saa palkkaa ja töihin palatessa joutuu kuitenkin tekemään kaksinverroin töitä, jotta saa kirittyä työtahdin takaisin.
Jos kerran sairausajalta ei makseta, täytyy töitä saman verran vähentää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.
No sinä et sitten saikuta turhaan. Aika hiton monet kuitenkin tekevät niin.
Niin? Myös meitä aiheesta saikuttavia on ihan hitosti, ja nyt meitä aletaan rangaista siitä, että olemme sen pari kertaa vuodessa sairaita. Ne turhaan saikuttavat osaavat ja kehtaavat kyllä junailla itselleen pidempiä saikkuja, jolloin saavat koko saikkuajalta myös palkan.
Ja tämä muutos vaikuttaa tuntuvasti niiden ihmisten palkkaan joilla on jokin krooninen sairaus mikä aiheuttaa oireilua. Moni kroonisesti sairas on työelämässä mutta saattaa kärsiä yllättävistä oireista minkä vuoksi on juuri paljon näitä 1-2päivän poissaoloja silloin tällöin. Esimerkiksi IBS, chronin tauti, MS. Esimerkiksi työkykyisellä MS-sairaalla voi tulla 1-2päivän migreeni , rytmihäiriö tai kiertohuimaus. Sitä ei tiedä milloin se tulee . Se voi olla 1-2 kertaa vuodessa tai jaksottain useammin riippuen tilanteesta. Kroonisen sairauden kanssa eläminen ei ole muutenkaan herkkua ja sairauden hoito tuntuu kukkarossa . Siihen päälle että sairauslomasta menettää palkan.
Ei kauhean inklusiivista politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Tai sit menettää kun tarvii tuuraajan sun tilalle ja pitää maksaa kahelle palkka.
Melko omituinen logiikka jos tekemättömästä työstä ei makseta palkkaa ja se rinnastetaan varastamiseen.
Hyvin monella ne sairaspäivän työt eivät häviä minnekään vaan ne pitää tehdä sitten töihin palattua. Työnantaja saa yhden päivän työpanoksen ihan ilmaiseksi. Oikeastaan ihan kaikilta voitaisiin jättää yksi päiväpalkka kuukaudessa maksamatta, kun sillä ei monelle tunnu olevan mitään merkitystä.
Itse olen sairaspäivän aikana pitänyt työpuhelimen auki ja vastannut siihen, kun puheluja tulee. Jatkossa en tee niin vaan puhelin pysyy kiinni.
Tämä on ihan järkkyä todellisuutta monelle. Sairastelun tai loman jälkeen kaikki tekemättömät työt ovat odottamassa. Lomallakaan ei ole lomafiilistä kun tietää mikä painajainen on edessä.
Totta!! Tämä on asiantuntijatyön todellisuutta. On erittäin väärin, jos sairausajalta ei saa palkkaa ja töihin palatessa joutuu kuitenkin tekemään kaksinverroin töitä, jotta saa kirittyä työtahdin takaisin.
asiantuntijatyötä voi tehdä etänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla kärpäsenä katossa kun Mirkku alkaa syyttämään Anskua ettei se oikeasti mitään kipeä ole.🤣
Se on työterveyshuollon asia ohjata työkykyä arvioiviin tutkimuksiin, ei kollegojen tai esihenkilön. Jotka kestävät niin kauan kuin ongelma selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa oikein monen ylimielinen asenne usein sairastavia kohtaan. Olkaa sen sijaan onnellisia jos olette pysyneet terveinä.
Kummallista jos työpaikoillanne ei ole esihenkilöiden toimesta puututtu asiaan jos kerran niin paljon aiheettomia poissaoloja/krapulapäiviä vieteään. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella max 5 päivää, mutta tarvittaessa sairauslomatodistus voidaan vaatia jo ensimmäisestäkin.
Hoitoalan poissaoloista sen verran, että viimeiset kolme vuotta meidät on ohjeistettu herkästi jäämään pois lievistäkin koronaan sopivista oireista. Ei siis ihme, että poissaoloja on paljon, kun koronan jälkeen taudit ovat jyllänneet oikein kunnolla kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla.
Kerro ihmeessä miten niihin pystyy puuttumaan?
- esimies
Sanot asiasta omalle esimiehellesi, henkilöstöhallintoon ja työterveyteen. Kai teillä on ohjeistus näiden tilanteiden varalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.
No sinä et sitten saikuta turhaan. Aika hiton monet kuitenkin tekevät niin.
Niin? Myös meitä aiheesta saikuttavia on ihan hitosti, ja nyt meitä aletaan rangaista siitä, että olemme sen pari kertaa vuodessa sairaita. Ne turhaan saikuttavat osaavat ja kehtaavat kyllä junailla itselleen pidempiä saikkuja, jolloin saavat koko saikkuajalta myös palkan.
Ja tämä muutos vaikuttaa tuntuvasti niiden ihmisten palkkaan joilla on jokin krooninen sairaus mikä aiheuttaa oireilua. Moni kroonisesti sairas on työelämässä mutta saattaa kärsiä yllättävistä oireista minkä vuoksi on juuri paljon näitä 1-2päivän poissaoloja silloin tällöin. Esimerkiksi IBS, chronin tauti, MS. Esimerkiksi työkykyisellä MS-sairaalla voi tulla 1-2päivän migreeni , rytmihäiriö tai kiertohuimaus. Sitä ei tiedä milloin se tulee . Se voi olla 1-2 kertaa vuodessa tai jaksottain useammin riippuen tilanteesta. Kroonisen sairauden kanssa eläminen ei ole muutenkaan herkkua ja sairauden hoito tuntuu kukkarossa . Siihen päälle että sairauslomasta menettää palkan.
Ei kauhean inklusiivista politiikkaa.
Yhteiskunta on kokonaisuus. Sen tehtävä ei ole luoda palveluja, tukia, lakeja, jne yk-sit-täi-sen ihmisen tarpeisiin. Se opitaan jo ihan päiväkodissa, että meiltä odotetaan sitä samaa kuin tuhansilta muilta.
Yhdestä palkattomasta sairaslomapäivästä olisi monenlaista haittaa ja se koskisi myös niitä, joille sillä ei ole rahallista merkitystä. Sairastavan voisi muutoksen jälkeen kohdata jatkossa useammin työpaikalla, päiväkodissa, julkisessa kulkuneuvossa, kaupassa, ruokalassa, sairaalassa jne. eli riski useampien sairastua kasvaisi. Kaikilla ei vain ole varaa olla poissa töistä ei vaikka olisi kuinka moraalisesti väärin mennä töihin sairaana tai jotain ei haittaa olla itse yhtä päivää palkattomalla saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa,että ihmiset menevät sairaina töihin. Jo pelkästään se ,että vaaditaan lääkärin todistus sairastamisesta aiheutti aiemmin lisää kuluja yhteiskunnalle. Ei jatkoon, kun se pitää peruuttaa jonkin ajan kuluttua kun huomataan siitä seuraavat kustannukset ja haitat. Jos aiemmin selvisi alkavasta flunssan oireista yhdellä päivällä,se tullaan varmistamaan vaikka 2 lisä päivällä jonka työnantaja maksaa.
Kyllä, joskus kun tuntuu että flunssa on iskemäisillään, se voikin mennä vielä yhden päivän levolla ohi tai jäädä ainakin lievemmäksi. Jos tuossa tilanteessa huhkii normaaliin tapaan, on taattua että flunssa iskee kunnolla ja vaatii sitten monen päivän levon.
Vaikuttaa suoraan pienituloisimpiin, ja tekee työn vastaanottamisesta hunon ratkaisun, jos on terveysongelmia, vaikka ei olekkaan työkyvytön. Pienipalkkaisella suurin osa palkasta menee pakollisiin kiinteisiin kustannuksiin, ja se elintasoa nostava osa sen jälkeen on pieni. Tämä raha lähtee juuri siitä osasta, joka lisää sen työnteon mielekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisella alalla yhdenkin päivän palkka vaikuttaa elämiseen
Tämähän se varmaan pahin asia on. Matalapalkka alalla päivänäkin palkka vaikuttaa suuresti. Monesti kyllä näillä aloilla myös eniten poissaoloja, koska raskas työ ja paska palkka. Ihmiset on kompensoinut huonoa palkkaa ja työoloja olemalla saikulla.
Nyt on tärkeää saada matalapalkkaiset töihin, sillä Suomi tarvitsee näitä. Mitä enemmän huonotuloisia ahertajia , silloin tietty ryhmä rikastuu enemmän.
Kyllähän sitä itsekin haluaisi kuulua tähän rikastuvaan sortaja ryhmään.
Tämä ryhmä myös uskoo ansaitsevan asemansa ja oikeutettavan muiden sortamisen.
Syyllistämällä köyhiä ja aiheuttaen myös köyhien keskuudessa kahtia jakoa, saadaan nöyrästi tottelivia ihmisiä. Eihän sitä myöskään haluta kaikkien kouluttautuvan hyviin hommiin, kuka sitten pasha duunit tekisi.
Ei Suomessa ole lakia, joka kieltää keltään juuri minkään ammatin, ellei lentäjiä, rahtareita, bussikuskeja ja lasten kanssa työskentelyä yms lasketa. Jäljelle jää vaikka mitä ammatteja joihin kaikilla on lupa hakeutua 😶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaiset mahataudit ja flunssat teillä on, kun pohditte, että porukka alkaa käydä sairaana töissä. Itse en yksinkertaisesti kykene sairaana töihin. En vaan kertakaikkiaan. Ja jos kykenisin, en olisi myöskään sairausloman tarpeessa.
Tämä! Ei taida kovin kipeä olla, jos kuitenkin pystyisi olemaan töissä.
Myös itselläni flunssa vetää aina huonoon kuntoon. Nostaa joka kerta kuumeen ja lämpöily saattaa kestää sen viisikin päivää.
Minulle ei flunssassa edes riitä kahden päivän sairasloma. Yleensä tarvitsen sen 4-6 päivää, enkä voisi oloni puolesta kuvitellakaan töihin menemistä. Olen täysin vuodepotilas.Jos sinulla on vain lämpöilyä, niin silloin olet työkykyinen.
Minä en kyllä olisi työkykyinen edes lämpöillessä. Pää on kuin umpipuuta, ADHD vetää ihan kierroksilla, ja pakka ei pysy kasassa lainkaan. Yritä siinä nyt tehdä tarkkoja, keskittymistä vaativia taloushallinnon asiantuntijatöitä. Siinä saakin sitten kirjanpitäjät ja muu porukka kivasti lisätöitä kun korjailevat jälkiä.
Minä myös teen taloushallinnon töitä ja ihan itse joudun tekemään virheitteni korjaukset.
Ottaen huomioon että mulla jää noin 1000€ kuussa ns. löysää rahaa, voisi kyllä alkaa ottaa vähän enemmän näitä palkattomia vapaapäiviä, kun saikkuja ei tarvitse anoa toisin kuin niitä virallisia palkattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asiantuntija työssä ja juuri nyt hirvittävässä flunssassa. Jos olisin suorittamassa työssä tai pakotettu menemään työpaikalle, hakisin huomiseksi sairauslomaa. Mutta koska tiedän, että deadlinet paukkuu ensi viikolla, jään etäpäivälle ja koitan tehdä sen mitä voin. Todennäköisesti olen täysin uupunut viikon jälkeen koska yritän epätoivoisesti saada työt tehtyä puolikuntoisena kun ei ole mahdollisuutta levätä rauhassa.
Joten tuo yhden päivän palkattomuus ei tule koskemaan mua, olen etänä ja teen mitä pystyn, mutta se ettei oikeasti pysty edes rauhassa sairastamaan, tappaa meidät tietotyöläiset ennen pitkää.
Vastenmielistä.
En tiedä että minun työpaikallani olisi "saikuttajia" enkä mitenkään itsekään kuulu niihin. Olen ollut hyvin vähän sairaana ja senkin etätöissä, joten ei koske minua. Mutta voin kuvitella että migreenissä ja kuulemma kuulautiskivuissa sairasjakso kestää juuri sen päivän jolloin on oikeasti työkyvytön. Jos kärsisin näistä rupeaisin kyllä miettimään ettänpitäiskö kuitenkin kaksi päivää....tai kolme?